Er zijn zelfs preken van hem uitgegeven... Ik heb ooit wat gelezen van hem. Het was niet in het huidige herdenkingsboek van GG Scherpenzeel maar volgens mij is er ooit een brochure uitgegeven door de kerkenraad na het sluiten van het ene kerkgebouw en het openen van het andere kerkgebouw (1977) waar 'preken' van Bart Roest in staan.-DIA- schreef: ↑20 mar 2025, 12:26Alhoewel... toch mocht is de heer Roest velen tot zegen zijn. Hij was ook een zeer bemind man in de toen nog niet verdeelde gemeenten. Er zullen nu wel gemeenten zijn die dhr. Roest niet meer zouden begeren, zo vrees ik.Charles schreef: ↑20 mar 2025, 11:26De heer Roest is ooit aangenomen door het curatorium maar hij wilde niet naar Rotterdam verhuizen.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
Op basis van wat ik in dit topic lees, zou het goed kunnen dat gemeenten zijn houding/karakter niet begeren. Als je iets niet wil van kerkverband wisselen is vrij uniek. Vooral omdat zich eerst zelf bij kerkenraad en curatorium gemeld heeft.-DIA- schreef: ↑20 mar 2025, 12:26Alhoewel... toch mocht is de heer Roest velen tot zegen zijn. Hij was ook een zeer bemind man in de toen nog niet verdeelde gemeenten. Er zullen nu wel gemeenten zijn die dhr. Roest niet meer zouden begeren, zo vrees ik.Charles schreef: ↑20 mar 2025, 11:26De heer Roest is ooit aangenomen door het curatorium maar hij wilde niet naar Rotterdam verhuizen.
"Hij voelde zich zo verbonden aan de gemeente, dat hij haar niet verlaten kon nadat hij was toegelaten tot de opleiding tot predikant in Rotterdam." (Herdenkingsboek: Onder Zijn geleide).MGG schreef: ↑20 mar 2025, 13:35Op basis van wat ik in dit topic lees, zou het goed kunnen dat gemeenten zijn houding/karakter niet begeren. Als je iets niet wil van kerkverband wisselen is vrij uniek. Vooral omdat zich eerst zelf bij kerkenraad en curatorium gemeld heeft.-DIA- schreef: ↑20 mar 2025, 12:26Alhoewel... toch mocht is de heer Roest velen tot zegen zijn. Hij was ook een zeer bemind man in de toen nog niet verdeelde gemeenten. Er zullen nu wel gemeenten zijn die dhr. Roest niet meer zouden begeren, zo vrees ik.
Wellicht dacht hijzelf dat dit anders zou worden nadat hij toegelaten was... we weten zijn afwegingen niet.
Het is je stokpaardje. Overal en altijd moet dat even benoemd worden. Hopeloos.
Het is wel tamelijk stokend. Ik heb met plezier en vermaak zijn levensbeschrijving gelezen, zonder dat ik in zijn kerk zit en ook zonder dat ik het theologisch met hem eens ben. En die verschillen zijn tamelijk belangrijk.
- J.C. Philpot
Interview met ds. D.W. Tuinier over zijn ernstige spierziekte, waardoor hij zijn ambt moest neerleggen. Bijzonder hoe hij mag getuigen van zijn Meester.
https://www.rd.nl/artikel/1100241-ds-d- ... pierziekte
https://www.rd.nl/artikel/1100241-ds-d- ... pierziekte
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Dat is niet waar. Hier wordt je in de verdediging gedrongen anders ben je hier weg. Laat de mods maar getuigen. Dit is mijn vaste overtuiging, dat mag hier blijkbaar niet hebben.Charles schreef: ↑20 mar 2025, 14:54Het is je stokpaardje. Overal en altijd moet dat even benoemd worden. Hopeloos.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Deze zin was gewoon niet nodig. Heeft niks met verdedigen te maken.
Dit heet uitlokken.
Moet je gewoon niet doen.
Dat klopt, maar we vallen erover. Daar moet verklaring voor zijn. Ik noch die zo gezind zijn wijken immers niet af? En toch... wat is het dan.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Er zijn ook gemeenten die ds. Zondag of ds. Vreugdenhil niet begeren. Toch worden die door het curatorium toegelaten.-DIA- schreef: ↑20 mar 2025, 17:23Dat klopt, maar we vallen erover. Daar moet verklaring voor zijn. Ik noch die zo gezind zijn wijken immers niet af? En toch... wat is het dan.
Wat jij wil zijn predikanten die een hele diepe bekeringsweg voorschrijven die precies gaat zoals in De Christenreis. En als je daarvan afwijkt moet dat wel heel fout zijn.
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat jij denk ik wel in lijn staat met de gemiddelde prediking rond 1907 waar nog gesproken wordt over de rechtvaardiging in de vierschaar der conscientie, zien is nog geen hebben, bedekte schuld is geen vergeven schuld. Wedergeboorte is nog niet de bewuste kennis van Christus en zo meer.
In de meerderheid der Gereformeerde Gemeenten wordt vermoedelijk niet meer in die gezelschapslijn gepreekt wat dierbare broeders van vroeger wel deden.
De theologie van de gezelschappen is gebaseerd op wat Gods volk ervaart en vind je niet terug bij de theologie van Calvijn en Luther. Wat niet wil zeggen dat zij geen diepe geloofsbeleving hadden.
Het is nog maar zeer de vraag of je hem zélf wel zou begeren. Dat is nog het schrijnendste aan deze hele discussie.-DIA- schreef: ↑20 mar 2025, 17:23Dat klopt, maar we vallen erover. Daar moet verklaring voor zijn. Ik noch die zo gezind zijn wijken immers niet af? En toch... wat is het dan.
Hoe kom je bij die inzichten over 1907? Volgens mij klopt daar niets van.Refojongere schreef: ↑20 mar 2025, 18:00Er zijn ook gemeenten die ds. Zondag of ds. Vreugdenhil niet begeren. Toch worden die door het curatorium toegelaten.-DIA- schreef: ↑20 mar 2025, 17:23Dat klopt, maar we vallen erover. Daar moet verklaring voor zijn. Ik noch die zo gezind zijn wijken immers niet af? En toch... wat is het dan.
Wat jij wil zijn predikanten die een hele diepe bekeringsweg voorschrijven die precies gaat zoals in De Christenreis. En als je daarvan afwijkt moet dat wel heel fout zijn.
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat jij denk ik wel in lijn staat met de gemiddelde prediking rond 1907 waar nog gesproken wordt over de rechtvaardiging in de vierschaar der conscientie, zien is nog geen hebben, bedekte schuld is geen vergeven schuld. Wedergeboorte is nog niet de bewuste kennis van Christus en zo meer.
In de meerderheid der Gereformeerde Gemeenten wordt vermoedelijk niet meer in die gezelschapslijn gepreekt wat dierbare broeders van vroeger wel deden.
De theologie van de gezelschappen is gebaseerd op wat Gods volk ervaart en vind je niet terug bij de theologie van Calvijn en Luther. Wat niet wil zeggen dat zij geen diepe geloofsbeleving hadden.
Volgens mij had dat ook te maken met de gezondheid van zijn vrouw.
-
Ik kom erachter dat ik er hetzelfde inzat als dr. B.J. Spruyt. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 0c958ea1ce
Misschien ligt het inderdaad genuanceerder. Ik heb ook altijd het beeld dat ds. Moerkerken met zijn beroep op Comrie het eigene van de Gereformeerde Gemeenten vertegenwoordigde, wellicht wijkt dat toch af van ds. Kersten.