Een roeping serieus nemen of twijfelen aan iemand zijn staat is nogal een verschil, van de staat van deze man blijven we af dat is aan God en ook om te oordelen over zijn daden straks voor Gods rechterstoel maar hier op aarde moet er ook door de gerechtelijke macht geoordeeld worden. en ok een roeping serieus nemen is niks mis mee, maar het gaat verder dan dat vandaar ook een degelijk onderzoek naar de achtergrond en het verleden.Forummer schreef: ↑02 dec 2024, 14:00We mogen het gedrag ook gewoon veroordelen en eerlijk over zijn. Waar ik op doelde was dat de roeping nu in twijfel getrokken wordt. En daar hebben wij mijns inziens vanaf te blijven.TSD schreef: ↑29 nov 2024, 13:39Er is een groot verschil tussen (diep!) vallen in de zonde en er in leven, vele, vele jaren lang en zonder het tonen van enige berouw, ja sterker nog, onder de consequenties ervan uit proberen te komen. Een kind van God van vallen, maar met het leven in de zonde is gebroken.Forummer schreef: ↑29 nov 2024, 12:44 Ik denk echt dat we van de roeping af moeten blijven. Ik weet ook van iemand die oprecht geroepen was, een opdracht kreeg maar vervolgens heel hard de verkeerde kant op liep. Hij moest er zelfs voor in de zee geworpen worden en toen hij uiteindelijk leek te luisteren wenste hij zijn hoorders ook nog dood. Kan nooit echt geweest zijn die roeping van Jona...
We kunnen prima concluderen dat Akster gevallen is, gestruikeld in zijn eigen zwakheden en helaas door heeft kunnen gaan ivm te weinig verantwoording moeten afleggen en te weinig toezicht. En dit zeg ik niet om het af te zwakken, want het is ronduit verschrikkelijk. Maar ook een geroepen iemand kan vallen in (menigvuldige) zonden. Zie ook bijvoorbeeld David, die was zelfs in opdracht van God gezalfd! Niet voor niets staan deze eerlijke verhalen in Gods Woord. Laten we de conclusie over de roeping daarom maar aan God overlaten.
We kunnen ook té voorzichtig zijn in onze drang om maar niet te oordelen. Ik denk dat eerlijkheid ook heel belangrijk is. Ook naar anderen toe, als waarschuwing. De Bijbel is niet onduidelijk over de wedergeboorte en vernieuwing door door Heilige Geest.
Natuurlijk zijn er hele grote vraagtekens te zetten bij het manipulatief gedrag en zijn zijn daden te veroordelen.
Een predikant zei eens tegen mij toen ik worstelde met het feit dat iemand die doorging voor een kind van God, verschrikkelijke dingen deed: als die persoon een kind van God is, dan is hij op dit moment vér van zijn plek. Maar als hij echt een kind van God is, dan komt er een moment dat die persoon erop terugkomt.
Dat is ook (na heel veel jaren) daadwerkelijk gebeurd. En dat heeft mij voorzichtig gemaakt.
Bovendien heb ik persoonlijk mee mogen maken dat er na vele, vele jaren bewust leven in menigvuldige zonden, er vergeving en genade was. Dan kan het voor ieder ander ook!
Wat bedoel je in dit verband met duidelijkheid over de wedergeboorte en vernieuwing door de Heilige Geest?