Encycliek van Benedictus

Plaats reactie
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Encycliek van Benedictus

Bericht door parsifal »

In een ander topic is het even genoemd, maar toch maar eens een aparte discussie over de laatste encycliek van de paus.

http://www.vatican.va/holy_father/bened ... st_en.html

Mijn inziens heeft de paus hier heelveel zinvols gezegd waar wij als protestanten heel veel van kunnen leren. Het is niet zozeer nieuw, maar wel heel goed om er weer eens opgewezen te worden en daarbij heel helder verwoord.
Als de conclusie was weggelaten had de paus best ds mogen worden bij ons. :).

(voor een niet officiele vertaling: http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=715 )
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Wolven in schaapskleren laten zich graag van hun mooiste kant zien natuurlijk.

De liefde Gods kunnen we alleen ervaren door een waar geloof in Christus als Middelaar, zie b.v. Johannes 3:16. Deze tekst komt 2x in de encycliek voor, maar het geloof wordt niet uitgelegd.
Opnieuw blijkt uit deze encycliek dat de R.K kerk de rechtvaardiging van de zondaar niet stelt in het geloof (als een instument dat de gerechtigheid Gods aangrijpt zonder enige verdienste), maar in de liefde en daarmee in de werken. Hiermee ontbreekt het hart van het ware christendom.

Met alle toejuichingen voor deze paus en deze encycliek zien we ook het protestantisme zich scharen in de rij aanbidders van het beest.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Nou Parsifal. Je bent nu een aanbidder van het beest. Helaas...
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Zonderling schreef:Wolven in schaapskleren laten zich graag van hun mooiste kant zien natuurlijk.

De liefde Gods kunnen we alleen ervaren door een waar geloof in Christus als Middelaar, zie b.v. Johannes 3:16. Deze tekst komt 2x in de encycliek voor, maar het geloof wordt niet uitgelegd.
Opnieuw blijkt uit deze encycliek dat de R.K kerk de rechtvaardiging van de zondaar niet stelt in het geloof (als een instument dat de gerechtigheid Gods aangrijpt zonder enige verdienste), maar in de liefde en daarmee in de werken. Hiermee ontbreekt het hart van het ware christendom.

Met alle toejuichingen voor deze paus en deze encycliek zien we ook het protestantisme zich scharen in de rij aanbidders van het beest.
Heb je de encycliek ook werkelijk gelezen? Kun je concreter aangeven waar de fout ingegaan wordt (Buiten de conclusie waar ik ook niet achter kan staan)?
Deze encycliek gaat daarbij niet om de rechtvaardiging maar over de liefde als antwoord op Gods liefde, waarbij er geen twijfel bestaat over waar de liefde begon en waar de eerste liefde vandaan komt.

Vaya con Dios,

parsifal
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

parsifal schreef:Heb je de encycliek ook werkelijk gelezen? Kun je concreter aangeven waar de fout ingegaan wordt (Buiten de conclusie waar ik ook niet achter kan staan)?
Deze encycliek gaat daarbij niet om de rechtvaardiging maar over de liefde als antwoord op Gods liefde, waarbij er geen twijfel bestaat over waar de liefde begon en waar de eerste liefde vandaan komt.
Parsifal, niet gelezen, wel gescand. Naar aanleiding van je posting heb ik dat nog een tweede keer gedaan.

De encycliek heeft een positief mensbeeld. Zo lees ik in paragraaf 39: "De liefde is mogelijk en wij kunnen haar beoefenen, omdat wij naar Gods beeld zijn geschapen. De liefde waarmaken en daardoor het Licht van God in de wereld binnenlaten: daartoe wil ik met deze rondzendbrief graag uitnodigen."

Het verlies van Gods beeld in Genesis 3 en de noodzaak van een herschepping worden hiermee helemaal overgeslagen!

Geen wonder dat we in feite toch een Pelagiaans stuk voor ons hebben waar de wezenlijke noties van de Reformatie ontbreken.

Hetzelfde zien we overigens in de meeste protestantse kerken, wat dat betreft is er weinig verschil.
Plaats reactie