Gereformeerde Gemeenten

Herman
Moderator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Job schreef: 21 feb 2025, 13:13 Nou, je mag gerust wat van de cijfers van de GG vinden hoor, als je dan eerst maar even met die van jullie zelf begint. In sommige andere kerkverbanden gaat het om een veelvoud van deze cijfers.
Inderdaad. De dalende cijfers van de PKN liggen natuurlijk niet aan de belabberde oppervlakkigheid aldaar, maar aan 'demografische ontwikkelingen'. Althans, dat probeerde iemand mij laatst op de mouw te spelden.
huisman

Bericht door huisman »

Herman schreef: 21 feb 2025, 13:30
Refojongere schreef: 21 feb 2025, 12:37
huisman schreef: 21 feb 2025, 11:36
refo schreef: 21 feb 2025, 10:43
Nee, dat komt in het jaaroverzicht.
Dat laatste is ook niet een heel zuiver gegeven. Sommige mensen vragen hun lidmaatschap op, zonder te zeggen waar ze heen gaan.
Precies. Ik ken heel wat mensen die hun lidmaatschap thuis hebben liggen. Soms jaren. Maar deze mensen kerken elke zondag twee keer zonder ergens lid te worden.
Cijfers vertellen dus niet het hele verhaal.
Als deze ziek worden, van wie krijgen ze dan pastoraat, hoe geven zij invulling aan de derde belijdenisvraag? Hoe is het te verantwoorden dat je niet openlijk lid bent van het Lichaam van Christus.

Allemaal off-topic vragen, maar wel ernstige vragen.
Gewoon nooit meer iemand uitschrijven. Mensen overschrijven naar een andere gemeente kan lijkt me wel een werkbare optie.
Van wie is het bewijs van lidmaatschap? Van de kerk of van het lid?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Job

Bericht door Job »

Terri schreef: 21 feb 2025, 13:46
Job schreef: 21 feb 2025, 13:13
Ambtenaar schreef: 21 feb 2025, 11:38
huisman schreef: 21 feb 2025, 11:36 Cijfers vertellen dus niet het hele verhaal.
Maar ieder jaar opnieuw is er ruimschoots aandacht voor deze cijfers. Kennelijk hebben de ledencijfers van de GG iets te zeggen.
Volgens mij komt het (ook) omdat de GG ze nu eenmaal gedetailleerd presenteren. Het valt allemaal op de voet te volgen en dan in een kerkgenootschap dat niet veel papieren leden kent. De betrokkenheid is groot, het kerkverband ligt als vanouds onder een vergrootglas en dan valt alles op. Ik zeg niet dat er geen zorgen zijn, hoor. Maar soms zie ik mensen met vertrekcijfers aan de haal gaan om iets aan te tonen. Als je vraagt: waar ben je zelf lid dan?

Ehhh...nou, PKN, CGK,....

Okay. Nou, je mag gerust wat van de cijfers van de GG vinden hoor, als je dan eerst maar even met die van jullie zelf begint. In sommige andere kerkverbanden gaat het om een veelvoud van deze cijfers.
Maar het is toch bekend Job dat dit in alle kerkverbanden ( traditionele) speelt? Of zelfs nog erger, zoals je zelf terecht opmerkt. Dus voel je niet aangevallen of zo. Dit is nu eenmaal het topic Gereformeerde Gemeenten.
Het mag er zeker over gaan, het moet denk ik zelfs, en ik voel me niet aangevallen. Punt is: de cijfers worden nogal eens gebruikt als argument om aan te tonen dat de kerkleiding van de GG het bij het verkeerde eind heeft (en tevens het gelijk van het eigen standpunt te staven). Als men dan gemakshalve het eigen kerkverband vergeet gaat er wat mis. Ik denk dat alleen Hersteld Hervormden enig recht van spreken hebben als ze op basis van groei- en krimpcijfers iets willen bewijzen.
Laatst gewijzigd door Job op 21 feb 2025, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

huisman schreef: 21 feb 2025, 14:01 Van wie is het bewijs van lidmaatschap? Van de kerk of van het lid?
Goede vraag. Maar wat mij betreft van de kerk.
huisman

Bericht door huisman »

Herman schreef: 21 feb 2025, 14:17
huisman schreef: 21 feb 2025, 14:01 Van wie is het bewijs van lidmaatschap? Van de kerk of van het lid?
Dat denk ik dus niet. Is dat een verschil tussen afgescheiden kerken en de PKN/NHK ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG

Bericht door MGG »

Job schreef: 21 feb 2025, 14:17
Terri schreef: 21 feb 2025, 13:46
Job schreef: 21 feb 2025, 13:13
Ambtenaar schreef: 21 feb 2025, 11:38
Maar ieder jaar opnieuw is er ruimschoots aandacht voor deze cijfers. Kennelijk hebben de ledencijfers van de GG iets te zeggen.
Volgens mij komt het (ook) omdat de GG ze nu eenmaal gedetailleerd presenteren. Het valt allemaal op de voet te volgen en dan in een kerkgenootschap dat niet veel papieren leden kent. De betrokkenheid is groot, het kerkverband ligt als vanouds onder een vergrootglas en dan valt alles op. Ik zeg niet dat er geen zorgen zijn, hoor. Maar soms zie ik mensen met vertrekcijfers aan de haal gaan om iets aan te tonen. Als je vraagt: waar ben je zelf lid dan?

