Waar ligt je grens?

merel

Re: Waar ligt je grens?

Bericht door merel »

En wat wil je doen als zij zich er niet aan houden?
J P Zoon
Verbannen

Bericht door J P Zoon »

merel schreef: 20 mar 2025, 21:35 En wat wil je doen als zij zich er niet aan houden?
Dat kan dus niet. Als je het vast laat leggen bij de notaris en de uitvaartondernemer, hebben zij zich er gewoon aan te houden.
Dodo

Bericht door Dodo »

Nabestaanden kunnen elke kaart rondsturen die ze willen. Dat is vrij. Misschien zijn er dan twee rouwkaarten over dezelfde persoon in omloop, maar het kan wel.
Als je echt sterke ideeën hebt over de rouwkaart, of andere zaken, zou je een executeur-testamentair moeten aanwijzen. Die handelt dan de zaken af. Maar nog steeds kan iedereen op eigen kosten wat voor kaart dan ook laten drukken en rondsturen.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 20 mar 2025, 21:35 En wat wil je doen als zij zich er niet aan houden?
Vaak ben je in zulke gevallen blij dat de overleden persoon niet weet hoe de nabestaanden handelen.
DDD

Bericht door DDD »

Maar de vraag is natuurlijk wel wie daar in zo'n geval nog behoefte aan heeft. Ik denk dat ik in zo'n geval de hele begrafenis zou overslaan.

Als een deel van de kinderen niet welkom is, of niet in de advertentie of op de kaart staat, vind ik dat heel ongepast. Maar goed, bij seksueel misbruik zie je zulke dingen soms ook. Niet onbegrijpelijk.

Ik vraag mij af of je wel 'kinderen en kleinkinderen' mag schrijven als het niet namens alle kinderen is? Dat lijkt me toch een beetje misleidend.

Dan zou je ook de naam kunnen overslaan. Doodverklaard, heet dat volgens mij.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Niets. Maar meestal is het meer onbekendheid dan onwil, en daarom is het goed om je wensen vast te leggen.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Eigenlijk getuigt dat wel van weinig respect voor de overledene als zij zich niet aan iemands laatste wil houden.

Uiteraard weet ik dat dat gebeurd.
merel

Bericht door merel »

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/31 ... homo-s-2-/

Zoals eerder aangegeven sta ik volledig achter beide antwoorden van deze ouderling.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 24 mar 2025, 13:23 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/31 ... homo-s-2-/

Zoals eerder aangegeven sta ik volledig achter beide antwoorden van deze ouderling.
Ik ben het van harte met jou eens.
Vooral deze zin trof mij:
Het treft mij in Lukas 15 en op andere plaatsen in de evangeliën altijd weer, dat zondaren en tollenaren zo naar Jezus toe trekken. Waarom trekken hedendaagse zondaars niet even hard naar de christelijke gemeente toe? Is dat niet omdat onze uitstraling er vaak meer één is van regels dan van genade?
Ik heb op dit forum al eens eerder geschreven over mijn worsteling met de cultuurverschillen tussen de Nederlandse kerken en hier. Hoe pijnlijk ook, het lijkt toch dat ik moet concluderen dat ik de laatste vraag uit de quote met 'ja' moet beantwoorden.
helma

Bericht door helma »

Ik denk dat ik iets dan altijd verkeerd begrepen heb...

Ik heb nooit begrepen dat Levi zijn medetollenaren en medezondaren uitnodigde om zijn zondige levensstijl te vieren.
Ik dacht dat hij graag wilde dat ze Jezus zouden leren kennen nu hij zelf voortaan Jezus ging volgen.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

helma schreef: 24 mar 2025, 16:37 Ik denk dat ik iets dan altijd verkeerd begrepen heb...

Ik heb nooit begrepen dat Levi zijn medetollenaren en medezondaren uitnodigde om zijn zondige levensstijl te vieren.
Ik dacht dat hij graag wilde dat ze Jezus zouden leren kennen nu hij zelf voortaan Jezus ging volgen.
Eens met Helma. Ik denk dat deze ouderling een verkeerde vergelijking maakt.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

helma schreef: 24 mar 2025, 16:37 Ik denk dat ik iets dan altijd verkeerd begrepen heb...

Dat heb je niet hoor. En ook zei Hij tegen de vrouw niet. Gefeliciteerd met deze wat uw man niet is. Ga zo door. Maar gaat heen en zondig niet meer...

@ Edelweis; niemand zeg dat je de mens niet mag bezoeken. Lees het draadje terug. Het gaat om het feit dat je mee gaat in een zondige activiteit. Dus een feest vanwege een homohuwelijk. Bijvoorbeeld. Daar kan ik niet in mee. Maar dat ontslaat mij niet om mijn naaste lief te hebben etc.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Waarom trekken hedendaagse zondaars niet even hard naar de christelijke gemeente toe? Is dat niet omdat onze uitstraling er vaak meer één is van regels dan van genade?
Ik denk dat hij hier een terecht punt heeft. Alleen zie je dat de vroegchristelijke kerk een hele hoge drempel heeft voor de doop en het avondmaal en een radicale levensverzekering wordt gevraagd. Gescheiden christenen mochten niet eens naar de samenkomsten komen de eerste jaren.

Tegelijkertijd is het waar: refo's staan meer bekend om hun regels dan om de barmhartigheid die ze midden in de samenleving bewijzen.

Dat is mede een reden waarom openbare zondaren niet graag een kerk bezoeken denk ik.
Adagio

Bericht door Adagio »

Nee, niks verkeerd begrepen. En was het in Lukas 5: 27-32 wellicht het sprekend voorbeeld van Levi's omkering, dat hen middellijkerwijs trok tot de Profeet? Hij riep zondaren tot bekering, staat er, en was voor hen de Medicijnmeester. Er werd verwezen naar Lukas 15. Daar staat in vers 1: "zij naderden"; daar klinkt aarzeling, schuchterheid in door. (KJV: "Then drew near unto him..". Zullen twee tezamen wandelen, tenzij dat zij bijeen gekomen zijn?)
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Lilian1975 schreef: 24 mar 2025, 16:57

Dat heb je niet hoor. En ook zei Hij tegen de vrouw niet. Gefeliciteerd met deze wat uw man niet is. Ga zo door. Maar gaat heen en zondig niet meer...

@ Edelweis; niemand zeg dat je de mens niet mag bezoeken. Lees het draadje terug. Het gaat om het feit dat je mee gaat in een zondige activiteit. Dus een feest vanwege een homohuwelijk. Bijvoorbeeld. Daar kan ik niet in mee. Maar dat ontslaat mij niet om mijn naaste lief te hebben etc.
Ik had de hele draad gelezen maar heb zojuist jouw bijdrages nog eens overgelezen. Ik denk dat ik je punt wel begrijp - en ik twijfel er absoluut niet aan dat je je naaste liefhebt, daar wil ik heel duidelijk in zijn :)
Ik denk echter wel, dat we hierin van standpunt verschillen, en dat mag ook natuurlijk. Dat maakt het forum in mijn ogen ook zo interessant.
Plaats reactie