Vraag (algemeen)

refo

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door refo »

Johann Gottfried Walther schreef: 17 okt 2024, 08:14 In Exodus 4 lezen wij: vers 10: Och HEERE ik ben geen man van woorden. Dat ben ik sinds jaar en dag al niet, zelfs van het ogenblik dat U tot Uw dienaar gesproken hebt, want ik spreek onduidelijk en moeizaam.

Handelingen 7 vers 22: En Mozes werd onderwezen in alle wijsheid van de Egyptenaren en was machtig in woorden en in daden.

Mozes was dus machtig in woorden, maar ook is bekend dat hij onduidelijk en moeizaam spreekt,
is dat onduidelijk en moeizaam spreken vooral te linken aan de ontmoeting met de HEERE God?
Het gaat er mij niet om te achterhalen, of Mozes stotterde of niet of een ander probleem had, maar meer het feit dat de teksten met elkaar in tegenspraak kunnen lijken.

Of hoe kunnen wij beide teksten bij elkaar verstaan?
Exodus 4:15: Gij dan zult tot hem [Aäron] spreken, en de woorden in zijn mond leggen; en Ik zal met uw mond, en met zijn mond zijn; en Ik zal ulieden leren, wat gij doen zult.
Arja

Bericht door Arja »

Johann Gottfried Walther schreef: 17 okt 2024, 08:14 In Exodus 4 lezen wij: vers 10: Och HEERE ik ben geen man van woorden. Dat ben ik sinds jaar en dag al niet, zelfs van het ogenblik dat U tot Uw dienaar gesproken hebt, want ik spreek onduidelijk en moeizaam.

Handelingen 7 vers 22: En Mozes werd onderwezen in alle wijsheid van de Egyptenaren en was machtig in woorden en in daden.

Mozes was dus machtig in woorden, maar ook is bekend dat hij onduidelijk en moeizaam spreekt,
is dat onduidelijk en moeizaam spreken vooral te linken aan de ontmoeting met de HEERE God?
Het gaat er mij niet om te achterhalen, of Mozes stotterde of niet of een ander probleem had, maar meer het feit dat de teksten met elkaar in tegenspraak kunnen lijken.

Of hoe kunnen wij beide teksten bij elkaar verstaan?
Mozes was veertig jaar weg uit Egypte, levend als herder in Midian, wat zijn zelfvertrouwen en mogelijk zijn taalvaardigheid in het Egyptisch of Hebreeuws kan hebben aangetast. Zijn bezorgdheid kan ook voortkomen uit een gevoel van ontoereikendheid om voor de farao en de Israëlieten te spreken, vooral gezien de hoge waarde die in Egypte aan welsprekendheid werd gehecht.

Citaat Rashbam over Exodus 4:10:1
Ik ben niet vloeiend in het Egyptisch dat door de hogere klassen van de aristocratie wordt gesproken. De reden is dat ik uit Egypte ben gevlucht voordat ik mijn opleiding daar had voltooid en in de tussentijd ben ik 80 jaar oud. We vinden in Ezechiël 3,4-6 dat de profeet wordt verteld om het Joodse volk aan te spreken in plaats van de lokale aristocratie, wiens taal wordt beschreven als onverstaanbare spraak en moeilijke taal, dwz עמקי שפה וכבדי לשון. Is het mogelijk dat een profeet die vrij met G'd kon communiceren, d.w.z. "van aangezicht tot aangezicht", en die de Thora van Hem ontving en deze aan zijn volk meedeelde, geplaagd zou zijn door stotteren?

https://www.sefaria.org/sheets/291218.1 ... l&lang2=en
https://thedailyapologist.com/blog/bibl ... ker-or-not

In Handelingen 7:22 beschrijft Stefanus Mozes als "machtig in woorden en daden." Deze beschrijving benadrukt Mozes' opvoeding en vaardigheden die hij verworven had tijdens zijn tijd aan het hof van de farao. Het suggereert dat Mozes goed opgeleid was en in staat om effectief te communiceren, wat misschien meer betrekking heeft op zijn algemene capaciteiten dan op zijn specifieke spraakvaardigheid op dat moment. (zie linkjes). Maar er zijn zoveel andere meningen.

In ieder geval laat het wel zien hoe God vaak mensen kiest die zich ontoereikend voelen om grote taken te vervullen. Zijn kracht wordt zichtbaar door menselijke zwakheden heen: 1 Korintiërs 1:27
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Hoe lang na afgenomen dienst mag een ondernemer aan een consument nog een factuur sturen?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
huisman

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 25 nov 2024, 20:43 Hoe lang na afgenomen dienst mag een ondernemer aan een consument nog een factuur sturen?
Verjaringstermijn voor verkoop aan particulieren is: 2 jaar voor producten en 5 jaar voor diensten en reizen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Tegelijk zou ik - stel dat de garage je na twee maanden nog geen factuur heeft gestuurd voor de APK - toch zelf even bellen of ze je niet over het hoofd zien. Lijkt me de eerlijkste weg.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Gaat om de loodgieter in mijn vorige woning. Iedere keer als er een monteur kwam of er telefonisch contact was over een afspraak heb ik het gemeld.
Vandaag belden ze voor een nieuwe afspraak, terwijl ik er al ruim twee jaar niet meer woon…
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
huisman

Bericht door huisman »

---knip--- Niet toegestaan
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Ik probeer het hier nog een keer;

Ik heb van de week een paar vragen gesteld in bijbelstudietopic.
Ik kreeg van Tiberius de opmerking dat dit topic niet loopt.... en dus dat er daarom geen reactie komt. Zelfs niet op een deel van de vragen. Jammer. Maar is niet anders.
Toen was mijn vervolg vraag. Waar kan ik deze vragen dan wel kwijt? Zo vreemd zijn ze toch niet voor Refoforum.nl?
Maar die vraag lijkt ondergesneeuwd... in ieder geval geen reactie.
Daar komt bij dat ik de betreffende vraag en nieuwe onderwerp dat gestart is, niet eens kan verwijderen. Laat staan verplaatsen.... .
Mijn tweede vraag: kan het topic/onderwerp verwijderd worden of verplaatst naar een topic waar het ook thuis hoort, maar meer "kans" maakt op beantwoording?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

De vragen die je stelt, zijn in feite niet te beantwoorden, omdat de Bijbel hier verder geen aanwijzingen over geeft. Er is ooit een topic geweest waar deze gelijkenis volgens mij ook besproken werd en waarbij de vraag aan de orde kwam: wat houdt het nu precies in dat Jezus hier 'de zonden vergeeft?'.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Posthoorn schreef: 17 jan 2025, 10:00 De vragen die je stelt, zijn in feite niet te beantwoorden, omdat de Bijbel hier verder geen aanwijzingen over geeft. Er is ooit een topic geweest waar deze gelijkenis volgens mij ook besproken werd en waarbij de vraag aan de orde kwam: wat houdt het nu precies in dat Jezus hier 'de zonden vergeeft?'.
Ik was benieuwd naar de grondtekst. En omdat er zijn hier die daar wat kennis van hebben? In de hoop dat dat wat helderheid zou geven?

Ook wel een beetje reactie op dat er in een preek onlangs werd gezegd de een zegt geloof v/d 4 vrienden de ander zegt van alle 5... maar dat is niet van belang... of iets dergelijks.
Hoezo niet? Ik wil begrijpen waarom dat zo gezegd wordt. Want het vervolg is op.zijn minst opmerkelijk. Alleen tegen die ene man wordt gezegd uw zonden zijn vergeven!
En inderdaad voor de visie op wat geloof is invloed heeft op de uitleg.
Ik heb proberen te zoeken naar info eerder op het forum. Maar kon het niet vinden. Dus als jij weet waar. Hou ik me aanbevolen :)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Lilian1975 schreef: 17 jan 2025, 09:29 Ik probeer het hier nog een keer;

Ik kreeg van Tiberius de opmerking dat dit topic niet loopt.... en dus dat er daarom geen reactie komt. Zelfs niet op een deel van de vragen. Jammer. Maar is niet anders.
Toen was mijn vervolg vraag. Waar kan ik deze vragen dan wel kwijt? Zo vreemd zijn ze toch niet voor Refoforum.nl?
Daar komt bij dat ik de betreffende vraag en nieuwe onderwerp dat gestart is, niet eens kan verwijderen. Laat staan verplaatsen.... .
Mijn tweede vraag: kan het topic/onderwerp verwijderd worden of verplaatst naar een topic waar het ook thuis hoort, maar meer "kans" maakt op beantwoording?
Ik denk dat ik het dan niet goed uitgedrukt heb.
Het gaat er niet om dat er niemand (of vrijwel niemand) in dat topic kijkt of zo. Maar dat Bijbelstudies op een discussieforum niet goed lopen. Het heeft weinig zin ze ergens anders heen te verplaatsen, want dan loopt het net zo min.
Dat is mijn ervaring van de afgelopen jaren, maar het kan zijn dat het gaat veranderen. Wie weet...
DDD

Bericht door DDD »

Lilian1975 schreef: 17 jan 2025, 09:29 Ik probeer het hier nog een keer;

Voor mij maakt de plaats niet uit, want ik bekijk de lijst met actieve onderwerpen, zonder enig onderscheid.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

wat betekent het woord suadeeren?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Niks, denk ik. Moet het niet 'studeren' zijn?
refo

Bericht door refo »

Die Princen gingen 't volk suadeeren,
Dat zy Barr'ban zouden begeeren,
Pilatus sprak wie sal los gaen?
Sy riepen alle Barrabam aen.

Komt van het Latijnse 'suadere', wat 'overtuigen' betekent.
Plaats reactie