Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Ik heb ook niet zoveel positieve herinneringen aan de catechisatie. Maar ja, wat wil je ook, een groep jongeren die verplicht ergens heen moet terwijl ze er geen zin in hebben en vervolgens drie kwartier uitzitten.
Af en toe preekt bij ons een kandidaat die destijds werd ingevlogen om ons catechisatie te geven. Wat hebben we het die man toen moeilijk gemaakt denk ik weleens tot mijn schaamte.
Belijdeniscatechese heb ik jaren later gedaan en dat was heel anders gelukkig.
Af en toe preekt bij ons een kandidaat die destijds werd ingevlogen om ons catechisatie te geven. Wat hebben we het die man toen moeilijk gemaakt denk ik weleens tot mijn schaamte.
Belijdeniscatechese heb ik jaren later gedaan en dat was heel anders gelukkig.
- Dodo
Bij ons staan de jeugdouderlingen in nauw contact met de catechisatie en het jeugdwerk. Ze lopen vaak mee, denken mee over het gebruik van methodes en bij problemen zoeken ze mee naar oplossingen.
Als er bij jullie jeugdouderlingen zijn, zou ik daar eens een gesprek mee aangaan. Probeer zoveel mogelijk concrete voorbeelden paraat te hebben.
Als er geen jeugdouderlingen zijn, is er waarschijnlijk wel iemand anders in de kerkenraad die het jeugdwerk of alleen de catechese in zijn portefeuille heeft. Dan zou ik daar aankloppen. Of bij de leiding van de catechese zelf. Niet in het loopje een keer wat zeggen, maar een gesprek aanvragen.
Als er bij jullie jeugdouderlingen zijn, zou ik daar eens een gesprek mee aangaan. Probeer zoveel mogelijk concrete voorbeelden paraat te hebben.
Als er geen jeugdouderlingen zijn, is er waarschijnlijk wel iemand anders in de kerkenraad die het jeugdwerk of alleen de catechese in zijn portefeuille heeft. Dan zou ik daar aankloppen. Of bij de leiding van de catechese zelf. Niet in het loopje een keer wat zeggen, maar een gesprek aanvragen.
Catechese is tamelijk basic. Dus als VWO'er kan je je er makkelijk vervelen. In dat geval is het handig dat ze in de christelijke kerk leren dat niveau er niet toe doet. Zo voorkom je een nieuwe kaste van hoogopgeleiden in de kerk.
@dodo Dat is bij ons ook. Ze doen ook echt wel hun best. Elke week is er een plenair onderwerp. Daarna wordt de groep opgesplitst in kleine groepjes en geleid door gemeente leden. De een heeft meer kennis en diepgang dan de ander. Ala kind ben je afhankelijk van de mentor van het groepje en ook de medeleerlingen. Als in het groepje 5 hun mond houden, zeg je als puber ook niet veel.
Ik ben eerder bang dat er een nieuwe kaste ontstaat van volkomen onwetendheid, net zoals eertijds in de katholieke kerk. Dat de dominee het rijtje volwassenen afgaat en vraagt of er voor de Joden een weg tot de zaligheid is buiten Jezus om en dat dan wordt gezegd 'geen idee' of 'dat denk ik wel' of 'ik weet het niet'. Universitair opgeleid of VMBO maakte daarvoor niets uit. Dan gaat er iets heel grondig mis.
- Dodo
Dit zijn herkenbare problemen. Maar je kunt ze wel aangeven, zowel het gemis aan diepgang als het probleem van niet meedoen. Dan kunnen ze bijvoorbeeld volgend jaar kritischer kijken naar nieuwe mentoren die gevraagd worden, en de groepjes anders mixen.merel schreef: ↑28 feb 2025, 09:51 @dodo Dat is bij ons ook. Ze doen ook echt wel hun best. Elke week is er een plenair onderwerp. Daarna wordt de groep opgesplitst in kleine groepjes en geleid door gemeente leden. De een heeft meer kennis en diepgang dan de ander. Ala kind ben je afhankelijk van de mentor van het groepje en ook de medeleerlingen. Als in het groepje 5 hun mond houden, zeg je als puber ook niet veel.
Goede feedback is belangrijk, ook als het over minpunten gaat.
Mee eens. Mijn oudste stelde deze vraag toen hij 8 was aan de predikant in onze vorige gemeente. De predikant durfde geen duidelijk antwoord te geven. Toen hebben we zelf thuis maar over deze vraag doorgesprokenPhilip schreef: ↑28 feb 2025, 09:54Ik ben eerder bang dat er een nieuwe kaste ontstaat van volkomen onwetendheid, net zoals eertijds in de katholieke kerk. Dat de dominee het rijtje volwassenen afgaat en vraagt of er voor de Joden een weg tot de zaligheid is buiten Jezus om en dat dan wordt gezegd 'geen idee' of 'dat denk ik wel' of 'ik weet het niet'. Universitair opgeleid of VMBO maakte daarvoor niets uit. Dan gaat er iets heel grondig mis.
