Spreuken is een Bijbelboek met compacte vergelijkingen/gelijkenissen, daardoor is Spreuken geen gemakkelijk Bijbelboek.
Het behoort tot de wijsheidsliteratuur, het is bedoeld om Goddelijke wijsheid door te geven en te stimuleren, het zijn adviezen aan jongeren.
Spreuken lijken makkelijk, net zoals gelijkenissen in het NT maar zijn dit vaak niet.
Het viel mij op dat pas zelfs Spreuken 31 werd gebruikt om vrouwen te stimuleren maar vooral buitenshuis te gaan werken...
Veel spreuken betekenen iets anders dan ze op het eerste gezicht lijken te betekenen.
Maar dan zouden ze alles kunnen betekenen? Nee zeker niet, nodig is om verder in het Bijbelboek te kijken, naar gelijkaardige spreuken,
en naar de Bijbel in breder verband, sowieso kan Gods woord zichzelf niet tegenspreken, dus moeten ook de spreuken in lijn met de rest van Gods woord zijn.
Spreuken is niet direct bedoeld om theologische leerstellingen of verzoening door voldoening te onderwijzen.
Maar wel om te vermanen, en om Bijbelse richtlijnen te geven, heel praktisch.
Het Spreukenboek begint met:
1De spreuken van Salomo, de zoon van David, de koning van Israël,
2om bekend te worden met wijsheid en vermaning,
om woorden vol inzicht te begrijpen,
3om vermaning die inzicht biedt, aan te nemen,
gerechtigheid, recht en billijkheid,
4om aan onverstandigen schranderheid te geven,
aan een jongeman kennis en bedachtzaamheid.
5Wie wijs is, zal horen en inzicht vermeerderen,
en wie verstandig is, zal wijze raad verwerven
6om een spreuk en een spreekwoord te begrijpen,
woorden van wijzen en hun raadsels.
7De vreze des HEEREN is het beginsel van de kennis,
dwazen verachten wijsheid en vermaning.
Christenen en predikanten gaan soms alle kanten op met de Spreuken, soms lijkt het door gemakzucht en oppervlakkig lezen, in plaats van zoeken naar wat de spreuk/gelijkenis werkelijk wil zeggen.
Wijsheid heeft veel minder met de leer, maar wel meer met de praktijk te maken, net zoals bijv. de Brief van Jacobus, meer gericht is op de geloofspraktijk van een Christen, dan om allerlei dogmatische leerstellingen (hoe nuttig ook) te onderwijzen en te onderbouwen.
Naast mijn vermanende inslag, om de Spreuken werkelijk te onderzoeken, ben ik nog wel opzoek naar een goed commentaar op Spreuken.
Spreuken (Bijbelboek)
- Johann Gottfried Walther
Spreuken (Bijbelboek)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Spreuken (Bijbelboek)
Als je redelijk vlot Engels kan lezen, zou ik je het commentaar van Steinmann aanbevelen.
Deze: https://www.amazon.nl/Proverbs-Concordi ... 120&sr=8-2
Deze: https://www.amazon.nl/Proverbs-Concordi ... 120&sr=8-2
Laatst gewijzigd door Tiberius op 11 mar 2025, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link toegevoegd
Reden: Link toegevoegd
Dr. W.H. Gispen: 2 delen in Korte Verklaring, totaal 650 blz.
Dit commentaar is voor de Korte Verklaring ongewoon uitgebreid en had evengoed als volwaardig commentaar kunnen verschijnen.
De toelichting is vers voor vers en binnen een vers bijna woord voor woord. Wel vooral taalkundig, geen praktische toepassingen.
Dit commentaar is voor de Korte Verklaring ongewoon uitgebreid en had evengoed als volwaardig commentaar kunnen verschijnen.
De toelichting is vers voor vers en binnen een vers bijna woord voor woord. Wel vooral taalkundig, geen praktische toepassingen.
Je kan ook het commentaar van Ger de Koning erbij nemen, die is gratis en online beschikbaar.
Maar De Koning is geen theoloog en hij is evangelisch; al denk ik dat jij dat wel kan filteren.
Maar De Koning is geen theoloog en hij is evangelisch; al denk ik dat jij dat wel kan filteren.
- Johann Gottfried Walther
Beide dank.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"