Inderdaad. De dalende cijfers van de PKN liggen natuurlijk niet aan de belabberde oppervlakkigheid aldaar, maar aan 'demografische ontwikkelingen'. Althans, dat probeerde iemand mij laatst op de mouw te spelden.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Van wie is het bewijs van lidmaatschap? Van de kerk of van het lid?Herman schreef: ↑21 feb 2025, 13:30Gewoon nooit meer iemand uitschrijven. Mensen overschrijven naar een andere gemeente kan lijkt me wel een werkbare optie.Refojongere schreef: ↑21 feb 2025, 12:37Als deze ziek worden, van wie krijgen ze dan pastoraat, hoe geven zij invulling aan de derde belijdenisvraag? Hoe is het te verantwoorden dat je niet openlijk lid bent van het Lichaam van Christus.
Allemaal off-topic vragen, maar wel ernstige vragen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Het mag er zeker over gaan, het moet denk ik zelfs, en ik voel me niet aangevallen. Punt is: de cijfers worden nogal eens gebruikt als argument om aan te tonen dat de kerkleiding van de GG het bij het verkeerde eind heeft (en tevens het gelijk van het eigen standpunt te staven). Als men dan gemakshalve het eigen kerkverband vergeet gaat er wat mis. Ik denk dat alleen Hersteld Hervormden enig recht van spreken hebben als ze op basis van groei- en krimpcijfers iets willen bewijzen.Terri schreef: ↑21 feb 2025, 13:46Maar het is toch bekend Job dat dit in alle kerkverbanden ( traditionele) speelt? Of zelfs nog erger, zoals je zelf terecht opmerkt. Dus voel je niet aangevallen of zo. Dit is nu eenmaal het topic Gereformeerde Gemeenten.Job schreef: ↑21 feb 2025, 13:13Volgens mij komt het (ook) omdat de GG ze nu eenmaal gedetailleerd presenteren. Het valt allemaal op de voet te volgen en dan in een kerkgenootschap dat niet veel papieren leden kent. De betrokkenheid is groot, het kerkverband ligt als vanouds onder een vergrootglas en dan valt alles op. Ik zeg niet dat er geen zorgen zijn, hoor. Maar soms zie ik mensen met vertrekcijfers aan de haal gaan om iets aan te tonen. Als je vraagt: waar ben je zelf lid dan?
Ehhh...nou, PKN, CGK,....
Okay. Nou, je mag gerust wat van de cijfers van de GG vinden hoor, als je dan eerst maar even met die van jullie zelf begint. In sommige andere kerkverbanden gaat het om een veelvoud van deze cijfers.
Laatst gewijzigd door Job op 21 feb 2025, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat denk ik dus niet. Is dat een verschil tussen afgescheiden kerken en de PKN/NHK ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Waarbij de instroom ook afgezet moet worden tegen het potentieel (kerken rechts van je). De GGiN krimpt iets, maar qua instroom is het potentieel ook klein. De HHK groeit dankzij de flinke instroom iets. Stel dat jaarlijks 1% van de GG HHK wordt en 1% van de HHK PKN dan is er per saldo groei. Daarbij komt nog dat Hervormde leden die niet komen niet uitschrijven. Hierdoor kan een kerk op papier groeien terwijl het aantal kerkgangers krimpt. Zeker bij de HHK, omdat zij in 2004 weinig kaartenbak leden meekregen. Hierdoor is het aannemelijk dat het aantal kaartenbak leden groeit.Job schreef: ↑21 feb 2025, 14:17Het mag er zeker over gaan, het moet denk ik zelfs, en ik voel me niet aangevallen. Punt is: de cijfers worden nogal eens gebruikt als argument om aan te tonen dat de kerkleiding van de GG het bij het verkeerde eind heeft (en tevens het gelijk van het eigen standpunt te staven). Als men dan gemakshalve het eigen kerkverband vergeet gaat er wat mis. Ik denk dat alleen Hersteld Hervormden enig recht van spreken hebben als ze op basis van groei- en krimpcijfers iets willen bewijzen.Terri schreef: ↑21 feb 2025, 13:46Maar het is toch bekend Job dat dit in alle kerkverbanden ( traditionele) speelt? Of zelfs nog erger, zoals je zelf terecht opmerkt. Dus voel je niet aangevallen of zo. Dit is nu eenmaal het topic Gereformeerde Gemeenten.Job schreef: ↑21 feb 2025, 13:13Volgens mij komt het (ook) omdat de GG ze nu eenmaal gedetailleerd presenteren. Het valt allemaal op de voet te volgen en dan in een kerkgenootschap dat niet veel papieren leden kent. De betrokkenheid is groot, het kerkverband ligt als vanouds onder een vergrootglas en dan valt alles op. Ik zeg niet dat er geen zorgen zijn, hoor. Maar soms zie ik mensen met vertrekcijfers aan de haal gaan om iets aan te tonen. Als je vraagt: waar ben je zelf lid dan?
