Man en vrouw schiep Hij ze (Uit: Hoe werkt dit forum)

Johann Gottfried Walther

Re: Man en vrouw schiep Hij ze (Uit: Hoe werkt dit forum)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Opvoeding wordt nogal eens uitbesteedt aan de kinderopvang, de buitenschoolse opvang, de school en dergelijke.
Ik ben erg blij en dankbaar dat mijn moeder altijd thuis was, als ik naar school moest en van school kwam.
En nee wij hadden het thuis niet breed.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef: 05 mar 2025, 16:18 Opvoeding wordt nogal eens uitbesteedt aan de kinderopvang, de buitenschoolse opvang, de school en dergelijke.
Ik ben erg blij en dankbaar dat mijn moeder altijd thuis was, als ik naar school moest en van school kwam.
Jij kreeg dus geen thuisonderwijs?

de onderbouwing van jouw conclusie ontbreek trouwens opnieuw ;)
refo

Bericht door refo »

Paulus refereert in Galaten 4 blijkbaar ook aan een gebruik uit zijn tijd:
1 Doch ik zeg, zo langen tijd als de erfgenaam een kind is, zo verschilt hij niets van een dienstknecht, hoewel hij een heer is van alles;
2 Maar hij is onder voogden en verzorgers, tot den tijd van den vader te voren gesteld.
Johann Gottfried Walther

merel schreef: 05 mar 2025, 16:24
Johann Gottfried Walther schreef: 05 mar 2025, 16:18 Opvoeding wordt nogal eens uitbesteedt aan de kinderopvang, de buitenschoolse opvang, de school en dergelijke.

Titus 2:
3 Evenzo moeten de oudere vrouwen in hun gedrag zijn zoals het heiligen past: geen kwaadspreeksters, niet verslaafd aan veel wijn, maar leraressen van het goede,

4 opdat zij de jongere vrouwen leren verstandig te zijn, hun man lief te hebben, hun kinderen lief te hebben,

5 bezonnen te zijn en kuis, te zorgen voor hun huishouden, goed te zijn, hun eigen mannen onderdanig te zijn, opdat het Woord van God niet gelasterd wordt.

www.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: Weet ik. Zelfs mijn oma's hebben altijd gewerkt. Daarom vind ik het ook zo'n onzin conclusie dat werkende vrouwen zorgen voor een toename van de problematiek op school en in de jeugdzorg
Eens. Mijn punt is juist: werkten ze maar wat meer dan was er geen tijd voor allerlei nieuws te horen en te zeggen en dat de hele wereld kond te doen.

En het zou ook wat doen aan personeelstekorten her en der.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef: 05 mar 2025, 16:12
refo schreef: 05 mar 2025, 16:05
merel schreef: 05 mar 2025, 14:56
Johann Gottfried Walther schreef: 05 mar 2025, 10:55 Het idee is, als vrouwen meet hun taak zouden uitvoeren waartoe zijn wél geroepen zijn, er waarschijnlijk minder problemen zouden zijn, minder problemen met jongeren en met ouderen. In de jeugdzorg en in de ouderenzorg.
Wat is volgens jou de taak van vrouwen? En waarom zou dat niet naast een betaalde baan kunnen? Waar is de vader in dit geheel?

In mijn omgeving heb ik veel vrouwen die minimaal 3, maar meestal 4 dagen werken. Daarnaast voeden zij kinderen op, geven mantelzorg etc. Geen van hun kinderen loopt bij jeugdzorg of heeft te kampen met andere problematiek. Daarnaast zie ik ook niet werkende vrouwen waar diverse kinderen kampen met psychiatrische problematiek en/of label. Heeft het dan te maken met de werkende vrouw of spelen vooral andere aspecten een rol?
Dat vrouwen niet hoefden te werken was alleen vlak na WOII een aantal jaren. Daarvoor werkten veel vrouwen, omdat anders het gezin zou verhongeren. Alleen de vrouw van de burgemeester, de dokter, de notaris konden thuis blijven zitten.
En als iemand een boerderij, winkel of andere zaak had, werd het altijd (ook na WOII) normaal gevonden dat de vrouw meewerkte. Dat was heel verstandig, want bespaarde op personeelskosten.
Weet ik. Zelfs mijn oma's hebben altijd gewerkt. Daarom vind ik het ook zo'n onzin conclusie dat werkende vrouwen zorgen voor een toename van de problematiek op school en in de jeugdzorg

Zomaar ern observatie tijdens mijn loopbaan...

Heel leuk verschil met toen ik jaren geleden begon in het onderwijs op een schooltje ergens op de Veluwe. In de 5 jaar dat ik daar werkte.... 1 keer een 1 ouder gezin in mijn klas gehad. Omdat vader was overleden. Geen echtscheidingen. Meeste huwelijken kwamen stabiel over. Veel moeders werkte of op de boerderij mee. Of werkte niet. Of een piepklein baantje. ( meeste ouders waren niet hoog opgeleid) . Ouders die oud en zorg nodig hadden woonden in de buurt of op het erf. Kinderen met extreme gedragsproblematiek waren een uitzondering. Ook toen bestond ADHD al... ;) . Was kind een keer ziek. Mama legde haar werk neer en kwam zieke hummel ophalen. Mijn vriendin werkt er nog steeds. Inmiddels werken hier ook veel moeders meer en langer buitenshuis, echtscheidingen toegenomen veel meer gedragsproblematiek kinderen.
Na mijn trouwen ging ik werken op een christelijk school in de Randstad. De meeste moeders werkten buitenshuis. Alleen het eerste jaar had ik al 5 kinderen in de klas waar de ouders gescheiden waren. En over de gedragsproblematiek? Ieder jaar had ik wel meerdere kinderen in de groep die externe begeleiding nodig hadden. Was hier een kind ziek... kon het meestal niet eerder opgehaald worden. Werden kinderen halfziek naar school gestuurd.
Na aantal jaar van baan verandert. En ben werkzaam geweest binnen onderwijs aan achipperkinderen die aan boord woonden. Mama werkte mee, was in de buurt en gaf thuisonderwijs. Ook hier gedragsproblematiek laag. En echtscheiding kwam ook amper voor (toen).
Toen onze kinderen er waren. Met een rugzakje door hun afkomst en erfelijk bepaald door hun biologische ouders.... eerst toen er wat meer rust was wat invallers weer. Daarna ben ik het speciaal onderwijs ingerold. Wat viel mij op? Ook best wel werkende ouders, relatief veel 1 oudergezinnen door echtscheiding. En tja op deze school was natuurlijk de gedragsproblematiek enorm....

Ik merkte dat ik zelf ook omliep. De intensieve zorg van onze kinderen wat toch toenam. Intensief werk. En ook de rust thuis naar mijn man en de kinderen onder druk kwam. En eerlijk is eerlijk. Ik had toen niet de mantelzorg kunnen verlenen die ik nu aan verleen aan moeder (s) . Toch doorgegaan. In een flinke burn out gekomen. Tijdens herintegreren toch gestopt. Omdat ik het weer voelde oplopen.

De jaren erna. Begonnen als gastouderopvang aan huis. Doe dat nog steeds. Dus werk ook. Verdient niet veel. Maar ik had toen de tijd en energie om weer aandacht en zorg aan mijn omgeving te geven. En het huwelijk werd er nog "beter" door.😉
En kan nu ook de mantelzorg geven, vrijwilligers werk doen binnen de gemeente en daar ook actief zijn door de weeks. De voeding door de weeks, de rust en tijd die er is voor "stille tijd" doet goed.

Kijk ik ben en mij ervaringen zijn geen wetenschappelijke graadmeter. Toch viel mij in mijn loopbaan aantal dingen op; daar waar moeders weinig of aan huis of aan boord werkten was de gedragsproblematiek in de klassen laag of lager. Daarnaast ook het aantal echtscheidingen....
Tussen werken en werken zit verschil.
Niet iedereen is een powervrouw. Is zo gestructureerd en organisatorisch sterk als jij @Merel. Ik heb me daar een poos wat minderwaardig door gevoeld. Maar heb leren zien dat mijn taken en krachten kennelijk anders zijn. 😅
Werken aan huis is anders dan 4 dagen buitenshuis. Is gewoon een gegeven.
Niet ieder gezin en huwelijk is opgewassen tegen de hectiek van deze tijd. Kinderen vallen daardoor "eerder" uit de boot door hun gedrag. Wat ook weer zijn weerslag heeft op huwelijken.
Ik zie ook in onze kerkelijke gemeenten de echtscheidingen toenemen. Er is niet 1 oorzaak aan te wijzen. Maar de druk om te werken, (hoge hypotheken) bijbehorende hectiek in gezinnen. ( de kinderen moeten wel van alles kunnen meemaken, sporten, andere activiteiten. Ouders idem. Van het een naar het ander vliegen) Niet altijd het gezamenlijk dragen van de last tussen de ouders onderling. Toenemende gedragsproblematiek en doorverwijzingen naar externe zorg nemen ook hier toe. Spanningen in gezinnen ook. Moeders die geen tijd hebben of energie of zin om 's avonds nog door de weeks gevoed te worden in de gemeente door het Woord of een taak op zich te nemen....
Maakt dat ik het in i. e.g. wat minder positief zie dan jij@ Merel. Ook je ervaring m.b.t. mantelzorg deel ik niet. Ouderen die vereenzamen, mensen die Burnett out raken omdat ze nog een mantelzorg taak hebben naast hun baan wat ook stress geeft....
En ja onderzoeken neem ik inmiddels ook een beetje met een korreltje zout. Het ligt er maar net voor wie het onderzoek gedaan wordt, en wat ze ermee willen bewijzen.
Ik heb het wel eens aan mijn (schoon) ouders gevraagd. De een groeide op in een bakkersgezin de ander in een slagersgezin. Moeders werkten mee. Maar voor hun herinnering was moeder wel altijd in de buurt. Aanwezig. En nee de kinderen hoefden daardoor niet naar een buitenschoolse of voorschoolseopvang. De klassen van toen... bizar groot. Maar de extreme gedragsproblematiek van nu, ontbrak of was minder sterk aanwezig. Weinig echtscheidingen (relatief) . En nee er was geen geld en tijd voor allerlei extra's. De tijd was rustiger, niet zo hectisch als toen. De kerken zaten toen nog vol ook in de grote steden. Ook Rotterdam kende een "gezelschapsleven". Wat een verschil met vandaag!
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Het gebrek aan liefde tussen ouders is een groter probleem dan het buitenshuis werken want dat was er vroeger ook al.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Lilian1975

Bertiel schreef: 05 mar 2025, 17:59 Het gebrek aan liefde tussen ouders is een groter probleem dan het buitenshuis werken want dat was er vroeger ook al.
Ik denk dat door stress ( drukte van een baan waar cariere gemaakt moet worden, financiële druk levensstandaard en drukte van allerlei activiteiten die tegenwoordig moeten en gedrag wat bij kinderen in deze situatie eerder tot uiting komt) de verbinding sneller verbroken kan zijn. En ja, ik wil best geloven dat er zijn die hier tegenop gewassen zijn. Maar dat geldt lang niet voor iedereen. Dat blijkt voor mij uit mijn loopbaan ervaringen. ;) (En dat daar heus was de liefde. Maar bekoelde door bovenstaande) . Liefde wordt namelijk ook gevoed door communicatie, door verbinding.
:) .
merel

Bericht door merel »

@lilian De tijd is inderdaad hectischer dan vroeger, maar ik betwijfel zeer of dat komt door werkende moeders. Dat heeft mijns inziens te maken met het digitale tijdperk 'vandaag besteld, morgen in huis'. Daarnaast worden mensen niet overspannen en krijgen geen burn out van 24 uur of 32 uur werken in de week. Ik denk dat de vele sociale activiteiten, weekendjes weg, dagjes weg en weekenden volgepland een grotere aanslag is op de mentale gesteldheid van mensen.
De gedragsproblematiek van veel kinderen komt mijns inziens met name doordat veel ouders weigeren op te voeden en kinderen te begrenzen.
merel

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef: 05 mar 2025, 16:54
merel schreef: 05 mar 2025, 16:24

Titus 2:
3 Evenzo moeten de oudere vrouwen in hun gedrag zijn zoals het heiligen past: geen kwaadspreeksters, niet verslaafd aan veel wijn, maar leraressen van het goede,

4 opdat zij de jongere vrouwen leren verstandig te zijn, hun man lief te hebben, hun kinderen lief te hebben,

5 bezonnen te zijn en kuis, te zorgen voor hun huishouden, goed te zijn, hun eigen mannen onderdanig te zijn, opdat het Woord van God niet gelasterd wordt.

www.
ik zie hierin niets staan wat een baan buitenshuis uit zou sluiten.
merel

Bericht door merel »

Wim Anker schreef: 05 mar 2025, 16:58
merel schreef: Weet ik. Zelfs mijn oma's hebben altijd gewerkt. Daarom vind ik het ook zo'n onzin conclusie dat werkende vrouwen zorgen voor een toename van de problematiek op school en in de jeugdzorg
Eens. Mijn punt is juist: werkten ze maar wat meer dan was er geen tijd voor allerlei nieuws te horen en te zeggen en dat de hele wereld kond te doen.

