Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Nathanaël

Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Bericht door Nathanaël »

MGG schreef: 31 jan 2025, 12:47
helma schreef: 31 jan 2025, 12:32 Ik weet van een CGK predikant die begraven werd vanuit een GG gebouw. De familie was pijnlijk getroffen dat de kist in de hal moest blijven staan. Ik begreep dat wel.
Zoiets weet je vooraf. Dat de familie het pijnlijk vind begrijp ik, maar zij kiezen de locatie.
Ik weet niet of Helma het over dezelfde situatie heeft, maar ik ken een vergelijkbare casus. Daarbij was het niet zo dat de familie dat vooraf wist. In eerste instantie was er toestemming, toen de rouwkaarten verstuurd waren (met locatie en datum) en er dus niets anders meer geregeld kon worden, mocht het ineens toch niet meer.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef: 31 jan 2025, 13:10
Ambtenaar schreef: 31 jan 2025, 12:08
Hendrikus schreef: 31 jan 2025, 11:01 Een uitvaart moet toch wel zijn in de geest van de overledene, vind ik. Alleen al uit respect. En ik maak helaas nogal eens uitvaarten mee waar de kinderen de dienst en de verdere gang van zaken invullen op een manier waarvan zonneklaar is dat de overledene dat beslist anders zou hebben gewild.
Voor de overledene maakt dat toch niets uit? Een begrafenis zie ik als onderdeel van het rouwproces van de nabestaanden. Die moeten er mee omgaan, niet de overledene.
Stel dat de overledene hechtte aan een sobere en stijlvolle eredienst, psalmen en klassieke gezangen met orgelbegeleiding, geen bloemen, geen uitgebreid in memoriam en al helemaal geen toespreken van de overledene. Dan getuigt het m.i. van weinig respect als de nabestaanden een dienst optuigen met opwekkingsliederen, een YouTube-filmpje op de schermen, bloemen op de kist, een uitvoerig in memoriam waarin de overledene rechtstreeks wordt aangesproken. "Ma, bedankt voor alles, groeten aan pa daarboven, en hopelijk hebben jullie het daar een beetje gezellig samen".
Het gebeurt. En dan mis ik toch echt het respect voor de overledene en diens visie.
Mag ik nu u, mijn geachte vriend, eens bijvallen? Het kan dus toch dat we het eens een beetje eens zijn!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
MGG

Bericht door MGG »

Nathanaël schreef: 31 jan 2025, 13:17
helma schreef: 31 jan 2025, 12:32 Ik weet van een CGK predikant die begraven werd vanuit een GG gebouw. De familie was pijnlijk getroffen dat de kist in de hal moest blijven staan. Ik begreep dat wel.
Zoiets weet je vooraf. Dat de familie het pijnlijk vind begrijp ik, maar zij kiezen de locatie.
Ik weet niet of Helma het over dezelfde situatie heeft, maar ik ken een vergelijkbare casus. Daarbij was het niet zo dat de familie dat vooraf wist. In eerste instantie was er toestemming, toen de rouwkaarten verstuurd waren (met locatie en datum) en er dus niets anders meer geregeld kon worden, mocht het ineens toch niet meer.
Opeens niet meer of had het nooit gemogen en was dat niet actief gezegd?
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

MGG schreef: 31 jan 2025, 13:26
Er was actief gecommuniceerd dat het mocht.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

In veel GG's waar de kerkenraad zo'n strikt begrafenisbeleid hanteert worden regelmatig op ledenvergaderingen vragen gesteld om de kist in de kerk op verzoek toch toe te laten of om bijv. 1 versje toch te zingen. De kerk is gelukkig geen democratie, maar het zijn vaak regels waar het grondvlak inmiddels heel anders over denkt t.o.v. de kerkenraad die niet wil of durft te veranderen.
Bauke

Bericht door Bauke »

CvdW schreef: 31 jan 2025, 12:09 Wie betaalt, die bepaalt.
Wordt een begrafenis door een kerk betaald? Of betaalt de familie?
MGG schreef: 31 jan 2025, 12:43
CvdW schreef: 31 jan 2025, 12:09 Wie betaalt, die bepaalt.
Wordt een begrafenis door een kerk betaald? Of betaalt de familie?
Een familie kan doen en laten wij zij wil. Alleen als je de kerk wil gebruiken, dan kunnen er voorwaarden zijn. De familie vraagt iets aan de kerk en de kerk kan zeggen prima, maar dit zijn de voorwaarden. Overigens wordt de kerk vaak gratis ter beschikking gesteld, dus de kerk betaald kan ook de kosten.
Kerkrechtelijk gezien is de rouwdienst een familieaangelegenheid waarbij de kerkenraad het kerkgebouw ter beschikking stelt, volgens de regels die de kerkenraad heeft opgesteld.
Geneuzel over dames met hoed op bij het graf is dus kolder, klets en semi vroom gedoe, want want rouwdienst is geen eredienst. Er is ook geen ouderling van dienst enz.
ejvl

Bericht door ejvl »

