DDD schreef: ↑11 feb 2025, 18:06
Ik kan op die vraag niet in zijn algemeenheid een uitspraak doen. In mijn beleving zijn de meeste uitspraken over de positie van vrouwen en mannen vooral feitelijk en niet normatief, maar er zijn ook uitdrukkelijk theologisch gemotiveerde uitspraken, vooral in de brieven van Paulus.
Je kunt toch aangeven of de uitspraken van Christus en Paulus (en alle andere Bijbelschrijvers) ten aanzien van de positie van vrouwen en mannen volgens jou gezag hebben of cultuurgebonden zijn en geen gezag hebben voor het hier en nu. Maak zo je wilt het onderscheid tussen feitelijke en normatieve teksten, maar kun je aangeven wat je standpunt op dit vlak is. De discussie gaat over schriftgezag, dan is het essentieel van elkaar te begrijpen waar we staan op dit punt.
DDD schreef:Los daarvan: je geeft geen antwoord op mijn vragen, terwijl je best stevig commentaar geeft op mijn standpunten, maar dat ook niet zo uitvoerig onderbouwt. Ik doe mijn best om jouw vragen serieus te beantwoorden. Het zou fijn zijn als ik dan ook antwoord krijg op mijn vragen. Naar mijn idee helpt dat het gesprek verder.
Eerlijk gezegd probeer ik nog steeds te begrijpen wat je standpunt precies is. Ik heb eerder conclusies getrokken waarvan je hebt aangegeven dat die onzin zijn. Nu bewegen we opnieuw naar dezelfde conclusie, maar door je brede formulering en het niet concreet ingaan op vragen kan van elke conclusie gezegd worden dat deze onzin is, omdat de door jou gekozen formulering ruimte laat dat de conclusie, ten minste op een deel van je bewering niet van toepassing hoeft te zijn (al kan mijn conclusie over jouw standpunten feitelijk juist zijn), technisch redenerend houd je echter een muizengaatje over. Ik hecht aan helderheid in deze discussie, en die is er vooralsnog niet.