Gereformeerde Gemeenten

Adagio

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Adagio »

Posthoorn schreef: 13 feb 2025, 09:14 Rare vraag misschien, maar mag een vrouw dan wél een boek met een boodschap schrijven? Is dat geen 'leren', ja, ook van mannen, al zullen het meest vrouwen zijn die het boek lezen.
Er is een uitdrukking "de Heere bekwaamt eerder de geroepenen, dan dat Hij de bekwamen roept." Dat zal ook wel eenzijdig genoemd kunnen worden - maar toch: wat zou God willen, dat degene deed die ter elfder ure, met één enkel talentje, werd uitgezonden?

Paulus schrijft wat over Gods roeping tot genade. Elders ook over tot een ambt:

"Want gij ziet uw roeping, broeders, dat gij niet vele wijzen zijt naar het vlees, niet vele machtigen, niet vele edelen. Maar het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen".
Even ervoor schrijft hij: "Overmits de Joden een teken begeren, en de Grieken wijsheid zoeken; doch wij prediken Christus den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid".

"Niet dat wij van onszelven bekwaam zijn iets te denken, als uit onszelven; maar onze bekwaamheid is uit God; Die ons ook bekwaam gemaakt heeft om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments, niet der letter, maar des Geestes; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend."

M.b.t. vrouwen met een boodschap: ik zou wel willen, dat er nog vele moeders in Israël zouden zijn die onderwijs kunnen geven.
huisman

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 13 feb 2025, 09:14 Rare vraag misschien, maar mag een vrouw dan wél een boek met een boodschap schrijven? Is dat geen 'leren', ja, ook van mannen, al zullen het meest vrouwen zijn die het boek lezen.
Natuurlijk mag dat. Zoals vrouwen ook op (zondags)school de Boodschap mogen uitdragen. Als ambtsdrager heb ik ook regelmatig geestelijk onderwijs van vrouwen gehad. De CGK heeft met het op Bijbelse gronden afwijzen van vrouwelijke ambtsdragers in een rapport beschreven wat Bijbels gezien een vrouw buiten het ambt wel kan betekenen voor een gemeente. Zal het later opzoeken en een link plaatsen. Gevonden.
Rapport Dienst van de vrouw.

https://cgk.nl/materiaal/?_search=Eindr ... 20vrouw%20#
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GGG038

Bericht door GGG038 »

Zondag werden er bij ons ambtsdragers bevestigd. De dominee maakte in de preek uit Lukas 2 een onderscheid tussen Simeon en Anna: Simeon zegent en Anna spreekt. Dit verschil tussen de man en de vrouw laat de Schrift zien.

In Lukas 2:34 staat: ‘En Simeon zegende henlieden.’ In de kerkelijke ambten wordt de zegen door de man uitgesproken en in de gemeenten wordt de dienst des Woords en de regeertaak door mannen vervuld.

In Lukas 2:38 wordt van Anna gezegd dat zij ‘insgelijks den Heere heeft beleden, en sprak van Hem tot allen, die de verlossing in Jeruzalem verwachtten.’ Dit is een vorm van persoonlijk getuigen en verkondigen, maar geen officiële ambtelijke bediening.

Haar taak was anders dan die van Simeon, maar niet minder belangrijk: zij beleed en wees op Christus en zij deelde de boodschap van verlossing met anderen.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

J.C. Philpot schreef: 13 feb 2025, 07:54
HHR schreef: 13 feb 2025, 07:49 Mooi interview met schrijfster Monica Nieuwenhuijse van het boek: "Een zeker man had een vijgenboom"
Ik kreeg hem ook al doorgestuurd. Er staan hele treffende dingen in. Aan de andere kant wordt de tijd van dominee H. Hofman gecontrasteerd tegen de huidige tijd in haar gemeente. Ik vraag me dan af hoe dit bij de huidige predikant overkomt.
Gaat het niet over het gehele kerkverband? Of lees ik dan verkeerd? Net zoals je gezin of je werk in 20 jaar veranderd, veranderd een kerkverband ook. Daar hoeven we ook niet krampachtig over te doen. Volgens mij heeft Waarde een fijne predikant, maar dat er wat verrechtsing heeft opgetreden is wat mij betreft een feit.
Silo

