Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Job

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Job »

Refojongere schreef: 27 mar 2025, 00:46
Ambtenaar schreef: 27 mar 2025, 00:01
Refojongere schreef: 26 mar 2025, 21:22 Even een vraag. Moeten ouderlingen en diakenen in de Oud gereformeerde gemeenten bekeerd zijn, of alleen de predikanten?

Gewoon om te weten, niet om over te discussiëren of het wel of niet logisch is of goed of fout.
En hoe wilde je dat controleren? Aan het aureool?
Hoe wist Ananias dat Saulus bekeerd was? Dat was bepaald geen gissen. Ook Paulus wist dat de Thessalonicenzen bekeerd waren. Daar had hij geen aureolen voor nodig.

Mijn vraag is heel eenvoudig: worden er alleen ambtsdragers gekozen die kunnen verhalen van hun bekering of is dat geen voorwaarde.

Ik heb nog geen antwoorden gezien behalve die van Job.
Ik denk dat men wel verwacht dat diegene iets verhaalt over een ommekeer, al zal men dat zelf niet altijd bekering durven noemen. Het hebben van het ware geloof wordt denk ik losgeknipt van dit zelf te weten, laat staan openlijk te kunnen en durven belijden. Dit speelt overigens niet alleen binnen de OGGiN. Ik zie toch wel een zekere tendens als dat eerst vele jaren niet aan het Avondmaal durven als een kenmerk van het ware werk wordt gezien.
Bobber

Bericht door Bobber »

Job schreef: 27 mar 2025, 06:42
Ambtenaar schreef: 27 mar 2025, 00:01
Refojongere schreef: 26 mar 2025, 21:22 Even een vraag. Moeten ouderlingen en diakenen in de Oud gereformeerde gemeenten bekeerd zijn, of alleen de predikanten?

Gewoon om te weten, niet om over te discussiëren of het wel of niet logisch is of goed of fout.
En hoe wilde je dat controleren? Aan het aureool?
Hoe wist Ananias dat Saulus bekeerd was? Dat was bepaald geen gissen. Ook Paulus wist dat de Thessalonicenzen bekeerd waren. Daar had hij geen aureolen voor nodig.

Mijn vraag is heel eenvoudig: worden er alleen ambtsdragers gekozen die kunnen verhalen van hun bekering of is dat geen voorwaarde.

Ik denk dat men wel verwacht dat diegene iets verhaalt over een ommekeer, al zal men dat zelf niet altijd bekering durven noemen. Het hebben van het ware geloof wordt denk ik losgeknipt van dit zelf te weten, laat staan openlijk te kunnen en durven belijden. Dit speelt overigens niet alleen binnen de OGGiN. Ik zie toch wel een zekere tendens als dat eerst vele jaren niet aan het Avondmaal durven als een kenmerk van het ware werk wordt gezien.
Dit is geen voorwaarde als ik zo om me heen kijk.
Waarom specifiek de vraag bij OGGiN?
ejvl

Bericht door ejvl »

Niet perse.
Wel wat over het geestelijk leven vertellen, als ik me niet vergis dan heeft God in m'n leven zus en zo gewerkt... enzovoorts.
Het is niet zo dat ze vrijuit moeten kunnen zeggen, ik ben een kind van God, dat is een volgende stap.

Bepaalde zaken zijn enigsinds uit elkaar gehaald, voor deelname aan het avondmaal is heel wat nodig, voor de doop of belijdenis dan weer veel minder.
Ook het kunnen zeggen, ik ben een kind van God, is een enorme drempel wat slechts enkelen ten deel komt.

Dan krijg je zulke praktijken van avondmaalsmijdende ambtsdragers die niet met zekerheid kunnen zeggen bekeerd te zijn / een kind van God te zijn.

