GBS

Bobber

Re: GBS

Bericht door Bobber »

Erskinees schreef: 26 mar 2025, 09:00 Maar nu de OGGiN niet meedoet zit je straks met drie vertalingen in onze gezindte: SV-oud, SV-mini revisie, HSV. Dat is gewoon de nieuwe werkelijkheid en hoeft geen splijtzwam te zijn of de eenheid te verbreken.
Hoe bedoel je dat de OGGiN niet meedoet?
Gaat de GBS dan straks de SV-oud en de SV-mini revisie drukken?
Henk J

Bericht door Henk J »

Bobber schreef: 26 mar 2025, 09:25 Hoe bedoel je dat de OGGiN niet meedoet?
Zolang er vraag naar is zal men inderdaad twee versies van de SV gaan uitgeven. Ik vermoed dat de vraag naar de huidige versie snel zal verdampen en je hebt wel bepaalde oplages nodig om een druk rendabel te krijgen. Maar er ligt natuurlijk ook het nodige op voorraad.
DDD

Bericht door DDD »

De GBS hoeft naar rendabelheid niet te kijken, want het geld klotst over de plinten.
Martijn

Bericht door Martijn »

MGG schreef: 26 mar 2025, 07:37
Martijn schreef: 26 mar 2025, 06:16
Zeeuw schreef: 25 mar 2025, 13:47
Martijn schreef: 25 mar 2025, 10:11
Dat laatste kan echt niet overal.
Zit je in een gemeente waar sterk tegen de HSV geageerd wordt dan moet je als jongere stevig in je schoenen staan om toch een HSV mee te nemen. Hetzelfde voor (basis)scholen. De school waar onze jongste op zit heeft in de statuten laten vastleggen dat ten allen tijde alleen de SV mag worden gebruikt.
Ik vind dat laatste ook niet heel verwonderlijk. Een school kiest wat mij betreft 1 vertaling waaruit gewerkt wordt. Dat is bij onze kinderen dan ook de SV terwijl in de kerk de HSV wordt gebruikt. Ik hoor ze er verder niet zo over. Ik heb liever docenten met een levend geloof voor de klas die de SV gebruiken omdat de school dat nu eenmaal voorschrijft en gewoon open het gesprek met de leerlingen aangaan, dan een hoop discussie over 'welke vertaling nu exact'.
Als een achterban divers is geef dan in ieder geval wat ruimte. Zoals bij het leren van een bijbeltekst.
Waar stopt die ruimte? De achterban gebruikt niet alleen SV of HSV.

Het lijkt mij sowieso beter als scholen zelf beleid bepalen en niet achter de achterban aanhobbelen.
Als het gaat over SV of HSV hebben we het over een bijzaak.
En als het om een school gaat dan gaat het om het geven van onderwijs. Dan willen we toch dat dat zo duidelijk mogelijk en begrijpelijk is? Geldt idem voor catechismus.
Job

Bericht door Job »

Bobber schreef: 26 mar 2025, 09:25
Erskinees schreef: 26 mar 2025, 09:00 Maar nu de OGGiN niet meedoet zit je straks met drie vertalingen in onze gezindte: SV-oud, SV-mini revisie, HSV. Dat is gewoon de nieuwe werkelijkheid en hoeft geen splijtzwam te zijn of de eenheid te verbreken.
Toch denk ik wel, als ik naar het publiek kijk van GBS toogdagen en wanneer ik de reactie van ds. Van Wingerden lees, dat de GBS zich met deze laatste stap van een klein maar hondstrouw deel van de achterban vervreemt. De mensen die ook geen SGP meer stemmen of die sterk bekritiseren, hoe heet die organisatie ook alweer? En geen internet hebben, soms. Dat is toch wel een groep waarvan het me niet zal verbazen als ze zich op den duur kerkelijk zullen verenigen, mogelijk binnen de OGGiN. Ik ken er wat, ze zijn nog lid van de Geref. Gem. Waren altijd heel principiële maar uiterst vriendelijke mensen. Degenen die ik ken, hebben een zekere radicalisering doorgemaakt de afgelopen jaren. (Ook) daar bouwt de onvrede zich op. Zij zullen ongetwijfeld de vernieuwingen niet kunnen aanvaarden en de oudere Statenvertaling willen blijven gebruiken. Ik maak me ook wel zorgen om die groep binnen onze gezindte. Ze voelen zich diep in het offensief gedrukt en verharden in hun stellingen. We kunnen het krachtenveld, mijnenveld, eierenveld waarin en waarop de GBS zich begeeft nauwelijks onderschatten.
J P Zoon
Verbannen

