Hoe bedoel je dat de OGGiN niet meedoet?
Gaat de GBS dan straks de SV-oud en de SV-mini revisie drukken?
Hoe bedoel je dat de OGGiN niet meedoet?
Zolang er vraag naar is zal men inderdaad twee versies van de SV gaan uitgeven. Ik vermoed dat de vraag naar de huidige versie snel zal verdampen en je hebt wel bepaalde oplages nodig om een druk rendabel te krijgen. Maar er ligt natuurlijk ook het nodige op voorraad.
Als het gaat over SV of HSV hebben we het over een bijzaak.MGG schreef: ↑26 mar 2025, 07:37Waar stopt die ruimte? De achterban gebruikt niet alleen SV of HSV.Martijn schreef: ↑26 mar 2025, 06:16Als een achterban divers is geef dan in ieder geval wat ruimte. Zoals bij het leren van een bijbeltekst.Zeeuw schreef: ↑25 mar 2025, 13:47Ik vind dat laatste ook niet heel verwonderlijk. Een school kiest wat mij betreft 1 vertaling waaruit gewerkt wordt. Dat is bij onze kinderen dan ook de SV terwijl in de kerk de HSV wordt gebruikt. Ik hoor ze er verder niet zo over. Ik heb liever docenten met een levend geloof voor de klas die de SV gebruiken omdat de school dat nu eenmaal voorschrijft en gewoon open het gesprek met de leerlingen aangaan, dan een hoop discussie over 'welke vertaling nu exact'.Martijn schreef: ↑25 mar 2025, 10:11
Dat laatste kan echt niet overal.
Zit je in een gemeente waar sterk tegen de HSV geageerd wordt dan moet je als jongere stevig in je schoenen staan om toch een HSV mee te nemen. Hetzelfde voor (basis)scholen. De school waar onze jongste op zit heeft in de statuten laten vastleggen dat ten allen tijde alleen de SV mag worden gebruikt.
Het lijkt mij sowieso beter als scholen zelf beleid bepalen en niet achter de achterban aanhobbelen.
Toch denk ik wel, als ik naar het publiek kijk van GBS toogdagen en wanneer ik de reactie van ds. Van Wingerden lees, dat de GBS zich met deze laatste stap van een klein maar hondstrouw deel van de achterban vervreemt. De mensen die ook geen SGP meer stemmen of die sterk bekritiseren, hoe heet die organisatie ook alweer? En geen internet hebben, soms. Dat is toch wel een groep waarvan het me niet zal verbazen als ze zich op den duur kerkelijk zullen verenigen, mogelijk binnen de OGGiN. Ik ken er wat, ze zijn nog lid van de Geref. Gem. Waren altijd heel principiële maar uiterst vriendelijke mensen. Degenen die ik ken, hebben een zekere radicalisering doorgemaakt de afgelopen jaren. (Ook) daar bouwt de onvrede zich op. Zij zullen ongetwijfeld de vernieuwingen niet kunnen aanvaarden en de oudere Statenvertaling willen blijven gebruiken. Ik maak me ook wel zorgen om die groep binnen onze gezindte. Ze voelen zich diep in het offensief gedrukt en verharden in hun stellingen. We kunnen het krachtenveld, mijnenveld, eierenveld waarin en waarop de GBS zich begeeft nauwelijks onderschatten.
Dat is maar een minuscuul gedeelte van onze gezindte. Dus daar zou ik me geen zorgen over maken.Job schreef: ↑26 mar 2025, 10:58Toch denk ik wel, als ik naar het publiek kijk van GBS toogdagen en wanneer ik de reactie van ds. Van Wingerden lees, dat de GBS zich met deze laatste stap van een klein maar hondstrouw deel van de achterban vervreemt. De mensen die ook geen SGP meer stemmen of die sterk bekritiseren, hoe heet die organisatie ook alweer? En geen internet hebben, soms. Dat is toch wel een groep waarvan het me niet zal verbazen als ze zich op den duur kerkelijk zullen verenigen, mogelijk binnen de OGGiN. Ik ken er wat, ze zijn nog lid van de Geref. Gem. Waren altijd heel principiële maar uiterst vriendelijke mensen. Degenen die ik ken, hebben een zekere radicalisering doorgemaakt de afgelopen jaren. (Ook) daar bouwt de onvrede zich op. Zij zullen ongetwijfeld de vernieuwingen niet kunnen aanvaarden en de oudere Statenvertaling willen blijven gebruiken. Ik maak me ook wel zorgen om die groep binnen onze gezindte. Ze voelen zich diep in het offensief gedrukt en verharden in hun stellingen. We kunnen het krachtenveld, mijnenveld, eierenveld waarin en waarop de GBS zich begeeft nauwelijks onderschatten.