Bericht door Silo »

Student D. De Jong heeft heel 2024 nog niet geproponeerd. De diensten worden steeds geannuleerd. Weet iemand waarom?
MGG

Bericht door MGG »

Erskinees schreef: 13 feb 2025, 19:03
J.C. Philpot schreef: 13 feb 2025, 07:54
HHR schreef: 13 feb 2025, 07:49 Mooi interview met schrijfster Monica Nieuwenhuijse van het boek: "Een zeker man had een vijgenboom"
Ik kreeg hem ook al doorgestuurd. Er staan hele treffende dingen in. Aan de andere kant wordt de tijd van dominee H. Hofman gecontrasteerd tegen de huidige tijd in haar gemeente. Ik vraag me dan af hoe dit bij de huidige predikant overkomt.
Gaat het niet over het gehele kerkverband? Of lees ik dan verkeerd? Net zoals je gezin of je werk in 20 jaar veranderd, veranderd een kerkverband ook. Daar hoeven we ook niet krampachtig over te doen. Volgens mij heeft Waarde een fijne predikant, maar dat er wat verrechtsing heeft opgetreden is wat mij betreft een feit.
Waarbij het altijd de vraag is ten opzichte van wanneer. Ik zie het meer als correctie van eerdere verlinksing. Ten opzichte van 1907 zie is er qua levenswandel sowieso geen verrechtsing. Qua theologie zie ik het ook niet, maar zoals een van de forummers ooit zei dat kan ook komen doordat we van lang niet alle dominees preken hebben.
Terri

Bericht door Terri »

GGG038 schreef: 13 feb 2025, 17:38 Zondag werden er bij ons ambtsdragers bevestigd. De dominee maakte in de preek uit Lukas 2 een onderscheid tussen Simeon en Anna: Simeon zegent en Anna spreekt. Dit verschil tussen de man en de vrouw laat de Schrift zien.

In Lukas 2:34 staat: ‘En Simeon zegende henlieden.’ In de kerkelijke ambten wordt de zegen door de man uitgesproken en in de gemeenten wordt de dienst des Woords en de regeertaak door mannen vervuld.

In Lukas 2:38 wordt van Anna gezegd dat zij ‘insgelijks den Heere heeft beleden, en sprak van Hem tot allen, die de verlossing in Jeruzalem verwachtten.’ Dit is een vorm van persoonlijk getuigen en verkondigen, maar geen officiële ambtelijke bediening.

Haar taak was anders dan die van Simeon, maar niet minder belangrijk: zij beleed en wees op Christus en zij deelde de boodschap van verlossing met anderen.
Ik denk dat ik dit voorbeeld niet gebruikt zou hebben.
Er staat dat zij sprak van Hem tot allen die de verlossing in Jeruzalem verwachtten en dan vind ik het wat ongebruikelijk om het uit te leggen als;
Zij wees op Christus ( wat een voorganger ook doet) en deelde de boodschap van verlossing met anderen wat uitgelegd kan worden als preken.

Ik begon namelijk deze post te lezen en dacht oei, wat een lastige tekst voor degenen die tegen een vrouw in het ambt zijn, maar toen keerde de uitleg juist om.

Enfin ik vind dit niet steekhoudend of helder iig. Ver gezocht.
Er zijn betere voorbeelden mijns inziens.
GGG038

Bericht door GGG038 »

Terri schreef: 13 feb 2025, 21:35
GGG038 schreef: 13 feb 2025, 17:38 Zondag werden er bij ons ambtsdragers bevestigd. De dominee maakte in de preek uit Lukas 2 een onderscheid tussen Simeon en Anna: Simeon zegent en Anna spreekt. Dit verschil tussen de man en de vrouw laat de Schrift zien.

Ik denk dat ik dit voorbeeld niet gebruikt zou hebben.
Er staat dat zij sprak van Hem tot allen die de verlossing in Jeruzalem verwachtten en dan vind ik het wat ongebruikelijk om het uit te leggen als;
Zij wees op Christus ( wat een voorganger ook doet) en deelde de boodschap van verlossing met anderen wat uitgelegd kan worden als preken.

