Oorlog in Oekraine
Re: Oorlog in Oekraine
Overigens zie ik nu een voorstel voor een staak-het-vuren van een maand.
-
Zal een opmaat zijn naar een definitief staakt het vuren.
Las trouwens in het RD een reportage over een priester (dacht ik?) die hulpgoederen naar het front bracht. Wat een ellendige omstandigheden brengt zo'n oorlog ook mee voor de soldaten.
Las trouwens in het RD een reportage over een priester (dacht ik?) die hulpgoederen naar het front bracht. Wat een ellendige omstandigheden brengt zo'n oorlog ook mee voor de soldaten.
De meeste politici hebben narcistische trekken, maar Trump is volbloed narcistisch. Ik weet dat je voorzichtig moet zijn met het trekken van dit soort psychologische conclusies, maar ik zou niet weten hoe je tot een andere conclusie zou kunnen komen. Hij vertoont alle kenmerken.DDD schreef: ↑01 mar 2025, 23:56Misschien. Maar er zijn heel veel bestuurders van grote bedrijven en ook presidenten met narcistische trekken. Maar dit is toch wel van een uitzonderlijk soort?
Ik ben geen deskundige, maar ik ben in het echt (ik bedoel: persoonlijk) nog zelden of nooit iemand van vergelijkbare proporties tegengekomen.
Ik heb zelf enige ervaring met narcisme en weet dat je op 2 manieren met narcisten kunt omgaan: ofwel je praat zo iemand voortdurend naar de mond ofwel je zegt luid en duidelijk nee en loopt weg. Uiteindelijk is optie 2 het beste als dat mogelijk is.
In het eerste geval dien je je ervan bewust te zijn dat een narcist je uiteindelijk als oud vuil zal behandelen en dat je voor hem niet meer bent dan een gebruiksvoorwerp.
In het tweede geval dien je zoveel mogelijk afstand tot die persoon te bewaren of, als dat niet mogelijk is, hem op dezelfde manier van repliek te bedienen als hij jou behandelt, ook al gaat dat tegen je karakter in.
Je ziet in de reacties van de verschillende politici, zowel in de VS als daarbuiten, een combinatie van beide benaderingen. Het naar de mond praten gebeurt daar uiteraard vooral binnen de Republikeinse partij. Daar zegt men voortdurend wat voor een sterke leider Trump is, dat hij zulke goede deals kan sluiten, dat hij de beste president ooit is enzovoorts enzovoorts. De weinige Republikeinen die tegen hem in durven gaan, zijn op de vingers van 1 hand te tellen. Dat was wijlen John McCain en nu mensen als Mitt Romney, voormalig vice-president Mike Pence en nog een paar senatoren die onlangs voor 6 jaar verkozen zijn en dus electoraal veilig zijn. Maar de rest durft niks negatiefs te zeggen.
De Democraten zitten in het kamp van de totale oppositie, dus die kiezen voor optie 2.
Voor wat het buitenland betreft, zie je een combinatie van beide benaderingen en dat is ook logisch want zij moeten zo goed en zo kwaad als het kan met Trump samenwerken. Iemand als Macron bijvoorbeeld probeert een goede relatie met Trump te behouden, maar corrigeert hem bijvoorbeeld wel als Trump zegt dat de VS meer geld aan Oekraine heeft gegeven dan Europa.
Zelensky is een ander verhaal. Die heeft te dealen met Poetin en dat is een kwestie van oorlog, dus totale oppositie. Zelensky heeft de afgelopen maanden geprobeerd om Trump zoveel mogelijk te complimenteren, ook met dezelfde complimenten als de Republikeinen hem geven. Maar Trump wil nu wel dat Zelensky dingen op gaat geven om Poetin te plezieren en dan komt wel het moment dat hij "nee" moet verkopen. Zelensky heeft al flink tegengas moeten geven bij de mineralendeal en dat hij ook veiligheidsgaranties wil, is niet meer dan begrijpelijk. Trump wil een snelle vredesdeal waarbij hij Poetin zoveel mogelijk tegemoet wil komen, Zelensky wil een goede en duurzame deal voor Oekraine. Dat botst met elkaar en dat is niet gemakkelijk overbrugbaar. Uiteindelijk zal Zelensky nog meerdere keren nee moeten zeggen tegen Trump zonder hem helemaal tegen zich in het harnas te willen jagen. Wellicht dat de leiders voor de EU hierin een soort bemiddelingsrol kunnen vervullen om zowel Trump te appeasen als de veiligheidsbelangen van Oekraine veilig te stellen. Maar ik ben bang dat dit gaat ontsporen en de Europeanen er straks alleen voorstaan om Oekraine te steunen.