Daar gaat niets mee gebeuren en wij gaan het niet meer doen. In onze vorige gemeente hebben wij niet-bijbelse zaken structureel aangekaart en dat heeft erin geresulteerd dat wij vertrokken zijn. Datzelfde ga ik niet meer doen.Dodo schreef: ↑28 feb 2025, 09:55Dit zijn herkenbare problemen. Maar je kunt ze wel aangeven, zowel het gemis aan diepgang als het probleem van niet meedoen. Dan kunnen ze bijvoorbeeld volgend jaar kritischer kijken naar nieuwe mentoren die gevraagd worden, en de groepjes anders mixen.merel schreef: ↑28 feb 2025, 09:51 @dodo Dat is bij ons ook. Ze doen ook echt wel hun best. Elke week is er een plenair onderwerp. Daarna wordt de groep opgesplitst in kleine groepjes en geleid door gemeente leden. De een heeft meer kennis en diepgang dan de ander. Ala kind ben je afhankelijk van de mentor van het groepje en ook de medeleerlingen. Als in het groepje 5 hun mond houden, zeg je als puber ook niet veel.
Goede feedback is belangrijk, ook als het over minpunten gaat.
Dan moet je dus direct schakelen naar een zwaardere kerk. Dan is het probleem niet het niveau van de catechese, maar liberalisme in de leer.merel schreef: ↑28 feb 2025, 09:59Mee eens. Mijn oudste stelde deze vraag toen hij 8 was aan de predikant in onze vorige gemeente. De predikant durfde geen duidelijk antwoord te geven. Toen hebben we zelf thuis maar over deze vraag doorgesprokenPhilip schreef: ↑28 feb 2025, 09:54Ik ben eerder bang dat er een nieuwe kaste ontstaat van volkomen onwetendheid, net zoals eertijds in de katholieke kerk. Dat de dominee het rijtje volwassenen afgaat en vraagt of er voor de Joden een weg tot de zaligheid is buiten Jezus om en dat dan wordt gezegd 'geen idee' of 'dat denk ik wel' of 'ik weet het niet'. Universitair opgeleid of VMBO maakte daarvoor niets uit. Dan gaat er iets heel grondig mis.
Als je goede ideeën hebt, is het misschien verstandig om deze in de gemeente en je zelf ervoor in te zetten.merel schreef: ↑28 feb 2025, 09:59Mee eens. Mijn oudste stelde deze vraag toen hij 8 was aan de predikant in onze vorige gemeente. De predikant durfde geen duidelijk antwoord te geven. Toen hebben we zelf thuis maar over deze vraag doorgesprokenPhilip schreef: ↑28 feb 2025, 09:54Ik ben eerder bang dat er een nieuwe kaste ontstaat van volkomen onwetendheid, net zoals eertijds in de katholieke kerk. Dat de dominee het rijtje volwassenen afgaat en vraagt of er voor de Joden een weg tot de zaligheid is buiten Jezus om en dat dan wordt gezegd 'geen idee' of 'dat denk ik wel' of 'ik weet het niet'. Universitair opgeleid of VMBO maakte daarvoor niets uit. Dan gaat er iets heel grondig mis.
Wij werken met mentorcatechese, dat gaat ook best goed. Elke catecheet heeft een aantal jongeren onder zijn hoede. We beginnen met een gezamenlijke inleiding, daarna gaat elke catecheet met zijn groepje uit elkaar voor de verwerking. Buiten de catechisatie heeft de catecheet ook contact met zijn groepje, bijvoorbeeld bij hem of met elkaar eten.
Nee, de dominee was heel duidelijk, de gemeenteleden niet. En dat heeft niet zozeer te maken met licht of zwaar, maar met een totaal gebrek aan kennis. Nadat de dominee had uitgelegd waarom, waren ze het er meteen mee eens.
Ik denk dat het, onder voorwaarden, wel één van de factoren is. Genoeg inkomsten is ook niet persé over langere tijd stabiel. Tenzij dat iedereen een verklaring voor 5 jaar tekent.
Hoe is het verder eigenlijk met het beroepingswerk?
Liever niet. De preken zijn namelijk prima.Herman schreef: ↑28 feb 2025, 10:13Dan moet je dus direct schakelen naar een zwaardere kerk. Dan is het probleem niet het niveau van de catechese, maar liberalisme in de leer.merel schreef: ↑28 feb 2025, 09:59Mee eens. Mijn oudste stelde deze vraag toen hij 8 was aan de predikant in onze vorige gemeente. De predikant durfde geen duidelijk antwoord te geven. Toen hebben we zelf thuis maar over deze vraag doorgesprokenPhilip schreef: ↑28 feb 2025, 09:54Ik ben eerder bang dat er een nieuwe kaste ontstaat van volkomen onwetendheid, net zoals eertijds in de katholieke kerk. Dat de dominee het rijtje volwassenen afgaat en vraagt of er voor de Joden een weg tot de zaligheid is buiten Jezus om en dat dan wordt gezegd 'geen idee' of 'dat denk ik wel' of 'ik weet het niet'. Universitair opgeleid of VMBO maakte daarvoor niets uit. Dan gaat er iets heel grondig mis.
Wij zijn in afwachtingZeeuw schreef:Hoe is het verder eigenlijk met het beroepingswerk?