J.C. Philpot schreef: ↑20 feb 2025, 13:00
Ik pik deze zin even apart. Of ik iemand ds. noem, heeft niet iets te maken met of ik iemands staat overneem. Als iemands daden met zijn belijdenis overeenstemmen, hebben wij het oordeel der liefde toe te passen.
Bedoel je dat als iemands daden met de belijdenis overeenstemmen, de persoon wel of niet "ds" genoemd kan worden of dat dit sowieso moet als iemand officieel "ds" is?
In principe is iedere predikant die officieel bevestigd is door een erkende kerk, een "ds" en zal ik ook zo aanspreken, ook vrouwelijke predikanten alhoewel dat ook "da" kan zijn.
Ik zal waarschijnlijk nooit de paus te spreken krijgen maar die zal ik dan ook bij een titel aanspreken, evenals hier op het forum zou ik het over paus Franciscus hebben maar dat is een persoonlijk iets denk ik.
Ik vind het nogal wat, inderdaad voor de poorten der eeuwigheid, zo'n invloedrijk persoon, ook meenemen in het gebed in elk geval.
(ik zou overigens niks over de staat van deze man durven zeggen, wel dat de officiele rooms-katholieke-leer dwalingen heeft zoals ook in de HC staat maar ik zou niet durven zeggen dat deze man, de paus, wel of niet behouden/verloren zal gaan, dat oordeel past ons niet vind ik).