Bauke schreef: 31 jan 2025, 14:29 Kerkrechtelijk gezien is de rouwdienst een familieaangelegenheid waarbij de kerkenraad het kerkgebouw ter beschikking stelt, volgens de regels die de kerkenraad heeft opgesteld.
Geneuzel over dames met hoed op bij het graf is dus kolder, klets en semi vroom gedoe, want want rouwdienst is geen eredienst. Er is ook geen ouderling van dienst enz.
Tijd terug een rouwdienst binnen een OGG meegemaakt waar alle vrouwelijke belangstellenden, die ook spontaan kwamen en het wellicht niet eens wisten, niet allemaal een hoed op hadden.
Dit was geen probleem.
Bauke

Bericht door Bauke »

ejvl schreef: 31 jan 2025, 14:34
Bauke schreef: 31 jan 2025, 14:29 Kerkrechtelijk gezien is de rouwdienst een familieaangelegenheid waarbij de kerkenraad het kerkgebouw ter beschikking stelt, volgens de regels die de kerkenraad heeft opgesteld.
Tijd terug een rouwdienst binnen een OGG meegemaakt waar alle vrouwelijke belangstellenden, die ook spontaan kwamen en het wellicht niet eens wisten, niet allemaal een hoed op hadden.
Dit was geen probleem.
Ook wel meegemaakt, gelukkig, maar op de Veluwe is men toch wat meer fundamentalistisch in dat soort regeltjes. In het westen hebben we dat wel gehad inmiddels.
Het is altijd sneu dat de herinnering aan de rouwdienst/begrafenis van een goede bekende niet meer is dan ik mocht de kerk niet in omdat ik geen hoed op had.
MGG

Bericht door MGG »

Nathanaël schreef: 31 jan 2025, 13:28
MGG schreef: 31 jan 2025, 13:26

Er was actief gecommuniceerd dat het mocht.
Dat is niet fraai.
ZWP

Bericht door ZWP »

Bauke schreef: 31 jan 2025, 14:38 Het is altijd sneu dat de herinnering aan de rouwdienst/begrafenis van een goede bekende niet meer is dan ik mocht de kerk niet in omdat ik geen hoed op had.
Ik mag toch hopen dat iemand die een rouwdienst wil meemaken niet geweigerd wordt in de kerk?
Dat zou toch tegen elke vorm van gastvrijheid ingaan? En dat op zo'n teer moment.
newton

Bericht door newton »

Bauke schreef: 31 jan 2025, 14:38
ejvl schreef: 31 jan 2025, 14:34
Dit was geen probleem.
Ook wel meegemaakt, gelukkig, maar op de Veluwe is men toch wat meer fundamentalistisch in dat soort regeltjes. In het westen hebben we dat wel gehad inmiddels.
Het is altijd sneu dat de herinnering aan de rouwdienst/begrafenis van een goede bekende niet meer is dan ik mocht de kerk niet in omdat ik geen hoed op had.
Ik kan me ook niet voorstellen dat dames zonder hoofddeksel niet toegelaten worden tijdens een rouwdienst. Op alle begrafenissen die ik meemaak zijn er grote aantallen buitenkerkelijken. Die kennen vaak het gebruik van hoofdbedekking tijdens een kerkdienst niet eens.
Henk J

Bericht door Henk J »

Bauke schreef: 31 jan 2025, 14:38 Ook wel meegemaakt, gelukkig, maar op de Veluwe is men toch wat meer fundamentalistisch in dat soort regeltjes. In het westen hebben we dat wel gehad inmiddels.
Ik woon op de fundamentalistische Veluwe maar het weren van dames zonder hoed bij rouw of trouwdiensten is mij onbekend. En dan spreek ik in zijn algemeenheid, niet alleen voor mijn eigen gemeente. Overigens weten veel onkerkelijken de gebruiken omtrent de hoed wel en er zijn er genoeg die even een hoed op zetten.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Onlangs was ik bij een begrafenis, waar de dienst begin met votum en groet en eindigde met de zegen. Dat is toch niet gebruikelijk? Ik had juist daarvoor uitgelegd over het verschil tussen eredienst en geen eredienst enz., maar dat ging dus precies niet zoals ik betoogde.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Zita schreef: 31 jan 2025, 15:47 Onlangs was ik bij een begrafenis, waar de dienst begin met votum en groet en eindigde met de zegen. Dat is toch niet gebruikelijk? Ik had juist daarvoor uitgelegd over het verschil tussen eredienst en geen eredienst enz., maar dat ging dus precies niet zoals ik betoogde.
Nee, zeker niet. Alleen heb ik wel het idee dat met in PKN kringen dat dan weer hoogliturgischer oppakt en een dergelijke inkleding juist weer wel doet. Maar weet niet of die suggestie overeenkomt met waar jij bent geweest.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Herman schreef: 31 jan 2025, 15:59
Zita schreef: 31 jan 2025, 15:47 Onlangs was ik bij een begrafenis, waar de dienst begin met votum en groet en eindigde met de zegen. Dat is toch niet gebruikelijk? Ik had juist daarvoor uitgelegd over het verschil tussen eredienst en geen eredienst enz., maar dat ging dus precies niet zoals ik betoogde.
Nee, zeker niet. Alleen heb ik wel het idee dat met in PKN kringen dat dan weer hoogliturgischer oppakt en een dergelijke inkleding juist weer wel doet. Maar weet niet of die suggestie overeenkomt met waar jij bent geweest.
T was idd een PKN-gemeente, nog net GB denk ik.
Met toespraken (maar niet toespreken), levensloop, bloemen.
Plaats reactie