Gereformeerde Gemeenten

Mannetje

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

DDD schreef: 17 feb 2025, 18:30
Mannetje schreef: 17 feb 2025, 16:36
GG links schreef: 17 feb 2025, 16:20 Gisteren doopdienst gehad in een GG. De dominee stelde dat de doop voornamelijk was voor de gelovigen dat ze konden zien wat het water met hun zonden deed. Geen woord over de beloften die de doop voor de dopeling met zich meebrengt. Het enige positieve was het voorlezen van het doopformulier. Ik vond het zeer arm.
Welke beloften brengt de doop volgens jou voor de dopeling mee?
Dat hen niet minder dan de volwassenen de vergeving van de zonden toegezegd wordt.
Dank voor je reactie, ik ben alleen benieuwd naar de opvatting van GG links persoonlijk, omdat hij wel uitsprak wat hem niet beviel, maar niet hoe hij het graag wel had gezien.
- Niet meer zo actief -
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Door de doop zijn de kinderen in het verbond met God opgenomen. En zo Zijn kinderen (dit is iets anders dan behouden zijn).

Dat betekent nogal wat en misschien wordt het belang van de doop onderschat
KDD

Bericht door KDD »

GG links schreef: 17 feb 2025, 18:15
KDD schreef: 17 feb 2025, 17:35
GG links schreef: 17 feb 2025, 16:20 Gisteren doopdienst gehad in een GG. De dominee stelde dat de doop voornamelijk was voor de gelovigen dat ze konden zien wat het water met hun zonden deed. Geen woord over de beloften die de doop voor de dopeling met zich meebrengt. Het enige positieve was het voorlezen van het doopformulier. Ik vond het zeer arm.
Wat deed de water met hun zonden volgens de dominee dan?
Als beeld hoe het water de zonden van hen afgewassen heeft.
Als dat gezegd was zou dat er bij mij ook niet in gaan.
GG links

Bericht door GG links »

Mannetje schreef: 17 feb 2025, 18:32
DDD schreef: 17 feb 2025, 18:30
Mannetje schreef: 17 feb 2025, 16:36
Welke beloften brengt de doop volgens jou voor de dopeling mee?
Dat hen niet minder dan de volwassenen de vergeving van de zonden toegezegd wordt.
Dank voor je reactie, ik ben alleen benieuwd naar de opvatting van GG links persoonlijk, omdat hij wel uitsprak wat hem niet beviel, maar niet hoe hij het graag wel had gezien.
Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig. Het lijkt me duidelijk hoe ik erin sta.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

GG links schreef: 17 feb 2025, 20:08 Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig. Het lijkt me duidelijk hoe ik erin sta.
Niet exact, en ik wil juist niet invullen voor een ander... maar goed, geen antwoord is ook een antwoord.
- Niet meer zo actief -
GG links

Bericht door GG links »

Mannetje schreef: 17 feb 2025, 20:16
GG links schreef: 17 feb 2025, 20:08 Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig. Het lijkt me duidelijk hoe ik erin sta.
Niet exact, en ik wil juist niet invullen voor een ander... maar goed, geen antwoord is ook een antwoord.
Ik geloof dat God beloofd dat net zo zeker als het water de vuiligheid afwist hij ons de belofte doet dat hij al onze zonden WIL vergeven. Uiteraard door bekering en geloof. Maar het is een belofte aan de dopeling en niet (alleen) als zichtbaar teken voor de gelovigen. Zo duidelijk ?
KDD

Bericht door KDD »

Dat is duidelijk maar ik vraag me wel af of het een eerlijke weergave is van wat de dominee gezegd heeft.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

@GG Links: Zeker helder, dank je.
- Niet meer zo actief -
GG links

Bericht door GG links »

KDD schreef: 17 feb 2025, 20:49 Dat is duidelijk maar ik vraag me wel af of het een eerlijke weergave is van wat de dominee gezegd heeft.

Heb m'n post verwijderd omdat ik het achteraf niet kies vind om de dominee met name te noemen zonder hem zelf gesproken te hebben
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

GG links schreef: 17 feb 2025, 20:43
Ik geloof dat God beloofd dat net zo zeker als het water de vuiligheid afwist hij ons de belofte doet dat hij al onze zonden WIL vergeven. Uiteraard door bekering en geloof. Maar het is een belofte aan de dopeling en niet (alleen) als zichtbaar teken voor de gelovigen. Zo duidelijk ?
Die dominee wijkt iig niet af van de leer van ds Kersten, de grondlegger van de GG ;)
Naar mijn idee gaat het dan meer om de vervulling van de belofte voor die persoon. En in die zin zijn alleen Gods kinderen werkzaam met de beloften.
Beloften en verbond kunnen ook teveel als een soort zoethoudertjes worden gezien.
huisman

Bericht door huisman »

Geytenbeekje schreef: 18 feb 2025, 09:57
GG links schreef: 17 feb 2025, 20:43
Die dominee wijkt iig niet af van de leer van ds Kersten, de grondlegger van de GG ;)
Naar mijn idee gaat het dan meer om de vervulling van de belofte voor die persoon. En in die zin zijn alleen Gods kinderen werkzaam met de beloften.
Beloften en verbond kunnen ook teveel als een soort zoethoudertjes worden gezien.
Heeft Petrus zich vergist toen hij zei: U komt de belofte toe en uw kinderen…had hij moeten zeggen: U komt de belofte toe en uw uitverkoren kinderen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Nee, maar daarmee is wat Geytenbeekje zegt, nog niet onwaar. Het is eenzijdig om dit tegenover zijn uitspraak te stellen. Overigens zullen zelfs de meeste Nederlands Gereformeerde predikanten het daar nog wel mee eens zijn, dus wat dat betreft, begrijp ik jouw reactie niet. Als we de eerste zin als een feitelijke constatering zien, dan tenminste.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Beloften en verbond als zoethoudertjes :nonnon

Ik ben even verbijsterd, geen idee wat ik nu zeggen moet.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 18 feb 2025, 10:12 Beloften en verbond als zoethoudertjes :nonnon

Ik ben even verbijsterd, geen idee wat ik nu zeggen moet.
Hij zegt kunnen ook. Ik neem aan dat jij noet ontkent dat dit kan?

Blijkbaar weet je wel wat je moet zeggen ;).
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Silo schreef: 17 feb 2025, 17:05 In Lisse is er nog steeds veel onrust en leden die weg gaan. Ik begreep dat er nog steeds gewerkt wordt aan de oprichting van een HHG.
Ik vind dat er op dit moment sowieso veel onrust en leegloop is in bepaalde lokale gemeenten.
Plaats reactie