Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Ad Anker
Moderator

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef: 05 feb 2025, 11:24
DDD schreef: 05 feb 2025, 10:19 @DIA:
Dat zou een mooi boekje zijn om hier te bespreken inderdaad.
Dat lijkt mij juist niet het geval. Dit boekje lijkt me veel meer voor persoonlijk gebruik,
en meer om in de binnenkamer biddend te onderzoeken en niet om dit zo openbaar te bediscussiëren, zo dunkt mij.
Bespreken zou best kunnen.
Matt. Meade schreef:De Heere Christus is een volkomen Zaligmaker, een genoegzame en algenoegzame Middelaar. Hij heeft Zijn bloed niet ten halve gestort; Hij heeft de gerechtigheid Gods niet voldaan, noch de zondaars ten halve verlost; neen, hetgeen Hij op Zich nam, dat heeft Hij ten volle bewerkstelligd. Hij heeft al onze zonden gedragen en al Zijn bloed gestort, Hij stierf ten volle, Hij voldeed Gods gerechtigheid tot het uiterste toe; Hij verloste de zondaren ten volle, en nu Hij in den hemel is, bidt Hij voor hen en is machtig hen tot den einde toe te behouden, Hebr. 7:25.
O, welk een kostelijke Medicijnmeester is hier! Hij heeft Zijns gelijke niet! Hij geneest:
  • Zonder fout.
  • Op staande voet.
  • En volkomen.
Gelijk Christus genas al de kwalen dergenen, die tot Hem kwamen, toen Hij op aarde was, zoo geneest Hij al de wonden en vergeeft al de gebreken van al de zielen, die tot hem komen, nu Hij in den hemel is. Hij is een volkomen Zaligmaker, en zullen wij geen volkomen heiligen zijn? Zal Hij een geheele Verlosser wezen en zullen wij geen geheele geloovigen zijn? O wat is dit een schande.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef: 05 feb 2025, 12:41
-DIA- schreef: 05 feb 2025, 11:24
DDD schreef: 05 feb 2025, 10:19 @DIA:
Dat zou een mooi boekje zijn om hier te bespreken inderdaad.
Dat lijkt mij juist niet het geval. Dit boekje lijkt me veel meer voor persoonlijk gebruik,
en meer om in de binnenkamer biddend te onderzoeken en niet om dit zo openbaar te bediscussiëren, zo dunkt mij.
Bespreken zou best kunnen.
Matt. Meade schreef:De Heere Christus is een volkomen Zaligmaker, een genoegzame en algenoegzame Middelaar. Hij heeft Zijn bloed niet ten halve gestort; Hij heeft de gerechtigheid Gods niet voldaan, noch de zondaars ten halve verlost; neen, hetgeen Hij op Zich nam, dat heeft Hij ten volle bewerkstelligd. Hij heeft al onze zonden gedragen en al Zijn bloed gestort, Hij stierf ten volle, Hij voldeed Gods gerechtigheid tot het uiterste toe; Hij verloste de zondaren ten volle, en nu Hij in den hemel is, bidt Hij voor hen en is machtig hen tot den einde toe te behouden, Hebr. 7:25.
O, welk een kostelijke Medicijnmeester is hier! Hij heeft Zijns gelijke niet! Hij geneest:
  • Zonder fout.
  • Op staande voet.
  • En volkomen.
Gelijk Christus genas al de kwalen dergenen, die tot Hem kwamen, toen Hij op aarde was, zoo geneest Hij al de wonden en vergeeft al de gebreken van al de zielen, die tot hem komen, nu Hij in den hemel is. Hij is een volkomen Zaligmaker, en zullen wij geen volkomen heiligen zijn? Zal Hij een geheele Verlosser wezen en zullen wij geen geheele geloovigen zijn? O wat is dit een schande.
Ik meen vast dat dit hier niet kan. Het gaat om een strikt persoonlijke toepassing, en als we dit hier zouden doen, dan zouden de zogenaamde 'sterk gelovigen' degenen die niet zo makkelijk zijn in de toe-eigening plat worden gelopen. Dat leert de ervaring toch ook wel.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Dat kan inderdaad een gevaar zijn. Ik weet niet of dat nu een reden moet zijn om dat gesprek helemaal niet te voeren.

Want het boek gaat er nu juist over, dat mensen ook ten onrechte (zelf)verzekerd kunnen zijn.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik denk dat het verrassend zou zijn wat de uitkomst van dit boekje is. DDD zegt het al: mensen kunnen ten onrechte zelfverzekerd zijn. Juist het kenmerk van 'sterk gelovigen', zoals DIA het noemt is dat ze degenen die niet zo makkelijk zijn in de toe-eigening kunnen onderwijzen en opscherpen.

Meade zegt het zelf in het voorwoord:
Lezer! verwacht hier geen optooiingen en fraaiheden; want dan zou ik u bedriegen; maar wilt gij een toetssteen voor de beproeving van uwen staat hebben, zoo zal u dit wellicht te pas komen. Indien gij een vreemdeling zijt, leest dan en schrikt, want gij zijt degene die hier bedoeld wordt.
-Mutato nomine de te Fabula Narratur - Horat.
Maar, indien het Koninkrijk Gods met kracht in uwe ziele gekomen is, indien Christus eene gestalte in u heeft gekregen, indien uw hart oprecht voor God is, dan leeft en verblijdt u.
DDD

Bericht door DDD »

Ik denk in ieder geval dat zo'n boekje voor weifelmoedige mensen wellicht niet altijd het goede accent legt. Maar juist voor mensen die het als vanzelfsprekend beschouwen dat hun geloof echt is, kan wat zelfonderzoek geen kwaad.

