Gereformeerde Gemeenten

J.C. Philpot

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

GG links schreef: 19 feb 2025, 12:34Merel haar commentaar is helder en duidelijk. Jouw opmerking was wel degelijk geënt tegen vrouwen die een afwijkend standpunt hebben en niet tegen mannen
Blijkbaar moet de vrouw volgens jou stil zijn. Bij ons thuis werkt dat niet zo en ik ben daar blij mee.
Je moet echt wat beter leren lezen voor je op de reactie knop klikt.

Ik heb helemaal geen opmerking geplaatst.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GG links

Bericht door GG links »

merel schreef: 19 feb 2025, 12:41 Volgens mij maakte @Job de opmerking en niet Philpot
Excuus, correct
GG links

Bericht door GG links »

J.C. Philpot schreef: 19 feb 2025, 12:44
GG links schreef: 19 feb 2025, 12:34Merel haar commentaar is helder en duidelijk. Jouw opmerking was wel degelijk geënt tegen vrouwen die een afwijkend standpunt hebben en niet tegen mannen
Blijkbaar moet de vrouw volgens jou stil zijn. Bij ons thuis werkt dat niet zo en ik ben daar blij mee.
Je moet echt wat beter leren lezen voor je op de reactie knop klikt.

Ik heb helemaal geen opmerking geplaatst.
Excuus. Maar je vond in iedergeval de opmerkingen van Job en in de context waarin ze geplaatst waren niet seksistisch.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GG links schreef: 19 feb 2025, 12:34
J.C. Philpot schreef: 19 feb 2025, 12:29
merel schreef: 19 feb 2025, 12:26Over het algemeen worden vrouwen neergezet als 'kijfachtig'. Grappend wordt dan vaak de tekst uit spreuken 21 herhaald. Mannen worden nooit als kijfachtig bestempeld.
Ik lees in de Van Dale de volgende definitie: scheldend ruziemaken, met luide, doordringende stem

De betekenis volgens het officiële Nederlands is dus niet dat dit specifiek voor vrouwen geldt. Ook mannen kunnen kijven.

Grappen die dit in het algemeen op vrouwen betrekken zijn inderdaad wel seksistisch. Maar dat heb ik hier niet gelezen.
Merel haar commentaar is helder en duidelijk. Jouw opmerking was wel degelijk geënt tegen vrouwen die een afwijkend standpunt hebben en niet tegen mannen
Wil je nu eigenlijk een gesprek/discussie voeren, of wil je gewoon heel graag horen dat iedereen het met je eens is?

Zoals ik eerder schreef: bij ons in kerken stemmen vrouwen mee op ledenvergaderingen, ze stellen gerust vragen, al zijn het vaak mannen (en dan ook vaak dezelfde net als overal waarschijnlijk) die dit doen. Mocht mijn vrouw niet mogen stemmen, maakt haar dat ook niet al teveel uit. Als dat enkele punt reden is om jezelf totaal niet gehoord te voelen, zullen er meer zaken mee spelen vermoed ik.
J.C. Philpot

In mijn gemeente wordt er ook door de vrouwen gestemd. Mijn eigen vrouw heeft hier ten diepste moeite mee, en vindt dat ik dat in haar plaats moet doen.

En daar heb ik veel respect voor.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
J.C. Philpot

Zeeuw schreef: 19 feb 2025, 14:51Als dat enkele punt reden is om jezelf totaal niet gehoord te voelen, zullen er meer zaken mee spelen vermoed ik.
Dat denk ik inderdaad ook. Goede analyse.

George Whitefield
merel

Bericht door merel »

Zoals GGlinks al aangaf voelt zijn vrouw zich uberhaupt niet thuis in de GG en blijft zij voor hem.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 19 feb 2025, 15:11 Zoals GGlinks al aangaf voelt zijn vrouw zich uberhaupt niet thuis in de GG en blijft zij voor hem.
Precies, dus gaat het het over meer zaken dan het enkele feit.
GG links

Bericht door GG links »

Zeeuw schreef: 19 feb 2025, 15:12
merel schreef: 19 feb 2025, 15:11 Zoals GGlinks al aangaf voelt zijn vrouw zich uberhaupt niet thuis in de GG en blijft zij voor hem.
Klopt
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GG links schreef: 19 feb 2025, 15:20
Klopt
Het is niet eenvoudig, je zult er samen uit moeten komen. Dat wil zeggen: ik heb van redelijk dichtbij gezien wat het doet als man en vrouw naar verschillende kerken gaan en dat is niet makkelijk.
GG links

Bericht door GG links »

J.C. Philpot schreef: 19 feb 2025, 14:54 In mijn gemeente wordt er ook door de vrouwen gestemd. Mijn eigen vrouw heeft hier ten diepste moeite mee, en vindt dat ik dat in haar plaats moet doen.