Wat niet wil zeggen dat ze geen kind van God zijn, dat oordeel komt ons niet toe natuurlijk.
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

ejvl schreef: 27 mar 2025, 08:51 Dan krijg je zulke praktijken van avondmaalsmijdende ambtsdragers die niet met zekerheid kunnen zeggen bekeerd te zijn / een kind van God te zijn.

Wat niet wil zeggen dat ze geen kind van God zijn, dat oordeel komt ons niet toe natuurlijk.
Dat is zeker zo. Alleen zal een argeloze kerkganger (met een avondmaalsvisie die overeenkomt met het avondmaalsformulier) geneigd zijn om te denken dat de betreffende ambstsdrager door mijding openlijk belijdt dat hij Jezus niet kent.
Adagio

Bericht door Adagio »

Behalve dat geen mens onbekeerd mag doorleven, kan er ook nog wel eens gedoe zijn, in gemeenten of kerkenraden. Niet alleen betweterij, maar nijd of heerszucht, of kamptrekkerij. Het kan soms op een forum gebeuren, maar het gaat ook geen kerkgenootschap voorbij. Het mag en moet er niet zijn. Als het er niet is, is dat ook een voorrecht, psalm 133. Weg te blijven van het nutteloos openbaar bespreken van gebreken van mensen, kerkenraden en gemeenten.

Maar laat niemand zich verbeelden dat die zaken geen rol meer spelen als het Heilig Avondmaal wordt bediend. Ook dat wordt als wapen soms ingezet. Lees Ezech. 34, het verdringen van de schapen door 'sterke' schouders. En als het voorgangers betreft: het uit zijn op de wol van de schapen, in plaats van hun welzijn.

Ezechiël 8: de gruwelen in de tempel, die door mensen geen gruwel genoemd werden ofwel werden goedgekletst. Ezechiel 9: het oordeel begint van het huis Gods.
Zou de voorbede van Noach, Daniël en Job moeten helpen? "Ofschoon deze drie mannen, Noach, Daniël en Job, in het midden van hetzelve waren, zij zouden door hun gerechtigheid alleen hun ziel bevrijden, spreekt de Heere HEERE." "Die drie mannen in het midden van hetzelve zijnde, zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo zij zonen en zo zij dochteren bevrijden zouden! Zij zelven alleen zouden bevrijd worden, maar het land zou woest worden." Is het nu in de kerk in ons land beter...
Rido91

Bericht door Rido91 »

In de Oud Ger Gem mag je sowieso als diaken wel onbekeerd zijn. Of dat als ouderling zijnde ook zo is weet ik niet maar er werden wel mensen op tweetal gezet die niet aan het Avondmaal deelnamen
ejvl

Bericht door ejvl »

Rido91 schreef: 27 mar 2025, 23:28

In de Oud Ger Gem mag je sowieso als diaken wel onbekeerd zijn. Of dat als ouderling zijnde ook zo is weet ik niet maar er werden wel mensen op tweetal gezet die niet aan het Avondmaal deelnamen
Dat zeg je verkeerd, ook in de Oud Ger Gem mag een diaken niet onbekeerd zijn, evenals ieder ander lid of aanwezige van/in de kerk, niemand mag onbekeerd zijn.
Dat er avondmaalsmijdende ambtsdragers zijn, betekent niet dat het "mag".
Refojongere

Bericht door Refojongere »

ejvl schreef: 28 mar 2025, 11:54
Rido91 schreef: 27 mar 2025, 23:28

Dat zeg je verkeerd, ook in de Oud Ger Gem mag een diaken niet onbekeerd zijn, evenals ieder ander lid of aanwezige van/in de kerk, niemand mag onbekeerd zijn.
Dat er avondmaalsmijdende ambtsdragers zijn, betekent niet dat het "mag".
Het gaat mij in mijn vraag over wat er in de praktijk mag en niet in theorie. In de praktijk mogen onbekeerde mannen diaken worden. Dat blijkt uit het feit dat ze door dominees worden bevestigd.
Plaats reactie