Het is maar net hoe je het wil opvatten

Dat lijkt mij sterk. Ik kan mij niet herinneren dat ik eerder voordat een discussie begon al een luchtig bericht geplaatst heb.FlyingEagle schreef: ↑24 mar 2025, 08:28Tja… jou reactie is net zo voorspelbaar![]()
Dat moeten wij natuurlijk allemaal gewoon kunnen begrijpen. En wellicht ook nog gebruiken in het dagelijkse leven.Evangelist schreef: ↑24 mar 2025, 08:46Ik vraag me af, wat het bezwaar zou zijn tegen de volgende alternatieven:GGotK schreef: ↑24 mar 2025, 08:37 Ik vraag me wel af in hoeverre emoties een rol spelen in het wel of niet aanpassen van woorden:Min of meer oud-Nederlandse woorden die zijn blijven staan, zijn bijvoorbeeld creaturen, gaarne, gemirreden, hondeken, krank, rantsoen, schare, ongevold, opwassen, terstond, ulieden, verhalen (in de betekenis van vertellen), zeide en zwaarlijk.
creaturen: schepselen
hondeken: hondje
krank: ziek
schare: menigte
ongevold: ongekrompen
opwassen: opgroeien
verhalen: vertellen
zeide: zei
zwaarlijk: moeilijk
Het verbaasde me niet dat jij zo reageerde. Jij neemt kritische berichten vaak niet serieus heb ik het idee. Maar misschien interpreteer ik je berichten niet altijd juistMGG schreef: ↑24 mar 2025, 08:57Dat lijkt mij sterk. Ik kan mij niet herinneren dat ik eerder voordat een discussie begon al een luchtig bericht geplaatst heb.
Inderdaad, maar je mag wel verwachten dat ze het 6 volt-systeem ombouwen naar een 12 volt-systeem, zoals nu gebruikelijk is.Job schreef: ↑24 mar 2025, 09:17 Ik blijf het onterecht vinden dat de verantwoordelijkheid bij de GBS gelegd blijft worden. Alles (verwachtingen, teleurstellingen, kritiek) balt zich samen richting deze stichting. Maar de GBS bestaat bij de gratie van het bewaren van de oude Statenvertaling. Dat is altijd hun doel geweest. Kerkverbanden hebben hun verantwoordelijkheid bij deze stichting over de schutting gegooid om te voorzien in Bijbelontlezing en afnemend Bijbelbegrip. Het is écht flauw dat het steeds alle ballen op de GBS blijft.
Van een vereniging die bij statuut oude legervoertuigen beheert en restaureert mag je ook niet verwachten dat ze een F-35 in hun assortiment opnemen.
Ik probeer kritiek serieus te nemen. Als het nieuwe of goed onderbouwde kritiek is, lukt dit beter dan wanneer het een herhaling is.FlyingEagle schreef: ↑24 mar 2025, 09:14Het verbaasde me niet dat jij zo reageerde. Jij neemt kritische berichten vaak niet serieus heb ik het idee. Maar misschien interpreteer ik je berichten niet altijd juistMGG schreef: ↑24 mar 2025, 08:57Dat lijkt mij sterk. Ik kan mij niet herinneren dat ik eerder voordat een discussie begon al een luchtig bericht geplaatst heb.FlyingEagle schreef: ↑24 mar 2025, 08:28Tja… jou reactie is net zo voorspelbaarMGG schreef:
Ik heb heerlijk geslapen en de eindeloze discussies over SV, HSV en GBS vermoeien mij niet meer. Ik wacht met enig plezier om de voorspelbare reacties van diverse forummers.![]()
Eens.J P Zoon schreef: ↑24 mar 2025, 09:31 Ik denk dat de Gereformeerde Gemeenten met deze geringe aanpassingen niet akkoord gaan.
Er is ook binnen de top van dit kerkverband steeds meer moeite met de standpunten die de GBS hanteert. Er schijnt achter de schermen ook al contact over te zijn met De Banier, onder ambtsdragers die hebben meegewerkt aan de Bijbel met Uitleg.
Dus ik vermoed toch wel dat er gestuurd gaat worden op meer aanpassingen en men anders toch een andere weg inslaat.
Laten we nog maar eens afwachten hoe zich dat de komende maanden ontwikkelt.
Als de GBS zich ook profileerde als een soort museale vereniging die een liefhebber is van de SV maar verder geen mening heeft over Bijbelvertalingen dan is je vergelijking terecht. Maar de GBS profileert zich ook als de overkoepelende stichting over kerkverbanden heen die zorg wil dragen voor een getrouwe vertaling waar de reformatorische christenen gebruik van kunnen/moeten maken. Daarom blijven de kerkverbanden ook nadrukkelijk naar de GBS kijken. En dan wordt er wel iets meer van je verwacht dan alleen als een conservator de oude Statenvertaling bewaren.Job schreef: ↑24 mar 2025, 09:17 Ik blijf het onterecht vinden dat de verantwoordelijkheid bij de GBS gelegd blijft worden. Alles (verwachtingen, teleurstellingen, kritiek) balt zich samen richting deze stichting. Maar de GBS bestaat bij de gratie van het bewaren van de oude Statenvertaling. Dat is altijd hun doel geweest. Kerkverbanden hebben hun verantwoordelijkheid bij deze stichting over de schutting gegooid om te voorzien in Bijbelontlezing en afnemend Bijbelbegrip. Het is écht flauw dat het steeds alle ballen op de GBS blijft.
Van een vereniging die bij statuut oude legervoertuigen beheert en restaureert mag je ook niet verwachten dat ze een F-35 in hun assortiment opnemen.