Consuminderen: Wie heeft er bespaartips?
Re: Consuminderen: Wie heeft er bespaartips?
Maar stel dat heel Nederland een jaar lang geen kleding (als voorbeeld) meer koopt. Niet nieuw en niet tweedehands. Ik heb het niet over economische groei, maar over een kopersstaking. Dan gaat een hele branche op de fles.
En je kunt dat uitbreiden naar nog veel meer 'overbodige' zaken: snijbloemen en potplanten, banketbakkerij, boeken, auto's, woninginrichting. Noem maar op.
Dus consuminder maar lekker, maar houd het beperkt.
En je kunt dat uitbreiden naar nog veel meer 'overbodige' zaken: snijbloemen en potplanten, banketbakkerij, boeken, auto's, woninginrichting. Noem maar op.
Dus consuminder maar lekker, maar houd het beperkt.
Toch is het zo dat ik in de afgelopen anderhalf jaar helemaal geen kleding of schoenen heb gekocht. Niet nieuw en niet tweedehands.
Ik moet binnenkort wel wat nieuwe kleding kopen en ook mijn schoenen gaan richting vervangen, maar zo moeilijk is het dus allemaal niet. Overigens is dit ook iets wat ik van huis uit heb meegekregen, om iets te gebruiken totdat het versleten is.
Ik moet binnenkort wel wat nieuwe kleding kopen en ook mijn schoenen gaan richting vervangen, maar zo moeilijk is het dus allemaal niet. Overigens is dit ook iets wat ik van huis uit heb meegekregen, om iets te gebruiken totdat het versleten is.
Daarvan zullen er een aantal op de fles gaan. Niet zo erg, want er zijn genoeg mensen in andere sectoren nodig. Je krijgt gewoon een herverkaveling in de economie én dus in de maatschappij.refo schreef: ↑13 feb 2025, 11:08 Maar stel dat heel Nederland een jaar lang geen kleding (als voorbeeld) meer koopt. Niet nieuw en niet tweedehands. Ik heb het niet over economische groei, maar over een kopersstaking. Dan gaat een hele branche op de fles.
Precies. Dat is gewoon marktwerking.Posthoorn schreef: ↑13 feb 2025, 14:14Daarvan zullen er een aantal op de fles gaan. Niet zo erg, want er zijn genoeg mensen in andere sectoren nodig. Je krijgt gewoon een herverkaveling in de economie én dus in de maatschappij.refo schreef: ↑13 feb 2025, 11:08 Maar stel dat heel Nederland een jaar lang geen kleding (als voorbeeld) meer koopt. Niet nieuw en niet tweedehands. Ik heb het niet over economische groei, maar over een kopersstaking. Dan gaat een hele branche op de fles.
…..en wat is er dan gewonnen?Posthoorn schreef: ↑13 feb 2025, 14:14Daarvan zullen er een aantal op de fles gaan. Niet zo erg, want er zijn genoeg mensen in andere sectoren nodig. Je krijgt gewoon een herverkaveling in de economie én dus in de maatschappij.refo schreef: ↑13 feb 2025, 11:08 Maar stel dat heel Nederland een jaar lang geen kleding (als voorbeeld) meer koopt. Niet nieuw en niet tweedehands. Ik heb het niet over economische groei, maar over een kopersstaking. Dan gaat een hele branche op de fles.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Het milieu en minder krapte op de arbeidsmarkt.huisman schreef: ↑13 feb 2025, 17:11…..en wat is er dan gewonnen?Posthoorn schreef: ↑13 feb 2025, 14:14Daarvan zullen er een aantal op de fles gaan. Niet zo erg, want er zijn genoeg mensen in andere sectoren nodig. Je krijgt gewoon een herverkaveling in de economie én dus in de maatschappij.refo schreef: ↑13 feb 2025, 11:08 Maar stel dat heel Nederland een jaar lang geen kleding (als voorbeeld) meer koopt. Niet nieuw en niet tweedehands. Ik heb het niet over economische groei, maar over een kopersstaking. Dan gaat een hele branche op de fles.
Het milieu? Want deze arbeidskrachten die dan vrijkomen gaan allemaal zonnepanelen leggen en windmolens bouwen?MGG schreef: ↑13 feb 2025, 17:14Het milieu en minder krapte op de arbeidsmarkt.huisman schreef: ↑13 feb 2025, 17:11…..en wat is er dan gewonnen?Posthoorn schreef: ↑13 feb 2025, 14:14Daarvan zullen er een aantal op de fles gaan. Niet zo erg, want er zijn genoeg mensen in andere sectoren nodig. Je krijgt gewoon een herverkaveling in de economie én dus in de maatschappij.refo schreef: ↑13 feb 2025, 11:08 Maar stel dat heel Nederland een jaar lang geen kleding (als voorbeeld) meer koopt. Niet nieuw en niet tweedehands. Ik heb het niet over economische groei, maar over een kopersstaking. Dan gaat een hele branche op de fles.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Ik hoop dat een deel in de zorg en het onderwijs gaat werken. Het milieu vaart wel bij minder consumptie, omdat er minder geproduceerd hoeft te worden. Minder vraag naar metalen, hout, olie, gas etc.
- Dodo
Dat is toch een normale beweging in de maatschappij? Dertig jaar geleden waren er fotozaken. Daar kocht je een camera, rolletjes film en je bracht er je volle rolletje om te laten ontwikkelen. Vaak was er ook een fotograaf beschikbaar om tegen betaling foto's te maken van bruiloften, families, en huisdieren. Die winkels zijn grotendeels verdwenen. Net als naaimachinewinkels, veel juweliers, klokkenzaken, antiquairs etc.
Anderzijds zijn er nu winkels die dertig jaar geleden niet bestonden. Winkels voor kruidenierswaren zonder verpakking, sushizaken, pizzeria's, en nog wel meer denk ik.
Zo gaat het nu eenmaal.
Anderzijds zijn er nu winkels die dertig jaar geleden niet bestonden. Winkels voor kruidenierswaren zonder verpakking, sushizaken, pizzeria's, en nog wel meer denk ik.
Zo gaat het nu eenmaal.
Maar dan zouden we de BTW verhogingen - voor al op sport, boeken en cultuur - toch moeten toejuichen?
Sport en cultuur, daar valt ook flink te consuminderen.
Boeken niet, dat snijdt teveel in het eigen vlees.
Boeken niet, dat snijdt teveel in het eigen vlees.
- Niet meer zo actief -
Probleem met boeken - en lange vakanties - is tweeërlei, consumptie is echt consumptie, en al de tijd die eraan wordt besteed kan niet ingezet worden ten nutte van de maatschappij en onze naaste.
Het tijdargument geldt dan toch ook voor alle bijdrages die geleverd worden aan refoforum, of zie ik dat verkeerd?
- Niet meer zo actief -
Klopt. Al wil ik wel onderscheidt maken tussen gewoon lezen en studeren of mening bepalen met als doel beter te weten hoe te handelen. Maar het is zeker het nadenken en verantwoorden (voor jezelf) waard.Mannetje schreef: ↑14 feb 2025, 21:05Het tijdargument geldt dan toch ook voor alle bijdrages die geleverd worden aan refoforum, of zie ik dat verkeerd?