Ik ga geen discussie voeren over de broek. Maar als je het een symptoom noemt van de afval van het geloof maakt je het tot een kenmerk van een christen en daarmee hoofdzaak.Job schreef: ↑04 mar 2025, 20:59Ik weet het niet, @Refojongere. Men belandt niet in de rampzaligheid omdat men een broek droeg of kort haar had. Dat zal echt niemand beweren. In die zin is het van ondergeschikt belang. Echter, wat de meeste Gereformeerde Gemeenten willen benadrukken: het is leer EN leven. Het vat geeft uit wat erin zit. Verder geloof ik niet dat het begint met uiterlijkheden en dan leidt tot afval van het geloof; mijns inziens is het andersom. Men valt innerlijk af en de symptomen daarvan worden vroeg of laat zichtbaar.Refojongere schreef: ↑04 mar 2025, 18:04 Daar zit nu juist een verschil tussen de HHK en de GG.
De GG ziet zaken meteen als eeuwigheidsgewicht (als een vrouw een broek draagt of als men tv bezit wordt men geweerd van het Avondmaal).
Wie echter totaal geen onderscheid of rangorde ziet, in zaken die hem in zijn opvoeding worden meegegeven of die behoren bij het kerkelijke leven waaraan hij deelneemt, heeft zich het Evangelie niet werkelijk toegeëigend.
En als je onder het mom: het begint bij uiterlijkheden en eindigt bij afval van het geloof maakt toch echt van uiterlijkheden hoofdzaken waarmee de zuiverheid en toekomst van de gemeente staat of valt. Heel benauwend.
Hoewel ik ook echt wel een verband zie sociologisch gezien moet je het theologisch blijven benaderen.
Maar citeer enkel ds. Sonnevelt die broeken vergelijkt met homoseksualiteit. Hij maakt het een hoofdzaak. Dat is niet een particuliere opvatting, maar komt uit de Saambinder:
Wanneer vers 5 mensen verbiedt de kleding van het andere geslacht te dragen, voegt de Heilige Geest er aan toe: "want al wie zulks doet, is den HEERE uw God een gruwel." Dat is een heel zware uitdrukking! Gruwel betekent: iets verfoeilijks, iets dat je doet walgen. Het wijst op een kwaad dat je met huiver vervult. Het duidt een zonde aan die in absolute tegenspraak is met het heilige wezen Gods. Om zo'n zonde gaat het nu ook bij het vervagen van de kledinggrens tussen de beide geslachten. Zou dat alleen maar slaan op de tijd van het Oude Testament? Of ligt dezelfde verplichting ook op ons vandaag? Gods wezen verandert nooit. Wat Hem gisteren een gruwel was, is dat ook vandaag. Een concordantie van de Bijbel kan ons helpen alle teksten te vinden die over "gruwelen" spreken. In Leviticus 18:22 lezen we bijvoorbeeld: "Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dat is een gruwel." Er zijn meer van zulke uitspraken met het woord "gruwel" in het Oude Testament. Ze worden niet herroepen in het Nieuwe Testament. Als iets in gruwel is in Gods ogen, blijft dat een gruwel. Deuteronomium 22:5 is meer dan een burgerlijke wet die alleen voor Israël gold.
Nou ben ik het met de strekking eens , maar niet de toepassing. Dit geldt travestie m.i. Maargoed, ik heb echt een hekel aan deze typische refo discussie. En nee, ik ben geen vrouw;-)