Nu de predikant op eigen verzoek losgemaakt is van zijn gemeente in Elst én uit zijn ambt ontheven is, is hij niet meer beroepbaar binnen de HHK. De Deugd heeft wél de mogelijkheid om dit aan te vragen.merel schreef: ↑28 feb 2025, 15:12Hij heeft toch de emeritusstatus gekregen?Zeeuw schreef: ↑28 feb 2025, 15:06Dat is ook mijn gevoel inderdaad. Erg verdrietig. Ik hoop dat hij op termijn weer een gemeente mag vinden.Orchidee schreef: ↑28 feb 2025, 13:45Ik hoorde ds de Deugd ook graag, schilderde vaak Christus zo dierbaar uit en lag Hem bij wijze van spreken aan je voeten, jaloersmakend! Ik vind het heel jammer dat hij niet meer voorgaat.Bertiel schreef:het is wederom triest, rond de kerstdagen hem persoonlijk nog gehoord, aangenaam mogen luisteren.
Ik vind het ook opvallend de hoeveelheid losmakingen, niets om trots op te zijn, misschien wel goed dat we eens gaan bezinnen.
Ook pastoraal zéér bekwaam en begaan met iedereen.
Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
Op het Ichthus kan hij heel veel jongeren bereiken met het Evangelie. Ik heb van jonge jongens veel waardering over zijn lessen gehoord.
Misschien is het een andere taak die hij voor zichzelf gezien heeft binnen zijn roeping om Gods Woord te verkondigen.
Misschien is het een andere taak die hij voor zichzelf gezien heeft binnen zijn roeping om Gods Woord te verkondigen.
Als iemand dit al zelf op 43 jarige leeftijd aanvraagt, is de kan nihil dat hij weer opnieuw aan een gemeente begint.
-
Hoe ziet de HHK het ambt van een predikant? Blijkbaar niet automatisch als roeping voor het leven, maar hoe wel?Zeeuw schreef: ↑28 feb 2025, 15:40Nu de predikant op eigen verzoek losgemaakt is van zijn gemeente in Elst én uit zijn ambt ontheven is, is hij niet meer beroepbaar binnen de HHK. De Deugd heeft wél de mogelijkheid om dit aan te vragen.
Dat kan idd heel goed, op welke manier je het Evangelie moet/mag brengen tot uitbreiding van Gods Koninkrijk is divers.helma schreef:Op het Ichthus kan hij heel veel jongeren bereiken met het Evangelie. Ik heb van jonge jongens veel waardering over zijn lessen gehoord.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
- J.C. Philpot
Als kerkenraadslid en als predikant heb je een christelijke houding en nederigheid nodig. Dat is inderdaad essentieel. Maar kerkenraadsleden worden lokaal verkozen, en daar heeft de landelijke kerk geen invloed op. Hoogstens kan lokaal een bezwaar worden ingediend tegen leer of leven van een verkozen ambtsdrager, wat dan door het RCO wordt beoordeeld. En dan moeten er echt zaken zijn die haaks staan op een christelijke levenswandel, wil het bezwaar gehonoreerd worden. Een bezwaar als: hij is wat dominant, zal als het op zichzelf staat niet gehonoreerd worden.Herman schreef: ↑28 feb 2025, 10:17 Gewoon, dat je als ouderlingen en dominee een contract ondertekend en dat je je daar dan aan houdt. Dat gewoon glashelder is dat de Heere gemeente en dominee aan elkaar heeft gegeven en dat je niet zes weken na de bevestiging bij de dominee op de stoep staat om zijn prediking te bekritiseren als ouderling. Het gaat hier echt om heel basale dingen, fatsoensnormen en een christelijke houding de minste te willen zijn.
Maar wat zou een kerkverband als de HHK op bovenlokaal niveau kunnen doen om het aantal losmakingen terug te dringen?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
- Delftenaar
De vraag is of je dat moet willen.
Er is dan een landelijk orgaan, misschien onbekend met de situatie in een plaatselijke gemeente (misschien ook niet), dat dan een oordeel gaat vellen.
