Ik heb hier gemengde gevoelens bij. Als Zelensky in 2022 een decreet ondertekend, waarbij onderhandelingen uitgesloten zijn zo lang Poetin president van de Russische Federatie is, dan is dat de facto een uitsluiting van alle mogelijkheid van onderhandeling van Rusland vanaf dat moment.Maanenschijn schreef: ↑19 feb 2025, 15:45Dat heeft hij al vrij snel na zijn inauguratie in werking gezet, met de ontmoeting met Poetin in Frankrijk tot gevolg. Tijdens die besprekingen heeft Poetin geen millimeter toegegeven. Er zijn daarna nog veel diplomatieke contacten gezocht, maar die liepen uit op niets. Onder druk van interne en externe krachten is het genoemde decreet tot stand gekomen, waar overigens wel de reden aan het niet-onderhandelen zijn opgenomen: onder andere het moeten opgeven van grondgebied en democratische regering.
Als je dan mij verwijt dat het "volstrekt buiten de werkelijkheid" is en onrespectvol naar Zelensky is dat ik zeg dat onderhandelingen werden of worden uitgesloten, dan zie ik niet hoe dat overeenkomt met de bovenstaande realiteit. Het is Zelensky's recht om het bovenstaande decreet te tekenen. Het gaat over de toekomst van Oekraïne. Maar ik vind het wel zeer onverstandig, omdat je alleen al vanwege het verlies aan mensenlevens onderhandelingen nooit zou moeten uitsluiten.
Overigens herhaal ik nogmaals: Rusland is hier de agressor, en of Poetin oprecht wil onderhandelen (of dat hij nu maar net alsof doet) weten we niet.