Ja, daarom zeg ik ook "zo" . Niet doorspekt met tale kanaans. En zeker niet als algemene leidraad hoe een bekering werkt. Er zijn ook ander soorten van bekeringswegen.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
In 'De Saambinder' van gisteren lees ik bij de predikbeurten dat D.V. komende zondag in Tricht-Geldermalsen er toch wel bediening van het Heilig Avondmaal wordt gehouden. Gelukkig dat het dan toch kan doorgaan.
-
Dat lees je bij de stokbewaarder ook niet. Geloof alleen klinkt het vaak bij Paulus en Jezus.J P Zoon schreef: ↑21 mar 2025, 12:18De 'nieuwe waarheid' leert dat een mens moet geloven in Jezus en hij dan zalig is. Maar hoe een mens met behoud van Gods deugden en Zijn heilig recht met een Drieënig God kan verzoend worden hoor je niet.GG links schreef: ↑21 mar 2025, 11:32Wat is oude waarheid ? Er bestaat waarheid maar geen oude en ook geen nieuwePosthoorn schreef: ↑21 mar 2025, 08:56Je blaast nogal hoog van de toren, Refojongere. De oude waarheid vind je zeker wel bij Calvijn terug. In andere bewoordingen wellicht en ook niet altijd expliciet, maar lees bijv. eens zijn preken over de rechtvaardigmaking. En dat vind je ook terug bij Luther, en bij Spurgeon. Augustinus ken ik wat minder goed.Refojongere schreef: ↑21 mar 2025, 00:48 Wat is de oude waarheid? Die van Augustinus, Luther, Calvijn, Spurgeon? Je beseft toch wel dat wat jij als oude waarheid ziet je dat zo bij Calvijn niet terugleest? Hele bekeringswegen lees je bij hem niet terug. Je leest zelfs nauwelijks iets over zijn eigen bekering. Hij spreekt zijn hoorders nauwelijks onderscheidend aan. Gezelschaptermen vind je bij hem echt niet terug.
Graag een inhoudelijk antwoord en geen slachtofferrol dat je wordt aangevallen. Het punt is dat je het hele forum veroordeelt omdat ze de oude waarheid niet zijn toegedaan terwijl je die waarheid niet terugvindt bij Calvijn.
Maargoed, kennelijk moet er heel wat aan worden toegevoegd aan randvoorwaarden. Laat de gelijkenissen van de tollenaar, de verloren zoon, etc alsjeblieft voor zichzelf spreken in welke context het geloof wordt beoefend en dat het niet buiten de zondekennis omgaat. Maar verloren gaan onder het recht Gods et cetera lees je niet. Wel: ik ben niet waardig Uw kind genoemd te worden.
Maar hoe een mens met behoud....hoor je niet.J P Zoon schreef: ↑21 mar 2025, 12:18De 'nieuwe waarheid' leert dat een mens moet geloven in Jezus en hij dan zalig is. Maar hoe een mens met behoud van Gods deugden en Zijn heilig recht met een Drieënig God kan verzoend worden hoor je niet.GG links schreef: ↑21 mar 2025, 11:32Wat is oude waarheid ? Er bestaat waarheid maar geen oude en ook geen nieuwePosthoorn schreef: ↑21 mar 2025, 08:56Je blaast nogal hoog van de toren, Refojongere. De oude waarheid vind je zeker wel bij Calvijn terug. In andere bewoordingen wellicht en ook niet altijd expliciet, maar lees bijv. eens zijn preken over de rechtvaardigmaking. En dat vind je ook terug bij Luther, en bij Spurgeon. Augustinus ken ik wat minder goed.Refojongere schreef: ↑21 mar 2025, 00:48 Wat is de oude waarheid? Die van Augustinus, Luther, Calvijn, Spurgeon? Je beseft toch wel dat wat jij als oude waarheid ziet je dat zo bij Calvijn niet terugleest? Hele bekeringswegen lees je bij hem niet terug. Je leest zelfs nauwelijks iets over zijn eigen bekering. Hij spreekt zijn hoorders nauwelijks onderscheidend aan. Gezelschaptermen vind je bij hem echt niet terug.
