Gereformeerde Gemeenten

Tiberius
Administrator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: 30 jan 2025, 21:25 Maar dat geldt niet voor het ambtelijk toezicht, neem ik aan? Of dat ook?

Ik zou soms wel eens willen weten hoe een huisbezoek verloopt, bijvoorbeeld als de dominee niet in zijn eigen gemeente mag preken van de kerkenraad.
Ambtelijk toezicht gebeurt door de classis die hem emeritaat heeft verleend. Die kan ook de preekbevoegdheid eventueel intrekken.

Met je tweede alinea heb ik geen ervaring; lijkt me in ieder geval geen gezonde situatie.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Job schreef: 30 jan 2025, 22:37
Bobber schreef: 30 jan 2025, 21:02
Job schreef: 30 jan 2025, 20:34
Tiberius schreef: 30 jan 2025, 18:32
Ja, die gemeente zorgt voor zijn pensioen, tegenwoordig uiteraard via de emeritus kas.
Zelfde geldt voor predikantsweduwen.
Okay, vroeg het me af omdat ik pas eens met Gorinchem meeluisterde, daar door de gastpredikant gebeden werd voor hun emerituspredikant, maar volgens mij zie ik die emeritus helemaal nooit bij hun preekbeurten staan. Het geeft dan dus geen verplichtingen meer (?).
Predikant wordt toch lid in de gemeente waar hij woont. Als deze in Gorinchem woont is het een emerituspredikant van Gorinchem. Niet van de laatste gemeente.
Bijvoorbeeld ds. Moens woont nu dacht ik in Nisse. Dan is hij daar emeritus en niet in Middelharnis.
Volgens mij is dat niet zo, hoor. Ds. Karens is nog altijd emerituspredikant van Werkendam, terwijl hij in Zeeland woont en ze allang weer een andere dominee hebben.
Het is niet met een schaartje te knippen, maar ik denk dat hij pastoraal bezoek uit beide gemeenten krijgt. Uit Werkendam wat meer zakelijk, en vanuit Zeeland meer pastoraal.
Job

Bericht door Job »

Tiberius schreef: 30 jan 2025, 23:42
Het is niet met een schaartje te knippen, maar ik denk dat hij pastoraal bezoek uit beide gemeenten krijgt. Uit Werkendam wat meer zakelijk, en vanuit Zeeland meer pastoraal.
Dankjewel! In Zld dan waarschijnlijk gewoon als gemeentelid ja. Maar er blijft dus een bepaalde verbintenis tussen een emeritus en zijn laatste gemeente, duidelijk.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Job schreef: 30 jan 2025, 22:16
Bobber schreef: 30 jan 2025, 22:09
Job schreef: 30 jan 2025, 20:34
Tiberius schreef: 30 jan 2025, 18:32
Ja, die gemeente zorgt voor zijn pensioen, tegenwoordig uiteraard via de emeritus kas.
Zelfde geldt voor predikantsweduwen.
Okay, vroeg het me af omdat ik pas eens met Gorinchem meeluisterde, daar door de gastpredikant gebeden werd voor hun emerituspredikant, maar volgens mij zie ik die emeritus helemaal nooit bij hun preekbeurten staan. Het geeft dan dus geen verplichtingen meer (?).
Wel raar overigens. Gorinchem als middengemeente zou toch iedereen moeten komen.
Ik vroeg me eerder af of er misschien verstoorde verhoudingen zijn, anders is het niet te verklaren.
Natuurlijk is dat te verklaren als je beseft hoe de gezondheid is van deze emeritus.
Job

Bericht door Job »

Inwoner schreef: 31 jan 2025, 09:36
Natuurlijk is dat te verklaren als je beseft hoe de gezondheid is van deze emeritus.
Nee, want de man preekt elke zondagmorgen: https://www.kerktijden.nl/voorganger/7/ds-l-blok
merel

Bericht door merel »

Zoek jij dat serieus op? Wat maakt het nu uit of en waar de beste man preekt?
Job

Bericht door Job »

merel schreef: 31 jan 2025, 10:56 Zoek jij dat serieus op? Wat maakt het nu uit of en waar de beste man preekt?
Iemand moet de taken van de Wachter toch waarnemen :banni