Ehhh...nou, PKN, CGK,....

Okay. Nou, je mag gerust wat van de cijfers van de GG vinden hoor, als je dan eerst maar even met die van jullie zelf begint. In sommige andere kerkverbanden gaat het om een veelvoud van deze cijfers.
Maar het is toch bekend Job dat dit in alle kerkverbanden ( traditionele) speelt? Of zelfs nog erger, zoals je zelf terecht opmerkt. Dus voel je niet aangevallen of zo. Dit is nu eenmaal het topic Gereformeerde Gemeenten.
Het mag er zeker over gaan, het moet denk ik zelfs, en ik voel me niet aangevallen. Punt is: de cijfers worden nogal eens gebruikt als argument om aan te tonen dat de kerkleiding van de GG het bij het verkeerde eind heeft (en tevens het gelijk van het eigen standpunt te staven). Als men dan gemakshalve het eigen kerkverband vergeet gaat er wat mis. Ik denk dat alleen Hersteld Hervormden enig recht van spreken hebben als ze op basis van groei- en krimpcijfers iets willen bewijzen.
Waarbij de instroom ook afgezet moet worden tegen het potentieel (kerken rechts van je). De GGiN krimpt iets, maar qua instroom is het potentieel ook klein. De HHK groeit dankzij de flinke instroom iets. Stel dat jaarlijks 1% van de GG HHK wordt en 1% van de HHK PKN dan is er per saldo groei. Daarbij komt nog dat Hervormde leden die niet komen niet uitschrijven. Hierdoor kan een kerk op papier groeien terwijl het aantal kerkgangers krimpt. Zeker bij de HHK, omdat zij in 2004 weinig kaartenbak leden meekregen. Hierdoor is het aannemelijk dat het aantal kaartenbak leden groeit.

De beste meetbare vergelijkingscijfer lijkt mij uitstroom qua percentage van het aantal leden.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

huisman schreef: 21 feb 2025, 14:23
Herman schreef: 21 feb 2025, 14:17
Dat denk ik dus niet. Is dat een verschil tussen afgescheiden kerken en de PKN/NHK ?
Ja. Een afgescheiden kerk is een voorkeurskerk en denk daarom vanuit het individu. PKN (en ook nog HHK) denken meer vanuit een landelijk collectief. Daar kan je niet zomaar uit wegvallen. Dat zijn wat grove lijnen, maar daar ligt wel een verschil.

In ieder geval zou ik niemand adviseren om personen die 4 jaar nergens ingeschreven zijn geweest, op basis van een schriftelijk bewijsje zonder nader onderzoek toe te laten tot de gemeente.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Iemand wel eens van de functie ‘kerkmeester’ gehoord? Zie in de Saambinder dat Hendrik Ido Ambacht een ‘gastheer in de functie van uitvoerend koster’ zoekt (wel een mooie benaming voor een koster -gastheer-)
Bij interesse kan men contact opnemen met de ‘kerkmeester’. Ik heb nog nooit van deze functie gehoord. Weet iemand wat dat is?
DDD

Bericht door DDD »

Dat lijkt me de niet-uitvoerende koster.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

FlyingEagle schreef: 21 feb 2025, 20:07 Iemand wel eens van de functie ‘kerkmeester’ gehoord? Zie in de Saambinder dat Hendrik Ido Ambacht een ‘gastheer in de functie van uitvoerend koster’ zoekt (wel een mooie benaming voor een koster -gastheer-)
Bij interesse kan men contact opnemen met de ‘kerkmeester’. Ik heb nog nooit van deze functie gehoord. Weet iemand wat dat is?
Een kerkrentmeester die geen rente betaalt?
~~Soli Deo Gloria~~
FlyingEagle

Volgens mij kennen alleen hervormde gemeenten kerkrentmeesters
FlyingEagle

DDD schreef:Dat lijkt me de niet-uitvoerende koster.
Je bedoelt de huidige koster?
KDD

Bericht door KDD »

FlyingEagle schreef: 21 feb 2025, 20:07 Iemand wel eens van de functie ‘kerkmeester’ gehoord? Zie in de Saambinder dat Hendrik Ido Ambacht een ‘gastheer in de functie van uitvoerend koster’ zoekt (wel een mooie benaming voor een koster -gastheer-)
Het zal wel een typefout geweest zijn. Ik denk dat het keurmeester had moeten zijn. Bij interesse kan men contact opnemen met de keurmeester.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

In de Vrije Oud Gereformeerde Gemeente in Rijssen hadden ze tot ongeveer midden jaren 80/begin jaren 90 een kerkmeester.
De opvolgers werden gewoon koster genoemd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
FlyingEagle

-DIA- schreef:
In de Vrije Oud Gereformeerde Gemeente in Rijssen hadden ze tot ongeveer midden jaren 80/begin jaren 90 een kerkmeester.
De opvolgers werden gewoon koster genoemd.
Een oude woord voor koster dus. Die kende ik niet. Dank Dia.
Plaats reactie