Kachel aan!

Bij welke temperatuur doe ik de kachel aan?

- Helemaal niet
8
12%
- Vanaf 14 graden Celsius
4
6%
- Vanaf 15 graden Celsius
3
5%
- Vanaf 16 graden Celsius
2
3%
- Vanaf 17 graden Celsius
10
15%
- Vanaf 18 graden Celsius
16
24%
- Vanaf 19 graden Celsius
15
23%
- Vanaf 20 graden Celsius
6
9%
- Vanaf 21 graden Celsius
2
3%

Totaal aantal stemmen: 66

merel

Re: Kachel aan!

Bericht door merel »

@querqus nee, een slecht geïsoleerd jaren 70 huis.
Dit was het gasverbruik van de vloerverwarming beneden, de badkamer en 1 ruimte op zolder. Dat is ook de reden dat wij niet voluit de verwarming opendraaien. De stookkosten lopen dan de spuigaten uit.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Maanenschijn schreef: 28 feb 2025, 09:10
Bourdon16 schreef:
Maanenschijn schreef: 28 feb 2025, 08:59
merel schreef:Afgelopen week hebben wij de cv niet aangehad. Wel 's avonds de houtkachel. Ik was op zolder aan het werk en het was daar prima toeven.
Wij hopen deze zomer ons rookkanaal te vernieuwen (inwendig) en een doorkijkhaard te installeren. Dan worden er meer ruimten verwarmd en het rookkanaal loopt ook via de bovenverdieping (vanzelf ;) ) en geeft daar ook iets warmte af.

We hebben een rieten dak. Mijn brandverzekering heeft nogal wat voorwaarden…..
Heb je een traditioneel rieten dak of is het geschroeft?
Het voorhuis is schroefdak, het achterhuis is traditioneel gedekt, delen nog ouderwets met wilgentenen.

De kap is niet geïsoleerd, inwendig zijn de wanden en plafonds geïsoleerd, een soort inwendige ‘doos’.
Ok, inderdaad wordt dit door verzekeraars steeds minder geaccepteerd.
Onlangs hoorde ik dat Donatus dit type risico nog wel accepteert. Maar je hebt een polis begrijp ik dus wees er maar zuinig op:).
Quercus

Bericht door Quercus »

merel schreef: 28 feb 2025, 09:17 @querqus nee, een slecht geïsoleerd jaren 70 huis.
Dit was het gasverbruik van de vloerverwarming beneden, de badkamer en 1 ruimte op zolder. Dat is ook de reden dat wij niet voluit de verwarming opendraaien. De stookkosten lopen dan de spuigaten uit.
Ik zou daar toch eens kritisch naar (laten) kijken. Een slecht geïsoleerd jaren 70 huis is geen reden voor een verbruik van 15 kuub per dag met een binnentemp van 16°C.

Ik heb ook een slecht geïsoleerd jaren 70 huis (vrijstaande windvanger van 500m³). Ik heb hier nog nooit een dagverbruik hoger dan 14 kuub gehad toen ik nog een gasketel had. En ik stookte hoger dan 16°C.
Je hebt zelfs vloerverwarming, dus dat betekent dat je optimaal gebruik moet kunnen maken van het HR-principe van je ketel.
merel

Bericht door merel »

Wij verliezen veel warmte door de grote oppervlakte van de ramen. Over twee etages 65m2. We hopen die eind 2025 allemaal te vervangen.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 28 feb 2025, 09:31 Wij verliezen veel warmte door de grote oppervlakte van de ramen. Over twee etages 65m2. We hopen die eind 2025 allemaal te vervangen.
Zal zo zijn maar jullie stoken denk ik ook verkeerd. Lees de berichten van @quercus. Je huis niet laten afkoelen in de nacht kan al flink helpen. Wij hebben sinds 2023 ook vloer en spouwisolatie. Dat werkt echt goed. Bij een nacht met matige vorst koelt het 1.1 graad af. Thermostaat gaat van 20 graden om 2345u naar 18 en om 08:30 weer naar 20. Het wordt op zijn koudst s’nachts 18.9.

Onze kinderen hebben bijna allemaal vloerverwarming. Die stoken een constante temperatuur 24/7 sommigen een 0.5 graden minder in de nacht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

Waarom zou je stoken als 's nachts op alle slaapkamers de ramen openstaan? Slapen in een koele ruimte is ook veel gezonder dan op een te warme kamer.

Daarnaast missen we bij een deel van ons huis nog dakisolatie en hebben we ook nog deels enkelglas. Verkeerd stoken is niet het probleem in ons huis, wel de isolatie.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 28 feb 2025, 09:47 Waarom zou je stoken als 's nachts op alle slaapkamers de ramen openstaan?
Bij ons staan de radiatoren op de slaapkamers sinds 1993 uit. M.a.w. boven verwarmen wij alleen de badkamer. Warme slaapkamers houden wij niet van.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

bij ons enkel bij de kinderen, heb nog nooit een radiator aangehad op mijn slaapkamer
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Quercus

Bericht door Quercus »

huisman schreef: 28 feb 2025, 09:56
merel schreef: 28 feb 2025, 09:47 Waarom zou je stoken als 's nachts op alle slaapkamers de ramen openstaan?
Bij ons staan de radiatoren op de slaapkamers sinds 1993 uit. M.a.w. boven verwarmen wij alleen de badkamer. Warme slaapkamers houden wij niet van.
Bij ons ook. Koud slaapt toch het lekkerst.
Quercus

Bericht door Quercus »

merel schreef: 28 feb 2025, 09:47 Waarom zou je stoken als 's nachts op alle slaapkamers de ramen openstaan? Slapen in een koele ruimte is ook veel gezonder dan op een te warme kamer.

Daarnaast missen we bij een deel van ons huis nog dakisolatie en hebben we ook nog deels enkelglas. Verkeerd stoken is niet het probleem in ons huis, wel de isolatie.
Isolatie doet er toe, en een hoop raamwerk ook. Maar ik raad je toch aan om m'n advies van je CV systeem even te controleren niet in de wind te slaan. Ga maar eens na of je CV niet loopt te pendelen als een gek. Kijk of er ergens een waterzijdige kortsluiting zit. Als je weet wat deze dingen betekenen dan heb ik niks gezegd. Verder laat ik het aan jou ;)
merel

Bericht door merel »

Wij verwarmen overdag regelmatig op de slaapkamers om vocht en schimmel te voorkomen. We hopen dat dat wordt opgelost als we nieuwe ramen en kozijnen krijgen.
Even voor jouw beeldvorming dat de ramen bij ons een groot euvel zijn. Bij sommige ramen regent het naar binnen
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Wij hebben ook boven en beneden vloerverwarming. We zitten nooit aan de thermostaat. Altijd op 19 graden volgens mij.
Boven staat het denk ik wat lager behalve de badkamer.

Wel willen wij nog een electrische radiator oid aanschaffen voor in de garage en badkamer zodat we handdoeken, handschoenen, mutsen etc kunnen drogen in de winter. Dat gaat lastig met vloerverwarming.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

merel schreef: 28 feb 2025, 10:47
Wij verwarmen overdag regelmatig op de slaapkamers om vocht en schimmel te voorkomen. We hopen dat dat wordt opgelost als we nieuwe ramen en kozijnen krijgen.
Even voor jouw beeldvorming dat de ramen bij ons een groot euvel zijn. Bij sommige ramen regent het naar binnen
Jij had toch ook last van water in de kruipruimte? Bij ons is dat inmiddels opgelost. Er bleken fouten te zijn gemaakt met de hwa in onze wijk en dat heeft de gemeente/projectontwikkelaar na 4 jaar opgelost.
merel

Bericht door merel »

Wij hebben inderdaad regelmatig water in de kruipruimte. Dat is inherent aan de regio waar wij wonen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 28 feb 2025, 12:01 Wij hebben inderdaad regelmatig water in de kruipruimte. Dat is inherent aan de regio waar wij wonen.
Maar...op termijn wordt het jullie droomhuis?
Plaats reactie