Presidentsverkiezingen USA 2024

DDD

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef: 01 mar 2025, 00:41 Het staat in Trouw. Los daarvan is hij duidelijk wel van mening dat Europa met Oekraïne op korte termijn sterk genoeg is. Dat staat er overduidelijk.
Voordat je alle capaciteiten hebt georganiseerd, ben je een decennium verder. Dat gaat van aantallen parate militairen, materieel, materiaal, gebouwen, etc. Rob de Wijk zit momenteel in een fase van teleurstelling, en dat leidt tot wishful thinking.
Dat is natuurlijk een prima standpunt. Maar ons gesprek ging erover of ik Rob de Wijk in dit artikel goed begrijp. Als ik het dan twee keer lees maar jij zegt dat ik het niet goed begrijp terwijl je het artikel niet hebt gelezen is er wel degelijk een verschil van inzicht.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

@Ad Anker, graag met wat meer respect spreken over onze fractievoorzitters.
En verder was het voor mij niet moeilijk om in dit geval geheel aan de kant van Zelensky te staan. Die was zichzelf en speelde geen toneel. Wat kon hij anders doen om zijn land hoog te houden?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ad Anker schreef: 01 mar 2025, 09:11 Ik vind het irritant dat in ons kikkerlandje alle fractievoorzitters zo snel als mogelijk hun plasje er over moeten doen, uitgebreid in de media uitgemeten.
Het bekende linkse opgeheven vingertje. Datzelfde doen de EU leiders. Nu zit Zelensky ook in een geweldig lastig pakket, die ik niemand toewenst. Maar het is de vraag of Zelensky echt gebaat is met kritiekloos geapplaudiseer vanuit de EU.

Trump, hoe onbehouwen en leugenachtig ook, is nu eenmaal een realiteit. Er zal echt gezocht moeten worden naar common ground, ook met de US onder Trump. Anders zit Zelensky straks helemaal niet meer aan tafel.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Posthoorn schreef: 01 mar 2025, 09:14 @Ad Anker, graag met wat meer respect spreken over onze fractievoorzitters.
En verder was het voor mij niet moeilijk om in dit geval geheel aan de kant van Zelensky te staan. Die was zichzelf en speelde geen toneel. Wat kon hij anders doen om zijn land hoog te houden?
Waarom MOET Amerika Oekraine eigenlijk helpen? Zelenski eist het en Trump stelt deze vraag terecht.

Eens met @Ad over de fractievoorzitters. Nooit wat gedaan en nu de moraalridder uithangen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ik ga mijn standpunt niet eens verdedigen tegenover zo veel onzin.
MGG

Bericht door MGG »

Ad Anker schreef: 01 mar 2025, 09:11 1. Ik weet niet zo goed hoe ik over Trump moet denken. Ik ben erg beïnvloed door de media, ik meen dat men denkt dat ik Trump heel raar moet vinden. Dat maakt dat ik niet onbevangen naar het filmpje van gisteravond gaan kijken.
2. Ik zie dat twee mannen geen gezichtsverlies willen leiden. Daarom is dit wel een prima uitkomst toch? En nu kijken hoe het verder gaat.
3. Ik vind het irritant dat in ons kikkerlandje alle fractievoorzitters zo snel als mogelijk hun plasje er over moeten doen, uitgebreid in de media uitgemeten.
4. Ik vind het wel mooi dat dit filmpje nou eens geen gemaakt spelletje liet zien, maar een eerlijk meningsverschil. Dit was echte realiteit, in plaats van lievig grijnzen voor de camera.

Verder kantelt het wereldbeeld. Ik ben opgegroeid in een tijdperk waarin alles beter werd, op materieel gebied. Mijn kinderen gaan, denk ik, een ander tijdperk tegemoet. Al kan ik dat moeilijk invullen en duiden. Dat maakt me soms wel bezorgd. Al kan het ook een wonderlijk mooie uitwerking hebben, wie weet.
Mooi verwoord. Ik denk dat punt 3 onderdeel is van de grootheidswaanzin van de EU. De economie van de VS is veel groter en groeit ook nog eens harder. In plaats van dat wij leren van een succesvoller land komt het morele vingertje. De EU en zeker Nederlandse politici gedragen zich vaak als een puber die denkt dat hij het altijd beter weet dan zijn ouders. Soms zal dat waar zijn, maar vaak is het gebrek aan zelfreflectie.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Posthoorn schreef: 01 mar 2025, 09:22 Ik ga mijn standpunt niet eens verdedigen tegenover zo veel onzin.
Waarom MOET het? Als je daar niet eens een antwoord op hebt.......

Zelenski bedreigde de VS en Trump met zijn voorspelling dat ook de Amerikanen - ondanks de oceaan tussen de VS en Europa - de dreiging van oorlog zouden voelen als Trump met Poetin een deal zou sluiten. Toen was het gesprek afgelopen.
MGG

Bericht door MGG »

Posthoorn schreef: 01 mar 2025, 09:14 @Ad Anker, graag met wat meer respect spreken over onze fractievoorzitters.
Zelensky doet het goed, maar zal vrees ik flink water bij de wijn moeten doen. Oekraïne vraagt veel en kan helaas weinig bieden. Hierdoor zijn zij afhankelijk van de gunst van derden. Hoe langer het duurt en hoe minder successen er geboekt worden hoe eerder de miljardensteun afneemt.

Gezien het extreme overheidstekort in de VS vind ik het wat dat betreft niet onverstandig dat Trump grote bezuinigingen doorvoert.
refo

Bericht door refo »

Ik denk dat Europa niet goed peilt wat er aan de hand is. Op dit forum zie je dat ook. De Russische inval wordt gezien als een persoonlijke kruistocht van Poetin. Het wordt ook gezien als een soort landje-pik. Daarnaast vindt men dat ieder land autonoom is, in die zin dat ze zelf hun bondgenoten mogen kiezen, zelfs als dat vijanden van de naaste buren zijn. Zoals Huisman drie jaar geleden al schreef: Oekraïne moet onder de invloedssfeer van Rusland blijven. Dan keert de rust weer. Misschien is Poetin het slechtste wat Oekraïne is overkomen. Maar Zelensky staat op de tweede plaats en het westen derde.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef: 01 mar 2025, 09:22 Ik ga mijn standpunt niet eens verdedigen tegenover zo veel onzin.
Het staat je natuurlijk vrij om niet te reageren. Soms is dat verstandig.
parsifal

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef: 01 mar 2025, 09:27
Waarom MOET het? Als je daar niet eens een antwoord op hebt.......

Zelenski bedreigde de VS en Trump met zijn voorspelling dat ook de Amerikanen - ondanks de oceaan tussen de VS en Europa - de dreiging van oorlog zouden voelen als Trump met Poetin een deal zou sluiten. Toen was het gesprek afgelopen.
Eist Zelenski dit? En mogelijk is het dreigen, maar niet een dreiging dat Oekraïne ook maar een rol zou spelen in wat terugkomt als kosten voor VS.
En Zelenski heeft gewoon gelijk dat Poetin niet erg trouwens is aan zijn woord. En dat een verdrag wat neerzetten komt op ongeveer alles geven wat Poetin eist, en het Oekraïnse leger ontmantelen en bovendien ongeveer 500 miljard aan mineralen naar VS overschrijven geen goede deal is. Gewoon capituleren aan Poetin lijkt een nog betere deal. Ook proberen een deal met Xi te krijgen lijkt meer voor de hand te liggen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Quercus

Bericht door Quercus »

Ad Anker schreef:1. Ik weet niet zo goed hoe ik over Trump moet denken. Ik ben erg beïnvloed door de media, ik meen dat men denkt dat ik Trump heel raar moet vinden. Dat maakt dat ik niet onbevangen naar het filmpje van gisteravond gaan kijken.
2. Ik zie dat twee mannen geen gezichtsverlies willen leiden. Daarom is dit wel een prima uitkomst toch? En nu kijken hoe het verder gaat.
3. Ik vind het irritant dat in ons kikkerlandje alle fractievoorzitters zo snel als mogelijk hun plasje er over moeten doen, uitgebreid in de media uitgemeten.
4. Ik vind het wel mooi dat dit filmpje nou eens geen gemaakt spelletje liet zien, maar een eerlijk meningsverschil. Dit was echte realiteit, in plaats van lievig grijnzen voor de camera.

Verder kantelt het wereldbeeld. Ik ben opgegroeid in een tijdperk waarin alles beter werd, op materieel gebied. Mijn kinderen gaan, denk ik, een ander tijdperk tegemoet. Al kan ik dat moeilijk invullen en duiden. Dat maakt me soms wel bezorgd. Al kan het ook een wonderlijk mooie uitwerking hebben, wie weet.
Goed om het vanuit een andere invalshoek te zien.

Punt 2 laat ik even buiten beschouwing.

Punt 1 en 3 deel ik. Onze media laat zoals gewoonlijk een gekleurd beeld zien. Onze mening in NL doet er gewoonweg niet toe. We zijn in alles afhankelijk en hebben gewoonweg de kaarten niet om te spelen om de bewoordingen van Trump te gebruiken.