Tiberius schreef: ↑26 mar 2025, 11:34 Bovendien, wat bedoel je met hondstrouw en vriendelijke mensen?
Als je in één adem schrijft:
- geen SGP meer stemmen of die sterk bekritiseren (de naam is: Landelijke Stichting ter bevordering van de Staatkundig Gereformeerde beginselen, zie www.inhetspoor.nl).
- een zekere radicalisering doorgemaakt
- bouwt de onvrede zich op
- kunnen vernieuwingen niet aanvaarden
- voelen zich in het offensief gedrukt (je bedoelt waarschijnlijk: in het defensief)
- verharden hun stellingen
- termen als: krachtenveld, mijnenveld, eierenveld
Schoolbesturen bestaan vaak uit mensen die niet vanwege hun bestuurlijk kwaliteiten in het onderwijs zitting hebben in het bestuur.
Ik kan er ook wel om lachen als je het zo op een rijtje zetJ P Zoon schreef: ↑26 mar 2025, 12:12Tiberius schreef: ↑26 mar 2025, 11:34 Bovendien, wat bedoel je met hondstrouw en vriendelijke mensen?
Als je in één adem schrijft:
- geen SGP meer stemmen of die sterk bekritiseren (de naam is: Landelijke Stichting ter bevordering van de Staatkundig Gereformeerde beginselen, zie www.inhetspoor.nl).
- een zekere radicalisering doorgemaakt
- bouwt de onvrede zich op
- kunnen vernieuwingen niet aanvaarden
- voelen zich in het offensief gedrukt (je bedoelt waarschijnlijk: in het defensief)
- verharden hun stellingen
- termen als: krachtenveld, mijnenveld, eierenveld![]()
Nou nou, ik dacht als "hervormd" schoolbestuurder (HSV gebruiker in eredienst en thuis) er goed aan te doen geen HSV discussie aan te slingeren in bestuur. Kennende de gevoeligheid bij een deel van de ouders.
Als je als scholengemeenschap de keuze maakt voor 1 vertaling, zou ik me daar ook bij houden. Anders krijg je vooral veel intern gedoe.Martijn schreef: ↑26 mar 2025, 06:16Als een achterban divers is geef dan in ieder geval wat ruimte. Zoals bij het leren van een bijbeltekst.Zeeuw schreef: ↑25 mar 2025, 13:47Ik vind dat laatste ook niet heel verwonderlijk. Een school kiest wat mij betreft 1 vertaling waaruit gewerkt wordt. Dat is bij onze kinderen dan ook de SV terwijl in de kerk de HSV wordt gebruikt. Ik hoor ze er verder niet zo over. Ik heb liever docenten met een levend geloof voor de klas die de SV gebruiken omdat de school dat nu eenmaal voorschrijft en gewoon open het gesprek met de leerlingen aangaan, dan een hoop discussie over 'welke vertaling nu exact'.Martijn schreef: ↑25 mar 2025, 10:11Dat laatste kan echt niet overal.Charles schreef: ↑25 mar 2025, 08:20 Alles bij elkaar begint het allemaal wel heel erg Rooms te lijken. Geen Latijn maar wel 17e eeuws Nederlands. “Ecclesia Reformata Semper Reformanda”.
Aan de andere kant denk ik; Ach, wat maakt het uit. Je gebruikt in de kerk de SV en privé en in de kerkbank gebruik je HSV. In mijn gemeente neemt met catechisatie iedereen z'n eigen Bijbel mee. Daar zit geen SV meer tussen. En dat werkt verder prima.
Zit je in een gemeente waar sterk tegen de HSV geageerd wordt dan moet je als jongere stevig in je schoenen staan om toch een HSV mee te nemen. Hetzelfde voor (basis)scholen. De school waar onze jongste op zit heeft in de statuten laten vastleggen dat ten allen tijde alleen de SV mag worden gebruikt.