Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Precies. Dat komt meer voor dan je schijnbaar denkt. Dat mensen eigenlijk persoonlijke bekering en opnieuw geboren worden als een bijzaak zien, omdat zij immers kinderen van het verbond zijn.

Dat is ook het gevaar van werkelijk gereformeerde preken.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef: 18 feb 2025, 10:12 Beloften en verbond als zoethoudertjes :nonnon

Ik ben even verbijsterd, geen idee wat ik nu zeggen moet.
Ben het wel een beetje zat dat je echt alles maar ook echt alles betrekt op de hhk.
In de linkse hervormde kring, maar ook in de niet bevindelijke vrijgemaakte hoek waarin de hele gemeente wordt aangesproken als verbondskinderen wordt het als zoethoudertje gebruikt omdat iederee zichzelf als verbondskind ziet dus als geliefd kind van God etc.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Gaat het verder wel goed met je?
Waar heb ik die link gelegd in deze post?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geytenbeekje

Bertiel schreef: 18 feb 2025, 10:17 Gaat het verder wel goed met je?
Prima
Maar elke keer als het om een hhg-gemeente gaat waar jij mee verbonden weet dan schiet je in een bepaalde houding als je denkt dat er negatief over gesproken wordt. Niet alleen hier maar pas in het draadje Abbenbroek bijv ook.
huisman

Bericht door huisman »

Geytenbeekje schreef: 18 feb 2025, 10:16
Bertiel schreef: 18 feb 2025, 10:12 Beloften en verbond als zoethoudertjes :nonnon

Ben het wel een beetje zat dat je echt alles maar ook echt alles betrekt op de hhk.
In de linkse hervormde kring, maar ook in de niet bevindelijke vrijgemaakte hoek waarin de hele gemeente wordt aangesproken als verbondskinderen wordt het als zoethoudertje gebruikt omdat iederee zichzelf als verbondskind ziet dus als geliefd kind van God etc.
Dat is inderdaad een groot gevaar maar ga dan niet als reactie aan de andere kant hangen door de doop en de beloften alleen maar te betrekken op Gods kinderen (de uitverkorenen)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Bertiel schreef: 18 feb 2025, 10:17 Gaat het verder wel goed met je?
Jij bent toch degene die reageert, en niet erg ter zake, kennelijk. Maar wees dan niet verbaasd als iemand denkt dat je een opmerking maakt die slaat op wat de ander zei.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Reageer dan daar.
Ik stelde daar een vraag ter verduidelijking, mag dat ook niet meer??

Daarnaast wordt in onze gemeente ook iedereen als verbondskinderen aangesproken. Dat klopt ook, want ze zijn gedoopt.
En de voorrechten worden zeker ook voorgehouden maar ook de andere kant wordt duidelijk genoemd.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geytenbeekje

huisman schreef: 18 feb 2025, 10:19

Dat is inderdaad een groot gevaar maar ga dan niet als reactie aan de andere kant hangen door de doop en de beloften alleen maar te betrekken op Gods kinderen (de uitverkorenen)
Ik heb vaker aangegeven dat ik beide denkwijzen, theologische visies naast elkaar kan zien, soort 2 stromenland wat de GG ook hanteert bijv. Wat ik alleen wilde zeggen is dat er vaak niet bij vermeld wordt dat het gaat om de vervulling van de beloften terwijl dat wel door bijv ds Kersten zo bedoeld wordt en wat ik ook terughoor in zijn preken. Woeste Weg scheert bijv ook alles over 1 kam bijvoorbeeld wat betreft de visie van hem.
huisman

Bericht door huisman »

Geytenbeekje schreef: 18 feb 2025, 10:23
huisman schreef: 18 feb 2025, 10:19

Ik heb vaker aangegeven dat ik beide denkwijzen, theologische visies naast elkaar kan zien, soort 2 stromenland wat de GG ook hanteert bijv. Wat ik alleen wilde zeggen is dat er vaak niet bij vermeld wordt dat het gaat om de vervulling van de beloften terwijl dat wel door bijv ds Kersten zo bedoeld wordt en wat ik ook terughoor in zijn preken. Woeste Weg scheert bijv ook alles over 1 kam bijvoorbeeld wat betreft de visie van hem.
Met alle respect maar door het benoemen van Kersten en de Woeste weg benoem je wel twee uitersten als het over de kinderdoop gaat. Lees bv Calvijn en Ursinus over de doop. Dan kom je in rustiger vaarwateren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Bertiel schreef: 18 feb 2025, 10:22 Reageer dan daar.

