Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Hendrien

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Hendrien »

DDD schreef: 22 mar 2025, 11:48 Er zijn heel veel andere beroepen waar ook niets christelijks in te zien is. Ik snap niet op grond waarvan je oordeelt dat zulke dingen niet verenigbaar zijn, maar ik kan mij daar in ieder geval niet in vinden.
Alleen al het drugs- en drankgebruik tijdens deze evenementen.
DDD

Bericht door DDD »

Dan zou je ook niet in de zorg en advocatuur kunnen werken, daar zijn ook veel drugsgebruikers. En wat dacht je van in de bouw?

Bovendien is bekend dat hij juist drugsgebruik ontmoedigt, dus ik vind het raar om iemand daar dan medeverantwoordelijk voor te houden.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

DDD schreef: 22 mar 2025, 12:07 Dan zou je ook niet in de zorg en advocatuur kunnen werken, daar zijn ook veel drugsgebruikers. En wat dacht je van in de bouw?

Bovendien is bekend dat hij juist drugsgebruik ontmoedigt, dus ik vind het raar om iemand daar dan medeverantwoordelijk voor te houden.
Hij worstelt daar zelf wel mee. Dus blijkbaar ligt er een iets andere relatie tot dit gebruik dan in een ander beroep.
DDD

Bericht door DDD »

Dat lijkt me niet. Een christelijke bouwvakker zal daar ook mee worstelen, en een christelijke docent ook. Maar daarom kun je nog wel docent zijn.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik denk DDD dat je wel in kunt zien dat de sfeer, de teksten die in muziek van voor- of naprogrammering doorklinken, maar ook het doel van een dergelijk evenement: (uitzinnig) vertier, gepaard met drank, middelen, uitspattingen etc, ver van God vandaan, niet strookt met godsvreze.

In een interview (podcast) met ds. Van Zanden geeft Sefa hier ook reflectie op en laat iets zien van zijn worsteling daarmee.

Natuurlijk is het ook van toepassing op andere beroepen. En ja, deels ook op een (ik noem maar wat) seculiere uitvoering van de Math. Passion. Maar, daar waar je als een waar christen van overtuigd ben dat je niet hoort. Gaat dat ook gelden voor de deelnemers en uitvoerenden.

Ik herinner me mijn keuze, vanuit de diepe wens de Heere daarmee geen verdriet meer te willen doen en de Geest te bedroeven om niet (meer) op popconcerten te zijn, ook om een groot deel van mijn muziek (cd’s) weg te gooien. Als de Heere doorwerkt zal ook een dergelijke overtuiging bij bijv. Sefa (of enkele andere die op dit moment van verandering gewag maken) zichtbaar worden. En laat het ons tot verwondering en blijdschap zijn!
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik zie dat niet in. Nu vind ik die muziek afgrijselijk dus kan ik dat niet meewegen in mijn oordeel. Niet positief en niet negatief. In beginsel is mijns inziens een muziekstijl principieel neutraal.

Als ik tekenen hoor van bekering en geloof, dan doet mijn muzieksmaak niet ter zake. En dat iemand daarmee in zijn werk worstelt, vind ik slechts een goed teken, want dat geldt denk ik voor alle beroepen.
Maanenschijn

Ik heb het gevoel dat je er omheen praat. Je begint nu over muziekstijl. Maar daar ging het niet over. Het gaat aan actief deelnemen en bijdragen en zelfs mogelijk maken aan een evenement waar de doelstelling, de omstandigheden en de uitwerking haaks staan op een leven met God.

En dat is inderdaad ook van toepassing als bouwondernemer: ik zou niet goed mee kunnen werken aan de bouw van een (als voorbeelden) moskee of boordeel.
DDD

Bericht door DDD »

Mijn punt is, dat ik graag een onderbouwing zie waarom doelstelling, omstandigheden en uitwerking haaks zouden staan op een leven met God. Ik dacht dat hem dat in de muzieksoort zat. Ik doe ook maar mijn best om te begrijpen wat je bedoelt. Maar wellicht dan in iets anders. Daar ben ik benieuwd naar.

