GBS

MGG

Re: GBS

Bericht door MGG »

Posthoorn schreef: 24 mar 2025, 08:44
MGG schreef: 24 mar 2025, 07:56 Succes met de kritiek op de GBS. Voor alle meelezers pak alvast een biertje en popcorn en neem niet alles te serieus. Word je duizelig van teveel rondjes op dezelfde rotonde neem dan een paracetamol.
Want een onzettend arrogante manier om naar je medeforummers te kijken. :deg
Het is maar net hoe je het wil opvatten ;).
MGG

Bericht door MGG »

FlyingEagle schreef: 24 mar 2025, 08:28
MGG schreef:
refo schreef: 24 mar 2025, 08:15
MGG schreef: 24 mar 2025, 07:56 Succes met de kritiek op de GBS. Voor alle meelezers pak alvast een biertje en popcorn en neem niet alles te serieus. Word je duizelig van teveel rondjes op dezelfde rotonde neem dan een paracetamol.
Slecht geslapen?
Deze discussie loopt al 2 jaar niet meer.
Ik heb heerlijk geslapen en de eindeloze discussies over SV, HSV en GBS vermoeien mij niet meer. Ik wacht met enig plezier om de voorspelbare reacties van diverse forummers.
Tja… jou reactie is net zo voorspelbaar :livre
Dat lijkt mij sterk. Ik kan mij niet herinneren dat ik eerder voordat een discussie begon al een luchtig bericht geplaatst heb.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Evangelist schreef: 24 mar 2025, 08:46
GGotK schreef: 24 mar 2025, 08:37 Ik vraag me wel af in hoeverre emoties een rol spelen in het wel of niet aanpassen van woorden:
Min of meer oud-Nederlandse woorden die zijn blijven staan, zijn bijvoorbeeld creaturen, gaarne, gemirreden, hondeken, krank, rantsoen, schare, ongevold, opwassen, terstond, ulieden, verhalen (in de betekenis van vertellen), zeide en zwaarlijk.
Ik vraag me af, wat het bezwaar zou zijn tegen de volgende alternatieven:
creaturen: schepselen
hondeken: hondje
krank: ziek
schare: menigte
ongevold: ongekrompen
opwassen: opgroeien
verhalen: vertellen
zeide: zei
zwaarlijk: moeilijk
Dat moeten wij natuurlijk allemaal gewoon kunnen begrijpen. En wellicht ook nog gebruiken in het dagelijkse leven. ;)
Maar: te weinig en te laat. En er is pas 1 Bijbelboek af. Het zou me benieuwen als het voor 2030 klaar is.
refo

Bericht door refo »

Waar hebben jullie het eigenlijk over? Is er een herziene GBS-Statenvertaling verschenen?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

de GBS SV is al een herziene SV, echter is de herziening blijven hangen in 1880.
De aanpassingen die nu gebeuren zijn zoals Philpot al verwoorde te minimaal.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

MGG schreef: 24 mar 2025, 08:57
MGG schreef:
refo schreef: 24 mar 2025, 08:15

Slecht geslapen?
Deze discussie loopt al 2 jaar niet meer.
Ik heb heerlijk geslapen en de eindeloze discussies over SV, HSV en GBS vermoeien mij niet meer. Ik wacht met enig plezier om de voorspelbare reacties van diverse forummers.
Dat lijkt mij sterk. Ik kan mij niet herinneren dat ik eerder voordat een discussie begon al een luchtig bericht geplaatst heb.
Het verbaasde me niet dat jij zo reageerde. Jij neemt kritische berichten vaak niet serieus heb ik het idee. Maar misschien interpreteer ik je berichten niet altijd juist
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

refo schreef: 24 mar 2025, 09:03 Waar hebben jullie het eigenlijk over? Is er een herziene GBS-Statenvertaling verschenen?
https://www.rd.nl/artikel/1100425-aange ... -vervangen
Job

Bericht door Job »

Ik blijf het onterecht vinden dat de verantwoordelijkheid bij de GBS gelegd blijft worden. Alles (verwachtingen, teleurstellingen, kritiek) balt zich samen richting deze stichting. Maar de GBS bestaat bij de gratie van het bewaren van de oude Statenvertaling. Dat is altijd hun doel geweest. Kerkverbanden hebben hun verantwoordelijkheid bij deze stichting over de schutting gegooid om te voorzien in Bijbelontlezing en afnemend Bijbelbegrip. Het is écht flauw dat het steeds alle ballen op de GBS blijft.

Van een vereniging die bij statuut oude legervoertuigen beheert en restaureert mag je ook niet verwachten dat ze een F-35 in hun assortiment opnemen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Job schreef: 24 mar 2025, 09:17 Ik blijf het onterecht vinden dat de verantwoordelijkheid bij de GBS gelegd blijft worden. Alles (verwachtingen, teleurstellingen, kritiek) balt zich samen richting deze stichting. Maar de GBS bestaat bij de gratie van het bewaren van de oude Statenvertaling. Dat is altijd hun doel geweest. Kerkverbanden hebben hun verantwoordelijkheid bij deze stichting over de schutting gegooid om te voorzien in Bijbelontlezing en afnemend Bijbelbegrip. Het is écht flauw dat het steeds alle ballen op de GBS blijft.

Van een vereniging die bij statuut oude legervoertuigen beheert en restaureert mag je ook niet verwachten dat ze een F-35 in hun assortiment opnemen.
Inderdaad, maar je mag wel verwachten dat ze het 6 volt-systeem ombouwen naar een 12 volt-systeem, zoals nu gebruikelijk is.
DDD

Bericht door DDD »

Behalve dan als deze stichting zich ook beijvert voor het dagelijks gebruik van deze oude legervoertuigen in de oorlog in Oekraïne, vanwege hun bewezen staat van dienst in 1914-1918.

In dat geval is er namelijk een steekje los aan het bestuur.
MGG

Bericht door MGG »

FlyingEagle schreef: 24 mar 2025, 09:14
MGG schreef: 24 mar 2025, 08:57
MGG schreef:
Het verbaasde me niet dat jij zo reageerde. Jij neemt kritische berichten vaak niet serieus heb ik het idee. Maar misschien interpreteer ik je berichten niet altijd juist
Ik probeer kritiek serieus te nemen. Als het nieuwe of goed onderbouwde kritiek is, lukt dit beter dan wanneer het een herhaling is.

In dit geval begrijp ik de kritiek op de lastige taal. De kritiek op de GBS begrijp ik minder goed. De GBS handelt in lijn met hun doelstelling. Ik vind het daarom logisch dat mensen het project HSV gestart zijn. Als kerk en school voor de HSV zouden kiezen, dan zou ik die ook gaan gebruiken. Dat privé aansluit op kerk en school vind ik belangrijker dan het vasthouden aan de vertaling waarmee ik vertrouwd ben.
J P Zoon
Verbannen

Bericht door J P Zoon »

Ik denk dat de Gereformeerde Gemeenten met deze geringe aanpassingen niet akkoord gaan.

Er is ook binnen de top van dit kerkverband steeds meer moeite met de standpunten die de GBS hanteert. Er schijnt achter de schermen ook al contact over te zijn met De Banier, onder ambtsdragers die hebben meegewerkt aan de Bijbel met Uitleg.

Dus ik vermoed toch wel dat er gestuurd gaat worden op meer aanpassingen en men anders toch een andere weg inslaat.

Laten we nog maar eens afwachten hoe zich dat de komende maanden ontwikkelt.
HHR

Bericht door HHR »

J P Zoon schreef: 24 mar 2025, 09:31 Ik denk dat de Gereformeerde Gemeenten met deze geringe aanpassingen niet akkoord gaan.

Er is ook binnen de top van dit kerkverband steeds meer moeite met de standpunten die de GBS hanteert. Er schijnt achter de schermen ook al contact over te zijn met De Banier, onder ambtsdragers die hebben meegewerkt aan de Bijbel met Uitleg.

Dus ik vermoed toch wel dat er gestuurd gaat worden op meer aanpassingen en men anders toch een andere weg inslaat.

Laten we nog maar eens afwachten hoe zich dat de komende maanden ontwikkelt.
Eens.
Er zijn ook gedachten om toch met HSV in overleg te gaan.
refo

Bericht door refo »

Is dit nu alles wat tot nu toe herzien is? Dan kan het nog wel even duren tot de totale herziening klaar is. Het totaal aantal woorden is ruim 600.000.
Henk J

Bericht door Henk J »

Job schreef: 24 mar 2025, 09:17 Ik blijf het onterecht vinden dat de verantwoordelijkheid bij de GBS gelegd blijft worden. Alles (verwachtingen, teleurstellingen, kritiek) balt zich samen richting deze stichting. Maar de GBS bestaat bij de gratie van het bewaren van de oude Statenvertaling. Dat is altijd hun doel geweest. Kerkverbanden hebben hun verantwoordelijkheid bij deze stichting over de schutting gegooid om te voorzien in Bijbelontlezing en afnemend Bijbelbegrip. Het is écht flauw dat het steeds alle ballen op de GBS blijft.

Als de GBS zich ook profileerde als een soort museale vereniging die een liefhebber is van de SV maar verder geen mening heeft over Bijbelvertalingen dan is je vergelijking terecht. Maar de GBS profileert zich ook als de overkoepelende stichting over kerkverbanden heen die zorg wil dragen voor een getrouwe vertaling waar de reformatorische christenen gebruik van kunnen/moeten maken. Daarom blijven de kerkverbanden ook nadrukkelijk naar de GBS kijken. En dan wordt er wel iets meer van je verwacht dan alleen als een conservator de oude Statenvertaling bewaren.
Plaats reactie