ik ben bestraald vind ik dan wel wat gek, wat wordt er dan met de straal bedoeld?-DIA- schreef: ↑20 feb 2025, 00:46 Reactie per ongeluk verkeerd geplaatst, hier dan nogmaals:
BEWELDADIGD:
Vergelijkend onderzoek in Digibron:
Het woord komt in de christelijke bladen in 10 jaar tussen de 1 en 5 maal per jaar voor
1. 2023 2
2. 2021 4
3. 2019 2
4. 2018 2
5. 2016 5
6. 2015 1
7. 2014 4
8. 2013 3
9. 2012 2
10. 2011 3
Nemen we eerdere jaren,globaal tussen 1950 en 1960 dan zie je wel dat het nu minder wordt gebruikt.
Tussen de 7 en 17 maal per jaar.
1. 1960 7
2. 1959 6
3. 1958 9
4. 1957 13
5. 1956 15
6. 1955 16
7. 1954 15
8. 1953 10
9. 1952 10
10. 1951 17
Synoniemen kunnen zijn: gezegend, zegenrijk, beweldadigd, begenadigd, gelukzalig, gelukkig, verrukkelijk
Het onbekend zijn met dit woord kan twee zaken verraden:
a. Leeftijd
b. Hetgeen men leest.
De onbekendheid ligt ook in hoge mate onder welke prediking iemand opgroeit.
Het is toch (vooral nu nog in preken) een heel normaal woord en een gewone uitdrukking:
Zoals ook bv.
Ik ben bestraald
Ik ben belasterd
Ik ben bekommerd
Ik ben beweldadigd
Maar goed, daarvoor heb ik deze link niet geplaatst. Dit leidt alleen af van de preek.
Weekdiensten
-
Re: Weekdiensten
Ik denk aan bestralen als een vorm van kankerbehandeling, maar veel mooier is het als je bestraalt wordt door de vroege voorjaarszon, terwijl de de bomen uitbotten en overal in het groenende gras de eerste bloeiende bloemen werden gezien...Geytenbeekje schreef: ↑20 feb 2025, 01:12 ik ben bestraald vind ik dan wel wat gek, wat wordt er dan met de straal bedoeld?
Of zo: Ik was zeer verheugd en wandelende door het Noorderpark werd ik bestraald door het liefelijk zonlicht... De koesterende stralen van de warme voorjaarszon verkwikten mij meer dan de woorden die Oom Derk* deze morgen sprak.
*Gefingeerde naam
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Je moet er dan wel bij zetten in welk verband. Als het een aanhaling is van een preek uit de eerste helft van de vorige eeuw, telt dat niet mee.-DIA- schreef: ↑20 feb 2025, 00:46 Reactie per ongeluk verkeerd geplaatst, hier dan nogmaals:
BEWELDADIGD:
Vergelijkend onderzoek in Digibron:
Het woord komt in de christelijke bladen in 10 jaar tussen de 1 en 5 maal per jaar voor
1. 2023 2
2. 2021 4
3. 2019 2
4. 2018 2
5. 2016 5
6. 2015 1
7. 2014 4
8. 2013 3
9. 2012 2
10. 2011 3
[..]
Overigens vind ik het een mooi woord. En als zo'n preek helpt om iedereen uit te leggen wat dat woord betekent, dan is dat heel mooi.
Maar helemaal normaal is het niet. Dus viel het mij op.
Maar helemaal normaal is het niet. Dus viel het mij op.
er is wel een en ander gezegd over 'beweldadigd', maar zou iemand de preek ook nog meegeluisterd hebben? Als je beweldadigd bent is dat heel groot, maar het is een heel grote weldaad als we het Woord mogen horen en doen. Horen gaat ons als belijders nog wel af, kritiek ook, maar ik geloof heel zeker dat dat laatste na een echte beweldadiging zal ophouden. Dan zou, als het bij mij en bij u recht zou liggen verwondering overblijven. Of... ja vanzelf, eerst ontdekking, want ik geloof ook zeker dat dit voor de weldaad voorafgaat. Of anders, ontdekking zal op zich al een weldaad zijn van genade. We hebben dit allemaal zo broodnodig: Ontdekking.
