Bedankt voor jouw reactie, ik ben zo vrij geweest je argumenten even te nummeren. Dat reageert gemakkelijker.Evangelist schreef: ↑24 mar 2025, 09:56Wat een vreemde conclusies trek je uit het feit dat er een paar tweetallen zijn gepubliceerd, en andere tweetallen niet. (1) Ds. Dekker is 63; dus richting zijn emeritaat. Daarmee vallen al verschillende gemeenten af. (2) Verder heeft de positionering van het deputaatschap echt niets met de ligging van ds. Dekker te maken. Als je zijn preken beluistert, zou je ook het omgekeerde kunnen betogen. (3) In de derde plaats lijkt het me gezond als er bij beroepbaarstellingen niet meer uit gewoonte of bijgelovigheid wordt gekandideerd. (4) Tot slot hoop ik voor ds. Dekker dat hij maar enkele beroepen hoeft af te wegen. Lijkt me een ingewikkelde zaak om 20 of meer brieven te krijgen.Job schreef: ↑24 mar 2025, 09:46 Het stelt me teleur dat de voormalige Israëlpredikant van de GG tot nu toe in een selectief aantal vacante gemeenten gekandideerd staat. We zullen zien, hopelijk komen er meer en laat ook de andere zijde van het kerkverband zien dat het vacant-zijn grote nood is.
Het deputaatschap Israël, dat ter rechterzijde van het kerkverband gepositioneerd is en volgens mij (daar) behoorlijke steun geniet, wanneer ik kijk naar wat er ontplooid wordt en hoe vol de kerk in Geldermalsen in december elk jaar zit met de Israëldag, heeft altijd veel liefde en steun betoond voor hun Israëlpredikant. Menig predikant heeft zondags op onze preekstoel liefdevol voor hem gebeden toen hij in Israel zat, als voor een vriend. Ik meende altijd dat juist hij erg breed gedragen wordt. Maar ik laat me graag verrassen. De datum van de beroepbaarstelling duurt nog zes dagen.
(1) Dat zie ik niet als valide argument.
(2) Klopt, dat heeft niets met elkaar van doen, maar ik constateer wel dat de verbondenheid groot is en dat ds. Dekker breed gedragen lijkt te worden in de predikantenkring. Dat kan helaas niet van alle predikanten gezegd worden die veelal gekandideerd worden in een deel van de gemeenten die nu een ledenvergadering voorbereiden.
(3) Dat is waar.
(4) Dat gun je indd niemand, ergens. Maar draagvlak in de gemeenten is ook wel fijn.
Mijn punt gaat voornamelijk over punt 2. Ik meen dat het een breed gedragen en geliefd predikant is. Dat zie ik vooralsnog niet terug in de kandideringen. Op Goes en Wolphaartsdijk na zul je toch met me eens zijn dat het voornamelijk een specifiek smaldeel is, dat meest in de vijver vist van ds. Zondag, ds. Baan, ds. Heijkamp enzovoort.