Kan best dat hij ook weleens natuurkunde heeft gegeven. Maar hij gaf voornamelijk wiskunde, dat was zijn vak. Later werd hij daarnaast roostermaker.
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Nu, mijn huidige collega. Docent godsdienst en wiskunde. Fijne vent!windorgel schreef: ↑24 feb 2025, 21:56Kan best dat hij ook weleens natuurkunde heeft gegeven. Maar hij gaf voornamelijk wiskunde, dat was zijn vak. Later werd hij daarnaast roostermaker.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
Vandaar dat Ad hem zo slecht vond begeleiden in de natuurkunde, daar was hij kennelijk niet voor opgeleid ;-)windorgel schreef: ↑24 feb 2025, 21:56Kan best dat hij ook weleens natuurkunde heeft gegeven. Maar hij gaf voornamelijk wiskunde, dat was zijn vak. Later werd hij daarnaast roostermaker.
Er zijn een paar gemeenten die de kerk willen ontvlechten, maar niet zelf willen vertrekken. Er zijn (best veel) gemeenten die de uitspraken van de synode aan hun laars lappen. Het zou voor het kerkverband mooi geweest zijn als die gemeenten hadden afgewacht, maar dat doen ze nu juist niet. Waarom zouden de middengemeenten dan niet beroepen?Job schreef: ↑24 feb 2025, 20:54Ik noemde zomaar een naam die ik langs zag komen, verder maakt deze concrete casus me niets uit.HHKtE schreef: ↑24 feb 2025, 20:47Zelfde ligging alleen Kerkwerve zingt ritmischBobber schreef: ↑24 feb 2025, 20:30Zijn Leerdam en Kerkwerve dan niet zelfde gemeenten qua ligging?Job schreef: ↑24 feb 2025, 20:28 Het valt me op dat er in de CGK volop beroepen wordt en ds. Fokkema verkast naar Leerdam. Ergens zou ik verwachten dat deze grote zaken even stil zouden komen te liggen om af te wachten wat er gaat gebeuren met/binnen het kerkverband. Is dat een rare gedachte? Kennelijk ligt het anders.
Luister naar de brief die voorgelezen in Leerdam dan weet je veel meer over het aannemen van het beroep
Ik stel me zo voor als een bedrijf op reorganiseren, overname, uiteenvallen of wat dan ook staat, dat er dan weinig geschoven wordt met posten en functies. Even consolideren om te kijken waar het heen gaat. Nu is een kerk beslist geen bedrijf, maar ik had ergens even wat afwachten verwacht. Maar blijkbaar zit ik ernaast.
En voor de dominees die graag mee willen met de afscheiding, zou een gemeentewissel natuurlijk ook een optie zijn.
-
Even stoppen weer met framen.DDD schreef: ↑24 feb 2025, 23:04Er zijn een paar gemeenten die de kerk willen ontvlechten, maar niet zelf willen vertrekken. Er zijn (best veel) gemeenten die de uitspraken van de synode aan hun laars lappen. Het zou voor het kerkverband mooi geweest zijn als die gemeenten hadden afgewacht, maar dat doen ze nu juist niet. Waarom zouden de middengemeenten dan niet beroepen?Job schreef: ↑24 feb 2025, 20:54Ik noemde zomaar een naam die ik langs zag komen, verder maakt deze concrete casus me niets uit.
Ik stel me zo voor als een bedrijf op reorganiseren, overname, uiteenvallen of wat dan ook staat, dat er dan weinig geschoven wordt met posten en functies. Even consolideren om te kijken waar het heen gaat. Nu is een kerk beslist geen bedrijf, maar ik had ergens even wat afwachten verwacht. Maar blijkbaar zit ik ernaast.
En voor de dominees die graag mee willen met de afscheiding, zou een gemeentewissel natuurlijk ook een optie zijn.
Is er in Nederland ook maar 1 dominee die heden ten dage "graag mee wil met een afscheiding" en dat ook op die manier formuleert? Zoniet, dan doe je hen met deze zin geen recht.
Hetzelfde kan ik zeggen van gemeenten die de synodebesluiten niet kunnen dragen en dan zeggen: "de dominees die graag willen muiten".
Nou, mijn dochter heeft godsdienst van hem. Zij is daar heel positief over. En laten we zeggen dat ze best kritisch is - understatement.
Even voor mijn info. Bij hoeveel leden heb je een nieuwe predikantsplaats?Refojongere schreef: ↑25 feb 2025, 21:55Dat is erg negatief bezien. Het is mooi als kerken in de hervormde-gereformeerde traditie in staat zijn om mensen aan te trekken die misschien anders afgehaakt zouden zijn van de gereformeerde belijdenis of tot ruimte komen als er in de eigen kerk het Evangelie niet voluit wordt gepreekt. Hoeft niet zo te zijn in Ridderkerk, maar het kan.
Heeft Ridderkerk dan 2 gebouwen waarin ze voorgaan?
Ik ken hem als wiskundedocent, maar heeft inderdaad ook natuurkunde gegeven eerst Driestar daarna Lodenstein. Kenmerkend voor hem was dat hij altijd heel hard liep. Zeer gedreven persoon.
Laatst gewijzigd door wilhelmus op 26 feb 2025, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ik kerktijden goed begrijp, gebruiken ze weer één kerkgebouw en dan drie diensten op een zondag. De extra preekplaats in H.I.Ambacht is verdwenen heb ik hier op het forum eens gelezen.Bobber schreef: ↑26 feb 2025, 11:27Even voor mijn info. Bij hoeveel leden heb je een nieuwe predikantsplaats?Refojongere schreef: ↑25 feb 2025, 21:55Dat is erg negatief bezien. Het is mooi als kerken in de hervormde-gereformeerde traditie in staat zijn om mensen aan te trekken die misschien anders afgehaakt zouden zijn van de gereformeerde belijdenis of tot ruimte komen als er in de eigen kerk het Evangelie niet voluit wordt gepreekt. Hoeft niet zo te zijn in Ridderkerk, maar het kan.
Dat laatste klopt. Het waren alleen middagdiensten en die pasten niet goed bij de activiteiten van de (ik dacht) gereformeerde kerk.
-
Daar zijn geen vaste regels voor. Er zijn genoeg gemeenten met 1 kerkgebouw met 2 wijkpredikanten. Dus ook dat is geen wetmatigheid.Bobber schreef: ↑26 feb 2025, 11:27Even voor mijn info. Bij hoeveel leden heb je een nieuwe predikantsplaats?Refojongere schreef: ↑25 feb 2025, 21:55Dat is erg negatief bezien. Het is mooi als kerken in de hervormde-gereformeerde traditie in staat zijn om mensen aan te trekken die misschien anders afgehaakt zouden zijn van de gereformeerde belijdenis of tot ruimte komen als er in de eigen kerk het Evangelie niet voluit wordt gepreekt. Hoeft niet zo te zijn in Ridderkerk, maar het kan.
Dr. A. v. Brummelen schreef in het boekje 'Met vreugde...'. 'Echte zielzorg vraagt veel tijd. De harten moeten opengaan. Dat kost ook tijd. Zoveel tijd, dat één predikant op duizend zielen meer dan bezet is. Vandaar tenslotte: laat hem (de predikant) niet verdrietig worden door een nooit eindigend werk. Maar sticht een tweede predikantsplaats. Twee zijn beter dan één, zei de de Prediker reeds' .
Met 480 heb je een volledige predikantsplaats. Heb ik ooit onthouden. Waar die norm vandaag komt weet ik niet. Gezien dat er nu dubbele ochtenddiensten moeten worden gehouden, is het vooral het aantal taken op grond waarvan je als gemeente denkt aan een splitsing in meerdere wijken met een eigen predikant.Refojongere schreef: ↑26 feb 2025, 13:43Daar zijn geen vaste regels voor. Er zijn genoeg gemeenten met 1 kerkgebouw met 2 wijkpredikanten. Dus ook dat is geen wetmatigheid.Bobber schreef: ↑26 feb 2025, 11:27Even voor mijn info. Bij hoeveel leden heb je een nieuwe predikantsplaats?Refojongere schreef: ↑25 feb 2025, 21:55Dat is erg negatief bezien. Het is mooi als kerken in de hervormde-gereformeerde traditie in staat zijn om mensen aan te trekken die misschien anders afgehaakt zouden zijn van de gereformeerde belijdenis of tot ruimte komen als er in de eigen kerk het Evangelie niet voluit wordt gepreekt. Hoeft niet zo te zijn in Ridderkerk, maar het kan.
Volgens mij gaat het ook om verwachting in een gemeente. Als er per jaar bv een grote instroom is kun je een predikant voor meer % aanstellen dan waar je volgens de omvang op dat moment recht op hebt.Herman schreef: ↑26 feb 2025, 13:55Met 480 heb je een volledige predikantsplaats. Heb ik ooit onthouden. Waar die norm vandaag komt weet ik niet. Gezien dat er nu dubbele ochtenddiensten moeten worden gehouden, is het vooral het aantal taken op grond waarvan je als gemeente denkt aan een splitsing in meerdere wijken met een eigen predikant.Refojongere schreef: ↑26 feb 2025, 13:43Daar zijn geen vaste regels voor. Er zijn genoeg gemeenten met 1 kerkgebouw met 2 wijkpredikanten. Dus ook dat is geen wetmatigheid.Bobber schreef: ↑26 feb 2025, 11:27Even voor mijn info. Bij hoeveel leden heb je een nieuwe predikantsplaats?Refojongere schreef: ↑25 feb 2025, 21:55
Dat is erg negatief bezien. Het is mooi als kerken in de hervormde-gereformeerde traditie in staat zijn om mensen aan te trekken die misschien anders afgehaakt zouden zijn van de gereformeerde belijdenis of tot ruimte komen als er in de eigen kerk het Evangelie niet voluit wordt gepreekt. Hoeft niet zo te zijn in Ridderkerk, maar het kan.
Bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door wfloor op 27 feb 2025, 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.