Dat ben ik met je eens, maar dat is in 2022 al uitvoerig gebeurd.DDD schreef: ↑03 feb 2025, 15:11Er is een voorbereidend rapport. Dat is waar. Maar in de synode moet als wijze mensen onderling het gesprek worden gevoerd. Daarbij past een procedureel behandelen mijns inziens niet. Ik zou geen moderamenlid willen zijn van een synode die dat zo doet. En ik ben erg van de procedurele juistheid, daar zit het hem niet in. Maar iets moet ook inhoudelijk te verantwoorden zijn en er is ook nog iets als procedurele rechtvaardigheid.Tiberius schreef: ↑03 feb 2025, 12:57Zeker.
Al die revisieverzoeken (ik dacht tegen de 60) zijn uitgebreid door een commissie bestudeerd en behandeld. Daar is een rapport voor de synodeleden uitgekomen; ik dacht van ruim 100 pagina's.
Alle synodeleden hebben dat rapport gelezen (of in ieder geval: moeten lezen).
Dan vind ik het niet respectvol om dat te zeggen dat je tegen muren of lantaarnpalen spreekt.
Na de conclusie van de commissie (dat er geen nieuwe inhoudelijke Bijbelse argumenten zijn en een aantal revisieverzoeken zelfs over de rand van het Schriftgezag heengaan) is het m.i. goed te verdedigen om dan ook dat gesprek niet meer opnieuw te gaan voeren. Er moet gewoon een knoop doorgehakt worden, en dat kan niet voor iedereen positief uitvallen.