Graag een inhoudelijk antwoord en geen slachtofferrol dat je wordt aangevallen. Het punt is dat je het hele forum veroordeelt omdat ze de oude waarheid niet zijn toegedaan terwijl je die waarheid niet terugvindt bij Calvijn.
Wat zijn Gods deugden ? Er is naar mijn mening een hoop napraterij die niet op de Bijbel is gebaseerd. Daar zijn ze in refoland goed in geworden.
-
Als het gaat om Gods deugden vind ik Psalm 85 vers 11 ev altijd veelzeggend: hier staat (geparafraseerd): goedertierenheid en waarheid ontmoeten elkaar; gerechtigheid en vrede kussen elkaar etc.GG links schreef: ↑21 mar 2025, 18:08Maar hoe een mens met behoud....hoor je niet.J P Zoon schreef: ↑21 mar 2025, 12:18De 'nieuwe waarheid' leert dat een mens moet geloven in Jezus en hij dan zalig is. Maar hoe een mens met behoud van Gods deugden en Zijn heilig recht met een Drieënig God kan verzoend worden hoor je niet.GG links schreef: ↑21 mar 2025, 11:32Wat is oude waarheid ? Er bestaat waarheid maar geen oude en ook geen nieuwePosthoorn schreef: ↑21 mar 2025, 08:56 Je blaast nogal hoog van de toren, Refojongere. De oude waarheid vind je zeker wel bij Calvijn terug. In andere bewoordingen wellicht en ook niet altijd expliciet, maar lees bijv. eens zijn preken over de rechtvaardigmaking. En dat vind je ook terug bij Luther, en bij Spurgeon. Augustinus ken ik wat minder goed.
Wat zijn Gods deugden ? Er is naar mijn mening een hoop napraterij die niet op de Bijbel is gebaseerd. Daar zijn ze in refoland goed in geworden.
De zondeval heeft God voor een dilemma geplaatst: als Hij de zondaar genade bewijst, gaat dat ten koste van Zijn rechtvaardigheid; als Hij de zondaar straft, gaat dat ten koste van Zijn barmhartigheid. Door het plaatsvervangend lijden van de Heere Jezus is dit probleem opgelost en wordt de mens zalig met behoud van al Gods deugden.
Daarom is zalig worden met behoud van Gods deugden per definitie zalig worden door het geloof in Jezus. Dat is waar de prediking op aan moet dringen: gezanten van Christus wege moeten de mensen bewegen tot het geloof.
Gods deugden staan o.a. verwoord in onze Nederlandse Geloofsbelijdenis Artikel 1 . Hieronder met verwijsteksten. Als je een beetje Bijbels en theologisch onderlegt bent zou je weten dat het spreken over Gods deugden hele oude papieren heeft die ver teruggaan via de Vroege Kerk en zijn gebaseerd op de Schrift. Heeft niets met ‘refoland’ te maken.GG links schreef: ↑21 mar 2025, 18:08Maar hoe een mens met behoud....hoor je niet.J P Zoon schreef: ↑21 mar 2025, 12:18De 'nieuwe waarheid' leert dat een mens moet geloven in Jezus en hij dan zalig is. Maar hoe een mens met behoud van Gods deugden en Zijn heilig recht met een Drieënig God kan verzoend worden hoor je niet.GG links schreef: ↑21 mar 2025, 11:32Wat is oude waarheid ? Er bestaat waarheid maar geen oude en ook geen nieuwePosthoorn schreef: ↑21 mar 2025, 08:56 Je blaast nogal hoog van de toren, Refojongere. De oude waarheid vind je zeker wel bij Calvijn terug. In andere bewoordingen wellicht en ook niet altijd expliciet, maar lees bijv. eens zijn preken over de rechtvaardigmaking. En dat vind je ook terug bij Luther, en bij Spurgeon. Augustinus ken ik wat minder goed.
Gods deugden worden ook wel Gods eigenschappen en met een ouderwets woord attributen genoemd.
https://www.nederlandse-geloofsbelijdenis.nl/artikel-1
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Ik heb vernomen dat dit een fout is. Er is geen voorbereiding geweest en er zal ook nog geen bediening zijn. De dominee gaat overigens wel voor.
Dat zal allemaal waar wezen maar hoe je met behoud van Gods Deugden behouden moet worden is mij accacadabra.huisman schreef: ↑21 mar 2025, 19:23Gods deugden staan o.a. verwoord in onze Nederlandse Geloofsbelijdenis Artikel 1 . Hieronder met verwijsteksten. Als je een beetje Bijbels en theologisch onderlegt bent zou je weten dat het spreken over Gods deugden hele oude papieren heeft die ver teruggaan via de Vroege Kerk en zijn gebaseerd op de Schrift. Heeft niets met ‘refoland’ te maken.GG links schreef: ↑21 mar 2025, 18:08Maar hoe een mens met behoud....hoor je niet.
Gods deugden worden ook wel Gods eigenschappen en met een ouderwets woord attributen genoemd.
Heb jij geen catechisatie gehad?GG links schreef: ↑22 mar 2025, 08:17Dat zal allemaal waar wezen maar hoe je met behoud van Gods Deugden behouden moet worden is mij accacadabra.huisman schreef: ↑21 mar 2025, 19:23Gods deugden staan o.a. verwoord in onze Nederlandse Geloofsbelijdenis Artikel 1 . Hieronder met verwijsteksten. Als je een beetje Bijbels en theologisch onderlegt bent zou je weten dat het spreken over Gods deugden hele oude papieren heeft die ver teruggaan via de Vroege Kerk en zijn gebaseerd op de Schrift. Heeft niets met ‘refoland’ te maken.
Kun je echt niets bedenken wat het inhoud?
Jawel hoor, Gods meededeelbare en onmededeelbare eigenschappen. Het gaat mij om de zin dat een mens behouden moet worden zonder dat, er in mijn woorden, afbreuk wordt gedaan aan Gods eigenschappen. Alsof dat met in elkaar in tegenspraak is. Dat vind ik refojargon.HHR schreef: ↑22 mar 2025, 08:39Heb jij geen catechisatie gehad?GG links schreef: ↑22 mar 2025, 08:17Dat zal allemaal waar wezen maar hoe je met behoud van Gods Deugden behouden moet worden is mij accacadabra.huisman schreef: ↑21 mar 2025, 19:23Gods deugden staan o.a. verwoord in onze Nederlandse Geloofsbelijdenis Artikel 1 . Hieronder met verwijsteksten. Als je een beetje Bijbels en theologisch onderlegt bent zou je weten dat het spreken over Gods deugden hele oude papieren heeft die ver teruggaan via de Vroege Kerk en zijn gebaseerd op de Schrift. Heeft niets met ‘refoland’ te maken.
Kun je echt niets bedenken wat het inhoud?
-knip-
Laatst gewijzigd door Herman op 25 mar 2025, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Off topic en niet toegelichte linkdropping
Reden: Off topic en niet toegelichte linkdropping
Van het curatorium van de GG zijn er nu twee predikanten met emeritaat, nl. ds. Moens en ds. Hoogerland. Wat is de status van emeriti in het curatorium? Blijven ze daarin?
Dan moeten ze eruit. Ik dacht als vervangers aan ds. Baan en ds. Zondag. Dit voor het evenwicht.
Ze moeten er niet uit. Het is wel gebruikelijk dat ze dan binnen afzienbare tijd eruit gaan. De Generale Synode benoemt waarschijnlijk hun opvolgers. Die vergadert in september as. weer DV.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-
Het curatorium komt naar de GS met een voordracht. Vaak betreft dit personen die al secudni zijn. De voordracht is een stuk voorspelbaarder dan wie de nieuwe secundi worden.