Ik weet trouwens niet of het onderscheid tussen sterke en zwakke gelovigen helemaal gelijk opgaat met het onderscheid tussen zelfverzekerde en twijfelmoedige gelovigen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef: 05 feb 2025, 14:53 Ik denk in ieder geval dat zo'n boekje voor weifelmoedige mensen wellicht niet altijd het goede accent legt. Maar juist voor mensen die het als vanzelfsprekend beschouwen dat hun geloof echt is, kan wat zelfonderzoek geen kwaad.

Ik weet trouwens niet of het onderscheid tussen sterke en zwakke gelovigen helemaal gelijk opgaat met het onderscheid tussen zelfverzekerde en twijfelmoedige gelovigen.
Klopt, het geloof als een mosterdzaad verzet bergen. (Matth. 17) Ik denk dat het onderscheid tussen zelfverzekerd en twijfelmoedig ook beïnvloed wordt door de prediking.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 05 feb 2025, 14:53 Ik denk in ieder geval dat zo'n boekje voor weifelmoedige mensen wellicht niet altijd het goede accent legt. Maar juist voor mensen die het als vanzelfsprekend beschouwen dat hun geloof echt is, kan wat zelfonderzoek geen kwaad.

Ik geloof juist dat we zo het paard achter de wagen spannen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef: 05 feb 2025, 19:15 Ik geloof juist dat we zo het paard achter de wagen spannen.
Hoe bedoel je dit?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef: 05 feb 2025, 19:23
-DIA- schreef: 05 feb 2025, 19:15 Ik geloof juist dat we zo het paard achter de wagen spannen.
Hoe bedoel je dit?
Kort, heel kort. er zijn mensen die zichzelf zo kunnen verklaren, en er zijn er ook die dat niet kunnen en ontdekking nodig hebben maar die dat laatste juist begeren.
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef: 05 feb 2025, 19:35
Hoe bedoel je dit?
Kort, heel kort. er zijn mensen die zichzelf zo kunnen verklaren, en er zijn er ook die dat niet kunnen en ontdekking nodig hebben maar die dat laatste juist begeren.
Dat is inderdaad het gevaar van zo'n boekske. Dat je de mens gaat bestuderen in al zijn standen en toestanden.
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef: 05 feb 2025, 19:42
Hoe bedoel je dit?
Dat is inderdaad het gevaar van zo'n boekske. Dat je de mens gaat bestuderen in al zijn standen en toestanden.
Citeer even de eerste regels uit een ander boekske
Calvijns Institutie : Zonder kennis van onszelf is er geen kennis van God…….onze wijsheid bestaat eigenlijk maar uit twee delen: kennis van God en kennis van onszelf.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Forummer

Bericht door Forummer »

huisman schreef: 05 feb 2025, 20:17
Hoe bedoel je dit?
Calvijns Institutie : Zonder kennis van onszelf is er geen kennis van God…….onze wijsheid bestaat eigenlijk maar uit twee delen: kennis van God en kennis van onszelf.
Eens. En als we een verkeerd beeld van het een hebben, hangt daar meestal ook een verkeerd beeld van het ander aan vast.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Forummer schreef: 05 feb 2025, 20:33
Eens. En als we een verkeerd beeld van het een hebben, hangt daar meestal ook een verkeerd beeld van het ander aan vast.
En zo lijken we net precies op de christelijke gereformeerde kerken: iedereen heeft zijn eigen Bijbelse waarden, meent die dan te onderbouwen en een ieder gelooft wat hem schikt, behalve dan dat éne, u weet het ook wel. Ik kan hier niet verder op ingaan, want dan kom je weer te zitten met die exclusieve waarheid, en die moeten we meestal toch niet, hè?
DDD

Bericht door DDD »

Die exclusieve waarheid is het probleem niet. Het gaat om de beperkte argumentatie (en in dit geval ook wel om jouw ietwat wantrouwende houding op het forum).

Ik denk dat de meeste mensen hier het belangrijk vinden dat hun geloof echt is en dat zij zichzelf niet willen bedriegen.
Forummer

Bericht door Forummer »

-DIA- schreef: 05 feb 2025, 21:47
Forummer schreef: 05 feb 2025, 20:33
En zo lijken we net precies op de christelijke gereformeerde kerken: iedereen heeft zijn eigen Bijbelse waarden, meent die dan te onderbouwen en een ieder gelooft wat hem schikt, behalve dan dat éne, u weet het ook wel. Ik kan hier niet verder op ingaan, want dan kom je weer te zitten met die exclusieve waarheid, en die moeten we meestal toch niet, hè?
Stel je gerust DIA, die exclusieve waarheid moeten 'we' wel. Het past ons alleen niet om van God te eisen dat Hij mensen moet bekeren in de tale kanaäns of langs de weg waarvan wij in onze hoogmoed menen dat het de enige juiste weg is. God is zoveel groter dan wij kunnen beseffen en Hij stuurt Zijn Geest om mensen te veranderen. De 1 geleidelijk, de andere heel plotseling. Gelukkig heeft niet iedereen een bekering als Paulus. God werkt ook door heel gewone dingen. Daar mag wel meer aandacht voor zijn, er zijn zóveel mensen die wachten tot ze iets bijzonders meemaken. En ondertussen laten ze God maar roepen, ze merken het niet op. God nodigt ons, elke dag maar wij wijzen Hem af. Terwijl Hij een geschikte Zaligmaker gestuurd heeft, juist voor ongeschikte zondaren! Je bént al ongeschikt, dus je hoeft je niet nog meer ongeschikt te gaan voelen ofzo. Eigenlijk wil ik die laatste zin er niet neerzetten, maar ik heb toch het gevoel dat het nodig is.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie