GBS

Johannes 3:16

Re: GBS

Bericht door Johannes 3:16 »

CvdW schreef: 03 mar 2023, 19:16 Een jongere van 15 jaar snapt wel wat onnozel betekent. En stel dat hij het niet weet dan ligt er toch een schone taak voor ouders om het even uit te leggen.
Even als voorbeeld: in een akte staat 'in de eerste echt', dit betekent getrouwd zijn. Je vraagt even aan de notaris wat dit betekent en klaar is kees.
Zou een 15-jarige weten dat het Bijbelse woord 'onnozel' (Rom. 16:19 en Hebr. 7:26) de betekenis heeft van 'onschuldig'? Waarschijnlijk niet. En zijn ouders waarschijnlijk ook niet.

Zie ook het commentaar van de hoofdredactie van het RD over o.a. het woord 'onnozel' in onderstaand artikel:

https://www.rd.nl/artikel/1000059-voork ... nvertaling
Om de Statenvertaling toegankelijk te houden, is het dus onontkoombaar dat die van tijd tot tijd herzien wordt. Dat is ook steeds gebeurd, tot en met de uitgave van de Gereformeerde Bijbelstichting (GBS) in 1973, die tal van correcties bevatte ten opzichte van eerdere versies.

Zulke aanpassingen zijn niet alleen nodig vanwege modernisering van de spelling maar ook omdat woorden in de loop der jaren in onbruik raakten of een andere betekenis kregen. De voorbeelden zijn bekend: beroerte, slecht, gemeen, gram, eerlijk, verkering – en dat rijtje is eenvoudig uit te breiden. Zulke woorden werpen niet alleen drempels op voor het verstaan van de tekst maar leiden ook gemakkelijk tot misverstanden. Nog ernstiger is dat bij het woord ”onnozel” (onschuldig) in de beschrijving van de Heere Jezus in Hebreeën 7:26.
Marck

Bericht door Marck »

Hier in de regio vieren sommigen nog de dag van de onnozele kinderen. Vandaar komt de betekenis van onschuldig wel eens ter sprake bij jongeren hier. Maar meestal verstaan ze het anders...
MGG

Bericht door MGG »

Succes met de kritiek op de GBS. Voor alle meelezers pak alvast een biertje en popcorn en neem niet alles te serieus. Word je duizelig van teveel rondjes op dezelfde rotonde neem dan een paracetamol.
refo

Bericht door refo »

MGG schreef: 24 mar 2025, 07:56 Succes met de kritiek op de GBS. Voor alle meelezers pak alvast een biertje en popcorn en neem niet alles te serieus. Word je duizelig van teveel rondjes op dezelfde rotonde neem dan een paracetamol.
Slecht geslapen?
Deze discussie loopt al 2 jaar niet meer.
mulder

Bericht door mulder »

Dat vind ik een onsympathieke manier van discussies doodslaan Mgg en komt de sfeer op dit forum toch ook niet ten goede?

Als gginlid ben ik nauw verbonden aan de door de Heere geschonken Statenvertaling en ik beZoek jaarlijks de dagen van de GBS in Leerdam. maar de resultaten van de Gbs maken mij erg droevig en doen mij zeer. Ik handhaaf met veel moeite in mijn huisgezin de SV afwachtend en hopend op de revisie.

daar had ik dus geen moeite voor moeten doen
Ook in het persoonlijk leven zie ik de Hsv steeds vaker terug in de Ggin. Ik denk dat we beiden in het gezin nu ook naast elkaar gaan gebruiken want dit vind ik een revisie van niks.
newton

Bericht door newton »

refo schreef: 24 mar 2025, 08:15
MGG schreef: 24 mar 2025, 07:56 Succes met de kritiek op de GBS. Voor alle meelezers pak alvast een biertje en popcorn en neem niet alles te serieus. Word je duizelig van teveel rondjes op dezelfde rotonde neem dan een paracetamol.
Slecht geslapen?
Deze discussie is vandaag weer actueel. Zie
https://www.rd.nl/artikel/1100425-aange ... -vervangen
MGG

Bericht door MGG »

Slecht geslapen?
Ik heb heerlijk geslapen en de eindeloze discussies over SV, HSV en GBS vermoeien mij niet meer. Ik wacht met enig plezier om de voorspelbare reacties van diverse forummers.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

MGG schreef:
Slecht geslapen?
Ik heb heerlijk geslapen en de eindeloze discussies over SV, HSV en GBS vermoeien mij niet meer. Ik wacht met enig plezier om de voorspelbare reacties van diverse forummers.
Tja… jou reactie is net zo voorspelbaar :livre
Laatst gewijzigd door FlyingEagle op 24 mar 2025, 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Eerlijk is eerlijk, het valt me echt mee hoeveel de GBS heeft gewijzigd. Dat vind ik positief. Als je het negatief wil duiden kun je ook zeggen dat ze dat ze de afgelopen jaren een belangrijke taak hebben verzaakt. Als er nu opeens wel zoveel aanpassingen mogelijk zijn dan had dit veel eerder moeten gebeuren.
Wat mij betreft kan het echt nog wel wat meer en gaat deze revisie de (on)begrijpelijkheid van de SV niet oplossen ben ik bang.
GGotK

Bericht door GGotK »

Ik vraag me wel af in hoeverre emoties een rol spelen in het wel of niet aanpassen van woorden:
Min of meer oud-Nederlandse woorden die zijn blijven staan, zijn bijvoorbeeld creaturen, gaarne, gemirreden, hondeken, krank, rantsoen, schare, ongevold, opwassen, terstond, ulieden, verhalen (in de betekenis van vertellen), zeide en zwaarlijk.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

GGotK schreef: 24 mar 2025, 08:37 Ik vraag me wel af in hoeverre emoties een rol spelen in het wel of niet aanpassen van woorden:
Min of meer oud-Nederlandse woorden die zijn blijven staan, zijn bijvoorbeeld creaturen, gaarne, gemirreden, hondeken, krank, rantsoen, schare, ongevold, opwassen, terstond, ulieden, verhalen (in de betekenis van vertellen), zeide en zwaarlijk.
Ik ben echt niet laag-geletterd, maar ik zou echt moeten uitzoeken wat "ongevold" betekend.

Wat mij betreft is de revisie helaas half werk. Maar dat was ook te verwachten. De GBS kan niet anders, gezien de druk vanuit de achterban.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 24 mar 2025, 08:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Want een onzettend arrogante manier om naar je medeforummers te kijken. :deg
Evangelist

Bericht door Evangelist »

GGotK schreef: 24 mar 2025, 08:37 Ik vraag me wel af in hoeverre emoties een rol spelen in het wel of niet aanpassen van woorden:
Ik vraag me af, wat het bezwaar zou zijn tegen de volgende alternatieven:
creaturen: schepselen
hondeken: hondje
krank: ziek
schare: menigte
ongevold: ongekrompen
opwassen: opgroeien
verhalen: vertellen
zeide: zei
zwaarlijk: moeilijk
Hartelijke groet,
Evangelist
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

"En als Hij hem strengelijk verboden had...." Waarom niet: "En toen Hij hem streng verboden had..."

Ach, had de HSV zich maar tot zulke veranderingen beperkt. :cry
HHR

Bericht door HHR »

Het is erg jammer, maar het is een gelopen race.
GBS gaat niet verder en is te laat.
Binnen groot deel achterban gaat deze wijziging niet ver genoeg. En begrijpelijk.
Ik ben bang dat men zich vooral heeft laten gijzelen door de OGG.
Plaats reactie