Ik weet het natuurlijk niet, maar toch, mag ik een heel klein beetje nieuwsgierig zijn? Mag ik misschien toch nog een keertje vragen of er iemand is die meegeluisterd (of nageluisterd) heeft? Of kunnen we beter stoppen met het doorgeven van links naar weekdiensten, en is te weinig belangstelling voor? Het zou ons wel wat te zeggen moeten hebben als we er geen zin meer in zouden hebben. Hoevelen zeggen immers niet: Ik ben zondag toch naar de kerk geweest, en... en ja dat is dan voldoende...
Of is hier misschien ook nog een dorpelwachter die zo graag in het huis des HEEREN begeert te zijn?
Hoe lief'lijk, hoe vol heilgenot,
O HEER', der legerscharen God,
Zijn mij Uw huis en tempelzangen!
Hoe branden mijn genegenheên,
Om 's HEEREN voorhof in te treên!
Mijn ziel bezwijkt van sterk verlangen;
Mijn hart roept uit tot God, Die leeft,
En aan mijn ziel het leven geeft.
Zelfs vindt de mus een huis, o HEER',
De zwaluw legt haar jongskens neer
In 't kunstig nest bij Uw altaren,
Bij U, mijn Koning en mijn God,
Verwacht mijn ziel een heilrijk lot;
Geduchte HEER der legerscharen,
Welzalig hij, die bij U woont,
Gestaâg U prijst en eerbied toont.
Welzalig hij, die al zijn kracht
En hulp alleen van U verwacht,
Die kiest de welgebaande wegen;
Steekt hen de hete middagzon
In 't moerbeidal, Gij zijt hun bron,
En stort op hen een milden regen,
Een regen, die hen overdekt,
Verkwikt, en hun tot zegen strekt.
Zij gaan van kracht tot kracht steeds voort;
Elk hunner zal, in 't zalig oord
Van Sion, haast voor God verschijnen.
Let, HEER der legerscharen, let
Op mijn ootmoedig smeekgebed;
Ai, laat mij niet van druk verkwijnen;
Leen mij een toegenegen oor,
O, Jacobs God, geef mij gehoor.
O God, die ons ten schilde zijt,
En ons voor alle ramp bevrijdt,
Aanschouw toch Uw gezalfde Koning.
Eén dag is in Uw huis mij meer
Dan duizend, waar ik U ontbeer;
'k Waar liever in mijns Bondsgods woning
Een dorpelwachter, dan gewend
Aan d' ijdle vreugd' in 's bozen tent.
Want God, de HEER', zo goed, zo mild,
Is t' allen tijd een zon en schild;
Hij zal genaad' en ere geven;
Hij zal hun 't goede niet in nood
Onthouden, zelfs niet in de dood,
Die in oprechtheid voor Hem leven.
Welzalig, HEER', die op U bouwt,
En zich geheel aan U vertrouwt.
Ik heb de vorige keer meegeluisterd DIA. Het moet een beetje uitkomen, maar als je bv maandag meldt dat er iets aankomt en op de dag zelf de link plaatst, lukt het soms wel.-DIA- schreef: ↑21 feb 2025, 08:32Ik weet het natuurlijk niet, maar toch, mag ik een heel klein beetje nieuwsgierig zijn? Mag ik misschien toch nog een keertje vragen of er iemand is die meegeluisterd (of nageluisterd) heeft? Of kunnen we beter stoppen met het doorgeven van links naar weekdiensten, en is te weinig belangstelling voor? Het zou ons wel wat te zeggen moeten hebben als we er geen zin meer in zouden hebben. Hoevelen zeggen immers niet: Ik ben zondag toch naar de kerk geweest, en... en ja dat is dan voldoende...
Of is hier misschien ook nog een dorpelwachter die zo graag in het huis des HEEREN begeert te zijn?
-
Ik denk dat er velen zijn die de afgelopen week een weekdienst in de eigen gemeente hebben bezocht. Ik weer niet, er was immers geen weekdienst, wel volwassencatechisatie. Volgende week is er weer een weekdienst, die hoop ik te bezoeken. Moet er bij zeggen dat ik de verantwoordelijkheid voel om de diensten in de eigen gemeente trouw te bezoeken maar niet de verantwoordelijkheid voel om allerlei diensten in den lande te beluisteren. Maar ga rustig door met het plaatsen van links naar jullie weekdiensten hoor, daar is dit topic voor. En zo af en toe krijg je ook wel reactie van deze of gene die meegeluisterd heeft.-DIA- schreef: ↑21 feb 2025, 08:32 Ik weet het natuurlijk niet, maar toch, mag ik een heel klein beetje nieuwsgierig zijn? Mag ik misschien toch nog een keertje vragen of er iemand is die meegeluisterd (of nageluisterd) heeft? Of kunnen we beter stoppen met het doorgeven van links naar weekdiensten, en is te weinig belangstelling voor? Het zou ons wel wat te zeggen moeten hebben als we er geen zin meer in zouden hebben. Hoevelen zeggen immers niet: Ik ben zondag toch naar de kerk geweest, en... en ja dat is dan voldoende...
Hele winterseizoen kun je elke woensdagavond zelfde linkje aanklikken. Noord en Zuid hebben dan ombeurten een doordeweekse dienst. Kerktelefoon/stream wordt doorgeschakeld tussen de 3 gemeentes in Rijssen. Dus ook bij West hoor je een uitzending van Noord als West geen eigen dienst heeft. Ook na het winterseizoen is er vrijwel elke woensdagavond wel wat te luisteren. De gemeente West houdt voor en na de zomer een aantal doordeweekse diensten. Verder zijn er nog de tijdredes voor alle bekende doelen. En anders pakken ze in de zomer de doordeweekse diensten van Wierden wel op.
Ik luister zelf wel graag, en het is dan ook heel mooi dat je nu de diensten in Wierden-Aadorp na kunt luisteren. Ik ben niet kieskeurig wie er preekt, maar ik zoek wel iets waar de bevinding is uitkomt, anders zijn het voor mij dode klanken die niets doen.newton schreef: ↑21 feb 2025, 09:39 Hele winterseizoen kun je elke woensdagavond zelfde linkje aanklikken. Noord en Zuid hebben dan ombeurten een doordeweekse dienst. Kerktelefoon/stream wordt doorgeschakeld tussen de 3 gemeentes in Rijssen. Dus ook bij West hoor je een uitzending van Noord als West geen eigen dienst heeft. Ook na het winterseizoen is er vrijwel elke woensdagavond wel wat te luisteren. De gemeente West houdt voor en na de zomer een aantal doordeweekse diensten. Verder zijn er nog de tijdredes voor alle bekende doelen. En anders pakken ze in de zomer de doordeweekse diensten van Wierden wel op.
Soms luister ik ook nog (blijf maar een beetje in de buurt) naar de GG in Enter, die is via YouTube te beluisteren (met beeld erbij, maar dat laatste hoeft van mij niet echt). GG Rijssen, Wierden en Enter, Bevervoorde (OGG), Oranjekerk (OGGiN), Eskerk (GGiN), en Vriezenveen (GGiN) luister ik vrij regelmatig na. Daarnaast luister ik de diensten van de Schildkerk (PKN), en merk je toch wel het verschil met de andere genoemde kerken. De preken zijn (naast dat ze wel algemene waarheden bevatten) meer rationeel, en een toets, of toepassing ontbreekt vaak. Juist de toepassing acht heel belangrijk. Rationeel kennen we immers wel genoeg.