Daarnaast wordt in onze gemeente ook iedereen als verbondskinderen aangesproken. Dat klopt ook, want ze zijn gedoopt.
En de voorrechten worden zeker ook voorgehouden maar ook de andere kant wordt duidelijk genoemd.
Ik had hier geen vraag ter verduidelijking in gelezen.

Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef: 18 feb 2025, 10:19 Dat is inderdaad een groot gevaar maar ga dan niet als reactie aan de andere kant hangen door de doop en de beloften alleen maar te betrekken op Gods kinderen (de uitverkorenen)
Betrek ze dan ook niet alleen op de zichtbare gemeente, maar op allen die het Evangelie horen.
huisman

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 18 feb 2025, 10:42
huisman schreef: 18 feb 2025, 10:19 Dat is inderdaad een groot gevaar maar ga dan niet als reactie aan de andere kant hangen door de doop en de beloften alleen maar te betrekken op Gods kinderen (de uitverkorenen)
Betrek ze dan ook niet alleen op de zichtbare gemeente, maar op allen die het Evangelie horen.
Stokpaardjes leven niet. :OO3
Bertiel

Bericht door Bertiel »

DDD schreef: 18 feb 2025, 10:39
Bertiel schreef: 18 feb 2025, 10:22 Reageer dan daar.

Ik had hier geen vraag ter verduidelijking in gelezen
Dat klopt ook. Dat ging over een discussie in een ander topic waaraan vriend Geitenbeekje refereerde in zijn licht geprikkelde reactie op mijn reactie alhier
KB_

Bericht door KB_ »

Mannetje schreef: 14 feb 2025, 17:05
Erskinees schreef: 14 feb 2025, 16:36 In De Saambinder lees ik dat de gemeente Carterton zich bezint op de band met de gemeenten in Nederland. Het lijkt me ook een lastige geïsoleerde situatie daar, zeker ook mocht de gemeente ooit weer vacant worden. Toch hoop ik van harte dat de GG ds. Vergunst niet als predikant zullen verliezen.
Bij mij kwam vooral de vraag boven hoe ik dit moest interpreteren. Willen ze los, net als de gemeenten in Amerika? Willen ze een andere status binnen het kerkverband? Willen ze helemaal zelfstandig worden? Is er een soort van enigszins vergelijkbaar kerkverband down under waar ze samen mee willen?

Het was net genoeg informatie om nieuwsgierig te worden, maar meer ook niet.
https://www.rd.nl/artikel/1096306-gemee ... de-beslist
het is voor mij ook onduidelijk. ds Vergunst is altijd hartelijk verbonden aan de GG en Nrc. Ik denk wel dat ook mogelijk en beter zou zijn als de gemeente wat losser zou zijn van nederland maar meer een zusterkerkrelationship zou hebben. De Nrc kent vrijwel geen linkerflank meer en wat er nog over is, is over een paar jaar verdwenen in de Nrc dus Carterton is vooral gericht op de Gg, maar daar is wel een taalverschil mee en het is nou niet zo dat er veel predikanten in de vacante periode de reis wilden ondernemen.
In vacante tijden kunnen er natuurlijk ook gewoon predikanten van de Frc en hrc in Carterton voorgaan. misschien is dat het idee. Verbonden aan de Gg, maar wel zelfstandig.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
GG links

Bericht door GG links »

De GG verrechtst is mijn opvatting. Steeds meer is er een huldiging van het standpunt van de GGiN inzake de doop en aanverwante zaken. En dat is helaas naar mijn bescheiden mening. En dat zijn geen accentverschillen meer maar hele wezenlijke.
Plaats reactie