Dat er veel ongelovigen zijn in de culturele sector, vind ik onvoldoende reden. Dat is in de klassieke muziek- en theaterwereld ook zo. Maar juist daarom is het heel belangrijk dat ook daar christenen zijn, mijns inziens.
Maanenschijn

DDD schreef:Mijn punt is, dat ik graag een onderbouwing zie waarom doelstelling, omstandigheden en uitwerking haaks zouden staan op een leven met God. Ik dacht dat hem dat in de muzieksoort zat. Ik doe ook maar mijn best om te begrijpen wat je bedoelt. Maar wellicht dan in iets anders. Daar ben ik benieuwd naar.

Dat er veel ongelovigen zijn in de culturele sector, vind ik onvoldoende reden. Dat is in de klassieke muziek- en theaterwereld ook zo. Maar juist daarom is het heel belangrijk dat ook daar christenen zijn, mijns inziens.
Ik denk dat je idd mogelijk geen kennis hebt van festivals waar hij een bijdrage aan levert.

Ik weet niet of ik hier de links van Masters of Hardcore, Dombinator etc moet plaatsen. Maar ik denk als je je daar in verdiept, dat je mijn punt begrijpt.
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb mij daar wel een beetje in verdiept. Niet al te veel. Misschien komen we daar ook niet uit, omdat een deel van de mensen popmuziek gewoon afwijst. Ik ben meestal niet zo onder de indruk van de argumentatie daarvoor.

Hij is duidelijk wél deskundig. En dus vind ik ook dat een oordeel over zijn afwegingen zeer grondig onderbouwd moet zijn. Het enkele feit dat hij problemen signaleert, is daarvoor echt onvoldoende, want ik zie ook problemen in mijn vakgebied. Overal zijn goddeloze gewoonten of gebruiken.
merel

Bericht door merel »

Ziet hij zichzelf inmiddels als een gelovige?
Hendrien

Bericht door Hendrien »

merel schreef: 22 mar 2025, 15:15 Ziet hij zichzelf inmiddels als een gelovige?
Ja, maar hij is nog niet gedoopt. Hij zit op belijdeniscatechese bij ds. Van Zande (pkn) sinds een paar maanden.
Klavart

Bericht door Klavart »

DDD schreef: 22 mar 2025, 12:38 In beginsel is mijns inziens een muziekstijl principieel neutraal.
Mijns inziens is dat niet zo.
DDD

Bericht door DDD »

Goed. Maar dat onderbouw je niet. En kennelijk is dat ook niet het standpunt van Maanenschijn, want het ging juist níet om de muziekstijl.

Het is wellicht ook meer een gevoel. Alleen hoort daar geen groot oordeel bij.

Natuurlijk zie ik ook wel dat er dance-feesten zijn waar veel mensen op pilletjes overleven en dat dat niet gezond is en dat er soms godslasterlijke teksten zijn. Maar er zijn er ook die zich beperken tot water en wat biertjes.

Overigens vind ik dit soort muziek meer dan afgrijselijk. Maar dat doet voor het oordeel over zijn levensstijl niet ter zake.
merel

Bericht door merel »

Hendrien schreef: 22 mar 2025, 15:22
merel schreef: 22 mar 2025, 15:15 Ziet hij zichzelf inmiddels als een gelovige?
Ja, maar hij is nog niet gedoopt. Hij zit op belijdeniscatechese bij ds. Van Zande (pkn) sinds een paar maanden.
Vergeet hierbij niet dat het voor een seculier die tot geloof komt erg zoeken is naar de leefregels van een christen. Zij gaan daar heel anders mee om mensen die opgegroeid zijn
Een gelovige omgeving.
Plaats reactie