Oorlog in Oekraine

TSD

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door TSD »

parsifal schreef: 19 feb 2025, 20:35
TSD schreef: 19 feb 2025, 20:07
DDD schreef: 19 feb 2025, 18:24 Het lijkt me niet aannemelijk dat Trump bij iemand nog geloofwaardigheid verspeelt. Mensen die hem volgen, zijn ziende blind, en zullen zich zelfs door vijf voormalige presidenten van Amerika niet laten gezeggen. En mensen die over een normaal waarnemingsvermogen beschikken, vinden hem al onbetrouwbaar.

Ik hoop wel dat de mensen die op hem gestemd hebben omdat ze links nog gevaarlijker vonden, inmiddels van dat idee genezen zijn.
Uit peilingen komt dat de meerderheid van de Amerikanen ook de afgelopen weken achter zijn beleid staat, verschillende gerenommeerde bureaus geven een job-approval rate van >50% aan. Bestempel je die mensen allemaal als mensen die niet over een normaal waarnemingsniveau beschikken?

Uit recente peilingen blijkt dat niemand “genezen” is, in tegendeel, de meerderheid is gewoon blij met wat hij doet. En die als stommelingen bestempelen is in elk geval niet iets wat ik zou aandurven.
Als ze de woorden over Zelensky wel okay vinden en begrijpen wat er aan de hand is, zou ik ze wel als slecht bestempelen. Je kunt dit liever hebben dan Harris, maar blij zijn met de dingen die gezegd worden, het huishouden van Musks stormtroepen op de grens van de wet en het aanvallen van traditionele bondgenoten moet gewoon een negatief waardeoordeel aanhangen.
We zijn allemaal slechterikken, maar blijkbaar slaat voor heel erg veel Amerikanen de balans toch positief door, ook al zullen de meesten wellicht niet 100% achter al Trump's uitspraken staan of allles goedvinden wat zijn regering doet.
ZWP

Bericht door ZWP »

DDD schreef: 19 feb 2025, 18:24 Het lijkt me niet aannemelijk dat Trump bij iemand nog geloofwaardigheid verspeelt. Mensen die hem volgen, zijn ziende blind, en zullen zich zelfs door vijf voormalige presidenten van Amerika niet laten gezeggen. En mensen die over een normaal waarnemingsvermogen beschikken, vinden hem al onbetrouwbaar.

Ik hoop wel dat de mensen die op hem gestemd hebben omdat ze links nog gevaarlijker vonden, inmiddels van dat idee genezen zijn.
Uit peilingen komt dat de meerderheid van de Amerikanen ook de afgelopen weken achter zijn beleid staat, verschillende gerenommeerde bureaus geven een job-approval rate van >50% aan. Bestempel je die mensen allemaal als mensen die niet over een normaal waarnemingsniveau beschikken?

Uit recente peilingen blijkt dat niemand “genezen” is, in tegendeel, de meerderheid is gewoon blij met wat hij doet. En die als stommelingen bestempelen is in elk geval niet iets wat ik zou aandurven.
Het probleem is natuurlijk wel dat veel Amerikanen in een media bubbel zitten. En de vrije pers in Amerika wordt ook steeds meer ingeperkt (zie berichten over AP). Dus er vanuit gaan dat iedereen goed geïnformeerd is, lijkt me niet juist.
gallio

Bericht door gallio »

TSD schreef: 19 feb 2025, 20:39
We zijn allemaal slechterikken, maar blijkbaar slaat voor heel erg veel Amerikanen de balans toch positief door, ook al zullen de meesten wellicht niet 100% achter al Trump's uitspraken staan of allles goedvinden wat zijn regering doet.
Ok denk dat jullie de gemiddelde Amerikaan zo'n beetje inschatten als de gemiddelde Europeaan als het gaat over kennis van en interesse in buitenlandse zaken. Ik geloof niet dat zo'n inschatting klopt. Ik vermoed dat de gemiddelde Amerikaan moeite zal hebben zijn eigen land op de wereldkaart te vinden, laat staan dat ze weten waar de Oekraïne ligt. En dan hebben we het nog niet eens over kennis van de geschiedenis van Rusland, Oekraïne, of welk land dan ook.