Nog wat gedachten over wat er in het Witte Huis is gebeurd. Ik heb meer gelezen over wat er is gebeurd en er is veel meer gebeurd dan de korte videoclip die iedereen heeft gezien. Ik heb geen zin om in een discussie te gaan over de details. Opnieuw merk ik dat ik te druk ben met dingen die ik niet kan veranderen. Als iemand die geïnteresseerd is in geschiedenis en geopolitieke gebeurtenissen, wordt het verleidelijk om alles te lezen en te analyseren. En dan denk ik, waar ben ik mee bezig? Zoals DIA zei, Er is Iemand Die boven alles staat en Die de wereld regeert. We moeten keer op keer leren om bij de dag te leven. Ik wens iedereen een goede werkweek.
- J.C. Philpot
Heel herkenbaar wat je schrijft.KDD schreef: ↑03 mar 2025, 12:31 Opnieuw merk ik dat ik te druk ben met dingen die ik niet kan veranderen. Als iemand die geïnteresseerd is in geschiedenis en geopolitieke gebeurtenissen, wordt het verleidelijk om alles te lezen en te analyseren. En dan denk ik, waar ben ik mee bezig? Zoals DIA zei, Er is Iemand Die boven alles staat en Die de wereld regeert. We moeten keer op keer leren om bij de dag te leven. Ik wens iedereen een goede werkweek.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Er zijn allerlei grondleggende principes in het geding. Ook als participerende burger in een democratische rechtsstaat is het handig om dan goed geïnformeerd te worden en daarover in gesprek te zijn. Dat is onderdeel van je vorming. Het kan ook allemaal zover gaan dat het je eigen lijf en leden gaat raken, dan is het wel goed om te weten waar je staat en wat je overtuigingen zijn. We zijn niet willoos passief als het gaat om het nastreven van Bijbelse doelen, ook al weten we dat God soeverein over ons heerst.
En daarvoor was Sudetenland deel van Bohemen, wat toch wel behoorlijk als Tsjechoslowakije klinkt. Punt was dat Chamberlain en Hitler zonder Tsjechoslowakije overleden over gebied van dat land, waar ook nog eens de belangrijkste militaire verdedigen van het land was geplaatst. We weten ook hoe het verder ging met Tsjechoslowakije nadat Sudetenland verloren ging.refo schreef: ↑01 mar 2025, 19:39 Even wat geschiedenis:Als je de geschiedenis begint in 1938 lijkt het heel anders natuurlijk. Net zo goed als je wakker wordt in 2022 en niet weet wat er tussen 1989 en 2021 is voorgevallen.Bij het Verdrag van Saint-Germain (10 september 1919), een van de verdragen die werden gesloten tussen de militaire overwinnaars en verliezers van de Eerste Wereldoorlog met voorwaarden voor de beëindiging ervan, werden zowel het Tsjechischtalige als het Duitstalige gebied van de kroonlanden (provincies) Bohemen en Moravië, bij de nieuwe republiek Tsjecho-Slowakije gevoegd. De Duitstaligen maakten hier een minderheid uit van ca. drie miljoen mensen.
Duitstalige Oostenrijkers riepen op 21 oktober 1918 de republiek Duits-Oostenrijk uit. Hiervan wilden ook Duitstalige gebieden in de Habsburgse kroonlanden Bohemen, Moravië en Zuid-Tirol deel uitmaken. Tsjecho-Slowakije verklaarde zich op 28 oktober 1918 onafhankelijk en om te voorkomen dat de Duitstaligen in de genoemde twee kroonlanden zich zouden gaan aansluiten bij Duitsland of Oostenrijk, bezetten Tsjechische nationale milities in november 1918 deze Duitstalige gebieden. Toen de Duitstaligen in de kroonlanden (provincies) (Bohemen en Moravië) stemlokalen inrichtten voor de eerste naoorlogse Oostenrijkse verkiezingen, werden deze met geweld door de Tsjechische milities gesloten, en protest daartegen werd gewelddadig onderdrukt ten koste van tientallen doden. Een voorstel om een deel - het Egerland - van het Sudetenland dat als extreem nationaal-Duits gezind bekend stond, af te scheiden en aan Duitsland toe te wijzen opdat de kracht van het verzet zou afnemen, werd uiteindelijk in het vredesverdrag niet overgenomen.
Deze zogenaamde etnische of Volksduitsers, in dit artikel Sudeten-Duitsers genoemd, verloren hun minderheidstaalrechten in het Tsjechische taalgebied, maar ze behielden dit in hun eigen taalgebied. Ze moesten daar wel, door de toenemende instroom van Tsjechen, steeds meer ruimte bieden aan het gebruik van het Tsjechisch. Toename van Tsjechen in Sudeten-Duits gebied vond plaats op grond van instroom van ambtenaren en militairen, maar ook door de vestiging van boeren op voormalig, door de staat onteigend, grootgrondbezit. De Tsjechen kregen eigen Tsjechische scholen toegewezen. Veel voorheen Duitstalige gemeenten kregen als gevolg daarvan een tweetalig statuut en dientengevolge moesten veel eentalig-Duitssprekende ambtenaren hun plaats aan tweetalige Tsjechen afstaan. De 82.000 Tsjechen die in het Sudetenland leefden, namen tot 1935 toe met 237.000.
