In het verleden was de studie dacht ik ook 3 jaar. Deze is toen door het grote tekort / werkdruk voor de enkele dominees verkort naar 2 jaar. Jaren later dus weer aangepast. Zie bericht van Simon.Simon0612 schreef: ↑24 jan 2025, 00:38Zie citaat in bovenstaande post: door de omvangrijke studie.
Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.
Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.
Klopt dit wel? Volgens mij geeft ds JMD de Heer nog steeds onderwijs in Bijbelse talen op de TS.BSH schreef: ↑23 jan 2025, 20:38En bij de GG zijn de klassieke talen vele jaren terug al geschrapt, vertelde ds. A. Verschuure eens. Hij hoorde bij de laatste groep. Maar hij wist niet over een causaal verband zat tussen het feit dat deze lessen direct na zijn aanwezigheid zijn geschrapt.Bobber schreef: ↑23 jan 2025, 20:34Lijkt me toch dat GG en GGiN het dichtst bij de OGGiN staan.Scheepsbel schreef: ↑23 jan 2025, 20:28Helemaal waar, zonder kennis van de grondtalen kun je eigenlijk niet preken, maar of de genoemde verbanden daarvoor een goede keuzen is betwijfel ik, dit kan ook per vak op een universiteit. Maar dan komt de vooropleiding om de hoek kijken.Geytenbeekje schreef: ↑23 jan 2025, 20:20 Het zou wel beter zijn als predikanten iig 3 jaar lang les krijgen ook mbt grondtalen zover als mogelijk erin te krijgen.
Als het niet bij eigen kerk gaat, dan zou je toch ook bij de GG/GGiN kunnen aanschuiven voor aantal vakken?
Ik sprak een keer een student die inmiddels nog geen vijf jaar predikant is en die ook vertelde over de lessen Bijbelse talen. Volgens mij klopt het niet.GGotK schreef: ↑24 jan 2025, 08:39Klopt dit wel? Volgens mij geeft ds JMD de Heer nog steeds onderwijs in Bijbelse talen op de TS.BSH schreef: ↑23 jan 2025, 20:38En bij de GG zijn de klassieke talen vele jaren terug al geschrapt, vertelde ds. A. Verschuure eens. Hij hoorde bij de laatste groep. Maar hij wist niet over een causaal verband zat tussen het feit dat deze lessen direct na zijn aanwezigheid zijn geschrapt.Bobber schreef: ↑23 jan 2025, 20:34Lijkt me toch dat GG en GGiN het dichtst bij de OGGiN staan.Scheepsbel schreef: ↑23 jan 2025, 20:28
Helemaal waar, zonder kennis van de grondtalen kun je eigenlijk niet preken, maar of de genoemde verbanden daarvoor een goede keuzen is betwijfel ik, dit kan ook per vak op een universiteit. Maar dan komt de vooropleiding om de hoek kijken.
Aanvulling, inderdaad, het is onwaar: https://www.gergeminfo.nl/alle-deputaat ... che-school
- J.C. Philpot
Ds. Van Wingerden kan wat mij betreft ook in de rechterflank van de HHK voorgaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
En past ook prima in de GG of GGiN, mooi heJ.C. Philpot schreef: ↑24 jan 2025, 12:03 Ds. Van Wingerden kan wat mij betreft ook in de rechterflank van de HHK voorgaan.

-
Oke, mijn ervaringen met ds. Kort zijn dan denk ik net wat anders dan die van jou, maar zoveel heb ik hem ook niet gehoord hoor, een enkele preek. Overigens zijn het natuurlijk maar enkele predikanten in de HHK/PKN waar ds. Kort wat dichter bij staat, waarbij natuurlijk vooral ds. Veldman in het oog springt. Inderdaad is ds. Onderdelinden geen predikant in de OGGiN maar in de vrije OGG's.Simon0612 schreef: ↑24 jan 2025, 12:01 Het verschil tussen ds. Onderdelinden en ds. Kort is wel dat ds. Onderdelinden de vrije OGG heeft gediend (Oldenbroek en Rijssen) en ds. Kort predikant is in het verband van de OGGiN. Als je de namenlijst van de huidige OGG predikanten pakt dan zit daar niet veel verschil in. Wel grappig dat je beide predikanten noemt, want ik heb echt zeer veel preken gehoord van beide predikanten. En ja. ds. Kort heeft een andere stijl dan de gemiddelde predikant van de OGG. Maar ik kan absoluut niet zeggen dat hij daarmee dichter op de PKN/HHK staat, helemaal niet. Ik denk dat die veronderstelling vooral komt van zijn boeken.
