Ontwikkelingen HHK

J.C. Philpot

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J.C. Philpot »

Johann Gottfried Walther schreef: 28 feb 2025, 09:08Wel hoop ik dat de mensen binnen de HHK met labadistische ideeën daar van genezen zullen zijn.
Weet jij meer van de situatie als ik?

Het enige wat ik lees dat ds. Den Deugd op eigen verzoek is losgemaakt. Ik lees nergens dat mensen met Labadistische ideeën de oorzaak zijn. Zou kunnen, maar ik weet het niet.

Overigens hebben bij veel andere Reformatorische kerkverbanden de meeste gemeenten geen predikant. Logisch dat er dan minder worden losgemaakt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

J.C. Philpot schreef: 28 feb 2025, 09:13
Johann Gottfried Walther schreef: 28 feb 2025, 09:08Wel hoop ik dat de mensen binnen de HHK met labadistische ideeën daar van genezen zullen zijn.

Het enige wat ik lees dat ds. Den Deugd op eigen verzoek is losgemaakt. Ik lees nergens dat mensen met Labadistische ideeën de oorzaak zijn. Zou kunnen, maar ik weet het niet.
Ik heb het niet over ds. De Deugd, Henk J. trok het breder en daar reageerde ik op.
Juist door alle gevallen, de trieste ontwikkelingen, dat er bepaalde mensen ook lering uit mogen trekken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Johann Gottfried Walther schreef:
J.C. Philpot schreef: 28 feb 2025, 09:13

Ik heb het niet over ds. De Deugd, Henk J. trok het breder en daar reageerde ik op.
Juist door alle gevallen, de trieste ontwikkelingen, dat er bepaalde mensen ook lering uit mogen trekken.
Losmakingen moeten inderdaad leiden tot reflectie en mogelijk ook inkeer. Want het lijkt mij ook te vaak te gebeuren.

Wel fiets je er een beschuldiging van labadistische ideeën in die blijkbaar breed in de HHK aanwezig is. Als er iets is wat ik nu juist niet in de HHK herken is het idee van de enige ware kerk of een kerk bestaande uit allemaal ware gelovigen.

Ik ben dus op z’n minst wel nieuwsgierig naar de onderbouwing van die opmerking.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

het is wederom triest, rond de kerstdagen hem persoonlijk nog gehoord, aangenaam mogen luisteren.
Ik vind het ook opvallend de hoeveelheid losmakingen, niets om trots op te zijn, misschien wel goed dat we eens gaan bezinnen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Henk J

Bericht door Henk J »

J.C. Philpot schreef: 28 feb 2025, 09:13 Overigens hebben bij veel andere Reformatorische kerkverbanden de meeste gemeenten geen predikant. Logisch dat er dan minder worden losgemaakt.
Daarom noemde ik in eerste instantie ook PKN GB en CGK, kerken die op dat gebied meer verwant zijn dan de andere reformatorische kerkverbanden omdat daar ook meer predikanten zijn. Heb er geen gegevens van maar het toch het idee dat daar relatief minder losmakingen zijn dan in de HHK.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

die losmakingen komen niet allemaal in het nieuws, ik kan daar wel voorbeelden van noemen
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef: 28 feb 2025, 09:48Ik vind het ook opvallend de hoeveelheid losmakingen, niets om trots op te zijn, misschien wel goed dat we eens gaan bezinnen.
Aan wat voor bezinning denk je? Of er meer aandacht aan conflictbeheersing kan gegeven worden in de opleiding (dus praktisch), of denk je aan een geestelijke bezinning? Allebei kan ook natuurlijk.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bobber

Bericht door Bobber »

Bertiel schreef: 28 feb 2025, 09:58 die losmakingen komen niet allemaal in het nieuws, ik kan daar wel voorbeelden van noemen
In de HHK? Nu is het wel zo dat ik het idee heb dat een losmaking in de PKN en in mindere mate HHK minder teweegbrengt dan in een GG of rechtser daarvan.
Ik herinner me nog losmakingen oid in GG, GGiN en OGGiN. Wat een ophef.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef: 28 feb 2025, 10:02
Bertiel schreef: 28 feb 2025, 09:48Ik vind het ook opvallend de hoeveelheid losmakingen, niets om trots op te zijn, misschien wel goed dat we eens gaan bezinnen.
Aan wat voor bezinning denk je? Of er meer aandacht aan conflictbeheersing kan gegeven worden in de opleiding (dus praktisch), of denk je aan een geestelijke bezinning? Allebei kan ook natuurlijk.
Gewoon, dat je als ouderlingen en dominee een contract ondertekend en dat je je daar dan aan houdt. Dat gewoon glashelder is dat de Heere gemeente en dominee aan elkaar heeft gegeven en dat je niet zes weken na de bevestiging bij de dominee op de stoep staat om zijn prediking te bekritiseren als ouderling. Het gaat hier echt om heel basale dingen, fatsoensnormen en een christelijke houding de minste te willen zijn.
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

Het jammer (zwak uitgedrukt) dat er in een klein kerkverband zo veel losmakingen zijn…. In 1 jaar tel ik al meerdere….
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Herman schreef: 28 feb 2025, 10:17
J.C. Philpot schreef: 28 feb 2025, 10:02
Gewoon, dat je als ouderlingen en dominee een contract ondertekend en dat je je daar dan aan houdt. Dat gewoon glashelder is dat de Heere gemeente en dominee aan elkaar heeft gegeven en dat je niet zes weken na de bevestiging bij de dominee op de stoep staat om zijn prediking te bekritiseren als ouderling. Het gaat hier echt om heel basale dingen, fatsoensnormen en een christelijke houding de minste te willen zijn.
1. oorzaken opzoeken, en waar kunnen we die ondervangen/voorkomen/oplossen zonder losmaking
2. lessen nederigheid, voor zover mensen die kunnen geven

Losmakingen verwoesten predikanten, predikantsgezinnen, kerkenraden en hele gemeentes en leveren enkel verliezers op, op enkele uitzonderingen zoals psychische nood bij predikanten na.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Bertiel schreef:het is wederom triest, rond de kerstdagen hem persoonlijk nog gehoord, aangenaam mogen luisteren.
Ik vind het ook opvallend de hoeveelheid losmakingen, niets om trots op te zijn, misschien wel goed dat we eens gaan bezinnen.
Ik hoorde ds de Deugd ook graag, schilderde vaak Christus zo dierbaar uit en lag Hem bij wijze van spreken aan je voeten, jaloersmakend! Ik vind het heel jammer dat hij niet meer voorgaat.
Ook pastoraal zéér bekwaam en begaan met iedereen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Martijn

Bericht door Martijn »

Orchidee schreef: 28 feb 2025, 13:45
Bertiel schreef:het is wederom triest, rond de kerstdagen hem persoonlijk nog gehoord, aangenaam mogen luisteren.
Ik hoorde ds de Deugd ook graag, schilderde vaak Christus zo dierbaar uit en lag Hem bij wijze van spreken aan je voeten, jaloersmakend! Ik vind het heel jammer dat hij niet meer voorgaat.
Zo ken ik hem ook.
Hij gaat nog wel steeds voor. En volgens mij blijft hij dat ook doen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Dat is ook mijn gevoel inderdaad. Erg verdrietig. Ik hoop dat hij op termijn weer een gemeente mag vinden.
merel

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: 28 feb 2025, 15:06
Dat is ook mijn gevoel inderdaad. Erg verdrietig. Ik hoop dat hij op termijn weer een gemeente mag vinden.
Hij heeft toch de emeritusstatus gekregen?
Plaats reactie