Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
Daar verschillen wij dan over van mening. Niet iedereen is natuurlijk hoogmoedig. Maar hoogmoedige mensen hebben daar helemaal geen satan voor nodig, die kunnen dat al prima zelf bedenken.
-
Wij verstaan elkaar vaker niet of net niet. Ik heb intussen geleerd dat het geen nut heeft om daarover discussie te voeren met jou. Ik heb nog niet echt kunnen ontdekken dat je je mening liet bijstellen ;-).
Dat is wel gek. Want er is niemand op dit forum die dat zo vaak zo uitdrukkelijk heeft gedaan als ik.
In je eigen ogen zal het best zo zijn. In mijn ogen doe je dat inderdaad weleens maar op cruciale momenten juist niet. Denk dat @Refojongere daar op doelt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Labadisme heeft een sterke theologische lading. Volgens mij is het iets anders. Al eind jaren negentig werd duidelijk dat de voormannen van de tegenstanders van het SoW die een zelfstandig kerkgenootschap wilden, vooral zichzelf serieus nemen. En dat is al die jaren door niet veranderd. In aansluiting daarop heb ik er geen enkele moeite mee gehad dat ds. Kot nu lid van de PKN is, in zijn motivatie lees ik iets soortgelijks: er wordt veel van het menselijk handelen verwacht. De ontheven dominee uit Ouddorp is kandidaat in de NHK geweest en kan zonder veel moeite naar de PKN. Het zou mij niet verbazen als het gebeurd en hij zal vast de laatste niet zijn.Maanenschijn schreef: ↑28 feb 2025, 09:47Losmakingen moeten inderdaad leiden tot reflectie en mogelijk ook inkeer. Want het lijkt mij ook te vaak te gebeuren.Johann Gottfried Walther schreef:Ik heb het niet over ds. De Deugd, Henk J. trok het breder en daar reageerde ik op.J.C. Philpot schreef: ↑28 feb 2025, 09:13Weet jij meer van de situatie als ik?Johann Gottfried Walther schreef: ↑28 feb 2025, 09:08Wel hoop ik dat de mensen binnen de HHK met labadistische ideeën daar van genezen zullen zijn.
Het enige wat ik lees dat ds. Den Deugd op eigen verzoek is losgemaakt. Ik lees nergens dat mensen met Labadistische ideeën de oorzaak zijn. Zou kunnen, maar ik weet het niet.
Juist door alle gevallen, de trieste ontwikkelingen, dat er bepaalde mensen ook lering uit mogen trekken.
Wel fiets je er een beschuldiging van labadistische ideeën in die blijkbaar breed in de HHK aanwezig is. Als er iets is wat ik nu juist niet in de HHK herken is het idee van de enige ware kerk of een kerk bestaande uit allemaal ware gelovigen.
Ik ben dus op z’n minst wel nieuwsgierig naar de onderbouwing van die opmerking.
Dat begrijp ik wel. Maar dat komt omdat ik dan een andere mening heb dan jij. Dat heeft met de vraag of ik te overtuigen ben, niet zoveel te maken. Het betekent alleen dat ik in dat gesprek nog geen voldoende reden zie om mijn mening te herzien.
Maar goed. Het kan wel zijn dat dat in gesprekken met Refojongere nooit gebeurt. Dat kan ik me niet zo specifiek herinneren.
-
Qua prediking kan zo ongeveer de hele HHK wel naar de PKN, dat was ook niet het punt in 2004.Wauwie schreef: ↑03 mar 2025, 07:20 Labadisme heeft een sterke theologische lading. Volgens mij is het iets anders. Al eind jaren negentig werd duidelijk dat de voormannen van de tegenstanders van het SoW die een zelfstandig kerkgenootschap wilden, vooral zichzelf serieus nemen. En dat is al die jaren door niet veranderd. In aansluiting daarop heb ik er geen enkele moeite mee gehad dat ds. Kot nu lid van de PKN is, in zijn motivatie lees ik iets soortgelijks: er wordt veel van het menselijk handelen verwacht. De ontheven dominee uit Ouddorp is kandidaat in de NHK geweest en kan zonder veel moeite naar de PKN. Het zou mij niet verbazen als het gebeurd en hij zal vast de laatste niet zijn.
Ik snap ergens wel de weerstand die er is tegen het gegeven dat er nogal wat menselijk handelen speelde rondom 2004. Ds. M. van Kooten zei ooit, de NHK was Gods werk, het SOW-proces duivelswerk maar de HHK is mensenwerk, daarom kon die niet naar de HHK. Als HHK-er begrijp ik hem wel. Maar wederkerig proef ik soms (niet direct bij ds. Van Kooten hoor) maar weinig begrip voor de gewetensnood die men ervaarde in 2004. Elkaar uitmaken voor scheurmakers, weglopers of mensen die de belijdenis bij het vuil zetten helpt niet, beter kunnen we de pijn van 2004 bij de Heere leggen en op het grondvlak waar het kan broederlijk optrekken.
- Johann Gottfried Walther
Heb je vanmorgen wel lang genoeg in de spiegel gekeken?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Nog niet. Maar ik ben in staat om tien voorbeelden op te zoeken hoor, als jij er dan eerst ook tien zoekt.
Maar het blijkt maar weer dat veel mensen geen onderscheid kunnen maken tussen niet voor rede vatbaar en zelfstandig nadenken.
Maar het blijkt maar weer dat veel mensen geen onderscheid kunnen maken tussen niet voor rede vatbaar en zelfstandig nadenken.
Graag even stoppen met dit gekwebbel en on-topic.
Wie waren de voormannen? Als echte afgescheidene zou ik me er wel eens wat meer in willen verdiepen. Is er nog geen terugblik geschreven op de hele scheuring/afscheiding/voortzetting in 2004?Wauwie schreef: ↑03 mar 2025, 07:20Labadisme heeft een sterke theologische lading. Volgens mij is het iets anders. Al eind jaren negentig werd duidelijk dat de voormannen van de tegenstanders van het SoW die een zelfstandig kerkgenootschap wilden, vooral zichzelf serieus nemen. En dat is al die jaren door niet veranderd. In aansluiting daarop heb ik er geen enkele moeite mee gehad dat ds. Kot nu lid van de PKN is, in zijn motivatie lees ik iets soortgelijks: er wordt veel van het menselijk handelen verwacht. De ontheven dominee uit Ouddorp is kandidaat in de NHK geweest en kan zonder veel moeite naar de PKN. Het zou mij niet verbazen als het gebeurd en hij zal vast de laatste niet zijn.Maanenschijn schreef: ↑28 feb 2025, 09:47Losmakingen moeten inderdaad leiden tot reflectie en mogelijk ook inkeer. Want het lijkt mij ook te vaak te gebeuren.Johann Gottfried Walther schreef:Ik heb het niet over ds. De Deugd, Henk J. trok het breder en daar reageerde ik op.J.C. Philpot schreef: ↑28 feb 2025, 09:13
Weet jij meer van de situatie als ik?
Het enige wat ik lees dat ds. Den Deugd op eigen verzoek is losgemaakt. Ik lees nergens dat mensen met Labadistische ideeën de oorzaak zijn. Zou kunnen, maar ik weet het niet.
Juist door alle gevallen, de trieste ontwikkelingen, dat er bepaalde mensen ook lering uit mogen trekken.
Wel fiets je er een beschuldiging van labadistische ideeën in die blijkbaar breed in de HHK aanwezig is. Als er iets is wat ik nu juist niet in de HHK herken is het idee van de enige ware kerk of een kerk bestaande uit allemaal ware gelovigen.
Ik ben dus op z’n minst wel nieuwsgierig naar de onderbouwing van die opmerking.
-
Geen grondige studie voor zover ik weet, wel weet ik dat dit boek verkrijgbaar is met interviews: https://www.boekenstek.nl/a-58758343/ke ... len-nieuw/
Volgens mij was prof. Op 't Hof oprichter van het comité tot behoud van de NHK. Ook iemand als dr. R. van Kooten liet in die tijd een stevig protest horen tegen de vorming van de PKN. En ds. T.J. de Jong was toen hoofdredacteur van 'Het gekrookte riet' wat later omgevormd is tot het kerkblad van de HHK.
Edit: vond de vraag wel interessant dus even speuren in de pauze leverde deze link op: https://theoluniv.ub.rug.nl/619/1/Bos,% ... thesis.pdf
Dit is de masterthesis van ds. M. Bos volgens mij, hij staat nu in de PKN van Ederveen.
-
Interessant wat ds. M. Bos aangeeft:Henk J schreef: ↑03 mar 2025, 12:33Geen grondige studie voor zover ik weet, wel weet ik dat dit boek verkrijgbaar is met interviews: https://www.boekenstek.nl/a-58758343/ke ... len-nieuw/
Volgens mij was prof. Op 't Hof oprichter van het comité tot behoud van de NHK. Ook iemand als dr. R. van Kooten liet in die tijd een stevig protest horen tegen de vorming van de PKN. En ds. T.J. de Jong was toen hoofdredacteur van 'Het gekrookte riet' wat later omgevormd is tot het kerkblad van de HHK.
Edit: vond de vraag wel interessant dus even speuren in de pauze leverde deze link op: https://theoluniv.ub.rug.nl/619/1/Bos,% ... thesis.pdf
Dit is de masterthesis van ds. M. Bos volgens mij, hij staat nu in de PKN van Ederveen.
"Het Comité stelde dat een kerk met een plurale grondslag geen kerk genoemd kan worden, maar een afscheidingsbeweging is. Een kerk is in zijn visie pas een kerk als op de verkondiging van het Woord een Antwoord wordt geformuleerd in een eenduidige belijdenis. Volgens het Comité tot behoud van de Nederlandse Hervormde Kerk kan dit slechts een gereformeerde belijdenis zijn. Hoewel de Gereformeerde Bond op zichzelf ook een eenduidige belijdenis voorstaat, vindt men niet dat het zijn van kerk daarmee staat of valt. De kerk is in hun opvatting daar waar het Woord zuiver kan worden verkondigd. Waar het Woord is, is de kerk. Logische gevolgtrekking is dat het Comité tot behoud van de Nederlandse Hervormde Kerk sterk de nadruk legt op de belijdenis en bovenplaatselijk denkt. De Gereformeerde Bond legt de nadruk op Gods verbondstrouw en denkt meer plaatselijk.
Ben benieuwd hoe de GB naar zo'n conclusie zou kijken. Ik ben het met doe conclusie eens. Maar de GB laat zich juist voorstaan dat zij meer bovenplaatselijk denkt.
-
.
Laatst gewijzigd door Noorderluther op 03 mar 2025, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.