Wat dat betreft over die hokjes en vakjes helemaal eens, en zo sta ik er zelf ook in. Maar soms zijn er van die posts waarvan je denk....aaahh ik wil niet maar ga toch reageren.
En je laatste opmerking, tja, als iemand zo stevig en ongefundeerd zit uit te halen naar het kerkverband waar je graag kerkt zou ik ook in de pen klimmen.
Ergens snap ik het wel, gezien de boeken die hij heeft geschreven. En hij zal ook in sommige preken meer de ene andere kant ophangen, maar in andere preken hangt hij dan weer helemaal de andere kant op. Ds. Veldman was natuurlijk een van zijn vrienden, ik heb die man verder nooit gehoord of gelezen.Henk J schreef: ↑24 jan 2025, 12:13Oke, mijn ervaringen met ds. Kort zijn dan denk ik net wat anders dan die van jou, maar zoveel heb ik hem ook niet gehoord hoor, een enkele preek. Overigens zijn het natuurlijk maar enkele predikanten in de HHK/PKN waar ds. Kort wat dichter bij staat, waarbij natuurlijk vooral ds. Veldman in het oog springt. Inderdaad is ds. Onderdelinden geen predikant in de OGGiN maar in de vrije OGG's.Simon0612 schreef: ↑24 jan 2025, 12:01 Het verschil tussen ds. Onderdelinden en ds. Kort is wel dat ds. Onderdelinden de vrije OGG heeft gediend (Oldenbroek en Rijssen) en ds. Kort predikant is in het verband van de OGGiN. Als je de namenlijst van de huidige OGG predikanten pakt dan zit daar niet veel verschil in. Wel grappig dat je beide predikanten noemt, want ik heb echt zeer veel preken gehoord van beide predikanten. En ja. ds. Kort heeft een andere stijl dan de gemiddelde predikant van de OGG. Maar ik kan absoluut niet zeggen dat hij daarmee dichter op de PKN/HHK staat, helemaal niet. Ik denk dat die veronderstelling vooral komt van zijn boeken.
Wat dat betreft over die hokjes en vakjes helemaal eens, en zo sta ik er zelf ook in. Maar soms zijn er van die posts waarvan je denk....aaahh ik wil niet maar ga toch reageren.
En je laatste opmerking, tja, als iemand zo stevig en ongefundeerd zit uit te halen naar het kerkverband waar je graag kerkt zou ik ook in de pen klimmen.
-
wij met onze familie zijn zeer dankbaar dat er nog twee mannen zijn die toegelaten zijn door de commissie, we hebben wel eens gedacht toen er veel predikanten kort op elkaar overleden waar gaat het naar toe, en nu tegen het einde van mijn leven te constateren dat God nog dienstknechten wil zenden is voor mij een wonder.
-
Ben benieuwd naar al die dienstknechten die God in andere kerkverbanden zendt. Waarom zijn dat er zoveel meer dan in de OGG?Scheepsbel schreef: ↑24 jan 2025, 13:02 wij met onze familie zijn zeer dankbaar dat er nog twee mannen zijn die toegelaten zijn door de commissie, we hebben wel eens gedacht toen er veel predikanten kort op elkaar overleden waar gaat het naar toe, en nu tegen het einde van mijn leven te constateren dat God nog dienstknechten wil zenden is voor mij een wonder.
Topic is opgeschoond. Houd het netjes, aub.
Is er al bekend wie de docenten worden?
Ze zouden er afgelopen maandag over vergaderen had ik begrepen maar niks gehoord nog verder.
-
Voordat er verhalen de wereld ingaan, die niet waar zijn, Ds Kort is niet ernstig ziek. Hij wordt wel ouder en krijgt lichaamskwalen. En hij noemt in zijn preken regelmatig dat hij uitziet om straks Zijn Koning eeuwig groot te maken. Maar dat betekent niet dat hij een erge ziekte onder de leden heeft.Scheepsbel schreef: ↑23 jan 2025, 13:06Ja, dominee heeft het aan zijn gal en lever, het gaat nu weer redelijk maar zelf voelt hij het einde wel naderen, dit schreef hij zelf in het kerkblad, bij het stukje over zijn stervende vriend Ds K Veldman.Bobber schreef: ↑23 jan 2025, 12:33@Scheepsbel, is hij nu ziek of niet?Scheepsbel schreef: ↑21 jan 2025, 17:49Ds Kort heeft een erge ziekte onder de leden, ik weet niet of hij dat nog kan de opleiding, hij deed dat wel namelijk.
Er is een brief verstuurd aan kerkenraden met informatie over de opleiding