Hendrikus schreef: ↑06 feb 2025, 10:13
-DIA- schreef: ↑06 feb 2025, 09:16
Forummer schreef: ↑06 feb 2025, 07:04
-DIA- schreef: ↑05 feb 2025, 21:47
En zo lijken we net precies op de christelijke gereformeerde kerken: iedereen heeft zijn eigen Bijbelse waarden, meent die dan te onderbouwen en een ieder gelooft wat hem schikt, behalve dan dat éne, u weet het ook wel. Ik kan hier niet verder op ingaan, want dan kom je weer te zitten met die exclusieve waarheid, en die moeten we meestal toch niet, hè?
Stel je gerust DIA, die exclusieve waarheid moeten 'we' wel. Het past ons alleen niet om van God te eisen dat Hij mensen moet bekeren in de tale kanaäns of langs de weg waarvan wij in onze hoogmoed menen dat het de enige juiste weg is. God is zoveel groter dan wij kunnen beseffen en Hij stuurt Zijn Geest om mensen te veranderen. De 1 geleidelijk, de andere heel plotseling. Gelukkig heeft niet iedereen een bekering als Paulus. God werkt ook door heel gewone dingen. Daar mag wel meer aandacht voor zijn, er zijn zóveel mensen die wachten tot ze iets bijzonders meemaken. En ondertussen laten ze God maar roepen, ze merken het niet op. God nodigt ons, elke dag maar wij wijzen Hem af. Terwijl Hij een geschikte Zaligmaker gestuurd heeft, juist voor ongeschikte zondaren! Je bént al ongeschikt, dus je hoeft je niet nog meer ongeschikt te gaan voelen ofzo. Eigenlijk wil ik die laatste zin er niet neerzetten, maar ik heb toch het gevoel dat het nodig is.
Een heel verhaal, maar, (en nu weet ik al wat u wellicht denkt: wat een arrogantie!) u vat het toch net niet.
Niemand gebruikt hier het woord arrogantie (behalve jijzelf), maar het is wel een beproefde manier om een discussie dood te slaan. "Je snapt het toch niet". Einde gesprek. Er is er maar één die het wél snapt, en dat ben ik zelf....
Er zijn zaken waarvan je voelt dat het niet gaat, dat hoeft beslist geen arrogantie te zijn, en ook niet bedoeld om iets dood te slaan, maar er zijn gewoon dingen waarvan je weet: dit gaat niet. Onderschat dat niet. Voor je het weet zit je weer in een discussie waar de liefde en begrip en het verstaan ver weg raken, dat kan langzaam gaan en ook in één zinnetje, of zelfs een woordje. Laat in elk geval duidelijk mogen zijn dat er dingen zijn waar niet iedereen over kan praten, al zouden het hooggeleerde theologen zijn. Ik vindt zelf "De bijna-christen ontdekt" een heel helder werk, maar dat brengt ook zaken aan het licht die beslist niemand op een openbaar forum zou willen schrijven. Ook een dominee van de meest bevindelijke kerk, hij zou ook niet alles willen zeggen, als hij een beetje zelfkennis heeft geleerd. Ik weet het ook wel, er is nu een ander geslacht opgestaan, die zo in het publiek hun zonden belijdt en ze roemt in hun aannemen van Jezus, ik weet het, maar wij zijn toch van een ander geslacht.