Ontwikkelingen HHK

Gerrit35

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Gerrit35 »

huisman schreef: 24 feb 2025, 18:29 Dat lees ik ook. Maar wat brengt de status van emeritus predikant dan voor verplichtingen die te zwaar blijken te zijn? Emeritus betekent immers ‘uitgediend’. Ik begrijp hier niets van.
Ik heb me er ook over verbaasd en kan niet anders dan speculeren. Wellicht moeten we het zoeken in de verwachtingen die er (bij anderen) waren dat hij binnen afzienbare tijd weer diensten zou kunnen leiden. Of mogelijk wilde hij niet tot in lengte van jaren geld uit de emeritaatskas ontvangen terwijl hij er niets voor 'terug' kon doen en kwam hij daardoor in gewetensnood. Maar goed, het blijft bij speculeren en willen we het echt weten, dan zullen we contact met hem zelf op moeten nemen (al betwijfel ik of dat een verstandig idee is :) ).
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Gerrit35 schreef: 24 feb 2025, 20:50 Of mogelijk wilde hij niet tot in lengte van jaren geld uit de emeritaatskas ontvangen terwijl hij er niets voor 'terug' kon doen en kwam hij daardoor in gewetensnood.
Dat werkt anders in de HHK. Pensioen en arbeidsongeschiktheid zijn gewoon verzekerd bij professionele partijen, en de geschiktheid voor werk wordt extern beoordeeld. Daarnaast is dr. G.A. van den Brink voor een x percentage van zijn tijd gewoon in dienst bij de TUA. Dus als dat afdoende inkomen genereerd, dan is dat ook geen argument.
johanna

Bericht door johanna »

huisman schreef: 24 feb 2025, 18:29
Johann Gottfried Walther schreef: 24 feb 2025, 14:37
Bobber schreef: 24 feb 2025, 14:35 https://www.rd.nl/artikel/1097108-dr-g- ... t-ontheven

Waarom zou dat zijn?
Misschien staat de reden in het artikel maar kan dat niet lezen.
Omdat ook de status van emeritus predikant voor hem te zwaar gebleken is.
Dat lees ik ook. Maar wat brengt de status van emeritus predikant dan voor verplichtingen die te zwaar blijken te zijn? Emeritus betekent immers ‘uitgediend’. Ik begrijp hier niets van.
Ik kan me zomaar voorstellen dat zolang dr. Vd Brink (emeritus) predikant blijft, hij bijvoorbeeld een innerlijk appel blijft voelen om voor te gaan in diensten, wat hij niet meer kan maar misschien nog wel graag zou willen.
Zo’n tweestrijd (graag willen maar niet kunnen) kost veel energie en als die toch al beperkt is, is het jammer om nóg meer weg te laten lekken.
Ik kan me ook voorstellen dat hij door bekenden soms wordt gevraagd om tóch deze ene rouwdienst te doen (want vader/moeder/opa/oma had zoveel aan zijn preken gehad…) Dan is het moeilijk om ‘nee’ te zeggen en word je ook steeds weer geconfronteerd met het verdriet van wel willen maar niet kunnen. Het kan dan wijs zijn om jezelf daartegen te beschermen.

Ik ken dr Vd Brink niet maar ik kan uit de losse pols wel wat redenen verzinnen.
Wij kunnen er van alles van vinden, het wel of niet begrijpen maar blijkbaar was emeritus predikant te zwaar voor hem anders had hij deze status niet terug gegeven. Heel verdrietig voor hem dat het hartinfarct zoveel blijvende schade veroorzaakt heeft.
Laatst gewijzigd door johanna op 26 feb 2025, 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.
wfloor

Bericht door wfloor »

johanna schreef: 25 feb 2025, 23:06
huisman schreef: 24 feb 2025, 18:29
Johann Gottfried Walther schreef: 24 feb 2025, 14:37
Bobber schreef: 24 feb 2025, 14:35 https://www.rd.nl/artikel/1097108-dr-g- ... t-ontheven

Waarom zou dat zijn?
Misschien staat de reden in het artikel maar kan dat niet lezen.
Omdat ook de status van emeritus predikant voor hem te zwaar gebleken is.
Dat lees ik ook. Maar wat brengt de status van emeritus predikant dan voor verplichtingen die te zwaar blijken te zijn? Emeritus betekent immers ‘uitgediend’. Ik begrijp hier niets van.
Ik kan me zomaar voorstellen dat zolang dr. Vd Brink (emeritus) predikant blijft, hij bijvoorbeeld een innerlijk appel blijft voelen om voor te gaan in diensten, wat hij niet meer kan maar misschien nog wel graag zou willen.
Zo’n tweestrijd (graag willen maar niet kunnen) kost veel energie en als die toch al beperkt is, is het jammer om nóg meer weg te laten lekken.
Ik kan me ook voorstellen dat hij door bekenden soms wordt gevraagd om tóch deze ene rouwdienst te doen (want vader/moeder/opa/oma had zoveel aan zijn preken gehad…) Dan is het moeilijk om ‘nee’ te zeggen en word je ook steeds weer geconfronteerd met het verdriet van wel willen maar niet kunnen. Het kan dan wijs zijn om jezelf daartegen te beschermen.

