Dr. P de Vries en Dr. W van Vlastuin zijn beide gepromoveerd op de TUA. Daar hadden ze moeten blijven. Was m.i. heilzaam geweest voor zowel de CGK als de HHK.Herman schreef: ↑18 jan 2025, 13:11We kunnen ze gewoon op een rijtje zetten. Maar je hebt Dr. D. Baarssen (historische theologie) en Dr. G.T. van Appeldoorn (Nieuwe Testament). Sommigen zijn bezig met een promotiestudie zoals ds. P.D. van den Boogaard, die gaat natuurlijk t.z.t. ds. Schreuders vervangen voor kerkrecht. Ds. J.A. Kloosterman is al tijden bezig met Samuel Rutherford, maar ik weet niet of dat tot een afronding komt. Dr. J van der Kamp (geen predikant) is docent aan de TUA, idem dr. G.A. van den Brink. Ik zie bij de TUA verder geen andere Hersteld Hervormden die een promotiestudie doen.J.C. Philpot schreef: ↑18 jan 2025, 12:56Goede vraag. Ik zou het zo ook niet weten.
Maar in een anti-christelijk klimaat op de VU moet er wel echt voldoende tegenwicht zijn op de HHS.
Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Ik zie geen kerkdiensten meer staan bij de vrije gemeente in Huizen, ik denk dat het opgeheven is? weet iemand waar die mensen naar toe gaan?
Idd opgeheven per 31 12 2024
Enkele gemeente leden komen af en toe bij de CGK van Naarden verder onbekend
Waren nog ongeveer 10 kerkgangers
In het verleden al meerderen de stap gezet naar de officiële HHK terug weer
Voor de overblijvers is die stap nog te groot
Enkele gemeente leden komen af en toe bij de CGK van Naarden verder onbekend
Waren nog ongeveer 10 kerkgangers
In het verleden al meerderen de stap gezet naar de officiële HHK terug weer
Voor de overblijvers is die stap nog te groot
https://www.rd.nl/artikel/1097108-dr-g- ... t-ontheven
Waarom zou dat zijn?
Misschien staat de reden in het artikel maar kan dat niet lezen.
Waarom zou dat zijn?
- Johann Gottfried Walther
Omdat ook de status van emeritus predikant voor hem te zwaar gebleken is.Bobber schreef: ↑24 feb 2025, 14:35 https://www.rd.nl/artikel/1097108-dr-g- ... t-ontheven
Waarom zou dat zijn?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-
Even voor mijn beeldvorming; wat is hij nu dan wel? Niet alle emerituspredikanten verrichten toch ook taken binnen de kerk?
Bijzonder. Emeritus predikant blijf je normaal gesproken toch tot je dood?
Dat dacht ik dus ook. Krijgt hij ook geen geld meer via de emerituskas, of werkt dat niet zo?
-
ik vind het ook een cryptische omschrijving, het is broederlijk besproken gelukkig en vedrietig voor ds vd Brink dat het niet langer gaat.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
in 2004 wilde de TUA geen posities geven aan theologen vanuit de HHK om de kandidaten uit hun kerk (gedeeltelijk) op te leiden.
Die mogelijkheid was er wel op de VU vandaar dat er toen voor de VU gekozen is.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
-
Als ik het geheel zo begrijp is hij geen predikant meer binnen de HHK. Inderdaad verrichte hij verder geen taken meer binnen de HHK, behalve voorgaan in de erediensten maar dat deed hij ook niet zo vaak meer. Wel is dr. Van den Brink nog docent aan de TUA.
Helemaal los van het persoonlijke leed: Dit kan wel weer positief uitpakken voor besprekingen tussen HHK en GG (ik bedoel dit overigens opbouwend en niet vervelend).
Erskinees, de bloedgroepen van genoemde kerken zijn zo ontzettend verschillend dat het nooit tot positieve besprekingen zal komen. Hooguit zal men elkaar respecteren.
Dat lees ik ook. Maar wat brengt de status van emeritus predikant dan voor verplichtingen die te zwaar blijken te zijn? Emeritus betekent immers ‘uitgediend’. Ik begrijp hier niets van.Johann Gottfried Walther schreef: ↑24 feb 2025, 14:37Omdat ook de status van emeritus predikant voor hem te zwaar gebleken is.Bobber schreef: ↑24 feb 2025, 14:35 https://www.rd.nl/artikel/1097108-dr-g- ... t-ontheven
Waarom zou dat zijn?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.