De economische crisis van 1930 trof de regio Sudetenland onevenredig hard, ten gevolge van de hoge graad van industrialisatie. Bij de inkrimping en sluiting van bedrijven werden verhoudingsgewijs ongeveer tweemaal zoveel Duitsers als Tsjechen door werkloosheid getroffen. De oorlogsindustrie in nazi-Duitsland bood daarentegen na 1933 aan Sudeten-Duitse vakmensen volop werk. Velen van hen werden grensarbeider en werden in Duitsland doel van nazistische propaganda. Dat legde een basis voor de opkomst van de Sudeten-Duitse Partij (SdP) onder Konrad Henlein, die eerst steun zocht bij de NSDAP in Duitsland en vervolgens aansluiting nastreefde. De Sudeten-Duitse christendemocratische, sociaaldemocratische en boerenpartijen waren begonnen om zich coöperatief op te stellen in het landsbestuur, maar de crisis verlamde hun opstelling en gaf voedsel aan het nationalistisch radicalisme van Henlein. In 1936 vonden de laatste vrije verkiezingen plaats, die overigens door agressieve propaganda sterk werden beïnvloed. De SdP haalde twee derde van de uitgebrachte stemmen in de Sudeten-Duitse districten.
Maar het komt van Wiki, dus noem het gerust nepnieuws.
En de geschiedenis van Oekraïne in 1989 begonnen is gewoon puur kwaad. De geschiedenis heeft Holodomor gezien en al het kwaad dat vanuit Rusland over het land kwam. En in tegenstelling tot Sudetenland waren de referenda in de gebieden die door Rusland nu geeist worden wel voor Oekraïne gingen.
Het is dezelfde flauwekul als die Russische argumenten die Boedapest memorandum volledig vergeten maar een niet op papieren gestelde uitspraak in context van Duitsland en nog bestaande Sovjetunie over niet naar kosten trekken van NAVO als bindend zien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Europa kan zijn verantwoordelijkheid nemen
VS remt wapenstroom naar Oekraïne af
Militaire financiering is stopgezet en ambtenaren komen bijeen om te overwegen een ander type hulp op te schorten
https://www.wsj.com/politics/national-s ... _permalink
Militaire financiering is stopgezet en ambtenaren komen bijeen om te overwegen een ander type hulp op te schorten
Je doet alsof Amerika verplicht was dit te doen?KDD schreef: ↑03 mar 2025, 20:56 Europa kan zijn verantwoordelijkheid nemen
Weet jij hoeveel $ er naar Oekraïne ging? En als percentage van het BBP?
Hé, don't shoot the messenger. Ik geef alleen het nieuws door.ZWP schreef: ↑03 mar 2025, 21:05Je doet alsof Amerika verplicht was dit te doen?KDD schreef: ↑03 mar 2025, 20:56 Europa kan zijn verantwoordelijkheid nemen
Dank, maar wat is je duiding? Alleen een linkdrop schieten we niet veel mee op.KDD schreef: ↑03 mar 2025, 21:07Hé, don't shoot the messenger. Ik geef alleen het nieuws door.ZWP schreef: ↑03 mar 2025, 21:05Je doet alsof Amerika verplicht was dit te doen?KDD schreef: ↑03 mar 2025, 20:56 Europa kan zijn verantwoordelijkheid nemen
Alleen dat dit de volgende ontwikkeling in deze crisis is.
Hier wat niet respectvolle posts verwijderd.
- Johann Gottfried Walther
Ik ben er wel erg voor dat Europa de Russische tegoeden waar ze beslag op hebben gelegd direct gaat gebruiken om Oekraïne te helpen.
Dat gaat om zo'n 240 miljard, en dat zou Rusland ook niet leuk vinden.
Ook ben ik voor meer economische sancties, het gaat in Rusland al niet goed, Gazprom lijdt verlies, terwijl dit het grootste energiebedrijf ter wereld is.
Maar nu Europa veel minder afneemt is dat merkbaar in Rusland.
Dat gaat om zo'n 240 miljard, en dat zou Rusland ook niet leuk vinden.
Ook ben ik voor meer economische sancties, het gaat in Rusland al niet goed, Gazprom lijdt verlies, terwijl dit het grootste energiebedrijf ter wereld is.
Maar nu Europa veel minder afneemt is dat merkbaar in Rusland.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"