Waarom luister je er naar als het je zo tegenvalt?-DIA- schreef: ↑21 feb 2025, 10:16Ik luister zelf wel graag, en het is dan ook heel mooi dat je nu de diensten in Wierden-Aadorp na kunt luisteren. Ik ben niet kieskeurig wie er preekt, maar ik zoek wel iets waar de bevinding is uitkomt, anders zijn het voor mij dode klanken die niets doen.newton schreef: ↑21 feb 2025, 09:39 Hele winterseizoen kun je elke woensdagavond zelfde linkje aanklikken. Noord en Zuid hebben dan ombeurten een doordeweekse dienst. Kerktelefoon/stream wordt doorgeschakeld tussen de 3 gemeentes in Rijssen. Dus ook bij West hoor je een uitzending van Noord als West geen eigen dienst heeft. Ook na het winterseizoen is er vrijwel elke woensdagavond wel wat te luisteren. De gemeente West houdt voor en na de zomer een aantal doordeweekse diensten. Verder zijn er nog de tijdredes voor alle bekende doelen. En anders pakken ze in de zomer de doordeweekse diensten van Wierden wel op.
Soms luister ik ook nog (blijf maar een beetje in de buurt) naar de GG in Enter, die is via YouTube te beluisteren (met beeld erbij, maar dat laatste hoeft van mij niet echt). GG Rijssen, Wierden en Enter, Bevervoorde (OGG), Oranjekerk (OGGiN), Eskerk (GGiN), en Vriezenveen (GGiN) luister ik vrij regelmatig na. Daarnaast luister ik de diensten van de Schildkerk (PKN), en merk je toch wel het verschil met de andere genoemde kerken. De preken zijn (naast dat ze wel algemene waarheden bevatten) meer rationeel, en een toets, of toepassing ontbreekt vaak. Juist de toepassing acht heel belangrijk. Rationeel kennen we immers wel genoeg.
Eigenlijk omdat mijn broer daar nu op zondagmorgen kerkt. En mijn broer zwijgt daarover als het graf. Om toch te horen wat hij zoal hoort wil ik graag meeluisteren. Soms geeft dat aanknopingspunten om iets te zeggen.Mister schreef: ↑21 feb 2025, 10:26Waarom luister je er naar als het je zo tegenvalt?-DIA- schreef: ↑21 feb 2025, 10:16Ik luister zelf wel graag, en het is dan ook heel mooi dat je nu de diensten in Wierden-Aadorp na kunt luisteren. Ik ben niet kieskeurig wie er preekt, maar ik zoek wel iets waar de bevinding is uitkomt, anders zijn het voor mij dode klanken die niets doen.newton schreef: ↑21 feb 2025, 09:39 Hele winterseizoen kun je elke woensdagavond zelfde linkje aanklikken. Noord en Zuid hebben dan ombeurten een doordeweekse dienst. Kerktelefoon/stream wordt doorgeschakeld tussen de 3 gemeentes in Rijssen. Dus ook bij West hoor je een uitzending van Noord als West geen eigen dienst heeft. Ook na het winterseizoen is er vrijwel elke woensdagavond wel wat te luisteren. De gemeente West houdt voor en na de zomer een aantal doordeweekse diensten. Verder zijn er nog de tijdredes voor alle bekende doelen. En anders pakken ze in de zomer de doordeweekse diensten van Wierden wel op.
Dat lijkt me heel goed. Wij moeten niet te eenkennig zijn.
Dat niet, maar wel belangrijk is dat we wel onderscheidend kunnen luisteren, lijkt me. En uit de praktijk lijk dat laatste wel eens moeilijk te zijn. Nee, dan ben je geen alleseter, ook al is het tot op zeker hoogte waar dat honger rauwe bonen zoet maakt.