Wat voegt het argument ‘democratie’ toe aan de discussie?MGG schreef:De democratie index gaat heel wat verder dan hoeveel presidenten een land gehad heeft. Als je op de index zoekt vind je genoeg informatie.elbert schreef: ↑13 feb 2025, 10:27Oekraïne heeft de afgelopen 20 jaar een stuk of 5 keer een andere president gekozen van verschillende partijen. Wij hebben in diezelfde periode maar 3 verschillende premiers gehad (Balkenende, Rutte, Schoof). Dus hoezo is Oekraïne een "onvolledige democratie"?MGG schreef:Oekraïne is volgens de Democratie-index nog geeneens een onvolledige democratie. Het verbaast mij niks als de regering en bevolking moet wennen aan het idee dat een bevolking een leider die een anders koers vaart kan kiezen. Ik zou zeggen wees dankbaar voor de gulheid van Biden en probeer het beste te maken van de nieuwe realiteit. Wat mij betreft verhoogt Nederland haar bijdrage.Jazeker, maar daar is wel de gave des onderscheids voor nodig. Als de Russen zich in hun handen wrijven bij wat Trump en Hegseth gisteren zeiden (feitelijk het uitelkaar spelen van het westen), dan is dat geheel in overeenstemming met de doelen die de Russen zich m.b.t. het westen de afgelopen 20 jaar hebben gesteld. Dan is het geheel logisch om te concluderen dat dit oprecht is.MGG schreef:Als Poetin zegt liever Biden te hebben dan geloven we het niet en nu is wat op Russische TV gezegd wordt wel geloofwaardig?
Wat de uitspraak van Poetin betreft is dat een stuk minder logisch omdat Biden de westerse landen verenigde tegen Rusland.
Mag een volk niet vinden dat ze door de regering een land (of landen) in de steek gelaten voelen, los van het democratisch gehalte van hun eigen land?
Ik herinner me nog het geblaat van Euro-VVD’er van Balen tijdens de Maidan-revolutie. Daarna heeft Europa Oekraïne ook in de steek gelaten, ondanks die woorden.
De geschiedenis leert ons dat een oorlog met Rusland altijd een uitputtingslag is. Door de omvang van het land, de aantallen materieel en soldaten, maar nog het meeste de minachting voor het aantal doden wat het kost. Wie dus een oorlog met Rusland wil of moet voeren of steunen, moet dus realiseren dat het langdurig tijd en middelen kost.
In die tijd veranderen de politieke mores van de ondersteunende landen. Dat is een gegeven wat ook de Oekraïners heel goed begrijpen. Maar dat zal niks af doen aan het gevoel in de steek gelaten te worden.