Ehhh...nou, PKN, CGK,....
Okay. Nou, je mag gerust wat van de cijfers van de GG vinden hoor, als je dan eerst maar even met die van jullie zelf begint. In sommige andere kerkverbanden gaat het om een veelvoud van deze cijfers.
De beste meetbare vergelijkingscijfer lijkt mij uitstroom qua percentage van het aantal leden.
Ja. Een afgescheiden kerk is een voorkeurskerk en denk daarom vanuit het individu. PKN (en ook nog HHK) denken meer vanuit een landelijk collectief. Daar kan je niet zomaar uit wegvallen. Dat zijn wat grove lijnen, maar daar ligt wel een verschil.
In ieder geval zou ik niemand adviseren om personen die 4 jaar nergens ingeschreven zijn geweest, op basis van een schriftelijk bewijsje zonder nader onderzoek toe te laten tot de gemeente.
- FlyingEagle
Iemand wel eens van de functie ‘kerkmeester’ gehoord? Zie in de Saambinder dat Hendrik Ido Ambacht een ‘gastheer in de functie van uitvoerend koster’ zoekt (wel een mooie benaming voor een koster -gastheer-)
Bij interesse kan men contact opnemen met de ‘kerkmeester’. Ik heb nog nooit van deze functie gehoord. Weet iemand wat dat is?
Bij interesse kan men contact opnemen met de ‘kerkmeester’. Ik heb nog nooit van deze functie gehoord. Weet iemand wat dat is?
Dat lijkt me de niet-uitvoerende koster.
Een kerkrentmeester die geen rente betaalt?FlyingEagle schreef: ↑21 feb 2025, 20:07 Iemand wel eens van de functie ‘kerkmeester’ gehoord? Zie in de Saambinder dat Hendrik Ido Ambacht een ‘gastheer in de functie van uitvoerend koster’ zoekt (wel een mooie benaming voor een koster -gastheer-)
~~Soli Deo Gloria~~
- FlyingEagle
Volgens mij kennen alleen hervormde gemeenten kerkrentmeesters
- FlyingEagle
Je bedoelt de huidige koster?DDD schreef:Dat lijkt me de niet-uitvoerende koster.
Het zal wel een typefout geweest zijn. Ik denk dat het keurmeester had moeten zijn. Bij interesse kan men contact opnemen met de keurmeester.FlyingEagle schreef: ↑21 feb 2025, 20:07 Iemand wel eens van de functie ‘kerkmeester’ gehoord? Zie in de Saambinder dat Hendrik Ido Ambacht een ‘gastheer in de functie van uitvoerend koster’ zoekt (wel een mooie benaming voor een koster -gastheer-)
In de Vrije Oud Gereformeerde Gemeente in Rijssen hadden ze tot ongeveer midden jaren 80/begin jaren 90 een kerkmeester.FlyingEagle schreef: ↑21 feb 2025, 20:07 Iemand wel eens van de functie ‘kerkmeester’ gehoord? Zie in de Saambinder dat Hendrik Ido Ambacht een ‘gastheer in de functie van uitvoerend koster’ zoekt (wel een mooie benaming voor een koster -gastheer-)
De opvolgers werden gewoon koster genoemd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- FlyingEagle
Een oude woord voor koster dus. Die kende ik niet. Dank Dia.-DIA- schreef:In de Vrije Oud Gereformeerde Gemeente in Rijssen hadden ze tot ongeveer midden jaren 80/begin jaren 90 een kerkmeester.FlyingEagle schreef: ↑21 feb 2025, 20:07 Iemand wel eens van de functie ‘kerkmeester’ gehoord? Zie in de Saambinder dat Hendrik Ido Ambacht een ‘gastheer in de functie van uitvoerend koster’ zoekt (wel een mooie benaming voor een koster -gastheer-)
De opvolgers werden gewoon koster genoemd.