Nee, hier blijft het ook mistig.J.C. Philpot schreef: ↑14 feb 2025, 09:46 Bij ij valt het kwartje niet. Maar misschien moed je GG-lid zijn om het te begrijpen.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ze bedoelt natuurlijk 2025.

Het kan zijn dat ik met het klimmen der jaren steeds blonder wordt, maar ik snap de grap/fout nog steeds niet.
2025 is nog maar een paar weken oud, terwijl er een valse griep heerst.
En proponeren en voorgaan zijn redelijk uitwisselbare termen voor een student.
Er staat 2024 in plaats van 2025. Vervolgens geeft JvW heel letterlijk (een kloppend) antwoord.
Dat vond ik grappig. Niets meer en niets minder.
Verder zal de aanleiding dat stud. D. de Jong niet voorgaat vast niet grappig zijn.
Ik dacht ook aan een griepje...
Dat vond ik grappig. Niets meer en niets minder.
Verder zal de aanleiding dat stud. D. de Jong niet voorgaat vast niet grappig zijn.
Ik dacht ook aan een griepje...
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Ok, helder. Hopelijk is hij gauw weer beter.
Is de studielast samen met preekbevoegdheid hebben wel enigszins te doen in de GG? Je ziet in de HHK een kleine tendens om eerst de studie af te ronden en dan daarna zich volledig te richten op de preekbevoegdheid.
Floppy schreef: ↑14 feb 2025, 09:42Heb je voorbeelden van wat "ambtelijk preken" zou moeten inhouden volgens de Bijbel? Maakt de Bijbel dat onderscheid, tussen wel/niet ambtelijk preken?GGG038 schreef: ↑14 feb 2025, 00:01 ...
Anna preekte niet in de zin van een ambtelijke bediening, maar ze beleed en getuigde van de komst van Christus. Dit onderscheid is wezenlijk en volgens mij niet vergezocht, maar ligt in lijn met de Bijbelse orde. Het verschil tussen zeggen en zegenen, tussen ambtelijk prediken en belijden, is een onderscheid dat de Schrift zelf maakt.
Gezien het feit dat Anna een 'profetes' wordt genoemd (is dat trouwens geen ambt?) is het evident dat Woordverkondiging op zichzelf niet voorbehouden is aan mannen. Wat ik vermoed is dat je denkt dat woordverkondiging in een eredienst als deel van de liturgie een bijzonder karakter heeft. Ik ben op zoek naar de Bijbelse onderbouwing van dat bijzondere karakter (overigens een serieuze vraag).
Je vraag raakt een belangrijk onderscheid: maakt de Bijbel verschil tussen ambtelijke prediking en andere vormen van Woordverkondiging? Volgens mij ligt de kern van het antwoord in de roeping, autoriteit en instelling van de ambten door God. De Schrift maakt duidelijk dat ambtelijke prediking iets anders is dan getuigen of spreken over God. Het is verbonden aan een goddelijke roeping en bevestiging door de gemeente (Hand. 6:2-4, Rom. 10:14-15), onderdeel van de eredienst en gezaghebbend onderricht (1 Tim. 3, Titus 1), en voorbehouden aan mannen die daartoe geroepen en bekwaam geacht worden (1 Tim. 2:12, 1 Kor. 14:34).
Woordverkondiging in bredere zin, zoals getuigen en belijden, is niet hetzelfde als ambtelijke prediking en kan door vrouwen worden gedaan, zoals Anna dat deed. Zij had een bijzondere taak als profetes, maar zij had geen ambtelijke bediening van het Woord zoals de apostelen en oudsten. Matthew Henry nuanceert dit bij het woord ‘profetes’: "Wellicht wordt daar niet méér mee bedoeld dan dat zij iemand was, die meer verstand van de Schriften had dan andere vrouwen en dat zij het zich tot haar taak gesteld had om de jongere vrouwen te onderwijzen in de dingen van God."
Simeon was ook geen ambtsdrager in de zin van priester, schriftgeleerde of ouderling. Hij was een gelovige man, rechtvaardig en godvrezend (Luk. 2:25), maar bekleedde geen officieel ambt binnen de tempeldienst of de synagoge. Dit voorbeeld benadrukt dan ook niet zozeer een ambtelijk onderscheid, maar een onderscheid in roeping en taak. Simeon werd door de Geest geleid om een profetische zegen uit te spreken, maar niet als ambtsdrager. Anna beleed en verkondigde, maar zij sprak geen zegen uit.
Met mijn reactie/weergave van de preek zoek ik geen goed of fout-discussie; ik probeer weer te geven hoe de Bijbel mijns inziens onderscheid maakt tussen prediking, profeteren en zegenen.
De studenten zijn volledig in de kost. Om de kosten te drukken gaan ze al snel preken.
Sociale druk zou ook nog wel eens mee kunnen spelen. Zeker voor meer vrijere vogels is het lastig om precies te doen wat ze van je verwachten.
Ze komen opeens echt in een heel ander leven, waar iedereen iets van je vindt.
Ze komen opeens echt in een heel ander leven, waar iedereen iets van je vindt.
- Delftenaar
Krijgen de studenten niet gewoon een salaris?
In De Saambinder lees ik dat de gemeente Carterton zich bezint op de band met de gemeenten in Nederland. Het lijkt me ook een lastige geïsoleerde situatie daar, zeker ook mocht de gemeente ooit weer vacant worden. Toch hoop ik van harte dat de GG ds. Vergunst niet als predikant zullen verliezen.
Hier zit een heel verhaal achter. Wil je daar iets meer over vertellen?Erskinees schreef: ↑14 feb 2025, 16:36 In De Saambinder lees ik dat de gemeente Carterton zich bezint op de band met de gemeenten in Nederland. Het lijkt me ook een lastige geïsoleerde situatie daar, zeker ook mocht de gemeente ooit weer vacant worden. Toch hoop ik van harte dat de GG ds. Vergunst niet als predikant zullen verliezen.
Ze krijgen wel betaald natuurlijk, maar ze kunnen zo (als ze uit preken gaan) een eigen bijdrage leveren.
Wat krijgt een student betaald tijdens de eerste twee jaar van de opleiding?
- Niet meer zo actief -