En als dat oordeel tegenovergesteld is aan dat van de plaatselijke gemeente ontstaat er pas echt een probleem.
Iedereen denkt dat losmaking of ontheffing uit het ambt direct met onenigheid te maken heeft. Dat hoeft niet.
Het kan zijn dat iemand de druk om te preken te zwaar vind na lichamelijk letsel. Of dat iemand een baan als docent onderwijs meer als zijn roeping ziet dan het predikantschap. Of....
Er is dan een landelijk orgaan, misschien onbekend met de situatie in een plaatselijke gemeente (misschien ook niet), dat dan een oordeel gaat vellen.
En als dat oordeel tegenovergesteld is aan dat van de plaatselijke gemeente ontstaat er pas echt een probleem.
Iedereen denkt dat losmaking of ontheffing uit het ambt direct met onenigheid te maken heeft. Dat hoeft niet.
Het kan zijn dat iemand de druk om te preken te zwaar vind na lichamelijk letsel. Of dat iemand een baan als docent onderwijs meer als zijn roeping ziet dan het predikantschap. Of....
- Maanenschijn
Wat bovenlokaal kan (en misschien wel moet) is de geschiktheid voor het ambt van gemeentepredikant onderzoeken bij/door de commissie van toelating. Dat gebeurt nu al in beperkte mate, maar door middel van een assessment of persoonlijkheidstest zijn wel gericht aanbevelingen te doen of coaching te adviseren. Of zelfs het advies om geen gemeentepredikant te worden.J.C. Philpot schreef:Als kerkenraadslid en als predikant heb je een christelijke houding en nederigheid nodig. Dat is inderdaad essentieel. Maar kerkenraadsleden worden lokaal verkozen, en daar heeft de landelijke kerk geen invloed op. Hoogstens kan lokaal een bezwaar worden ingediend tegen leer of leven van een verkozen ambtsdrager, wat dan door het RCO wordt beoordeeld. En dan moeten er echt zaken zijn die haaks staan op een christelijke levenswandel, wil het bezwaar gehonoreerd worden. Een bezwaar als: hij is wat dominant, zal als het op zichzelf staat niet gehonoreerd worden.Herman schreef: ↑28 feb 2025, 10:17 Gewoon, dat je als ouderlingen en dominee een contract ondertekend en dat je je daar dan aan houdt. Dat gewoon glashelder is dat de Heere gemeente en dominee aan elkaar heeft gegeven en dat je niet zes weken na de bevestiging bij de dominee op de stoep staat om zijn prediking te bekritiseren als ouderling. Het gaat hier echt om heel basale dingen, fatsoensnormen en een christelijke houding de minste te willen zijn.
Maar wat zou een kerkverband als de HHK op bovenlokaal niveau kunnen doen om het aantal losmakingen terug te dringen?
Die vraag zou overigens ook wel gesteld mogen worden bij het ambt van ouderling.
En laten we niet vergeten dat er ook veel goed gaat.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
- J.C. Philpot
Met je eerste alinea ben ik het volledig eens. Ook met je laatste alinea gelukkig. Wat betreft de middelste, over het ambt van ouderling: dat is denk ik niet zomaar te realiseren. Ouderlingen en diakenen worden door de gemeente gekozen, en niet centraal toegelaten.Maanenschijn schreef: ↑28 feb 2025, 17:44Wat bovenlokaal kan (en misschien wel moet) is de geschiktheid voor het ambt van gemeentepredikant onderzoeken bij/door de commissie van toelating. Dat gebeurt nu al in beperkte mate, maar door middel van een assessment of persoonlijkheidstest zijn wel gericht aanbevelingen te doen of coaching te adviseren. Of zelfs het advies om geen gemeentepredikant te worden.
Die vraag zou overigens ook wel gesteld mogen worden bij het ambt van ouderling.
