huisman schreef: ↑24 feb 2025, 18:29
Johann Gottfried Walther schreef: ↑24 feb 2025, 14:37
Omdat ook de status van emeritus predikant voor hem te zwaar gebleken is.
Dat lees ik ook. Maar wat brengt de status van emeritus predikant dan voor verplichtingen die te zwaar blijken te zijn? Emeritus betekent immers ‘uitgediend’. Ik begrijp hier niets van.
Ik kan me zomaar voorstellen dat zolang dr. Vd Brink (emeritus) predikant blijft, hij bijvoorbeeld een innerlijk appel blijft voelen om voor te gaan in diensten, wat hij niet meer kan maar misschien nog wel graag zou willen.
Zo’n tweestrijd (graag willen maar niet kunnen) kost veel energie en als die toch al beperkt is, is het jammer om nóg meer weg te laten lekken.
Ik kan me ook voorstellen dat hij door bekenden soms wordt gevraagd om tóch deze ene rouwdienst te doen (want vader/moeder/opa/oma had zoveel aan zijn preken gehad…) Dan is het moeilijk om ‘nee’ te zeggen en word je ook steeds weer geconfronteerd met het verdriet van wel willen maar niet kunnen. Het kan dan wijs zijn om jezelf daartegen te beschermen.
Ik ken dr Vd Brink niet maar ik kan uit de losse pols wel wat redenen verzinnen.
Wij kunnen er van alles van vinden, het wel of niet begrijpen maar blijkbaar was emeritus predikant te zwaar voor hem anders had hij deze status niet terug gegeven. Heel verdrietig voor hem dat het hartinfarct zoveel blijvende schade veroorzaakt heeft.