Van die mensen moet je dan ook niet verwachten dat ze de uitspraken van Trump op waarde kunnen schatten, en die mee laten wegen in hun beoordeling van het beleid van Trump.
parsifal

Bericht door parsifal »

"Begrijpen wat er aan de hand is" is wel echt deel van de conditionele uitspraak. En ik denk dat je bij Trump op het moment afbraak van democratie en rechtstaat ziet. En nee niet noodzakelijk zoals Duitsland jaren 30, maar het kan op meer manieren mis gaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
TSD

Bericht door TSD »

ZWP schreef: 19 feb 2025, 20:45

Het probleem is natuurlijk wel dat veel Amerikanen in een media bubbel zitten. En de vrije pers in Amerika wordt ook steeds meer ingeperkt (zie berichten over AP). Dus er vanuit gaan dat iedereen goed geïnformeerd is, lijkt me niet juist.
Wie zegt dat ik er vanuit ga? Ik reageer op DDD die stelt dat iedereen die over een normaal waarnemingsvermogen beschikt Trump onbetrouwbaar vindt.

En het is al even gevaarlijk wanneer wij denken dat wij wel goed en objectief zijn geïnformeerd en die arme Amerikanen niet.

Overigens vind ik de uitspraak dat Zelensky een dictator zou zijn waanzin. Daarbij komt nog: Zelensky was juist een verbindende figuur toen hij aan de macht kwam (en helemaal niet uitgesproken pro-Westers). Komt uit Oost-Oekraïne en had zeker ook sympathie onder het Russisch-sprekende deel. Zelensky is door Poetin zelf de anti-Rusland hoek in gedreven.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:
Maanenschijn schreef: 19 feb 2025, 17:47 Als eerste wil ik graag herhalen: kijk naar de inhoud van het decreet en de aanleiding
Heb je voor mij toevallig een link naar de inhoud? Ik heb gezocht, maar ik kom niet verder als bronnen die iets over het decreet zeggen.
Ik zoek nog voor je naar de exacte tekst.

Hier kun je wel een goede opsomming lezen van de onderhandelingen:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Russisc ... sinds_2022

Probeer te begrijpen dat dit decreet een gevolg was van de resultaten van de tijd daarvoor, waar (de houding van) Poetin als het probleem werd gezien.

Als het je interesseert zou ik je ook zeker de docu The Zelensky story aanraden. Daar ontmoet je geen acteur, maar een president.

https://npo.nl/start/serie/the-zelensky ... e-dictator

Ik probeer overigens zo min mogelijk te reageren, je kent mijn betrokkenheid bij het land, nu bijna 20 jaar. Ik moet bekennen dat sommige bijdragen hier maar ook in het nieuws me wat raken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Je hoeft hem toch niet geloofwaardig te vinden om achter zijn beleid te staan. Inderdaad denk ik dat er een heleboel mensen zijn die denken dat je beter een boef kunt hebben die eerlijk is over het feit dat hij een boef is dan een politicus die onbetrouwbaar is. En verder denk ik dat het overgrote deel van de mensheid niet uitblinkt in intelligentie. Dat is een eenvoudige statistische waarheid. Het probleem is, dat het er nu op lijkt alsof bij sommige mensen ook het basale gezond verstand even verdwenen is. Maar ik vertrouw erop dat dat meevalt, en dat op een gegeven moment het overgrote deel van de Amerikanen hem liever kwijt dan rijk is.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef: 19 feb 2025, 22:16 Als het je interesseert zou ik je ook zeker de docu The Zelensky story aanraden. Daar ontmoet je geen acteur, maar een president.