En laten we niet vergeten dat er ook veel goed gaat.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Gergem in NedJob schreef: ↑28 feb 2025, 08:11 Zo te zien preekte hij sinds juni al niet meer in zijn gemeente. Mooi dat zoiets het forum niet haalt. Maar al met al vast een situatie die met verdriet gepaard gaat. Overigens heeft deze dominee zijn wortels in de Oud Gereformeerde Gemeenten in NL. Over zijn (ik meen) overgrootvader is recent een boekje geschreven: van acrobaat tot Sioniet.
Ja, dat zijn inderdaad terechte bezwaren. Bovenlokaal zou ook de kerkorde aangescherpt kunnen worden door een hogere roulatietermijn te hanteren en het afschaffen van de dispensatieregel. Daarnaast zou de verkiezing door de gemeente een serieuzere optie moeten zijn, dan nu gebruikelijk is in veel gemeenten waar de kerkenraad de tweetallen stelt. Ik zeg niet dat je dat per definitie moet doorvoeren, maar dat zijn wel instrumenten die een gemeente zou moeten hebben waardoor in ieder geval de positie van de kerkenraar meer open wordt voor roulatie.J.C. Philpot schreef: ↑28 feb 2025, 16:21 Als kerkenraadslid en als predikant heb je een christelijke houding en nederigheid nodig. Dat is inderdaad essentieel. Maar kerkenraadsleden worden lokaal verkozen, en daar heeft de landelijke kerk geen invloed op. Hoogstens kan lokaal een bezwaar worden ingediend tegen leer of leven van een verkozen ambtsdrager, wat dan door het RCO wordt beoordeeld. En dan moeten er echt zaken zijn die haaks staan op een christelijke levenswandel, wil het bezwaar gehonoreerd worden. Een bezwaar als: hij is wat dominant, zal als het op zichzelf staat niet gehonoreerd worden.
Tussen het eerste en het tweede gedeelte van dit antwoord lees ik het verhaal van ds. A. Hoekman in het rd magazine, ook eens losgemaakt van een gemeente.
Dat zegt dus heel veel. Zowel voor predikanten als voor kerkenraden is het heel goed om met een open houding elkaar te bejegenen en te blijven bejegenen. Het is geen schande als je als predikant tot het inzicht komt, dat het aannemen van een beroep of juist het aanvragen van een beroepbaarstelling niet op een roeping maar op eigen inzicht is gegrond. Daar zullen we ook broederlijk mee moeten kunnen omgaan. We schieten hier (met zijn allen) misschien ook wel weer in een houding van er is van alles mis, terwijl de Heere een andere weg wijst.
Orchidee schreef: ↑28 feb 2025, 13:45Ik hoorde ds de Deugd ook graag, schilderde vaak Christus zo dierbaar uit en lag Hem bij wijze van spreken aan je voeten, jaloersmakend! Ik vind het heel jammer dat hij niet meer voorgaat.Bertiel schreef:het is wederom triest, rond de kerstdagen hem persoonlijk nog gehoord, aangenaam mogen luisteren.
Ik vind het ook opvallend de hoeveelheid losmakingen, niets om trots op te zijn, misschien wel goed dat we eens gaan bezinnen.
Ook pastoraal zéér bekwaam en begaan met iedereen.
Hij kan nog wel voorgaan. Alleen niet beroepbaar. Maar de zondagen mag hij best nog preken.
Zeker! Ik heb catechisatie van hem gehad toen hij nog kandidaat was. Heb veel er aan gehad!helma schreef:Op het Ichthus kan hij heel veel jongeren bereiken met het Evangelie. Ik heb van jonge jongens veel waardering over zijn lessen gehoord.
Verstuurd vanaf mijn SM-A145R met Tapatalk
Dank voor toelichting dat geeft inderdaad wel richtingRefojongere schreef: ↑28 feb 2025, 00:48Ik denk dat je dat moet zien in het verlengde van de priesterdienst (ook een leven lang). En de apostelen die voor een levenlang werden aangesteld om te prediken.
Ik zie in de Bijbel wel dat iemand in het ambt wordt aangesteld, niet dat iemand het neerlegt.
Dus de bewijslast ligt eigenlijk niet bij de voorstanders van een levenslang ambt.
De Levieten mochten na hun vijftigste jaar met emeritaat; Numeri 8:24