Gereformeerde Gemeenten

mark1985

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door mark1985 »

[/quote]
Hoe het zij, we hopen dat er deze week / periode goede en constructieve gesprekken gevoerd mogen worden aldaar en dat er van harte Avondmaal mag worden gevierd binnen afzienbare tijd. Daar zou een getuigenis van uitgaan.
[/quote]

Ds. Was zondag in Oosterend volgens kerktijden, dus ook geen voorbereiding gehouden.
Dus a.s. zondag gaat H.A. waarschijnlijk niet door, of de eigen ds. er nu wel of niet is.
Job

Bericht door Job »

Bobber schreef: 17 mar 2025, 16:14
Tot afgelopen jaar was Geldermalsen een constante stijger. Dus op grond daarvan kun je niet zeggen dat het onrustig was daar.
Akkoord, duidelijk :super
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

mark1985 schreef: 17 mar 2025, 22:49
Hoe het zij, we hopen dat er deze week / periode goede en constructieve gesprekken gevoerd mogen worden aldaar en dat er van harte Avondmaal mag worden gevierd binnen afzienbare tijd. Daar zou een getuigenis van uitgaan.
Ds. Was zondag in Oosterend volgens kerktijden, dus ook geen voorbereiding gehouden.
Dus a.s. zondag gaat H.A. waarschijnlijk niet door, of de eigen ds. er nu wel of niet is.
Voorbereidingsdiensten kunnen ook door een andere predikant of preeklezer gedaan worden.
Charles

Bericht door Charles »

Geldermalsen is al jaren een stabiele gemeente bevestigde iemand die daar uitkomt en er nog vrienden heeft zitten. Stabiel in de zin van eensgezind (ik bedoel dus niet ledenaantal).
mark1985

Bericht door mark1985 »

Charles schreef: 18 mar 2025, 08:11 Geldermalsen is al jaren een stabiele gemeente bevestigde iemand die daar uitkomt en er nog vrienden heeft zitten. Stabiel in de zin van eensgezind (ik bedoel dus niet ledenaantal).
Nooit onenigheid geweest inderdaad.
De laatste jaren geen er redelijk wat uit naar de pkn of hhk.
Bobber

Bericht door Bobber »

mark1985 schreef: 18 mar 2025, 09:55
Charles schreef: 18 mar 2025, 08:11 Geldermalsen is al jaren een stabiele gemeente bevestigde iemand die daar uitkomt en er nog vrienden heeft zitten. Stabiel in de zin van eensgezind (ik bedoel dus niet ledenaantal).
Nooit onenigheid geweest inderdaad.
De laatste jaren geen er redelijk wat uit naar de pkn of hhk.
OGGiN groeit toch ook behoorlijk daar. Gaan er ook daarnaar toe?
mark1985

Bericht door mark1985 »

Nou GG Geldermalsen en OGG liggen nogal wat uit elkaar.
Heb nog geen vreemdelingen gezien de afgelopen weken.
Silo

Bericht door Silo »

Silo schreef: 13 feb 2025, 19:13 Student D. De Jong heeft heel 2024 nog niet geproponeerd. De diensten worden steeds geannuleerd. Weet iemand waarom?
Een maand later worden alle diensten nog steeds geannuleerd... Ik hoop niet dat er straks een student minder is.

Ja 2024 moest natuurlijk 2025 zijn ;)
margrietha

Bericht door margrietha »

Silo schreef: 18 mar 2025, 19:44
Silo schreef: 13 feb 2025, 19:13 Student D. De Jong heeft heel 2024 nog niet geproponeerd. De diensten worden steeds geannuleerd. Weet iemand waarom?
Een maand later worden alle diensten nog steeds geannuleerd... Ik hoop niet dat er straks een student minder is.

Ja 2024 moest natuurlijk 2025 zijn ;)
Er werd bij ons in het gebed gezegd dat hij een burn-out heeft.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

https://www.rd.nl/artikel/1100123-gg-de ... ld-er-komt

Prachtig initiatief! Door het predikantentekort misschien menselijkerwijs gesproken een kleine kans van slagen, maar gelukkig is er een Ander die regeert.
DDD

Bericht door DDD »

Dat vind ik ook een mooi initiatief. Ik hoop dat ds. Dekker zich geroepen voelt. Dat zou heel mooi zijn. Of een oudere predikant, die het wat rustiger aan moet doen.

Al snap ik niet helemaal waarom een evangelist niet ook kan? Die kan dan gelijk voorgaan in diensten, dat doen ze elders ook.

Maar een dominee is ook mooi.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: 19 mar 2025, 18:13 Dat vind ik ook een mooi initiatief. Ik hoop dat ds. Dekker zich geroepen voelt. Dat zou heel mooi zijn. Of een oudere predikant, die het wat rustiger aan moet doen.

Al snap ik niet helemaal waarom een evangelist niet ook kan? Die kan dan gelijk voorgaan in diensten, dat doen ze elders ook.

Maar een dominee is ook mooi.
In de GG mogen evangelisten geen sacramenten bedienen, lees ik.
DDD

Bericht door DDD »

Nee, dat is waar. Van mij zou dat wel mogen, maar goed. Ik weet niet zo goed wat daar de reden van is.

Maar dat hoeft niet in de weg te staan aan een evangelist die preekt. De GG Delft zit wat ter rechterzijde van het kerkverband, maar is wel een stadsgemeente, dus dat zal naar ik hoop geen probleem zijn. Voor de sacramenten kan er dan toch ook iemand anders komen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: 19 mar 2025, 19:17 Nee, dat is waar. Van mij zou dat wel mogen, maar goed. Ik weet niet zo goed wat daar de reden van is.

Maar dat hoeft niet in de weg te staan aan een evangelist die preekt. De GG Delft zit wat ter rechterzijde van het kerkverband, maar is wel een stadsgemeente, dus dat zal naar ik hoop geen probleem zijn. Voor de sacramenten kan er dan toch ook iemand anders komen?
Dat kan natuurlijk wel, maar handig is het niet.

In een evangelisatie-setting bouwen nieuwe mensen een band op met de evangelist tijdens het doop- en belijdenistraject. Dan is het mooi als hij ook aan het eind van dat traject die persoon kan dopen in plaats van een vreemde predikant in te vliegen.
Ik vermoed dat ze dat ook bedoelen in die paragraaf over de evangelisatiepost in Breda. Daar doopt de evangelist in ieder geval ook niet.

Bediening van het heilig Avondmaal idem dito. Het is dan mooi om dat in de beslotenheid van de eigen gemeente te vieren in plaats van met een onbekende dominee.
DDD

Bericht door DDD »

Daar ben ik het mee eens. Wat mij betreft, zouden alle evangelisten preekbevoegdheid in de gemeenten moeten krijgen én een behoorlijke opleiding. Maar goed. In de GG gaan heel veel dingen nu juist niet op de ideale manier. Op die manier blijven we er altijd aan herinnerd dat het hier op aarde niets gedaan is.
Plaats reactie