Ik ken dr Vd Brink niet maar ik kan uit de losse pols wel wat redenen verzinnen.
Wij kunnen er van alles van vinden, het wel of niet begrijpen maar blijkbaar was emeritus predikant te zwaar voor hem anders had hij deze status niet terug gegeven. Heel verdrietig voor hem dat het herseninfarct zoveel blijvende schade veroorzaakt heeft.
Inderdaad, veel mogelijkheden. Wellicht ook een stap om de HHK vaarwel te zeggen...
Wat betreft de laatste zin: Hij heeft geen herseninfarct gehad. Het zijn gevolgen van een hartstilstand waardoor hij hersenschade heeft opgelopen.
johanna

Bericht door johanna »

wfloor schreef: 26 feb 2025, 07:43

Wat betreft de laatste zin: Hij heeft geen herseninfarct gehad. Het zijn gevolgen van een hartstilstand waardoor hij hersenschade heeft opgelopen.
Dank voor de correctie, ik heb het aangepast.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ds. L. G. de Deugd is per 31 januari op eigen verzoek losgemaakt van de hersteld hervormde gemeente te Elst én eervol uit het ambt ontheven. Dat maakt het breed moderamen van de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) bekend in Zicht op de Kerk, het landelijke orgaan van het kerkverband.

Naast zijn losmaking uit de gemeente heeft De Deugd ook verzocht om ontheffing uit het ambt. Waarom de 43-jarige predikant hiertoe besloten heeft, wordt niet genoemd. Op verzoek van De Deugd zijn hem de bevoegdheden toegekend die gelden voor een emerituspredikant. Nu de predikant op eigen verzoek losgemaakt is van zijn gemeente in Elst én uit zijn ambt ontheven is, is hij niet meer beroepbaar binnen de HHK. De Deugd heeft wél de mogelijkheid om dit aan te vragen.

Ds. L. G. de Deugd (43) werd in 2021 bevestigd als predikant van de hersteld hervormde gemeente te Elst. Sinds 2023 is hij ook werkzaam als godsdienstdocent op het Ichthus College in Veenendaal en sinds september 2024 is hij een dag per week als lector actief bij Bijbels Beraad M/V.

Bron: https://cvandaag.nl/104845-hhk-predikan ... t-ontheven
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Wat ik me afvraag: iemand legt zijn ambt neer waar hij eigenlijk voor zijn leven toe geroepen is. Waarom wordt hij dan eervol ontheven?

Zo eervol is dat toch niet? Het is zelfs verdrietig. Kan iemand dat toelichten?
nicob

Bericht door nicob »

Wat is eigenlijk de Bijbelse argumentatie voor een roeping voor het leven?
huisman

Bericht door huisman »

Refojongere schreef: 27 feb 2025, 23:49 Wat ik me afvraag: iemand legt zijn ambt neer waar hij eigenlijk voor zijn leven toe geroepen is. Waarom wordt hij dan eervol ontheven?

Eervol in de zin dat er geen kerkordelijke regel is om de betreffende predikant uit het ambt te zetten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Refojongere

nicob schreef: 28 feb 2025, 00:09 Wat is eigenlijk de Bijbelse argumentatie voor een roeping voor het leven?
Ik denk dat je dat moet zien in het verlengde van de priesterdienst (ook een leven lang). En de apostelen die voor een levenlang werden aangesteld om te prediken.
Ik zie in de Bijbel wel dat iemand in het ambt wordt aangesteld, niet dat iemand het neerlegt.
Dus de bewijslast ligt eigenlijk niet bij de voorstanders van een levenslang ambt.
Refojongere

huisman schreef: 28 feb 2025, 00:34
Refojongere schreef: 27 feb 2025, 23:49 Wat ik me afvraag: iemand legt zijn ambt neer waar hij eigenlijk voor zijn leven toe geroepen is. Waarom wordt hij dan eervol ontheven?

Eervol in de zin dat er geen kerkordelijke regel is om de betreffende predikant uit het ambt te zetten.
Ik blijf het een twijfelachtige term vinden.
Job

Bericht door Job »

Zo te zien preekte hij sinds juni al niet meer in zijn gemeente. Mooi dat zoiets het forum niet haalt. Maar al met al vast een situatie die met verdriet gepaard gaat. Overigens heeft deze dominee zijn wortels in de Oud Gereformeerde Gemeenten in NL. Over zijn (ik meen) overgrootvader is recent een boekje geschreven: van acrobaat tot Sioniet.
helma

Bericht door helma »

Toen hij onlangs in Veenendaal preekte zat de halve gemeente van Elst er..
Het is verdrietig allemaal.
Henk J

Bericht door Henk J »

Soms denk ik weleens, als het in dit tempo doorgaat in de HHK heeft voor het 40-jarig bestaan van het kerkverband elke gemeente een losmaking van een predikant meegemaakt. Het is gevoelsmatig maar ik heb echt het idee dat het aantal losmakingen in de HHK een stuk hoger ligt dan in de PKN GB of de CGK. Sowieso een stuk hoger dan in de GG.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ja erg verdrietig en geen goede ontwikkeling!
Wel hoop ik dat de mensen binnen de HHK met labadistische ideeën daar van genezen zullen zijn.
Elke kerkelijke gemeente is een gemeente buiten het paradijs.
Perfecte kerken/gemeenten bestaan er niet.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie