MGG schreef: ↑04 mar 2025, 22:35
Job schreef: ↑04 mar 2025, 22:25
Zita schreef: ↑04 mar 2025, 22:01
Job schreef: ↑04 mar 2025, 20:54
Heeft iemand de laatste podcastaflevering al geluisterd van Dick en Daniël geloven het wel (ND)? Daarin was Christine Stam - van Gent te gast. Interessante aflevering. Ik voel me wat huiverig om er verder wat over te zeggen, maar mogelijk zijn er dames die erop willen reflecteren. Iets wat bij mij bleef hangen, op zich een open deur maar voor mij goed om erop gewezen te worden: mocht er kerkelijk ooit wat veranderen in de positie van vrouwen, dan moet dat eerst door mannen besloten worden.
Wat is haar stellingname precies? Ik kan het artikel niet lezen. Meestal zegt ze wijze dingen, dus ik ben wel benieuwd.
Het is een podcast die voor iedereen vrij te beluisteren is, o.a. via Spotify. Volgens mij zelfs op YouTube met beeld. Ze zegt een heleboel. Ik ben bang de essentie van een aantal zaken te missen wanneer ik het voor je samenvat. Zoals gezegd bleef met name die ene opmerking bij me hangen. Maar ook die dingen die HHR noemt waren het overwegen waard. Het ging ook over rolverdelinf thuis, maar ook het niet mogen bijwonen van ledenvergaderingen. Vrouwelijke dominees en ouderlingen ziet Stam er niet zo snel komen, al lijkt ze er niet 100% afwijzend tegenover te staan (of interpreteer ik dat verkeerd medeluisteraars?); tegen vrouwelijke diakenen heeft ze geen bezwaren. Maar ik zou zeggen: als je kunt, luister het zelf en laat achteraf gerust weten wat je ervan vond.
Helaas interpreteer je het goed. De vraag is of het wel interpretatie is. Vanaf minuut 40 tot 42. Gaat het hierover. Ze volgt de lijn van geen vrouwelijke dominees en ouderlingen, maar is niet helemaal overtuigd. Haar overtuiging is aan ontwikkeling onderhevig. Ze vind wat de Bijbel hier over zegt niet overduidelijk.
Dat laatste is ook zo, anders zouden er nooit zoveel verschillende meningen over zijn.
Het zou fijn geweest zijn als de Heere Jezus of desnoods Paulus of Petrus hadden gezegd: stel nooit vrouwen aan als ouderling/diaken, etc.
Nu moeten tegenstanders van de vrouw in het ambt een aantal teksten samenvoegen en dan de conclusie leren: het mag niet.
Voorstanders nemen andere teksten en concluderen: het mag wel.