https://npo.nl/start/serie/the-zelensky ... e-dictator

Ik probeer overigens zo min mogelijk te reageren, je kent mijn betrokkenheid bij het land, nu bijna 20 jaar. Ik moet bekennen dat sommige bijdragen hier maar ook in het nieuws me wat raken.
Je betrokkenheid snap ik, en is goed. Ik heb ook geen probleem met andere meningen in deze kwestie. Ik snap dat de realiteit ingewikkelder is. Ik ga 1 kant op hangen omdat de meeste personen de andere kant op hangen, en geen andere gezichtspunten zien. Van de documentare heb ik n.a.v. jouw eerdere aanbeveling afgelopen tijd 1 en 2 gezien, 3 moet ik nog een keer kijken als ik tijd heb.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

“This War is far more important to Europe than it is to us. We have a big, beautiful Ocean as separation.”

President Donald J. Trump
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
refo

Bericht door refo »

Zullen we deze discussie een week of wat op slot doen? Het begint een beetje op de oorlog zelf te lijken: van alle kanten wordt munitie aangevoerd, opgelost wordt er niets en vriend noch vijand heeft oog voor de bevolking van Oekraïne. Die hebben baat bij een stabiele oplossing, niet één die met wapens in stand moet worden gehouden.
Als er zoiets aankomt kunnen we daarover praten en niet over wat wij vinden dat moet gebeuren.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

refo schreef: 20 feb 2025, 07:50 Zullen we deze discussie een week of wat op slot doen? Het begint een beetje op de oorlog zelf te lijken: van alle kanten wordt munitie aangevoerd, opgelost wordt er niets en vriend noch vijand heeft oog voor de bevolking van Oekraïne. Die hebben baat bij een stabiele oplossing, niet één die met wapens in stand moet worden gehouden.
Als er zoiets aankomt kunnen we daarover praten en niet over wat wij vinden dat moet gebeuren.
Prima idee.
Gewoon negeren kan natuurlijk ook.
MGG

Bericht door MGG »

refo schreef: 20 feb 2025, 07:50 Zullen we deze discussie een week of wat op slot doen? Het begint een beetje op de oorlog zelf te lijken: van alle kanten wordt munitie aangevoerd, opgelost wordt er niets en vriend noch vijand heeft oog voor de bevolking van Oekraïne. Die hebben baat bij een stabiele oplossing, niet één die met wapens in stand moet worden gehouden.
En zij leefde nog lang en gelukkig...

Wat de uitkomst ook is een stabiele oplossing heb je alleen bij gelijkwaardigheid of een situatie waarin de bovenliggende partij niks te winnen heeft of redelijk is. Ik daag je uit om een oplossing te bedenken die niet met wapens in stand gehouden moet worden.
ZWP

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef: 20 feb 2025, 07:55
Prima idee.
Gewoon negeren kan natuurlijk ook.
Zolang hier onwaarheden worden verkondigd zoals nu Trump ook openlijk doet, lijkt het me juist goed om dat te benoemen. Anders wennen we er zomaar aan. Gelukkig hebben we Pence nog die gewoonlijk openlijk op X stelt dat mr. President liegt. Dat weet Trump ook wel, maar het is toch goed als een ex-vicepresident (die hoog aangeschreven staat bij conservatieve christenen) het meldt.
Stabiliteit is belangrijk, rechtvaardigheid nog meer. Daar zullen in dit ondermaanse toch wapens bij horen, helaas.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Een stabiele oplossing zonder wapens... Dream on.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

refo schreef: 20 feb 2025, 07:50 vriend noch vijand heeft oog voor de bevolking van Oekraïne.
Natuurlijk wel. Ik heb dat aangedragen. Namelijk dat we al decennialang bezig zijn om internationale gerechtigheid na te streven. Het is dan ook tamelijk bijzonder dat zowel de VS als Rusland weinig tot niets met het internationale strafhof van doen willen hebben.

Wie zijn er dus de dupe? De Oekraïense burgers. Ze zijn gemarteld, vermoord, verkracht, beroofd van kinderen. En nu Amerika door onrechtvaardige boeven wordt geregeerd, moeten deze mensen dat onrecht maar slikken?
Plaats reactie