Bericht door J P Zoon »

Job schreef: 26 mar 2025, 10:58
Bobber schreef: 26 mar 2025, 09:25
Toch denk ik wel, als ik naar het publiek kijk van GBS toogdagen en wanneer ik de reactie van ds. Van Wingerden lees, dat de GBS zich met deze laatste stap van een klein maar hondstrouw deel van de achterban vervreemt. De mensen die ook geen SGP meer stemmen of die sterk bekritiseren, hoe heet die organisatie ook alweer? En geen internet hebben, soms. Dat is toch wel een groep waarvan het me niet zal verbazen als ze zich op den duur kerkelijk zullen verenigen, mogelijk binnen de OGGiN. Ik ken er wat, ze zijn nog lid van de Geref. Gem. Waren altijd heel principiële maar uiterst vriendelijke mensen. Degenen die ik ken, hebben een zekere radicalisering doorgemaakt de afgelopen jaren. (Ook) daar bouwt de onvrede zich op. Zij zullen ongetwijfeld de vernieuwingen niet kunnen aanvaarden en de oudere Statenvertaling willen blijven gebruiken. Ik maak me ook wel zorgen om die groep binnen onze gezindte. Ze voelen zich diep in het offensief gedrukt en verharden in hun stellingen. We kunnen het krachtenveld, mijnenveld, eierenveld waarin en waarop de GBS zich begeeft nauwelijks onderschatten.
Dat is maar een minuscuul gedeelte van onze gezindte. Dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bovendien, wat bedoel je met hondstrouw en vriendelijke mensen?

Als je in één adem schrijft:
- geen SGP meer stemmen of die sterk bekritiseren (de naam is: Landelijke Stichting ter bevordering van de Staatkundig Gereformeerde beginselen, zie www.inhetspoor.nl).
- een zekere radicalisering doorgemaakt
- bouwt de onvrede zich op
- kunnen vernieuwingen niet aanvaarden
- voelen zich in het offensief gedrukt (je bedoelt waarschijnlijk: in het defensief)
- verharden hun stellingen
- termen als: krachtenveld, mijnenveld, eierenveld
J P Zoon
Verbannen

Bericht door J P Zoon »

Tiberius schreef: 26 mar 2025, 11:34 Bovendien, wat bedoel je met hondstrouw en vriendelijke mensen?

- geen SGP meer stemmen of die sterk bekritiseren (de naam is: Landelijke Stichting ter bevordering van de Staatkundig Gereformeerde beginselen, zie www.inhetspoor.nl).
- voelen zich in het offensief gedrukt (je bedoelt waarschijnlijk: in het defensief)
:yahoo
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

ZWP schreef: 26 mar 2025, 08:11 En de scholen zijn toch 'van' de ouders? Niet aanhobbelen achter de ouders, maar de ouders nemen het voortouw! Dat is het hele idee van bijzonder onderwijs.
Schoolbesturen bestaan vaak uit mensen die niet vanwege hun bestuurlijk kwaliteiten in het onderwijs zitting hebben in het bestuur.

Vaak gaat het erom of mensen de juiste kleur zwart aanhebben.
Job

Bericht door Job »

J P Zoon schreef: 26 mar 2025, 12:12
Tiberius schreef: 26 mar 2025, 11:34 Bovendien, wat bedoel je met hondstrouw en vriendelijke mensen?