En daar heb ik veel respect voor.
Als zij dat vindt is dat haar goed recht. Ik heb daar ook respect voor alleen geldt dat niet voor iedereen.
GG links

Bericht door GG links »

Zeeuw schreef: 19 feb 2025, 14:51
merel schreef: 19 feb 2025, 12:26Over het algemeen worden vrouwen neergezet als 'kijfachtig'. Grappend wordt dan vaak de tekst uit spreuken 21 herhaald. Mannen worden nooit als kijfachtig bestempeld.
Ik lees in de Van Dale de volgende definitie: scheldend ruziemaken, met luide, doordringende stem

De betekenis volgens het officiële Nederlands is dus niet dat dit specifiek voor vrouwen geldt. Ook mannen kunnen kijven.

Grappen die dit in het algemeen op vrouwen betrekken zijn inderdaad wel seksistisch. Maar dat heb ik hier niet gelezen.
Merel haar commentaar is helder en duidelijk. Jouw opmerking was wel degelijk geënt tegen vrouwen die een afwijkend standpunt hebben en niet tegen mannen
Wil je nu eigenlijk een gesprek/discussie voeren, of wil je gewoon heel graag horen dat iedereen het met je eens is?

Zoals ik eerder schreef: bij ons in kerken stemmen vrouwen mee op ledenvergaderingen, ze stellen gerust vragen, al zijn het vaak mannen (en dan ook vaak dezelfde net als overal waarschijnlijk) die dit doen. Mocht mijn vrouw niet mogen stemmen, maakt haar dat ook niet al teveel uit. Als dat enkele punt reden is om jezelf totaal niet gehoord te voelen, zullen er meer zaken mee spelen vermoed ik.
Ik hoor niet zoveel op dit forum dat mensen het met mij eens zijn. In tegendeel zelfs.
Wat mij betreft een discussie over de plaats van de vrouw in de christelijke gemeente. Ik heb alleen m'n privé situatie daarin verwoord.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GG links schreef: 19 feb 2025, 15:27
Zeeuw schreef: 19 feb 2025, 14:51

Ik hoor niet zoveel op dit forum dat mensen het met mij eens zijn. In tegendeel zelfs.
Wat mij betreft een discussie over de plaats van de vrouw in de christelijke gemeente. Ik heb alleen m'n privé situatie daarin verwoord.
Dat eerste klopt ja :). Het tweede kan volgens mij gerust, maar de manier waarop de discussie nu van 2 kanten gevoerd wordt, leidt niet echt tot een vruchtbaar gesprek denk ik.
GG links

Bericht door GG links »

Zeeuw schreef: 19 feb 2025, 15:20
Klopt
Het is niet eenvoudig, je zult er samen uit moeten komen. Dat wil zeggen: ik heb van redelijk dichtbij gezien wat het doet als man en vrouw naar verschillende kerken gaan en dat is niet makkelijk.
Helemaal waar. Ik krijg de adviezen om niet gescheiden op te gaan naar de kerk. Mijn vrouw is van mening dat ze niet (meer) geestelijk gevoed wordt in de kerk. Ik ga ze daar niet in de weg staan en ik heb daar ook geen oordeel over. We zijn dus zoekende naar de oplossing. Hoewel weggaan bij mij pijn zal doen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GG links schreef: 19 feb 2025, 15:32
Zeeuw schreef: 19 feb 2025, 15:20
Zeeuw schreef: 19 feb 2025, 15:12 Precies, dus gaat het het over meer zaken dan het enkele feit.
Klopt
Helemaal waar. Ik krijg de adviezen om niet gescheiden op te gaan naar de kerk. Mijn vrouw is van mening dat ze niet (meer) geestelijk gevoed wordt in de kerk. Ik ga ze daar niet in de weg staan en ik heb daar ook geen oordeel over. We zijn dus zoekende naar de oplossing. Hoewel weggaan bij mij pijn zal doen.
Ik ken de strijd en wens jullie er licht over. Breng het (en dat is echt geen dooddoener) maar veel in gebed voor Hem samen.
Plaats reactie