Ontwikkelingen HHK

Refojongere

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Refojongere »

Herman schreef: 01 mar 2025, 12:30 Volgens mij gaat die opmerking van Job compleet langs te strekking van het geheel van het artikel. Het is namelijk geen letterlijke waarheid, maar een uitspraak van een persoon die geleerd heeft dat een teveel eigenwijsheid hem in Groningen heeft gebracht.
Helemaal eens. Het lijkt me een fijne man met de nodige zelfkennis over zijn karakter. Hij geeft bijna met zoveel woorden aan dat zijn eigenzinnigheid reden was tot losmaking en dat hij daar nederig onder geworden is. Dat zou wel heel mooi zijn.
Laatst gewijzigd door Refojongere op 01 mar 2025, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
helma

Bericht door helma »

Ik heb erg goede herinneringen aan de preken die hij hield in onze gemeente. Met name die van de storm op zee. Die gaat nog steeds met me mee.
Refojongere

2e Hans schreef: 01 mar 2025, 07:41
Refojongere schreef: 01 mar 2025, 00:07
Kerkenraden toetsen denk ik echt te weinig aan de Bijbel.

Er staat zo duidelijk in 1 Timotheus 3 dat een ouderling niet strijdlustig of vechtlustig mag zijn. Een goed getuigenis van buiten moet hebben. Goed leiding moet geven aan zijn gezin. Beheerst, bezonnen.

Zowel voor predikant als kerkenraad gaat het juist vaak hier mis.
Dit vind ik een nogal nietszeggende generaliserende quote. Die natuurlijk klopt- over welke groep je dit ook zegt- want iedereen toetst te weinig aan de bijbel.

We zijn mens.
Mijn ervaring is dat dominees vooral nav hun preken worden beroepen en afgemeten en minder aan pastoraat en hun persoonlijkheid. Dat heeft dus gevaren in zich als je kijkt naar diverse losmakingen.
huisman

Bericht door huisman »

Refojongere schreef: 01 mar 2025, 13:39

Er staat zo duidelijk in 1 Timotheus 3 dat een ouderling niet strijdlustig of vechtlustig mag zijn. Een goed getuigenis van buiten moet hebben. Goed leiding moet geven aan zijn gezin. Beheerst, bezonnen.

Dit vind ik een nogal nietszeggende generaliserende quote. Die natuurlijk klopt- over welke groep je dit ook zegt- want iedereen toetst te weinig aan de bijbel.

We zijn mens.
Mijn ervaring is dat dominees vooral nav hun preken worden beroepen en afgemeten en minder aan pastoraat en hun persoonlijkheid. Dat heeft dus gevaren in zich als je kijkt naar diverse losmakingen.
Jij legt de schuld nogal eenzijdig bij de predikant. Heb de afgelopen decennia wat losmakingen meegemaakt (niet in eigen gemeente gelukkig) maar dat lag zeker niet uitsluitend aan de predikant. Soms zelfs totaal niet aan de predikant.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Job

Bericht door Job »

Refojongere schreef: 01 mar 2025, 13:01
Herman schreef: 01 mar 2025, 12:30 Volgens mij gaat die opmerking van Job compleet langs te strekking van het geheel van het artikel. Het is namelijk geen letterlijke waarheid, maar een uitspraak van een persoon die geleerd heeft dat een teveel eigenwijsheid hem in Groningen heeft gebracht.
Helemaal eens. Het lijkt me een fijne man met de nodige zelfkennis over zijn karakter. Hij geeft bijna met zoveel woorden aan dat zijn eigenzinnigheid reden was tot losmaking en dat hij daar nederig onder geworden is. Dat zou wel heel mooi zijn.
Ik bedoelde het dan ook volledig positief. Ik bedoelde exact wat Herman zegt. Maar krijg het niet uitgelegd. Er klinkt zelfreflectie in de uitspraak door, dat is wat ik verfrissend vond.
DDD

Bericht door DDD »

Het is een mooi interview. Daar doe ik niets van af. Waren alle predikanten van beide zijden in de CGK maar zo wijs in veel opzichten. En zelfstandig nadenken is goed. Met andere mensen meepraten, levert ook niets goeds op. Daar doe ik ook niets aan af.

Maar eigenwijsheid, in de zin dat je niet open staat voor de argumenten en/of gevoelens van anderen, is wel degelijk zonde. Dat is óók waar, en dan spreekt het vanzelf dat ik van deze zonde in het geheel niet vrij ben. Maar dat hoeft toch geen reden te zijn om daar omheen te praten?
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 01 mar 2025, 13:55 Het is een mooi interview. Daar doe ik niets van af. Waren alle predikanten van beide zijden in de CGK maar zo wijs in veel opzichten. En zelfstandig nadenken is goed. Met andere mensen meepraten, levert ook niets goeds op. Daar doe ik ook niets aan af.

Maar eigenwijsheid, in de zin dat je niet open staat voor de argumenten en/of gevoelens van anderen, is wel degelijk zonde. Dat is óók waar, en dan spreekt het vanzelf dat ik van deze zonde in het geheel niet vrij ben. Maar dat hoeft toch geen reden te zijn om daar omheen te praten?
Maar natúúrlijk is het zonde. Er is niets goeds van te zeggen. Ik vind het alleen verfrissend dat iemand ronduit, hardop en eerlijk durft te zeggen daar behebt mee te zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Dat had ik inmiddels begrepen. Wel erg dat je dus in je omgeving dat niet tegenkomt.

Wat stelt zondebesef dan voor, vraag ik me oprecht af. Maar misschien is het zo dat mensen bang zijn om hoogmoedig te worden van hun zondenbelijdenis, en daarom maar hun mond houden.

Wij mensen kunnen immers uit onszelf niets goeds doen.
Refojongere

huisman schreef: 01 mar 2025, 13:47
Refojongere schreef: 01 mar 2025, 13:39

We zijn mens.
Jij legt de schuld nogal eenzijdig bij de predikant. Heb de afgelopen decennia wat losmakingen meegemaakt (niet in eigen gemeente gelukkig) maar dat lag zeker niet uitsluitend aan de predikant. Soms zelfs totaal niet aan de predikant.
Je leest niet nauwkeurig. Ik sprak bewust over "diverse" losmakingen.
Refojongere

DDD schreef: 01 mar 2025, 14:07 Dat had ik inmiddels begrepen. Wel erg dat je dus in je omgeving dat niet tegenkomt.

Wat stelt zondebesef dan voor, vraag ik me oprecht af. Maar misschien is het zo dat mensen bang zijn om hoogmoedig te worden van hun zondenbelijdenis, en daarom maar hun mond houden.

Hoogmoedig van zondebelijdenis. Hoe oprecht is dan zo'n belijdenis? Als ik iemand mijn zonde moet toegeven is dat moeilijk juist omdat ik hoogmoedig ben.
DDD

Bericht door DDD »

Nee. Het is heel goed mogelijk dat je oprecht je zonden belijdt en na een dag denkt: dat heb ik toch maar heel godvruchtig gedaan.

Ik begrijp dat dat onzin is, omdat de zondebelijdenis niet van jezelf komt, maar dan nog. Ik herken dat in ieder geval wel.

Mensen die hoogmoedig zijn, kunnen dat over van alles en nog wat zijn, zelfs over de raarste dingen.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 01 mar 2025, 14:07 Dat had ik inmiddels begrepen. Wel erg dat je dus in je omgeving dat niet tegenkomt.

Gelukkig kom ik het wel tegen, hoor!
Refojongere

DDD schreef: 01 mar 2025, 14:20 Nee. Het is heel goed mogelijk dat je oprecht je zonden belijdt en na een dag denkt: dat heb ik toch maar heel godvruchtig gedaan.

Ik begrijp dat dat onzin is, omdat de zondebelijdenis niet van jezelf komt, maar dan nog. Ik herken dat in ieder geval wel.

Mensen die hoogmoedig zijn, kunnen dat over van alles en nog wat zijn, zelfs over de raarste dingen.
Ah, zo, als het gaat over een dag daarna. Dan snap ik het, helaas snap ik dat.
DDD

Bericht door DDD »

Dat hoeft heus geen dag te duren. Het kan zelfs vrijwel tegelijkertijd. Paulus zegt daarover dat het vlees begeert tegen de Geest.
Refojongere

DDD schreef: 01 mar 2025, 23:03 Dat hoeft heus geen dag te duren. Het kan zelfs vrijwel tegelijkertijd. Paulus zegt daarover dat het vlees begeert tegen de Geest.
Ja, zelfs dat kan, maar dat zie ik dan wel als aanval van de satan die direct daarna tegen je zegt: dat heb je maar mooi beleden, fijn dat je tranen had. Maar helemaal tegelijkertijd kan niet. Want dan ga je tranen aanbrengen als goede werken en is het geen oprechte schuldbelijdenis.
Plaats reactie