:yahoo
Ik kan er ook wel om lachen als je het zo op een rijtje zet :haha

Maar het waren dus vriendelijke, gemoedelijke mensen. De laatste jaren zie ik een verharding en verscherping bij hen, met alle gevolgen die ik vervolgens opsom.
En dat defensief: klopt :OO3
Bobber

Bericht door Bobber »

Het is wel de vraag of al die mensen aan de criteria voldoen.

Niet alle mensen die tegen revisie van de SV zijn behoren tot de groep van In het Spoor en hebben geen internet.
deschpin

Bericht door deschpin »

Ambtenaar schreef: 26 mar 2025, 07:53
MGG schreef: 26 mar 2025, 07:37 Het lijkt mij sowieso beter als scholen zelf beleid bepalen en niet achter de achterban aanhobbelen.
Het probleem is juist dat die schoolbesturen van elke realiteit gespeend zijn.
Nou nou, ik dacht als "hervormd" schoolbestuurder (HSV gebruiker in eredienst en thuis) er goed aan te doen geen HSV discussie aan te slingeren in bestuur. Kennende de gevoeligheid bij een deel van de ouders.

Wat blijkt in de wandelgangen het HSV gebruik bij de afgescheiden bestuurders :love is thuis eerder regel dan uitzondering.
Voor de lieve vrede hebben SV het alleenrecht laten behouden. (bij afscheid van school mogen kinderen zelf de (ver)taling opgeven van de bijbel die ze krijgen.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

En waarom ook niet?

Het is belangrijker dat de GBS strijdt voor een correcte Bijbelvertaling in hedendaags Nederlands dan aan vast te houden aan het taalgebruik uit 1637 "omdat dat zo hoort" en wat bijna niemand meer begrijpt.
Job

Bericht door Job »

Bobber schreef: 26 mar 2025, 14:30 Het is wel de vraag of al die mensen aan de criteria voldoen.

Niet alle mensen die tegen revisie van de SV zijn behoren tot de groep van In het Spoor en hebben geen internet.
Dat klopt. Het gaat dan ook om een specifieke, selecte groep.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Martijn schreef: 26 mar 2025, 06:16
Zeeuw schreef: 25 mar 2025, 13:47
Martijn schreef: 25 mar 2025, 10:11
Charles schreef: 25 mar 2025, 08:20 Alles bij elkaar begint het allemaal wel heel erg Rooms te lijken. Geen Latijn maar wel 17e eeuws Nederlands. “Ecclesia Reformata Semper Reformanda”.

Aan de andere kant denk ik; Ach, wat maakt het uit. Je gebruikt in de kerk de SV en privé en in de kerkbank gebruik je HSV. In mijn gemeente neemt met catechisatie iedereen z'n eigen Bijbel mee. Daar zit geen SV meer tussen. En dat werkt verder prima.
Dat laatste kan echt niet overal.
Zit je in een gemeente waar sterk tegen de HSV geageerd wordt dan moet je als jongere stevig in je schoenen staan om toch een HSV mee te nemen. Hetzelfde voor (basis)scholen. De school waar onze jongste op zit heeft in de statuten laten vastleggen dat ten allen tijde alleen de SV mag worden gebruikt.
Ik vind dat laatste ook niet heel verwonderlijk. Een school kiest wat mij betreft 1 vertaling waaruit gewerkt wordt. Dat is bij onze kinderen dan ook de SV terwijl in de kerk de HSV wordt gebruikt. Ik hoor ze er verder niet zo over. Ik heb liever docenten met een levend geloof voor de klas die de SV gebruiken omdat de school dat nu eenmaal voorschrijft en gewoon open het gesprek met de leerlingen aangaan, dan een hoop discussie over 'welke vertaling nu exact'.
Als een achterban divers is geef dan in ieder geval wat ruimte. Zoals bij het leren van een bijbeltekst.
Als je als scholengemeenschap de keuze maakt voor 1 vertaling, zou ik me daar ook bij houden. Anders krijg je vooral veel intern gedoe.
Plaats reactie