Wat punt 4 betreft, ik denk toch echter dat er meer achter schuil gaat dan "realiteit".
Ik zie een Trump die in de campagne gezegd heeft een eind aan de oorlog te maken in twee weken. En daar is hij mee bezig. De manier waarop maakt hem niet uit, want hij is gezet om het waar te maken; "het doel heiligt alle middelen". Is het misschien maar beter? Misschien wel. De oorlog blijft anders maar voortslepen. Oekraïne helpen was vanaf het begin misschien al niet zo'n goed idee.
Ik zie een gebroken Zelensky die al jaren inmiddels een zeer zware tijd heeft, en nu wederom een klap heeft gekregen. Dat is kennelijk wat Trump noemt "diplomatiek". De menselijke maat telt niet. Zie ook de chainsaw campagne waar Trump Elon Musk op heeft gezet. Het is "de manier waarop" waar het m.i. aan schort.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef: 01 mar 2025, 09:21
Waarom MOET Amerika Oekraine eigenlijk helpen? Zelenski eist het en Trump stelt deze vraag terecht.

Eens met @Ad over de fractievoorzitters. Nooit wat gedaan en nu de moraalridder uithangen.
1. Zelensky vraagt het en dat is op zich tamelijk logisch omdat de VS een heel lang trackrecord hebben tot aan de vorige regering toe van het helpen van democratische regeringen elders in de wereld die in de problemen zitten. Maar ja, op een vraag heeft de diegene die antwoord zelf het recht een ja of nee in te vullen, dat ben ik met je eens.
2. Vorige week was er al een debat en toen is ook vrij breed steun uitgesproken voor Oekraïne. In het regeerakkoord is dat ook opgenomen en de begroting en middelen zijn al twee-drie jaar opgeschroefd. Dus de politiek is echt al wel aan het bijdraaien, inclusief impliciet pacifisten als Jesse Klaver. Dat je ze niet aardig vind, neemt niet weg dat ze wel degelijk in beweging zijn, maar wel Europees traag.
DDD

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef: 01 mar 2025, 09:11 1. Ik weet niet zo goed hoe ik over Trump moet denken. Ik ben erg beïnvloed door de media, ik meen dat men denkt dat ik Trump heel raar moet vinden. Dat maakt dat ik niet onbevangen naar het filmpje van gisteravond gaan kijken.

Het is mij niet duidelijk waarom je dit een eerlijk meningsverschil noemt. Van eerlijkheid is weinig sprake als een president drie keer overdrijft wat Amerika aan Oekraine heeft gegeven (en dan laat ik nog buiten beschouwing dat een groot deel naar de eigen industrie terugvloeit) en verder ook de nodige evident onjuiste stellingen inneemt.

Niets eerlijker dan het standpunt dat alle dominees en priesters verkrachters zijn, in ieder geval. Zou je dat ook 'een eerlijke mening' noemen?
DDD

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef: 01 mar 2025, 09:18
Ad Anker schreef: 01 mar 2025, 09:11 Ik vind het irritant dat in ons kikkerlandje alle fractievoorzitters zo snel als mogelijk hun plasje er over moeten doen, uitgebreid in de media uitgemeten.
Het bekende linkse opgeheven vingertje. Datzelfde doen de EU leiders. Nu zit Zelensky ook in een geweldig lastig pakket, die ik niemand toewenst. Maar het is de vraag of Zelensky echt gebaat is met kritiekloos geapplaudiseer vanuit de EU.

Trump, hoe onbehouwen en leugenachtig ook, is nu eenmaal een realiteit. Er zal echt gezocht moeten worden naar common ground, ook met de US onder Trump. Anders zit Zelensky straks helemaal niet meer aan tafel.
En dan?

Wat maakt dat uit? Dan zit Trump met Poetin aan tafel. Denk je dat er op dit moment al redenen zijn om te verwachten dat Amerika en Rusland tot een alliantie komen? Je maakt mij niet wijs dat het Amerikaanse leger het zover laat komen.

Trump zit aan tafel met Poetin te praten, maar waarom zou Oekraïne zich nog iets van hem aantrekken? Zonder geld en wapens vanuit de VS, heeft hij daar helemaal niets over te vertellen. Hij is als een schreeuwlelijk aan wal, maar zit niet meer aan het stuur, tenzij hij met Poetin mee gaat vechten. En daar is echt geen steun voor in Amerika.
Plaats reactie