Nee, ik ben er normaalgesproken ook niet zo van, dit spitten, maar dit viel me gewoon op en mijn interesse in de status van een emeritus en diens emeritaatsgemeente zijn bij mij gewekt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ok, zit daar je punt.
Het lijkt me niet meer dan logisch dat een emeritus predikant afstand neemt van zijn laatste gemeente. Anders loopt hij alleen zijn opvolger maar voor de voeten, en blijft de gemeente hem als de dominee zien.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Maanenschijn schreef:Waarom ben je toch zo zoekend naar dit soort dingen? Het lijkt een beetje een patroon.

Dit bedoel overigens niet onaardig.
@Job gewoon uit belangstelling: wat maakt dat je hier mee bezig bent?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Job

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef: 31 jan 2025, 11:05
Maanenschijn schreef:Waarom ben je toch zo zoekend naar dit soort dingen? Het lijkt een beetje een patroon.

O! Deze vraag had ik over het hoofd gezien, Maanenschijn, waarvoor sorry. Ja, goede vraag, waarom vindt iemand iets interessant. Ik vraag me gewoon af wat de wettige verbondenheid is van een emeritus aan diens laatste gemeente en of dat wederzijds verplichtingen oproept. Waarom vind ik dat interessant..sja, ik moet toegeven: het is geen zaak van levensbelang. Welke rol speelt de emerituskas? (In geval GG). Is er nog een formele verantwoordelijkheid over en weer?

Maar verder slaap ik geen minuut korter of langer als het over dit thema gaat.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:

O! Deze vraag had ik over het hoofd gezien, Maanenschijn, waarvoor sorry. Ja, goede vraag, waarom vindt iemand iets interessant. Ik vraag me gewoon af wat de wettige verbondenheid is van een emeritus aan diens laatste gemeente en of dat wederzijds verplichtingen oproept. Waarom vind ik dat interessant..sja, ik moet toegeven: het is geen zaak van levensbelang. Welke rol speelt de emerituskas? (In geval GG). Is er nog een formele verantwoordelijkheid over en weer?

Helder, dank!
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Job

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef: 31 jan 2025, 11:18
Job schreef:

Helder, dank!
Het is vrij stoffig en niet echt relevant verder. Maar ik raak er wel steeds meer van overtuigd dat emeriti een grotere en belangrijke taak hebben binnen het kerkverband dan ik eigenlijk altijd dacht. Emeritus betekent volgens mij zoiets als 'uitgediend', maar ik zie althans binnen de GG emeriti nog van grote betekenis zijn. Dat zal ook de reden zijn dat ik predikanten op de kansel vaak een apart artikel in hun gebed hoor inruimen voor emerituspredikanten. Ik meen hier ook weleens wat gelezen te hebben over de prediking van emerituspredikanten: dat daar vaak wat spanning vanaf is, dat ze vrijer en ontspannener het Evangelie verkondigen. Mooi.
Job

Bericht door Job »

Wat een sympathieke man, die ds. Ude in het RD vandaag. Fijn om zo eens kennis met hem te maken. Onvoorstelbaar wat hij heeft meegemaakt, komt veerkrachtig over. En bijzonder mild en bescheiden richting de Nederlandse ambtsbroeders. Hopelijk wordt er een weg voor hem geopend.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Prachtig stukje inderdaad van ds. Ude. Ook mooi het stukje van Henk Bor op pagina 2.

Als ik in het RD van zulke broeders leest, zijn er geen kerkmuren, maar is er verbondenheid, en vreugde om het werk van de Heere, ook in deze tijd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Job schreef: 01 feb 2025, 13:52 Wat een sympathieke man, die ds. Ude in het RD vandaag. Fijn om zo eens kennis met hem te maken. Onvoorstelbaar wat hij heeft meegemaakt, komt veerkrachtig over. En bijzonder mild en bescheiden richting de Nederlandse ambtsbroeders. Hopelijk wordt er een weg voor hem geopend.
`
Eens. En wat een inlevingsvermogen.
Plaats reactie