Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bobber

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Bobber »

Simon0612 schreef: 24 jan 2025, 00:38
MGG schreef: 23 jan 2025, 23:57
Simon0612 schreef: 23 jan 2025, 23:37
Bobber schreef: 23 jan 2025, 20:43 In de GGiN worden klassieke talen gegeven door oud. Thomson heb ik eens begrepen.
Ik weet niet of iedereen die moet volgen.
Ja, dat is de reden dat de opleiding in vrij korte tijd van twee naar drie, en een paar jaar later naar vier jaar is uitgebreid.
Weet jij hoe het komt dat het inzicht veranderd is?
Zie citaat in bovenstaande post: door de omvangrijke studie.
In het verleden was de studie dacht ik ook 3 jaar. Deze is toen door het grote tekort / werkdruk voor de enkele dominees verkort naar 2 jaar. Jaren later dus weer aangepast. Zie bericht van Simon.
GGotK

Bericht door GGotK »

BSH schreef: 23 jan 2025, 20:38
Bobber schreef: 23 jan 2025, 20:34
Scheepsbel schreef: 23 jan 2025, 20:28
Geytenbeekje schreef: 23 jan 2025, 20:20 Het zou wel beter zijn als predikanten iig 3 jaar lang les krijgen ook mbt grondtalen zover als mogelijk erin te krijgen.
Als het niet bij eigen kerk gaat, dan zou je toch ook bij de GG/GGiN kunnen aanschuiven voor aantal vakken?
Helemaal waar, zonder kennis van de grondtalen kun je eigenlijk niet preken, maar of de genoemde verbanden daarvoor een goede keuzen is betwijfel ik, dit kan ook per vak op een universiteit. Maar dan komt de vooropleiding om de hoek kijken.
Lijkt me toch dat GG en GGiN het dichtst bij de OGGiN staan.
En bij de GG zijn de klassieke talen vele jaren terug al geschrapt, vertelde ds. A. Verschuure eens. Hij hoorde bij de laatste groep. Maar hij wist niet over een causaal verband zat tussen het feit dat deze lessen direct na zijn aanwezigheid zijn geschrapt.
Klopt dit wel? Volgens mij geeft ds JMD de Heer nog steeds onderwijs in Bijbelse talen op de TS.
Job

Bericht door Job »

GGotK schreef: 24 jan 2025, 08:39
BSH schreef: 23 jan 2025, 20:38
Bobber schreef: 23 jan 2025, 20:34
Scheepsbel schreef: 23 jan 2025, 20:28

Helemaal waar, zonder kennis van de grondtalen kun je eigenlijk niet preken, maar of de genoemde verbanden daarvoor een goede keuzen is betwijfel ik, dit kan ook per vak op een universiteit. Maar dan komt de vooropleiding om de hoek kijken.
Lijkt me toch dat GG en GGiN het dichtst bij de OGGiN staan.
En bij de GG zijn de klassieke talen vele jaren terug al geschrapt, vertelde ds. A. Verschuure eens. Hij hoorde bij de laatste groep. Maar hij wist niet over een causaal verband zat tussen het feit dat deze lessen direct na zijn aanwezigheid zijn geschrapt.
Klopt dit wel? Volgens mij geeft ds JMD de Heer nog steeds onderwijs in Bijbelse talen op de TS.
Ik sprak een keer een student die inmiddels nog geen vijf jaar predikant is en die ook vertelde over de lessen Bijbelse talen. Volgens mij klopt het niet.

Aanvulling, inderdaad, het is onwaar: https://www.gergeminfo.nl/alle-deputaat ... che-school
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. Van Wingerden kan wat mij betreft ook in de rechterflank van de HHK voorgaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

J.C. Philpot schreef: 24 jan 2025, 12:03 Ds. Van Wingerden kan wat mij betreft ook in de rechterflank van de HHK voorgaan.
En past ook prima in de GG of GGiN, mooi he :D
Henk J

Bericht door Henk J »

Simon0612 schreef: 24 jan 2025, 12:01 Het verschil tussen ds. Onderdelinden en ds. Kort is wel dat ds. Onderdelinden de vrije OGG heeft gediend (Oldenbroek en Rijssen) en ds. Kort predikant is in het verband van de OGGiN. Als je de namenlijst van de huidige OGG predikanten pakt dan zit daar niet veel verschil in. Wel grappig dat je beide predikanten noemt, want ik heb echt zeer veel preken gehoord van beide predikanten. En ja. ds. Kort heeft een andere stijl dan de gemiddelde predikant van de OGG. Maar ik kan absoluut niet zeggen dat hij daarmee dichter op de PKN/HHK staat, helemaal niet. Ik denk dat die veronderstelling vooral komt van zijn boeken.
Wat dat betreft over die hokjes en vakjes helemaal eens, en zo sta ik er zelf ook in. Maar soms zijn er van die posts waarvan je denk....aaahh ik wil niet maar ga toch reageren.
Oke, mijn ervaringen met ds. Kort zijn dan denk ik net wat anders dan die van jou, maar zoveel heb ik hem ook niet gehoord hoor, een enkele preek. Overigens zijn het natuurlijk maar enkele predikanten in de HHK/PKN waar ds. Kort wat dichter bij staat, waarbij natuurlijk vooral ds. Veldman in het oog springt. Inderdaad is ds. Onderdelinden geen predikant in de OGGiN maar in de vrije OGG's.
En je laatste opmerking, tja, als iemand zo stevig en ongefundeerd zit uit te halen naar het kerkverband waar je graag kerkt zou ik ook in de pen klimmen.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Henk J schreef: 24 jan 2025, 12:13
Simon0612 schreef: 24 jan 2025, 12:01 Het verschil tussen ds. Onderdelinden en ds. Kort is wel dat ds. Onderdelinden de vrije OGG heeft gediend (Oldenbroek en Rijssen) en ds. Kort predikant is in het verband van de OGGiN. Als je de namenlijst van de huidige OGG predikanten pakt dan zit daar niet veel verschil in. Wel grappig dat je beide predikanten noemt, want ik heb echt zeer veel preken gehoord van beide predikanten. En ja. ds. Kort heeft een andere stijl dan de gemiddelde predikant van de OGG. Maar ik kan absoluut niet zeggen dat hij daarmee dichter op de PKN/HHK staat, helemaal niet. Ik denk dat die veronderstelling vooral komt van zijn boeken.
Wat dat betreft over die hokjes en vakjes helemaal eens, en zo sta ik er zelf ook in. Maar soms zijn er van die posts waarvan je denk....aaahh ik wil niet maar ga toch reageren.
Oke, mijn ervaringen met ds. Kort zijn dan denk ik net wat anders dan die van jou, maar zoveel heb ik hem ook niet gehoord hoor, een enkele preek. Overigens zijn het natuurlijk maar enkele predikanten in de HHK/PKN waar ds. Kort wat dichter bij staat, waarbij natuurlijk vooral ds. Veldman in het oog springt. Inderdaad is ds. Onderdelinden geen predikant in de OGGiN maar in de vrije OGG's.
En je laatste opmerking, tja, als iemand zo stevig en ongefundeerd zit uit te halen naar het kerkverband waar je graag kerkt zou ik ook in de pen klimmen.
Ergens snap ik het wel, gezien de boeken die hij heeft geschreven. En hij zal ook in sommige preken meer de ene andere kant ophangen, maar in andere preken hangt hij dan weer helemaal de andere kant op. Ds. Veldman was natuurlijk een van zijn vrienden, ik heb die man verder nooit gehoord of gelezen.
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

wij met onze familie zijn zeer dankbaar dat er nog twee mannen zijn die toegelaten zijn door de commissie, we hebben wel eens gedacht toen er veel predikanten kort op elkaar overleden waar gaat het naar toe, en nu tegen het einde van mijn leven te constateren dat God nog dienstknechten wil zenden is voor mij een wonder.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Scheepsbel schreef: 24 jan 2025, 13:02 wij met onze familie zijn zeer dankbaar dat er nog twee mannen zijn die toegelaten zijn door de commissie, we hebben wel eens gedacht toen er veel predikanten kort op elkaar overleden waar gaat het naar toe, en nu tegen het einde van mijn leven te constateren dat God nog dienstknechten wil zenden is voor mij een wonder.
Ben benieuwd naar al die dienstknechten die God in andere kerkverbanden zendt. Waarom zijn dat er zoveel meer dan in de OGG?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Topic is opgeschoond. Houd het netjes, aub.
Bobber

Bericht door Bobber »

Is er al bekend wie de docenten worden?
Ogg

Bericht door Ogg »

Ze zouden er afgelopen maandag over vergaderen had ik begrepen maar niks gehoord nog verder.
moedervan7

Bericht door moedervan7 »

Scheepsbel schreef: 23 jan 2025, 13:06
Bobber schreef: 23 jan 2025, 12:33
Scheepsbel schreef: 21 jan 2025, 17:49
Bobber schreef: 21 jan 2025, 17:44

Dan is hij de aangewezen persoon om de predikanten op te leiden.
Preken ds AFR van de Veen en ds P. Van Veen ook nog steeds? Zijn toch beiden oud?
Ds Kort heeft een erge ziekte onder de leden, ik weet niet of hij dat nog kan de opleiding, hij deed dat wel namelijk.
@Scheepsbel, is hij nu ziek of niet?
Ja, dominee heeft het aan zijn gal en lever, het gaat nu weer redelijk maar zelf voelt hij het einde wel naderen, dit schreef hij zelf in het kerkblad, bij het stukje over zijn stervende vriend Ds K Veldman.
Voordat er verhalen de wereld ingaan, die niet waar zijn, Ds Kort is niet ernstig ziek. Hij wordt wel ouder en krijgt lichaamskwalen. En hij noemt in zijn preken regelmatig dat hij uitziet om straks Zijn Koning eeuwig groot te maken. Maar dat betekent niet dat hij een erge ziekte onder de leden heeft.
Ogg

Bericht door Ogg »

Er is een brief verstuurd aan kerkenraden met informatie over de opleiding
Bobber

Bericht door Bobber »

Ogg schreef: 05 feb 2025, 07:24 Er is een brief verstuurd aan kerkenraden met informatie over de opleiding
En wat staat er in de brief?
Plaats reactie