Herkenbaar, wij hebben in dezelfde omstandigheden gezeten ( van CGK naar PKN). Wij zijn samen vertrokken, ik eerst met pijn in mn hart en mijn man vol vreugde. Inmiddels is het goed en zou ik ook niet meer terug willenGG links schreef: ↑19 feb 2025, 15:32Helemaal waar. Ik krijg de adviezen om niet gescheiden op te gaan naar de kerk. Mijn vrouw is van mening dat ze niet (meer) geestelijk gevoed wordt in de kerk. Ik ga ze daar niet in de weg staan en ik heb daar ook geen oordeel over. We zijn dus zoekende naar de oplossing. Hoewel weggaan bij mij pijn zal doen.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Komt vast door het oude kinderliedje:
"Ik heb mijn wagen volgeladen..."
vrouwen kijven en mannen spannen samen....

https://www.youtube.com/watch?v=rhVEWMJcBgs
Ik heb ook in die situatie gezeten, als degene die mee bleef gaan naar de GG om te zorgen dat we als vader en moeder niet naar een verschillende kerk gingen. Later werd de situatie anders en heb ik een andere kerkkeuze mogen maken. Mijn advies is ook om niet gescheiden op te trekken qua kerk. Wat je vrouw betreft: zonder voeding gaat het plantje dood. Bedenk dat jullie het samen ook elders goed kunnen hebben, ondanks de pijn die het jou zal doen. Denk daar dus samen goed over na. Ik weet niet of jullie kinderen hebben, maar indien van toepassing, laat de doopbelofte dan ook meewegen in het nemen van je verantwoordelijkheid richting je evt. kinderen. Welk geestelijk klimaat groeien ze op? Belangrijk!GG links schreef: ↑19 feb 2025, 15:32Helemaal waar. Ik krijg de adviezen om niet gescheiden op te gaan naar de kerk. Mijn vrouw is van mening dat ze niet (meer) geestelijk gevoed wordt in de kerk. Ik ga ze daar niet in de weg staan en ik heb daar ook geen oordeel over. We zijn dus zoekende naar de oplossing. Hoewel weggaan bij mij pijn zal doen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Er is zelfs een moment van verootmoediging geweest zie ik.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/20 ... 4420002070
- J.C. Philpot
Het is mooi dat er een verootmoedigingsmoment is geweest. Dat zegt iets over de houding van de kerkenraad, en dat waardeer ik positief.
Geheel in algemene zin (dus los van deze plaatselijke gemeente, de exacte omstandigheden zijn mij niet bekend) over de term verootmoediging:
Bij verootmoediging worden als het goed is ook concrete zonden beleden. Bij het veelvuldig horen van de term verootmoediging rond de ontwikkelingen in de CGK, heb ik me vaak afgevraagd waar deze verootmoediging precies over zou moeten gaan. Als het vaag en zonder concreet belijden van zonden word gebruikt, dan boet deze term aan kracht in.
Geheel in algemene zin (dus los van deze plaatselijke gemeente, de exacte omstandigheden zijn mij niet bekend) over de term verootmoediging:
Bij verootmoediging worden als het goed is ook concrete zonden beleden. Bij het veelvuldig horen van de term verootmoediging rond de ontwikkelingen in de CGK, heb ik me vaak afgevraagd waar deze verootmoediging precies over zou moeten gaan. Als het vaag en zonder concreet belijden van zonden word gebruikt, dan boet deze term aan kracht in.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik heb het ietwat ingewikkelde gesprek omtrent kijfachtigheid en polygamie afgesplitst. Hier weer Gereformeerde Gemeenten!
Het ledental: nadat 98.17% van de stemmen geteld zijn, is er een daling van 255.
6 gemeenten moeten nog melden:
Bodegraven, Kortgene, Oostburg, Oosterend, Opperdoes en Wageningen.
Dat zijn allemaal redelijk stabiele gemeenten.
6 gemeenten moeten nog melden:
Bodegraven, Kortgene, Oostburg, Oosterend, Opperdoes en Wageningen.
Dat zijn allemaal redelijk stabiele gemeenten.
Is die daling ongeveer vergelijkbaar met eerdere jaren?
En wat zijn de grootste dalers en stijgers?
Bodegraven 946 leden -21
-
Hoe weet u dat van -255
Houd u een schema bij?
Ben benieuwd naar Wageningen. Volgens mij is de PKN daar ook aardig aantrekkelijk voor jongeren.