Ik begon namelijk deze post te lezen en dacht oei, wat een lastige tekst voor degenen die tegen een vrouw in het ambt zijn, maar toen keerde de uitleg juist om.

Enfin ik vind dit niet steekhoudend of helder iig. Ver gezocht.
Er zijn betere voorbeelden mijns inziens.

Dat Anna 'groot van de Heere sprak' en 'sprak tot allen die de verlossing verwachtten' is niet verwonderlijk, aangezien er expliciet staat dat zij een profetes was (Luk. 2:36).
De uitleg dat zij beleed en verkondigde, maar niet zegende, sluit aan bij het onderscheid dat de Schrift maakt tussen de taken van mannen en vrouwen in de eredienst en de ambten.

Dit onderscheid zien we ook elders in de Schrift. Bijvoorbeeld:

Vrouwen dienden bij de tabernakel, maar kregen geen priesterlijke functie (Ex. 38:8). De kanttekening hier verwijst naar Anna: "die daar bijeenkwamen om met vasten en bidden zich te oefenen, gelijk de profetes Anna."
Jezus had vrouwen als discipelen, maar koos alleen mannen als apostelen. Dit laat zien dat vrouwen een ook een rol hebben in het Koninkrijk van God, maar dat dit niet identiek is aan de rol van mannen in de ambten.

Anna preekte niet in de zin van een ambtelijke bediening, maar ze beleed en getuigde van de komst van Christus. Dit onderscheid is wezenlijk en volgens mij niet vergezocht, maar ligt in lijn met de Bijbelse orde. Het verschil tussen zeggen en zegenen, tussen ambtelijk prediken en belijden, is een onderscheid dat de Schrift zelf maakt.
JvW

Bericht door JvW »

Silo schreef: 13 feb 2025, 19:13 Student D. De Jong heeft heel 2024 nog niet geproponeerd. De diensten worden steeds geannuleerd. Weet iemand waarom?
In Vlissingen is hij voorgegaan hoor.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Mistig

Bericht door Mistig »

JvW schreef: 14 feb 2025, 05:27
Silo schreef: 13 feb 2025, 19:13 Student D. De Jong heeft heel 2024 nog niet geproponeerd. De diensten worden steeds geannuleerd. Weet iemand waarom?
In Vlissingen is hij voorgegaan hoor.
:haha
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik snap de grap niet.
Mistig

Bericht door Mistig »

Tiberius schreef: 14 feb 2025, 08:09 Ik snap de grap niet.
Silo maakt een foutje en JvW geeft heel letterlijk antwoord.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Floppy

Bericht door Floppy »

GGG038 schreef: 14 feb 2025, 00:01 ...
Anna preekte niet in de zin van een ambtelijke bediening, maar ze beleed en getuigde van de komst van Christus. Dit onderscheid is wezenlijk en volgens mij niet vergezocht, maar ligt in lijn met de Bijbelse orde. Het verschil tussen zeggen en zegenen, tussen ambtelijk prediken en belijden, is een onderscheid dat de Schrift zelf maakt.
Heb je voorbeelden van wat "ambtelijk preken" zou moeten inhouden volgens de Bijbel? Maakt de Bijbel dat onderscheid, tussen wel/niet ambtelijk preken?
Gezien het feit dat Anna een 'profetes' wordt genoemd (is dat trouwens geen ambt?) is het evident dat Woordverkondiging op zichzelf niet voorbehouden is aan mannen. Wat ik vermoed is dat je denkt dat woordverkondiging in een eredienst als deel van de liturgie een bijzonder karakter heeft. Ik ben op zoek naar de Bijbelse onderbouwing van dat bijzondere karakter (overigens een serieuze vraag).
refo

Bericht door refo »

Mistig schreef: 14 feb 2025, 08:13
Tiberius schreef: 14 feb 2025, 08:09 Ik snap de grap niet.
Silo maakt een foutje en JvW geeft heel letterlijk antwoord.
Ik hoop voor jou dat Silo en JvW er ook een grap in zien.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bij mij valt het kwartje niet. Maar misschien moet je GG-lid zijn om het te begrijpen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 14 feb 2025, 09:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie