Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
kan het artikel niet lezen: alleen voor abonnees
Mooi interview met schrijfster Monica Nieuwenhuijse van het boek: "Een zeker man had een vijgenboom"
https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... atorische-
Monica Nieuwenhuijse schreef:'In Waarde hadden wij vroeger een heel gunnende predikant, dominee H. Hofman senior – kijk daar staat nog een foto van hem, het was echt mijn zielsvriend. In zijn tijd kwamen er veel mensen tot geloof. Na de dienst gonsde het gewoon op straat als we naar huis liepen. Dan waren we vol van Christus! Het was een rijke tijd.'
'Dominee M. Golverdingen zei: ‘Jouw boek kan meer doen dan tien preken.’ Het mooiste compliment dat ik van een predikant uit de Gereformeerde Gemeenten kon krijgen'
https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... atorische-
- J.C. Philpot
Ik kreeg hem ook al doorgestuurd. Er staan hele treffende dingen in. Aan de andere kant wordt de tijd van dominee H. Hofman gecontrasteerd tegen de huidige tijd in haar gemeente. Ik vraag me dan af hoe dit bij de huidige predikant overkomt.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 13 feb 2025, 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Misschien een aansporing.J.C. Philpot schreef: ↑13 feb 2025, 07:54Ik kreeg hem ook al doorgestuurd. Er staan hele treffende dingen aan. Aan de andere kant wordt de tijd van dominee H. Hofman gecontrasteerd tegen de huidige tijd in haar gemeente. Ik vraag me dan af hoe dit bij de huidige predikant overkomt.
- J.C. Philpot
Wellicht. Als dat echter zo is, dan is hij goed in staat de inhoud en de wijze van de boodschap (via de krant) te scheiden.
Mijns inziens zou het beter zijn als deze indirecte feedback niet via de krant bij de huidige predikant terecht zou komen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Eens , er staan paar dingen in het interview die beter anders verwoord hadden kunnen worden.
Maar inhoudelijk benoemt ze zaken die voor velen herkenbaar zijn.
Maar inhoudelijk benoemt ze zaken die voor velen herkenbaar zijn.
-
Hetzelfde speelde bij een ander interview (andere persoon en andere gemeente). Het jammere vind ik dat zo'n manier van doen voor mij ook een schaduw werpt op de mooie delen van een artikel.J.C. Philpot schreef: ↑13 feb 2025, 08:10Wellicht. Als dat echter zo is, dan is hij goed in staat de inhoud en de wijze van de boodschap (via de krant) te scheiden.
Mijns inziens zou het beter zijn als deze indirecte feedback niet via de krant bij de huidige predikant terecht zou komen.
Maar goed, moet je in een interview alleen maar de mooie dingen benoemen? Dan wordt de krant een soort Facebook.
-
Nop, maar wat gevoel voor hoe zaken over kunnen komen kan geen kwaad. Verder hoop ik dat interviews geen Twitter zijn, waar van alles de wereld in geslingerd wordt zonder dat eerst de koninklijke weg bewandeld is.
Terug naar het interview.
Waar lezen we precies dat de Samaritaanse vrouw opgetogen was? Deze vraag is niet bedoeld om iemand zijn kop eraf te hakken;). Maar voor mij trekt zij een (logische) conclusie. Wat nogal strijdig is met de zin die volgt.ND schreef: Ik vind dat er in de gereformeerde gezindte veel sprake is van inlegkunde. De Samaritaanse vrouw was na haar ontmoeting met Jezus niet bedroefd omdat Jezus haar zonden had aangewezen, maar ging juist opgetogen naar de mensen uit haar omgeving toe. We moeten precies lezen wat er in de Bijbel staat, niet wat wij erin willen lezen.
Haar boek 'Mensenkind' staat in mijn top 10 fictie-lijstje.
En een stukje spontaniteit/impulsiviteit in een interview kan het gevolg zijn van ADHD. Ik herken dat wel. Achteraf bedenk je dan pas dat je wat voorzichtiger had moeten zijn.
En een stukje spontaniteit/impulsiviteit in een interview kan het gevolg zijn van ADHD. Ik herken dat wel. Achteraf bedenk je dan pas dat je wat voorzichtiger had moeten zijn.
Rare vraag misschien, maar mag een vrouw dan wél een boek met een boodschap schrijven? Is dat geen 'leren', ja, ook van mannen, al zullen het meest vrouwen zijn die het boek lezen.
- J.C. Philpot
Ik snap je vraag eigenlijk wel. Ik zie de voorschriften in het nieuwe testament echter in het kader van de gemeente, en het leren in dat kader zie ik als "leren met authoriteit" mits dit overeenkomt met de Heilige Schrift.
Het schrijven van een leerzame roman die ons een spiegel voorhoudt vind ik daar niet onder vallen.
Maar ik geef toe, mijn motivatie is niet geheel waterdicht. Als iemand anders hier een betere onderbouwing bij heeft, geef ik de mijne graag prijs.
George Whitefield
George Whitefield
Meestal kan de geïnterviewde het verhaal vooraf lezen en correcties doorgeven.
Wat dat betreft had ze alleen dat zinnetje 'Nu is dat helaas anders geworden' weg kunnen laten halen. Een goede lezer leest dat toch wel tussen de regels door.
Maar waarom zou je zoiets niet mogen melden?
Het lijkt mij een heel relevante mededeling. Precies over het onderwerp waarover ze spreekt. Er lijkt mij geen reden om daar geheimzinnig over te doen.
Het lijkt mij een heel relevante mededeling. Precies over het onderwerp waarover ze spreekt. Er lijkt mij geen reden om daar geheimzinnig over te doen.
Dat vind ik zelf ook, hoor; ik ben ook niet zo'n fan van de Facebookisering van dat soort interviews: alleen maar de mooie dingen benoemen.
Maar ik lees hierboven dat sommige mensen die betreffende alinea vervelend vinden voor de huidige predikant.
Maar ik lees hierboven dat sommige mensen die betreffende alinea vervelend vinden voor de huidige predikant.