Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Je mag niet zwijgen DIA als we afwijken van de Bijbel. Maar je mag mannen als Bart Roest en ds. Kersten niet gelijk stellen aan de gezonde woorden. Dat is het punt. De oude waarheid en de term reformatorisch is breder dan dat, altijd al geweest.
Dat je het nabije leven meer en meer mist in je omgeving dat is weer een heel ander verhaal.
Dat je het nabije leven meer en meer mist in je omgeving dat is weer een heel ander verhaal.
Maar dat eerste... deed ik dat dan? Dat bedoel ik zeker niet. Zeker niet bewust. Die mensen waren ook enkel door Gods genade wat ze waren.Refojongere schreef: ↑21 mar 2025, 01:28 Je mag niet zwijgen DIA als we afwijken van de Bijbel. Maar je mag mannen als Bart Roest en ds. Kersten niet gelijk stellen aan de gezonde woorden. Dat is het punt. De oude waarheid en de term reformatorisch is breder dan dat, altijd al geweest.
Nee, niet roemen in mensen. Die eer komt alleen God toe.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Je blaast nogal hoog van de toren, Refojongere. De oude waarheid vind je zeker wel bij Calvijn terug. In andere bewoordingen wellicht en ook niet altijd expliciet, maar lees bijv. eens zijn preken over de rechtvaardigmaking. En dat vind je ook terug bij Luther, en bij Spurgeon. Augustinus ken ik wat minder goed.Refojongere schreef: ↑21 mar 2025, 00:48 Wat is de oude waarheid? Die van Augustinus, Luther, Calvijn, Spurgeon? Je beseft toch wel dat wat jij als oude waarheid ziet je dat zo bij Calvijn niet terugleest? Hele bekeringswegen lees je bij hem niet terug. Je leest zelfs nauwelijks iets over zijn eigen bekering. Hij spreekt zijn hoorders nauwelijks onderscheidend aan. Gezelschaptermen vind je bij hem echt niet terug.
Graag een inhoudelijk antwoord en geen slachtofferrol dat je wordt aangevallen. Het punt is dat je het hele forum veroordeelt omdat ze de oude waarheid niet zijn toegedaan terwijl je die waarheid niet terugvindt bij Calvijn.
Je moet in de spiegel kijken. Je wordt niet in de verdediging gedrongen. Het is je manier van reageren die dat telkens veroorzaakt. Er zitten hier meerdere die jouw standpunt hebben. Maar te pas en te onpas weet je er doorheen te vlechten 'dat het vroeger beter was'. Als je daar op aangesproken wordt kom je met de bekende reactie in de lijn zoals je die al tientallen malen hebt geplaatst. Altijd hetzelfde stramien.-DIA- schreef: ↑20 mar 2025, 16:56Dat is niet waar. Hier wordt je in de verdediging gedrongen anders ben je hier weg. Laat de mods maar getuigen. Dit is mijn vaste overtuiging, dat mag hier blijkbaar niet hebben.Charles schreef: ↑20 mar 2025, 14:54Het is je stokpaardje. Overal en altijd moet dat even benoemd worden. Hopeloos.
Andersom ook overigens, ik lees van sommigen voortdurend geklaag dat de GG zo verrechts is. Dat kan niet gestaafd worden.
Wat is oude waarheid ? Er bestaat waarheid maar geen oude en ook geen nieuwePosthoorn schreef: ↑21 mar 2025, 08:56Je blaast nogal hoog van de toren, Refojongere. De oude waarheid vind je zeker wel bij Calvijn terug. In andere bewoordingen wellicht en ook niet altijd expliciet, maar lees bijv. eens zijn preken over de rechtvaardigmaking. En dat vind je ook terug bij Luther, en bij Spurgeon. Augustinus ken ik wat minder goed.Refojongere schreef: ↑21 mar 2025, 00:48 Wat is de oude waarheid? Die van Augustinus, Luther, Calvijn, Spurgeon? Je beseft toch wel dat wat jij als oude waarheid ziet je dat zo bij Calvijn niet terugleest? Hele bekeringswegen lees je bij hem niet terug. Je leest zelfs nauwelijks iets over zijn eigen bekering. Hij spreekt zijn hoorders nauwelijks onderscheidend aan. Gezelschaptermen vind je bij hem echt niet terug.
Graag een inhoudelijk antwoord en geen slachtofferrol dat je wordt aangevallen. Het punt is dat je het hele forum veroordeelt omdat ze de oude waarheid niet zijn toegedaan terwijl je die waarheid niet terugvindt bij Calvijn.
We zijn nu in een tijd beland dat men niet meer weet wat waarheid is.GG links schreef: ↑21 mar 2025, 11:32Wat is oude waarheid ? Er bestaat waarheid maar geen oude en ook geen nieuwePosthoorn schreef: ↑21 mar 2025, 08:56Je blaast nogal hoog van de toren, Refojongere. De oude waarheid vind je zeker wel bij Calvijn terug. In andere bewoordingen wellicht en ook niet altijd expliciet, maar lees bijv. eens zijn preken over de rechtvaardigmaking. En dat vind je ook terug bij Luther, en bij Spurgeon. Augustinus ken ik wat minder goed.Refojongere schreef: ↑21 mar 2025, 00:48 Wat is de oude waarheid? Die van Augustinus, Luther, Calvijn, Spurgeon? Je beseft toch wel dat wat jij als oude waarheid ziet je dat zo bij Calvijn niet terugleest? Hele bekeringswegen lees je bij hem niet terug. Je leest zelfs nauwelijks iets over zijn eigen bekering. Hij spreekt zijn hoorders nauwelijks onderscheidend aan. Gezelschaptermen vind je bij hem echt niet terug.
Wat wij beleden staat zo ver van de mensen af, dat men het met geen mogelijkheid meer begrijpt.
Er staat juist een mooi stukje in het jongste nummer van De Saambinder onder het kopje "Wat is waarheid?"
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
De 'nieuwe waarheid' leert dat een mens moet geloven in Jezus en hij dan zalig is. Maar hoe een mens met behoud van Gods deugden en Zijn heilig recht met een Drieënig God kan verzoend worden hoor je niet.GG links schreef: ↑21 mar 2025, 11:32Wat is oude waarheid ? Er bestaat waarheid maar geen oude en ook geen nieuwePosthoorn schreef: ↑21 mar 2025, 08:56Je blaast nogal hoog van de toren, Refojongere. De oude waarheid vind je zeker wel bij Calvijn terug. In andere bewoordingen wellicht en ook niet altijd expliciet, maar lees bijv. eens zijn preken over de rechtvaardigmaking. En dat vind je ook terug bij Luther, en bij Spurgeon. Augustinus ken ik wat minder goed.Refojongere schreef: ↑21 mar 2025, 00:48 Wat is de oude waarheid? Die van Augustinus, Luther, Calvijn, Spurgeon? Je beseft toch wel dat wat jij als oude waarheid ziet je dat zo bij Calvijn niet terugleest? Hele bekeringswegen lees je bij hem niet terug. Je leest zelfs nauwelijks iets over zijn eigen bekering. Hij spreekt zijn hoorders nauwelijks onderscheidend aan. Gezelschaptermen vind je bij hem echt niet terug.
Dit is geen nieuwe waarheid, maar het Evangelie.J P Zoon schreef: ↑21 mar 2025, 12:18De 'nieuwe waarheid' leert dat een mens moet geloven in Jezus en hij dan zalig is.GG links schreef: ↑21 mar 2025, 11:32Wat is oude waarheid ? Er bestaat waarheid maar geen oude en ook geen nieuwePosthoorn schreef: ↑21 mar 2025, 08:56Je blaast nogal hoog van de toren, Refojongere. De oude waarheid vind je zeker wel bij Calvijn terug. In andere bewoordingen wellicht en ook niet altijd expliciet, maar lees bijv. eens zijn preken over de rechtvaardigmaking. En dat vind je ook terug bij Luther, en bij Spurgeon. Augustinus ken ik wat minder goed.Refojongere schreef: ↑21 mar 2025, 00:48 Wat is de oude waarheid? Die van Augustinus, Luther, Calvijn, Spurgeon? Je beseft toch wel dat wat jij als oude waarheid ziet je dat zo bij Calvijn niet terugleest? Hele bekeringswegen lees je bij hem niet terug. Je leest zelfs nauwelijks iets over zijn eigen bekering. Hij spreekt zijn hoorders nauwelijks onderscheidend aan. Gezelschaptermen vind je bij hem echt niet terug.
Dit is juist de nieuwe waarheid. Door de theologen langzamerhand als belangrijker dan het Evangelie bijgevoegd. Al dat gedoe over deugden en recht is inbegrepen. Dacht je dat al die bekeerlingen op de eerste Pinksterdag een idee hadden van deugden en recht?Maar hoe een mens met behoud van Gods deugden en Zijn heilig recht met een Drieënig God kan verzoend worden hoor je niet.
Maar ik heb niet zoveel met deze tale kanaans. Bekeerd u en geloof het evangelie. Dat is de waarheid.
Ik hoor dit zo zondags (Gelukkig) nooit. En ik zit ook in de GG.J P Zoon schreef: ↑21 mar 2025, 12:18De 'nieuwe waarheid' leert dat een mens moet geloven in Jezus en hij dan zalig is. Maar hoe een mens met behoud van Gods deugden en Zijn heilig recht met een Drieënig God kan verzoend worden hoor je niet.GG links schreef: ↑21 mar 2025, 11:32Wat is oude waarheid ? Er bestaat waarheid maar geen oude en ook geen nieuwePosthoorn schreef: ↑21 mar 2025, 08:56Je blaast nogal hoog van de toren, Refojongere. De oude waarheid vind je zeker wel bij Calvijn terug. In andere bewoordingen wellicht en ook niet altijd expliciet, maar lees bijv. eens zijn preken over de rechtvaardigmaking. En dat vind je ook terug bij Luther, en bij Spurgeon. Augustinus ken ik wat minder goed.Refojongere schreef: ↑21 mar 2025, 00:48 Wat is de oude waarheid? Die van Augustinus, Luther, Calvijn, Spurgeon? Je beseft toch wel dat wat jij als oude waarheid ziet je dat zo bij Calvijn niet terugleest? Hele bekeringswegen lees je bij hem niet terug. Je leest zelfs nauwelijks iets over zijn eigen bekering. Hij spreekt zijn hoorders nauwelijks onderscheidend aan. Gezelschaptermen vind je bij hem echt niet terug.
Het punt is inmiddels helder. Nadere toelichting lijkt me overbodig.
Hendrik Jan van der Heiden is een leerling van Klaas Jan Mulder en een zoon van ds. B. van der Heiden. Hij schrijft over muziek en theologie.
https://hendrikjanvanderheiden.wordpres ... en-museum/
https://hendrikjanvanderheiden.wordpres ... en-museum/