En het zou ook wat doen aan personeelstekorten her en der.
Dan zijn we het volkomen met elkaar eens.
Johann Gottfried Walther

Kan zijn, maar dan blijven vrouwen en mannen nog steeds verschillend, en daar ging het topic over.
merel

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef: 05 mar 2025, 19:48 Kan zijn, maar dan blijven vrouwen en mannen nog steeds verschillend, en daar ging het topic over.
Natuurlijk zijn mannen en vrouwen verschillend. Dat ontken ik nergens. Ook in de opvoeding reageren vaders en moeders anders. Je hebt als kind wel beide nodig. Dat betekent echter niet dat een moeder verzaakt als zij daarnaast nog een betaalde baan heeft.
Job

Bericht door Job »

merel schreef: 05 mar 2025, 20:00
Johann Gottfried Walther schreef: 05 mar 2025, 19:48 Kan zijn, maar dan blijven vrouwen en mannen nog steeds verschillend, en daar ging het topic over.
Natuurlijk zijn mannen en vrouwen verschillend. Dat ontken ik nergens. Ook in de opvoeding reageren vaders en moeders anders. Je hebt als kind wel beide nodig. Dat betekent echter niet dat een moeder verzaakt als zij daarnaast nog een betaalde baan heeft.
Terecht zegt mevr. Stam dat de deugdelijke huisvrouw uit Spreuken 31, waar vaak naar wordt verwezen, koophandel dreef, naast nog veel meer taken.
Lilian1975

merel schreef: 05 mar 2025, 19:35 @lilian De tijd is inderdaad hectischer dan vroeger, maar ik betwijfel zeer of dat komt door werkende moeders. Dat heeft mijns inziens te maken met het digitale tijdperk 'vandaag besteld, morgen in huis'. Daarnaast worden mensen niet overspannen en krijgen geen burn out van 24 uur of 32 uur werken in de week. Ik denk dat de vele sociale activiteiten, weekendjes weg, dagjes weg en weekenden volgepland een grotere aanslag is op de mentale gesteldheid van mensen.
De gedragsproblematiek van veel kinderen komt mijns inziens met name doordat veel ouders weigeren op te voeden en kinderen te begrenzen.
Ik zeg ook niet dat het alleen door werkende moeders . Ik zeg dat nu veel ( niet alle) werkende moeders minder beschikbaar zijn voor hun gezin i.t.t. de werkende moeders vroeger waar nu vaak naar verwezen wordt. Waar de winkel aan huis was. Waar de werkende moeder werkte op boerderij of schip Waar ze woonden. Of kijk hoe ze in sommige Rme landen hun kinderen de hele dag bij zich dragen als ze werken...Plus dat voor veel mensen, ook de jonge moeders die hun kinderen, bij mij brengen wel degelijk veel druk wordt ervaren. Door het soort werk, in combi met reistijd en hoeveelheid dagen...( financiële druk hypotheek, de algemene levenstandaard die (te) hog kan zijn. In combi met gezin en huishouden. Als daarbij wel degelijk in veel meer gezinnen meer onrust is waar we met zijn allen aan meedoen, ( Van hot naar her vliegen etc.) en meer gedragsproblematiek.... raken mensen eerder overbelast. Niet bij ieder werkende. Maar wel veel! De getallen liegen er niet om. Net als de eenzaamheid onder ouderen. Omdat werkende ouders nu eenmaal niet alles kunnen en minder op bezoek gaan bij ouders. En wat betreft gedragsproblematiek. Ga eens praten op speciaal onderwijs zou ik zeggen wbt gedragsproblematiek. Was het maar allen structuur, opvoedingsstijl) En juist bepaalde problematiek komt meer door uiting door onrust, prikkels, ouders dus de energie niet hebben om in rust te reageren doordat ze zelf vol zitten. Hechtingsproblematiek ontstaat in de eerste jonge jaren... etc.etc.
Plaats reactie